Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27691
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat heb ik nu ook, ik vind 15 jaar terugverdientijd best lang.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

fredhead schreef:
Msuidgeest schreef: Thermostaatknoppen zijn voor je woonkamer geen goed idee: ze lopen dicht terwijl de ruimtethermostaat nog aan staat. Beter lijkt mij om de radiatoren anders te plaatsen en desnoods 1 of 2 weer te verwijderen.
In ons geval hangt de ruimtethermostaat in een andere ruimte. Ik denk dat dat wel uit maakt?
De vorige bewoners hebben de thermostaat in de kamer naast de woonkamer gehangen (is voor ons een werk kamertje) zodat de thermostaat nog wel reageert als de houtkachel staat te branden.
Dat maakt zeker wat uit, alleen is dat kamertje veel sneller opgewarmt dan de woonkamer en slaat hij al weer snel uit. Dat zal ook de reden zijn dat er zo veel radiatoren in de woonkamer hangen. Hierdoor wordt de woonkamer in de korte tijd dat de ketel warmte geeft toch opgewarmt. Let wel: draai je de radiator in de kamer, waar de thermostaat hangt, dicht, dan blijft je ketel wamte geven.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

niemand een lucht lucht warmtepomp? in Zweden tref je die ook in oude huizen
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27680
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

jalex_h schreef:
fredhead schreef:
Msuidgeest schreef: Thermostaatknoppen zijn voor je woonkamer geen goed idee: ze lopen dicht terwijl de ruimtethermostaat nog aan staat. Beter lijkt mij om de radiatoren anders te plaatsen en desnoods 1 of 2 weer te verwijderen.
In ons geval hangt de ruimtethermostaat in een andere ruimte. Ik denk dat dat wel uit maakt?
De vorige bewoners hebben de thermostaat in de kamer naast de woonkamer gehangen (is voor ons een werk kamertje) zodat de thermostaat nog wel reageert als de houtkachel staat te branden.
Dat maakt zeker wat uit, alleen is dat kamertje veel sneller opgewarmt dan de woonkamer en slaat hij al weer snel uit. Dat zal ook de reden zijn dat er zo veel radiatoren in de woonkamer hangen. Hierdoor wordt de woonkamer in de korte tijd dat de ketel warmte geeft toch opgewarmt. Let wel: draai je de radiator in de kamer, waar de thermostaat hangt, dicht, dan blijft je ketel wamte geven.
Wij willen juist zo min mogelijk warmte van de cv in de woonkamer hoe gek dat klinkt.
Daar staat namelijk een goede houtkachel te branden die de woonkamer en open keuken prima van warmte kan voorzien.

Ik snap je verhaal wel goed, zou je de kachel niet gebruiken heb je inderdaad op een rcht koude dag de extra radiatoren wel nodig op dit moment.

We hebben eind vorig jaar nog van dat mooie folie achter de radiatoren gehangen zodat er geen warmte meer naar de muren gaat.
Wat voor dit jaar op de agenda staat is muurisolatie. We hebben daar eens naar gevraagd en een bedrijf wat niet wilde komen kijken verkocht ons dat het niet mogelijk was, maar wij gaan voor een 2nd opinion die dan toch wel langs komt.
Vloeren en dak zijn waar mogelijk wel geïsoleerd, al hebben we een oude houten vloer waarbij je met een nieuwe betonnen vast winst haalt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27680
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

lint schreef: Dat heb ik nu ook, ik vind 15 jaar terugverdientijd best lang.
Is zeker lang, maar als je van plan bent om er nog langrr dan dat te wonen denk ik toch zeker de moeite.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

OGA244 schreef: niemand een lucht lucht warmtepomp? in Zweden tref je die ook in oude huizen
Warmtepomp is alleen efficiënt bij lage aanvoertemperaturen en dus is een goede isolatie randvoorwaarde omdat je anders de boel niet warm krijgt. Ik gok dat dat in Zweden geen probleem is?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

