Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Msuidgeest schreef: 08.11.2022 - 20:19 Marktplaats al bekeken?
Tja…. Zou je daar je spul vandaan halen op dat gebied?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Niet bij "John" of "Anja" maar er staan ook bedrijven tussen die gewoon adverteren met hun spullen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Msuidgeest schreef: 08.11.2022 - 22:04 Niet bij "John" of "Anja" maar er staan ook bedrijven tussen die gewoon adverteren met hun spullen.
In mijn optiek toch ook vaak een teken mbt kwaliteit.
Als je je klandizie via dat kanaal moet halen loop ik die deur voorbij.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Msuidgeest schreef: 08.11.2022 - 20:19 Airco Plaza Zwolle heeft nog wel eens wat staan. Of ze kunnen er vlot aankomen of ze doen alsof ze er vlot aan kunnen komen. Maar vervelend is het wel zo zonder materiaal.
Marktplaats al bekeken? Daar kom je wel eens een aanbieder tegen.
teebee schreef: 08.11.2022 - 20:19 ‘Beschikbaar’ is een ruim begrip. Op voorraad zal denk ik niet lukken.
Ik heb onlangs een Daikin warmtepomp besteld en de installateur verwacht (geen enkele garantie) dat dit binnen het jaar moet lukken qua levering.
Dank voor de reactie. Ik heb het liefst een WP via de installateur, minder risico dat er iets niet goed is. Ik ben nu in contact met een installateur die Daikin kan leveren, zegt dat het min 10 weken kan duren. Is geen enkel probleem. Installateur wil alleen niet full-electric gaan, omdat we geen LTV of vloerverwarming hebben.

Volgens mij moet een normale warmtepomp mijn huis (6p, 160m2 en 950 m3 gas per jaar) wel kunnen verwarmen, boven staat de verwarming sowieso nooit aan. Ze stellen nu voor een hybride wp voor (Daikin Monobloc Add-on warmtepomp 4 kW). Misschien die combineren met Daikin EKHHE260PCV3 260 liter Warmtepompboiler, wellicht dat zoiets al goed gaat in mijn huis.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Volgens de koevlaas-methode zou 4 kW inderdaad genoeg moeten zijn maar mijn keus zou zijn om wat meer vermogen te kiezen. Zeker omdat je aangeeft geen vloerverwarming of LTV in huis hebt.

Je kunt ook wat investeren in laagtemperatuur radiatoren en voorlopig de keteltemperatuur op 50 graden zetten. Zo kun je wennen aan minder hete radiatoren.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Of je kiest voor een (FE) unit van Daikin die midden/hoge temperatuur levert, dan is het geen probleem met je huidige radiatoren.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hoe warmer het water, des te meer energie het kost.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Msuidgeest schreef: 11.11.2022 - 20:30 Hoe warmer het water, des te meer energie het kost.
Daar heb je zelf gelukkig ook nog deels de hand in. Kwestie van keuzes, investeren in nieuwe radiatoren (btw, niet co2 vriendelijk geproduceerd) is natuurlijk ook een optie. Of eerst voor hybride gaan en enkele jaren later alsnog, al dan niet verplicht, van het gas af gaan en de hele exercitie nog ns overdoen (btw, niet bepaald co2 vriendelijk), is natuurlijk ook een optie.
Daarnaast is het maar de vraag wat straks goedkoper is, deels gas of volledig elektrisch…..
Ik zou het wel weten.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Msuidgeest schreef: 11.11.2022 - 20:30 Hoe warmer het water, des te meer energie het kost.
Eens en dat is voor mij de reden dat ik binnenkort LTV radiatoren krijg. Los van of ik op gas blijf, hybride ga of vol elektrisch, is dat een efficiënte oplossing.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat ook helpt zijn die zogenaamde radiatorventilatoren. Het verhoogd de efficiëntie van de warmteafgifte.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Die zitten om die reden straks ingebouwd in de LTV radiatoren.... (en heb ik nu onder de huidige).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Mijn prio ligt bij aanmaak warm tapwater, met 2 badkamers en regendouches wil ik op dat comfort niet inleveren. Op dat punt scoort een HT unit veruit beter. Daarnaast heb ik een behoorlijk aantal zonnepanelen welke uitstekend werk verrichten.
Overigens is er ook nog de middenweg; een midden temperatuur unit (Daikin); deze levert water van ca 55 a 60 graden en dat verschilt nogal met de ‘echt’ hoge temperatuur units welke al gauw het water op 80 graden verwarmen.
Ik heb een bestelling uit staan voor een dergelijk systeem.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

teebee schreef: 12.11.2022 - 01:21 Daar heb je zelf gelukkig ook nog deels de hand in. Kwestie van keuzes, investeren in nieuwe radiatoren (btw, niet co2 vriendelijk geproduceerd) is natuurlijk ook een optie.
Dit valt reuze mee, je oude zwaardere radiatoren worden keurig gerecycled en leveren veel vermeden emissies op.

