Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19875
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zijn er al mensen die de panelen terug verdient hebben en nu gaan verdienen op de investering?
Er zijn legio die vervangen dienen te worden terwijl ze niet de investering opgebracht hebben.
Iemand Jinek nog gezien en het optreden van van mooiboy Jetten, 72% van het probleem wordt veroorzaakt door de zware industrie.
200mio is gereserveerd voor de subsidie van het groener maken van de consument, een schijntje met wat de lasten verzwaring wordt voor diezelfde consument.
500mio is gereserveerd voor de subsidie voor de zware industrie, maar deze club krijgt veel minder lasten verzwaring in vergelijk met de mate waarin ze vervuilen, per saldo gaan ze dus verdienen aan dit akkoord.
Daar hoor je Jetten dus niet over en hij weigert ook de rekening daar neer te leggen waar hij hoort, bij de vervuiler.
Nog een mooi voorbeeld, de Volkskrant...altijd de mond vol over zie ons eens deugen, klimaat dit, klimaat dat.
We moeten minder reizen en als we al van A naar B moeten dan met de fiets of trein, opinie stukje dit, opinie stukje dat...
En op de achterzijde Kiloknallers knallers naar Erdogan, op naar Turkije of Egypte voor een paar honderd euro 8 dagen strand en de Vlucht van Corendon zit er bij in, hoppa weer 1200 advertentie kosten verdient....
Do as i say, not as i do.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

diesel01 schreef: Nog een mooi voorbeeld, de Volkskrant...altijd de mond vol over zie ons eens deugen, klimaat dit, klimaat dat.
We moeten minder reizen en als we al van A naar B moeten dan met de fiets of trein, opinie stukje dit, opinie stukje dat...
En op de achterzijde Kiloknallers knallers naar Erdogan, op naar Turkije of Egypte voor een paar honderd euro 8 dagen strand en de Vlucht van Corendon zit er bij in, hoppa weer 1200 advertentie kosten verdient....
Do as i say, not as i do.
Beetje vreemd idd, maar er is een stricte scheiding tussen redactie en de afdeling advertenties. En dat is maar goed ook.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Duikert
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 05.10.2018 - 18:37

diesel01 schreef: Zijn er al mensen die de panelen terug verdient hebben en nu gaan verdienen op de investering?
Yep, al een jaartje of 2 ofzo. Ik hou het niet precies bij.
XC90 2015 T8 Inscr
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19875
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

IkeV70 schreef:
diesel01 schreef: Nog een mooi voorbeeld, de Volkskrant...altijd de mond vol over zie ons eens deugen, klimaat dit, klimaat dat.
We moeten minder reizen en als we al van A naar B moeten dan met de fiets of trein, opinie stukje dit, opinie stukje dat...
En op de achterzijde Kiloknallers knallers naar Erdogan, op naar Turkije of Egypte voor een paar honderd euro 8 dagen strand en de Vlucht van Corendon zit er bij in, hoppa weer 1200 advertentie kosten verdient....
Do as i say, not as i do.
Beetje vreemd idd, maar er is een stricte scheiding tussen redactie en de afdeling advertenties. En dat is maar goed ook.
Ah dat verklaard alles en maakt het in orde, in dezelfde editie het klimaat opdringen en op de achterzijde de mensen vertellen dat ze voor weinig het vliegtuig in kunnen om 8 dagen in de tuinstring vette hamburgers kunnen vreten aan het strand, hopend dat ze wel halal zijn geslacht, want oei, oei, oei, we moeten wel deugen. :whistle: o.O
Vervolgens kan SBS6 met de Mol daar weer een item over draaien in de vorm van "Mijn Vakantie Was Ruk"
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2062
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

sebastiaan84 schreef:Men bedoeld dat luchtwater systemen zogenoemde lage temperatuur systemen zijn, niet dat het alleen met lage buitentemp werkt. Maw net als bij vloerverwarming middels cv word er verwarmd met een lage delta T. Cv en radiatoren waar water van 80 graden Celsius doorheen gaat zou je kunnen classificeren als hoge temperatuur systemen.
Vloerverwarming is (bijna) altijd lage temperatuur, als daar 80 graden doorheengaat is dat wel lekker warm maar niet zo fijn aan de voeten (auw) en b.v. een tegelvloer kan daar ook niet tegen (alle tegels los). Oudere systemen werken meestal met een warmtewisselaar icm. een (extra) losse pomp voor het circuit in de vloer.