OGA244 schreef: niemand een lucht lucht warmtepomp? in Zweden tref je die ook in oude huizen
Bedoel je niet een lucht water warmtepomp? Die hebben wij in huis. Werkt perfect, maar het huis moet ook perfect geïsoleerd zijn. De buizen van de vloerverwarming zitten op 10 cm van elkaar en het zou zomaar een week kunnen duren voordat je huis warm wordt als je het systeem op start. De maximale temperatuur van het water is bij ons ca 30 graden. Verder moet je ook een hoop zonnepanelen hebben om het elektriciteit verbruik te compenseren.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Nee, lucht lucht, ik heb er in Zweden een die het top doet in n goed geïsoleerd huis, zie ze daar ook in oudere veel minder goed geïsoleerde huizen.
Alleen warme lucht zonder vloerverwarming of radiatoren werkt bij > -20 nog steeds heel behoorlijk
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

OGA244 schreef: Nee, lucht lucht, ik heb er in Zweden een die het top doet in n goed geïsoleerd huis, zie ze daar ook in oudere veel minder goed geïsoleerde huizen.
Alleen warme lucht zonder vloerverwarming of radiatoren werkt bij > -20 nog steeds heel behoorlijk
Ik neem aan dat je het dan over luchtverwarming hebt waarbij er warme lucht ingeblazen wordt? Dat werkt in de meeste Nederlandse huizen niet echt omdat die veelal van steenachtige materialen zijn. Wil je het behaaglijk krijgen in huis, dan zullen vloeren, wanden en plafond ook opgewarmd moeten zijn. En dat duurt bij steenachtige materialen nogal lang. Houtachtige wanden (zoals veelal in Scandinavië, maar ook in Noord-Amerika) daarentegen zijn wel snel opgewarmd en dan werkt lucht-lucht prima.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik lees graag even mee. Namelijk aan het voorbereiden op de aanschaf van een andere woning.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

V50nuV60 schreef:
OGA244 schreef: niemand een lucht lucht warmtepomp? in Zweden tref je die ook in oude huizen
Bedoel je niet een lucht water warmtepomp? Die hebben wij in huis. Werkt perfect, maar het huis moet ook perfect geïsoleerd zijn. De buizen van de vloerverwarming zitten op 10 cm van elkaar en het zou zomaar een week kunnen duren voordat je huis warm wordt als je het systeem op start. De maximale temperatuur van het water is bij ons ca 30 graden. Verder moet je ook een hoop zonnepanelen hebben om het elektriciteit verbruik te compenseren.
Ik ben ook een beetje aan het kijken voor een lucht/water warmtepomp en voor zonnepanelen.
Hoeveel panelen heb jij nu op je dak liggen om de kosten een beetje te drukken.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Speedyace schreef:
V50nuV60 schreef:
OGA244 schreef: niemand een lucht lucht warmtepomp? in Zweden tref je die ook in oude huizen
Bedoel je niet een lucht water warmtepomp? Die hebben wij in huis. Werkt perfect, maar het huis moet ook perfect geïsoleerd zijn. De buizen van de vloerverwarming zitten op 10 cm van elkaar en het zou zomaar een week kunnen duren voordat je huis warm wordt als je het systeem op start. De maximale temperatuur van het water is bij ons ca 30 graden. Verder moet je ook een hoop zonnepanelen hebben om het elektriciteit verbruik te compenseren.
Ik ben ook een beetje aan het kijken voor een lucht/water warmtepomp en voor zonnepanelen.
Hoeveel panelen heb jij nu op je dak liggen om de kosten een beetje te drukken.
28 panelen. Afgelopen jaar ca 8000kwh opgewekt en 7000kwh gebruikt incl. de warmtepomp.
Laatst gewijzigd door V50nuV60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Mart van der Steeg schreef: Andere landen gaan juist over op gas, gasloos op korte termijn voor veel bestaande bouw is m.i. zinloos.
Alternatieven zijn r*k, en gas is en blijft een schone brandstof, beter dan allerlei hout- en palletkachels.
Isolatie is zeker goed en goed stookgedrag kan het gebruik beperken.
Afgelopen jaren heb ik daar in geïnvesteerd en verbruik voor een huis van ca. 500 m3 ca. 850 m3 gas.
Inderdaad, of zoals ik pas een energie deskundige hoorde zeggen: "Je ontwerpt eerst een verwarming-, klimaatinstallatie en daar bouw je een huis omheen. Andersom gaat, zeker bij huizen van voor ca. 1985, heel erg lastig worden".
Ik heb een huis van ca. 1907. Wat geïsoleerd kon worden is gedaan, gasloos gaat het hem echter niet worden. Ombouw is niet te betalen en de investering kun je niet meer terug verdienen.
Net als zonnepanelen. Het dak is hier niet voor geschikt en er is verder geen ruimte voor.
De Brandweer is trouwens helemaal niet blij met zonnepanelen. Veel meer branden die lastig te bestrijden zijn.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

