Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vandaag onze zonnepanelen gekoppeld aan het internet. Dit gaat middels een kabel, niet via WiFi.

De groepenkast is tegenwoordig standaard, best een verschil met de 3 porseleinen stoppen in de keuterboerderij van mijn grootouders.

Onze warmtepomp is een aardwarmtepomp. De bronvloeistof is kraanwater, bij 2 boringen van elk 175m diep. Elke boring in de provincie Drenthe wordt door de Omgevingsdienst gecontroleerd tijdens de aanleg.

Wat veroorzaakt de vervuiling en hoe ziet dat er uit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mooi kastje.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De warmtepompboiler is opgehangen, aangesloten , stekker erin en gaan met die ... boiler.

Nu kan ik beginnen aan de warmtepomp zelf. Dat wordt ook een klus. Ik zou wat foto's kunnen maken en in m'n eigen blog kunnen plaatsen. Gewoon ter illustratie dus en ter leering ende vermaeck.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6863
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bericht van de installateur dat mijn Daikin warmtepomp binnen is (levertijd net geen 6mnd).
Plaatsing begin mei, dan kan ik nog wat zaken voorbereiden (met name buiten voor de plaatsing buitenunit).
Dus vanaf half mei gasloos…..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

De 18 400Wp panelen zijn bij ons al vanaf eind december aan het produceren. De verwachtte levertijd van de Daikin warmtepomp is bij ons ook zo’n 6 maand, dus hopelijk juni/juli.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

teebee schreef: 17.03.2023 - 13:45 Bericht van de installateur dat mijn Daikin warmtepomp binnen is (levertijd net geen 6mnd).
Plaatsing begin mei, dan kan ik nog wat zaken voorbereiden (met name buiten voor de plaatsing buitenunit).
Dus vanaf half mei gasloos…..
Ik weet niet hoe het bij Daikin zit qua defrost/condens water. Maar ik heb bij die van (Mitsubishi ecodan) mij een gat gemaakt van 60cm diep en vol gegooid met grind zodat het water weg kan. Deze heeft in de onder plaat allemaal gaten dus een afvoer lukte niet. En hij staat op Bigfoot voetsteunen.
Ecodan 8kw.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6863
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Speedyace schreef: 17.03.2023 - 20:52
teebee schreef: 17.03.2023 - 13:45 Bericht van de installateur dat mijn Daikin warmtepomp binnen is (levertijd net geen 6mnd).
Plaatsing begin mei, dan kan ik nog wat zaken voorbereiden (met name buiten voor de plaatsing buitenunit).
Dus vanaf half mei gasloos…..
Ik weet niet hoe het bij Daikin zit qua defrost/condens water. Maar ik heb bij die van (Mitsubishi ecodan) mij een gat gemaakt van 60cm diep en vol gegooid met grind zodat het water weg kan. Deze heeft in de onder plaat allemaal gaten dus een afvoer lukte niet. En hij staat op Bigfoot voetsteunen.
Aan de onderzijde van de unit zit een ‘elleboogje’ waar een slang op gezet kan worden te leiden naar een plek voor optimale / gewenste afwatering.
2FC1D74A-6B05-4EBA-9027-2CFE5E76BEC0.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn plannen zijn vergelijkbaar: betonnen plateau omgeven door grind. Het moet alleen nog even worden uitgevoerd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

teebee schreef: 17.03.2023 - 21:11
Speedyace schreef: 17.03.2023 - 20:52
teebee schreef: 17.03.2023 - 13:45 Bericht van de installateur dat mijn Daikin warmtepomp binnen is (levertijd net geen 6mnd).
Plaatsing begin mei, dan kan ik nog wat zaken voorbereiden (met name buiten voor de plaatsing buitenunit).
Dus vanaf half mei gasloos…..
Ik weet niet hoe het bij Daikin zit qua defrost/condens water. Maar ik heb bij die van (Mitsubishi ecodan) mij een gat gemaakt van 60cm diep en vol gegooid met grind zodat het water weg kan. Deze heeft in de onder plaat allemaal gaten dus een afvoer lukte niet. En hij staat op Bigfoot voetsteunen.
Aan de onderzijde van de unit zit een ‘elleboogje’ waar een slang op gezet kan worden te leiden naar een plek voor optimale / gewenste afwatering.2FC1D74A-6B05-4EBA-9027-2CFE5E76BEC0.jpeg
Onder in de buitenunit is daar op de bodem een elektrisch element / verwarmingslint gemonteerd zodat het ‘ijswater’ daar niet meteen weer invriest en het systeem op een gegeven moment niet meer functioneert. Met als gevolg koude woning.
Bij mij kan het water door meerdere openingen aan de onderzijde wegstromen onder de warmtepomp, maar als het vriest kan daar weer ijsvorming ontstaan en heb hier dan ook een warmtelint inliggen.
Bij alleen één afvoerbuis is de kans op dichtvriezen groter en deze zal dan ook vorstvrij moeten worden gehouden (met verwarmingslint) deze kan in de slang/buis en anders er omheen aangebracht worden.

