Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Net nog even 2 zonnepanelen op de garage gelegd. Ze zijn voor onze dochter maar met zulk weer ga ik niet boven op een 3-verdieping-huis panelen neerleggen.

Dat doe ik wel als de zon schijnt. Voorlopig pak ik zelf nog een paar kWh-uurtjes mee.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

We zijn maar eens overgestapt naar een andere energieboer. Ondanks het energieplafond zie je behoorlijke verschillen tussen de leveranciers: sommige vragen rustig 95 ct voor stroom en 2,99 euro voor een kuubje gas.

Ze durven wel, de grote jongens ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Oké dus die dempers zijn de oplossing? Heb je niet overwogen zo’n geluidskast over de unit heen te hangen?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Voordeel van bij de bron aanpakken is dat je zelf ook minder hoort.
En als dat voldoende is bespaar je een veel duurdere geluidskast.
Ik heb de dempers nu ook geplaats, blijkbaar waren oude de rubbers nog niet zo heel slecht, want het is wel beter geworden, maar geen heel erg groot verschil.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Edgecrusher schreef: 02.01.2023 - 19:48 Voordeel van bij de bron aanpakken is dat je zelf ook minder hoort.
En als dat voldoende is bespaar je een veel duurdere geluidskast.
Ik heb de dempers nu ook geplaats, blijkbaar waren oude de rubbers nog niet zo heel slecht, want het is wel beter geworden, maar geen heel erg groot verschil.
Dan ga ik dat maar als eerste proberen dan.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zo'n kast dempt geluiden door de trillingen van de luchtmoleculen te dempen.

Het ging bij mij om laagfrequent gedreun dat niet kon worden opgevangen door de rubbers die ik eerst geplaatst had. De veren vangen het gedreun van de buitenunit op en dat heeft geholpen: ik heb de buren niet meer aan de deur gehad.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

https://www.zerohedge.com/commodities/s ... -amid-glut

The price of critical material for solar panels plunged this week as supply has caught up with demand, according to BloombergNEF.

The average cost of the highest grade of polysilicon slid another 20% this week due to oversupplied conditions. This also led to a 1% drop in solar panel prices to the lowest nominal value since May 2021.

According to the China Silicon Industry Association, polysilicon produced in China increased to 96,700 metric tons in December 2022, 7.5% more than in the previous month. New polysilicon manufacturing capacity in China boosted domestic production in 2022 by 66%.

BNEF analysis shows polysilicon prices are in freefall. Now at $24 per kilogram.
The good news is that polysilicon is at the heart of manufacturing solar panels. This could mean panel prices are set to decline further.

>>> En het transport van die zonnepanelen uit China wordt ook goedkoper:

Baltic Index Crashes Most On Record As Recession Alarm Flashes
https://www.zerohedge.com/commodities/b ... rm-flashes

>>> Nog even wachten dus met die zonnepanelen-uitbreiding :-).

P.S. De plintboiler is defect en deze stroomvreter wordt niet meer vervangen, we gaan weer terugbouwen naar gasgestookt warm water.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Msuidgeest schreef: 02.01.2023 - 21:39 Zo'n kast dempt geluiden door de trillingen van de luchtmoleculen te dempen.

Het ging bij mij om laagfrequent gedreun dat niet kon worden opgevangen door de rubbers die ik eerst geplaatst had. De veren vangen het gedreun van de buitenunit op en dat heeft geholpen: ik heb de buren niet meer aan de deur gehad.
Mijn gedachte is om de unit op het platte dak aan de schoorsteen boven de 2e verdieping te plaatsen. Ik denk dat ik meer heb aan die speciale steunen dan een kast te plaatsten als de unit zo hoog is opgehangen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

RoaldH schreef: 07.01.2023 - 13:06 Mijn gedachte is om de unit op het platte dak aan de schoorsteen boven de 2e verdieping te plaatsen. Ik denk dat ik meer heb aan die speciale steunen dan een kast te plaatsten als de unit zo hoog is opgehangen.
Denk dat je daar spijt van gaat krijgen. Een schoorsteen is een verharde ondergrond wat centraal in het huis is geplaatst. De geluidsoverdracht zal straks door heel het huis te horen/voelen zijn.
Het is niet voor niets dat men adviseert om de unit aan de gevel te hangen of op een sokkel te zetten.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vandaag is de dag van de jaarafrekening. Afgelopen voorjaar zijn er zonnepanelen geplaatst en is er een airco gekomen die kan koelen en verwarmen.

