Pagina 1 van 1

Dual mass

Geplaatst: 21.12.2018 - 18:19
door charly
Geacht forum,
Niet dat er zich een direct probleem voordoet, doch ik zou graag weten of iemand de (mogelijk toekomstige) symptomen kan beschrijven die zouden kunnen wijzen op beginnende sleet van de koppeling en het dual mass vliegwiel.
Overigens heb van een technisch onderlegde iemand vernomen dat het dual mass gebeuren, onding wou ik haast zeggen, kan vervangen worden door het systeem zoals dat in 'tempore non suspecto' geplaatst werd. Heeft iemand daar ervaring mee?
Het betreft een V70 DRIVe 2013 met 170000 km op de teller.
Bedankt en mijn beste nieuwjaarswensen voor alle gebruikers van dit forum.
Nog even ... wat betekent 3rd gear member?

Re: Dual mass

Geplaatst: 22.12.2018 - 09:46
door V70/2.4D/2003
Symptomen :
Je hoort een klapperen geluid bij stationair draaiende motor in hetzelfde ritme van de motor
Laat de auto stationair draaien, leg je voet op de koppeling en rap die een klein stukje in. Voel je tikken in je voet, in het ritme van de motor, dan komt hij er aan.

Maar: het komt soms voor dat hij vervangen moet worden. Bij mijn eerste V70 maakte hij vanaf het begin lawaai en wist ik dat er een mogelijkheid was dat hij vervangen moest worden. Maar na 2,5 ton....niks aan de hand, klapperde wel maar was niet kapot.
2e V70, een 185 PK D5, na bijna 3 ton, geen lawaai geen gedoe, niks aan de hand.
De huidige, na 165.000 km: niks aan de hand.

Mijn advies: wat niet kapot is niet vervangen.

Re: Dual mass

Geplaatst: 22.12.2018 - 09:54
door V50nuV60
Ik heb ook van 210.000 tot 360.000 met een klapperende geluid gereden in een v50 2.0d, na 360.000 auto verkocht. Behalve dat het geluid in de loop van tijd wel erg hard werd geen problemen gehad. Af en toe keek iemand je wel even raar aan als de auto ergens in zijn vrij stond te klapperen.

Re: Dual mass

Geplaatst: 22.12.2018 - 15:52
door valser
Het dual mass vliegwiel moet ervoor zorgen dat er geen trillingen van de aandrijflijn worden doorgegeven naar het interieur/de auto. Als je die wel voelt doet ie dus z'n werk niet goed. Is "gewoon" te vervangen samen met de koppeling veelal, een reparatie die als je langer met de auto rijdt de moeite waard is. Tip: rondshoppen loont.

Re: Dual mass

Geplaatst: 05.01.2019 - 17:48
door Zeg maar Jan
Bij gas los of er weer op zacht tikje hoorbaar/voelbaar. Zo ooit eens achtergekomen dat dit mijn vliegwiel was,...

Re: Dual mass

Geplaatst: 06.01.2019 - 17:52
door charly
Bedankt voor de reacties. Ik hoop dat het nog lang mag duren voor er zich een probleem aandient. Soms lijkt het alsof alles wat vroeger was nu als fout betiteld moet worden. De klachten over het dual mass 'gedoe' zijn in mijn omgeving legio te horen. Duur en geen algehele tevredenheid. Mocht het defect zich aandienen, dan zal de keuze naar het oude systeem vlug gemaakt zijn.
Alleen nog dit: wat wil '3rd gear member' zeggen?

Re: Dual mass

Geplaatst: 07.01.2019 - 08:04
door Rippie V70
Alleen nog dit: wat wil '3rd gear member' zeggen?
Dat je meer dan 300 250 berichten op het forum hebt gepost :-)

En je vliegwiel lekker laten zitten. Ik heb in mijn vorige tot 480K km gereden en vanaf 160K rammelde hij.

Re: Dual mass

Geplaatst: 07.01.2019 - 10:04
door PGV90
charly schreef: Alleen nog dit: wat wil '3rd gear member' zeggen?
Afhankelijk van het aantal posts krijg je een andere 'status' of level.
Als ik het goed heb is het iets van:
0 - starter
>50 - 1st gear
>100 - 2nd gear
>250 - 3rd gear
>500 - 4th gear
>1000 - 5th gear
>2500 - 6th gear
>5000 - Top Gear
>10000 - Geartronic
>25000 - Polestar

Re: Dual mass

Geplaatst: 10.01.2019 - 23:49
door charly
Hoe eenvoudig kan een antwoord zijn. Geen slapeloze nachten meer, worstelend met de vraag wat de impact van dit '3-de-versnellings-stigma' is op mijn nog resterende en functionerende hersencellen. Bedankt voor de geestelijke bijstand en de technische overdrachten.