Oh ja … plaats een buiten-unit van de warmtepomp altijd een 20cm van de grond. Het kan immers in ons land soms nog wel eens ‘n keer sneeuwen.
Je wil je dan niet dat de ventilator in de sneeuw staat ‘te scheppen’.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik kreeg een mail van de leverancier. Of wij morgen tussen 10 en 16 uur flink energie willen gebruiken! Het gaat dusdanig waaien dat er een overschot komt aan stroom. De stroomprijs is zelfs een paarvuur onder 0.

Of te wel, wij krijgen geld bij gebruik van stroom.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Msuidgeest schreef: 23.03.2023 - 18:32 Ik kreeg een mail van de leverancier. Of wij morgen tussen 10 en 16 uur flink energie willen gebruiken! Het gaat dusdanig waaien dat er een overschot komt aan stroom. De stroomprijs is zelfs een paarvuur onder 0.

Of te wel, wij krijgen geld bij gebruik van stroom.
Ondanks dat de stroom zelf gratis is betaal je nog steeds energiebelasting: 15 cent per kWh. en de inkoopkosten voor één kWh zijn 2 cent. Bij elkaar komt er dus nog 17 cent bij. Oké 1cent negatief dus nog 16cent te betalen. :-D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Precies, niks geld terug.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Inderdaad Speedy. Dat stond ook in die mail. Maar ondertussen betalen we minder dan bij de grote spelers. En dat was de achterliggende reden om een dynamisch contract aan te gaan.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Msuidgeest schreef: 23.03.2023 - 21:06 Inderdaad Speedy. Dat stond ook in die mail. Maar ondertussen betalen we minder dan bij de grote spelers. En dat was de achterliggende reden om een dynamisch contract aan te gaan.
Precies, 16cent is altijd nog minder dan de 39cent waar ze nu mee schermen, dat ze stroom onder het prijsplafond! aanbieden.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gisteren even bij enkele buren langs geweest. Wij zitten met 6 woningen op de zelfde voedingskabel.

Ik kan in de omvormer de geleverde spanning aflezen. En die is voor de 2e fase doorgaans 12 tot 15 volt hoger dan fase 1 en 3.

Bij een buur is het gelukt om hun 1fase-omvormer aan te sluiten op een andere fase zodat de spanningsverschillen in de straat wat kleiner moeten worden als de zon flink schijnt. Nu nog ff wachten op zon ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Afgelopen telefoon van de glaszetter: of ze komende maandag het nieuwe glas mogen komen plaatsen. U weet wel, HR++.

Natuurlijk mag dat. Wij ruimen de vensterbank vast leeg.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Msuidgeest schreef: 26.03.2023 - 13:34 Gisteren even bij enkele buren langs geweest. Wij zitten met 6 woningen op de zelfde voedingskabel.

Ik kan in de omvormer de geleverde spanning aflezen. En die is voor de 2e fase doorgaans 12 tot 15 volt hoger dan fase 1 en 3.

Bij een buur is het gelukt om hun 1fase-omvormer aan te sluiten op een andere fase zodat de spanningsverschillen in de straat wat kleiner moeten worden als de zon flink schijnt. Nu nog ff wachten op zon ...
Soek de verschillen tussen nu en eerder dit jaar. De fasespanningen liggen nu dichter bij elkaar bij nagenoeg gelijke opbrengst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Scheelt behoorlijk inderdaad, maar ik dacht dat het ook aan de netbeheerder was om te bepalen op welke fase je een 1 fase omvormer zou moeten aansluiten voor een goede verdeling op het net.
Daarvoor doet men toch ook de melding bij de netbeheerder m.b.t. het piekvermogen en welk type omvormer je hebt?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hier in de straat zijn 3 woningen met 1fase-aansluiting en de andere 3 hebben een 3fase-aansluiting. Wij zijn de enige met een 3fase-omvormer en kan daarom zien wat er in de straat gebeurt.

Wat de netbeheerder er van vindt weet ik niet. Bij de 2 buren met een 3fase-aansluiting heeft de installateur de 1fase-panelen gewoon maar ergens bijgeprikt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Bij een 3 fase aansluiting is het voor een netbeheerder natuurlijk geen doen om bij te houden wie wat op welke fase aansluit.
Bij 1 fase aansluitingen is het gewoon repeterend, je zit dus op dezelfde fase als 3 huizen verderop, de buren op een voldende fase en daar de buren van weer op de volgende.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”