fredhead schreef:
lint schreef: Dat heb ik nu ook, ik vind 15 jaar terugverdientijd best lang.
Is zeker lang, maar als je van plan bent om er nog langrr dan dat te wonen denk ik toch zeker de moeite.
Dak is bv. al ruim 11 jaar geleden, en we wonen er nog....
En denk niet allen aan terugverdienen, maar ook aan comfort.... het feit dat de warmte in huis blijft, de vloer niet koud is etc. is ook prettig.
Daarnaast: wat is de terugverdientijd van bv. onze Volvo's? :D :D (en deze grijns is te zien op onze vrienden van de fiscus).
Het leven kost gewoon geld.... .
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Schorpioen schreef: De Brandweer is trouwens helemaal niet blij met zonnepanelen. Veel meer branden die lastig te bestrijden zijn.
Micro omvormers gebruiken per paneel, heb je direct wisselstroom en geen gelijkstroom (wat gevaarlijker is).
In USA zijn daarom de micro omvormers vaak verplicht.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Mart van der Steeg schreef:
Schorpioen schreef: De Brandweer is trouwens helemaal niet blij met zonnepanelen. Veel meer branden die lastig te bestrijden zijn.
Micro omvormers gebruiken per paneel, heb je direct wisselstroom en geen gelijkstroom (wat gevaarlijker is).
In USA zijn daarom de micro omvormers vaak verplicht.
Panelen zitten veelal te dicht op het dak waardoor de warmte niet weg kan.
Veel panelen zijn niet van een hele goede kwaliteit.
Bij brand in het dak komen ze er door de panelen niet bij en moeten de panelen eerst weggehaald worden.
Ivm electriciteit geen veilige klus.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik lees dat men schrijft dat warmte pompen alleen werken bij lage buiten temperaturen. Ik heb geen idee waar dit sprookje vandaan komt.
In Zweden maakt men vaak gebruik van warmte pompen. Wij kennen verschillende systemen: lucht/lucht - lucht/water en dan grond/water naar water.
Bij dit laatste systeem wordt de warmte gewonnen uit een meer of uit de grond. Er wordt een slang in een meer gelegd of in de grond ingegraven.
Wij hebben een grond/water systeem en zelfs bij temperaturen vaan min 40 graden blijft het huis op de ingestelde 20 graden.
Het systeem vraagt 1 kw en geeft daarvoor iets meer dan 4 kw aan warmte terug.
Men men moet wel het systeem 24 uur per dag op dezelfde temperatuur laten staan.
Ons stroom verbruik om ons huis warm te stoken is ongeveer 4500 kw per jaar.
Waarbij er rekening gehouden moet worden dat de winter hier veel langer duurt dan in NL.
Een lucht/water of lucht/lucht warmte pomp werkt goed tot ongeveer 20 graden onder nul daarna is de winst bijna nul.
Bij 5 graden onder nul een rendement van ongeveer 3.5 tot 4.
Voor vragen kan men mij altijd een mailtje sturen, overigens verkoop ik ze niet en heb ook geen aandelen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Laat die verdomde groene lobby die de consument vanalles door de strot gaat duwen eens wat doen aan de grootverbruikers.