Vooral het gasverbruik hier is behoorlijk lager dan de voorgaande jaren: van 1211 naar 671 kuub. Stroomgebruik is natuurlijk toegenomen maar door een opwek van 4100 kWh zal het eindgebruik nogal minder zijn.

Een en ander zal in de loop van het jaar anders worden als hier de warmtepomp geplaatst is. Voor warmwater gaan we een warmtepompboiler neerzetten. Dan komt de wtw-unit te vervallen (daar was ik toch niet zo tevreden over) en gaan we met de WPB het huis "afzuigen". U weet wel: badkamer, toilet en de keuken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hier een Engels artikel over de manier hoe een warmtepomp aangesloten moet worden. Het toon in het artikel gaat over het feit dat veel installaties in Engeland domweg verkeerd zijn bedacht en gemaakt.

Ik denk dat ik wel wat weet over warmtepompen maar vond het zeker een eye-opener.

https://renewableheatinghub.co.uk/how-t ... fficiently
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Msuidgeest schreef: 15.01.2023 - 10:21 Dan komt de wtw-unit te vervallen (daar was ik toch niet zo tevreden over) en gaan we met de WPB het huis "afzuigen". U weet wel: badkamer, toilet en de keuken.
Uit interesse: waarom ben je niet tevreden over de WTW?
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Om deze WTW goed in te zetten moet er bouwkundig wat veranderd worden: inblaasopening in de woonkamer en slaapkamer maken. En dan vanaf zolder een buis door het trappengat naar beneden wat wij eigenlijk helemaal niet mooi vinden. Daar komt bij dat die inblaasopening in de kamer precies boven ons hoofd komt bij de zithoek. Ook niet echt handig.

Dat ding komt te zijnentijd een keer in de verkoop.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hij is binnen. Nu nog even plaatsen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Dat van die pijperij snap ik. Je hebt niet toevallig zachte blokken voor een openhaardkanaal in de vloer zodat je niet door het trappegat naar beneden moet?
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Vorige week in Oostenrijk geweest.
De mensen waar wij bij in huis zitten hebben dat pand net helemaal verbouwd en bestand gemaakt tegen dat wat schijnbaar op ons af komt.
Ik heb eens gekeken naar de dikte van de muren die die wel 2x zo dik zijn als die van ons, nieuw glas en kozijnen van kunststof die zo isoleren dat er gewoon geen koude door heen komt.
Mensen zitten gewoon in een hempje en polo op kantoor.
Dat zette mij aan het denken...wellicht bij ons toch de muren er om weg, prefab muren terugplaatsen met 20cm isolatie er in en net als in Oostenrijk het ding van de buitenzijde spacken.
Al het andere heeft niet zoveel zin, we zijn alleen in de avonduren thuis en werken fulltime.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Zou geen houten elementen met isolatie nemen maar gewoon deisolatie tegen het binnenspouwblad bevestigen. Is een standaard-systeem (bv STO).
Houten frames maken het onnodig duur en je isolatiewaarde daalt flink.
En in plaats van spack kun je de isolatie eventueel ook beplakken met minerale steenstrips.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Als je toch alleen ‘s avonds een paar uurtjes thuis bent is een tiny house misschien een betere en goedkopere optie dan alles verbouwen en extra isoleren:

https://hollandtinyhouses.nl/?gclid=EAI ... gJ5gPD_BwE

https://www.villapassief.com/tiny-houses/
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Euhmmm, nee want daar is de kavel met 1620m2 te groot voor.
Daarnaast is dat een zeauuuu ver van mijn bed show qua idee, dus nee dat gaan we niet doen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

jalex_h schreef: 20.01.2023 - 12:37 Zou geen houten elementen met isolatie nemen maar gewoon deisolatie tegen het binnenspouwblad bevestigen. Is een standaard-systeem (bv STO).
Houten frames maken het onnodig duur en je isolatiewaarde daalt flink.
En in plaats van spack kun je de isolatie eventueel ook beplakken met minerale steenstrips.
Dank voor de link, hier ga ik eens mee verder.
Ideaal voor een Bungalow zoals die van ons, dak heeft al 12cm isolatie maar met een bouw uit de jaren 60 die alleen spouwisolatie uit de jaren 90 heeft zijn er vast en zeker winsten te halen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”