Blijft dat midden of hoge temperatuur tijdens de gehele levensduur meer energie vragen, die in de winter echt niet door (je eigen of andere) zonnepanelen opgewekt worden.
En veelal in de winter dus niet groen worden opgewekt, wat men je ook wil doen geloven met co2 compensatie e.d.

Maar als je huis minder geschikt is voor lage temperatuur of je meer comfort wil, dat is een prima argument.
Maar zeg niet dat je dat uit co2 overwegingen doet.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Edgecrusher schreef: 12.11.2022 - 18:35 Maar zeg niet dat je dat uit co2 overwegingen doet.
Zeg ik ook niet, dat co2 geneuzel is ook zeker niet mijn drijfveer.
Ik roep slechts dat hoge temperatuur units (80 graden) het uiterste is; de midden weg is midden temperatuur welke 55/60 graden levert en dat scheelt echt niet zo veel qua verbruik als een lage temperatuur unit, want gezien de risicoi’s met Legionella zal die toch ook echt de 55 aantikken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Heb de CV al geruime tijd op 50 graden staan, huis van circa 165m2 en ongeveer 900-950 m3 verbruik. Daarvan 600 m3 voor verwarming. Sinds kort 3 ventilatoren onder grootste radiator en folie achter de radiatoren beneden. Ben stiekem op MP naar T33 radiatoren te kijken, scheelt al een bak met mijn huidige. Als me dat lukt in combinatie met iemand die dat gaat installeren, kan ik makkelijker all-electric gaan. Dan zou het verbeterde rendement de aanschaf van de nieuwe radiatoren na X jaar wel compenseren.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Alternatief voor de T33 radiatoren: https://www.jaga.nl/nieuws-kennis/strada-hybrid/
Wij krijgen ze als het goed is in januari.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Gouwe schreef: 13.11.2022 - 14:37 Alternatief voor de T33 radiatoren: https://www.jaga.nl/nieuws-kennis/strada-hybrid/
Wij krijgen ze als het goed is in januari.
Ja ook over gelezen, is wel de Mercedes, euh excuus, Volvo, onder de LTV radiatoren. Wel wat prijzig, als ik alles beneden door Jaga Strada laat vervangen. Die T33s zijn wel een goedkoop alternatief.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

t5power schreef: 13.11.2022 - 16:54
Gouwe schreef: 13.11.2022 - 14:37 Alternatief voor de T33 radiatoren: https://www.jaga.nl/nieuws-kennis/strada-hybrid/
Wij krijgen ze als het goed is in januari.
Ja ook over gelezen, is wel de Mercedes, euh excuus, Volvo, onder de LTV radiatoren. Wel wat prijzig, als ik alles beneden door Jaga Strada laat vervangen. Die T33s zijn wel een goedkoop alternatief.
Een voordeel van de T33 radiatoren is dat ze geen geluid maken. Verder hebben ze meer waterinhoud wat in combinatie met een warmtepomp een voordeel is.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

26 dB(A gewogen) hoor je niet en 30 bijna niet. Beide vallen sowieso weg tegen het gezinsgeluid hier in huis.
Een nadeel van een T33 radiator is de waterinhoud. Het duurt dus heel lang en kost meer energie voordat dat volume is opgewarmd en er sprake is van warmteafgifte. De LT radiator zoals ik aangaf werkt al vanaf een aanvoer van 28 graden. Ik ben dus wel benieuwd waarom meer waterinhoud een voordeel is voor een warmtepomp?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik zou eerder kiezen voor een langere T22-radiator. Die heeft een groter stralend oppervak dan een kortere T33. Die laatste geeft meer confectiewarmte.

Hier in huis zijn de helft van de T22's vervangen door modellen met een groter oppervlak. Er is meer warmtestraling en omdat het vermogen groter is kan de watertemperatuur omlaag waardoor de cv-ketel in het HR-bereik blijft werken. Daar komt bij dat er niet veel mis lijkt te zijn met een grotere inhoud: scheelt wellicht een buffervat bij je warmtepomp.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”