85% van het aardgas word gebruikt door anders dan de gewone consument. Echter de consument mag bloeden voor de verduurzaming.

Voor mij was bovenstaand de reden om toch gewoon weer een intergas tegen de muur te kwakken toen mijn cv vervangen diende te worden.

Verder heb ik sinds ruim 2 jaar 25x 170 watt CIS panels van Solar Frontier op mijn dak liggen die afgelopen jaar (topjaar) 4470 kwh hebben opgewekt terwijl mijn verbruik 3920 kwh was.

Bij een nieuwe keuken komend jaar zal ik overgaan op electrisch koken, mijn 1 fase meterkast heb ik destijds al voorbereid met een kookgroepje.

Van het gas af? Ik denk dat veel van de leden hier dat niet meer mee zullen maken...
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8317
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mocht ik een huis kopen dan ga ik ook voor de warmtepomp, juist vanwege dat hoge rendement. Stop er een kwartje in, en je krijgt een euro warmte.
Jaren geleden tijdens een stage al eens een verslag gemaakt waar ik aardig op die warmtepompen in ging, sinds dien ben ik al fan.

De lucht-lucht pomp waar jullie het over hebben heeft een collega. Dat ding haalt warme lucht uit een buitentemperatuur van -15. Nog lager en hij moet elektrisch bijverwarmen, gaat allemaal automatisch.
Hij schijnt dat ook eens in de zoveel tijd te doen tegen een bacterie, legionella denk ik.
En zo duur schijnen de lucht-lucht pompen in verhouding ook weer niet te zijn.

Blijft inderdaad jammer dat de isolatie van je huis helemaal in orde moet zijn, en dat ik vooral oudere huizen op het oog heb.
Het gaat me niet om het milieu, maar het feit dat je veel minder afhankelijk bent van buitenaf als je zelf energie opwekt en er zuinig mee om gaat.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Dejeeper schreef: Ik lees dat men schrijft dat warmte pompen alleen werken bij lage buiten temperaturen. Ik heb geen idee waar dit sprookje vandaan komt.
In Zweden maakt men vaak gebruik van warmte pompen. Wij kennen verschillende systemen: lucht/lucht - lucht/water en dan grond/water naar water.
Bij dit laatste systeem wordt de warmte gewonnen uit een meer of uit de grond. Er wordt een slang in een meer gelegd of in de grond ingegraven.
Wij hebben een grond/water systeem en zelfs bij temperaturen vaan min 40 graden blijft het huis op de ingestelde 20 graden.
Het systeem vraagt 1 kw en geeft daarvoor iets meer dan 4 kw aan warmte terug.
Men men moet wel het systeem 24 uur per dag op dezelfde temperatuur laten staan.
Ons stroom verbruik om ons huis warm te stoken is ongeveer 4500 kw per jaar.
Waarbij er rekening gehouden moet worden dat de winter hier veel langer duurt dan in NL.
Een lucht/water of lucht/lucht warmte pomp werkt goed tot ongeveer 20 graden onder nul daarna is de winst bijna nul.
Bij 5 graden onder nul een rendement van ongeveer 3.5 tot 4.
Voor vragen kan men mij altijd een mailtje sturen, overigens verkoop ik ze niet en heb ook geen aandelen.
Men bedoeld dat luchtwater systemen zogenoemde lage temperatuur systemen zijn, niet dat het alleen met lage buitentemp werkt. Maw net als bij vloerverwarming middels cv word er verwarmd met een lage delta T. Cv en radiatoren waar water van 80 graden Celsius doorheen gaat zou je kunnen classificeren als hoge temperatuur systemen.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”