Nieuwere systemen hebben mogelijk een dubbel/gescheiden CV-circuit, met twee thermostaten op de ketel, een voor het LT-circuit (lage temperatuur) en een voor het HT-circuit (hoge temperatuur). LT is dan voor de vloerverwarming (bv op begane grond zonder radiatoren), en mag max 40 graden worden, HT is voor het radiatoren (1e en 2e verdieping), en max 80 graden. Er zit dan bij de ketel een thermostaat geregelde klep tussen de LT en HT circuits, met uiteraard een thermische beveiliging.
Dat is ook het systeem dat in onze 1 jaar oude nieuwbouw woning zit, overigens staat de HT bij ons op 60 graden, dat is ruim voldoende. Thermostaten in woonkamer en in badkamer op 1e VD. En ja, nieuwbouw maar nog ‘gewoon’ aan’t gas.
Ook bestaan er nieuwbouw woningen (met gasaansluiting) met een systemen met enkel vloerverwarming op alle verdiepingen (helemaal geen radiatoren) dus geheel LT.
Over het algemeen kunnen deze nieuwe woningen (onze ook) prima met enkel LT verwarmd worden.
Bij ons is er nu sprake van dat er, letterlijk voor het huis langs, een warmtenet leiding (op restwarmte vanuit haven Rotterdam), via Heineken brouwerij, naar Leiden centrum wordt aangelegd, bedoeling is deze er binnen ca. 5 jaar ligt (ik moet het nog zien, er is nog geen één vergunning verleend...). Dus uiteindelijk zullen we wel over moeten, maar ik wil het moment om (verplicht) te moeten investeren in een warmtenet-aansluiting toch nog wel zo lang mogelijk uitstellen. Ten eerste verstoken we nu al niet zoveel gas, maar ook de ketel is pas over zo’n 15 jaar afgeschreven. Voordeel is wel dat we ivm de mogelijkheid om op LT het huis te verwarmen, op de goedkopere retourleiding kunnen, dus zal de investering tzt. wat sneller terug te verdienen zijn.

Mbt. zonnepanelen; een (micro-)omvormer per paneel is m.i. altijd aan te bevelen, dan wordt het maximale rendement per paneel gehaald. Al zitten daar natuurlijk ook wat meer kosten aan.
Met 1 omvormer op meerdere panelen liggen ze zgn. in serie en bepaald het minst effectieve paneel (vervuiling/schaduw/veroudering) ook de opbrengst van de andere in die serie. Buiten dat moeten ze sowieso per oriëntatie (oost, zuid, etc) en per hellingshoek al op een eigen omvormer aangesloten worden. Wij hebben nu 9 panelen, en daarmee hebben we in 2018 zo’n 1500 kWh teruggeleverd, de opbrengst zal vermoed ik rond de 2500 kWh maar ik kan (nog) niet alle panelen uitlezen. En wanneer we er op gaan verdienen is een lastige, panelen zijn nl. opgenomen in de koopaanneemovereenkomst (niet los betaald dus). Wel een factuur voor btw teruggaven maar of die klopt met de werkelijk betaalde prijs door de projectontwikkelaar vraag ik me af.

Laat je bij na-isolatie van de muren echt goed informeren. Als de spouw nl. volgespoten wordt en er geen luchtspouw (vrije ruimte tussen isolatie en buitenmuur (het zgn. buitenblad van de spouwmuur) meer is en de wand dus niet meer (goed) kan ventileren is er een (groot) risico op vocht-problemen. Niet alleen door vocht van buiten, maar juist ook door vocht van binnen. Zeker als je dat combineert met moderne HR++ beglazing, die zijn dan beter geïsoleerd dan het gehele muurpakket en daardoor komt het dauwpunt ‘in’ de muur te liggen (waterdamp condenseert dan in de muur ipv. er doorheen te gaan). Ook is je signaal om te ventileren (de beslagen ramen) weg.
Veel oorspronkelijk ongeisoleerd woningen met spouwmuur (b.v. jaren 30) hebben een minimale spouw (5 cm, muurdikte zo’n 25-27 cm) wat al minder effectief is om vol te spuiten. (Is totale buitenmuur zo’n 20-22 cm is het meestal een zgn. steens muur zonder spouw.)
Een modern isolatielaag in buitenmuren is al gauw meer dan 12cm dik (gehele muur zo’n 38 cm dik) waarbij het materiaal ook nog effectiever/compacter is dan het ‘spuitspul’. Uiteraard helpt het, maar effectiever is het om bv. binnen te isoleren (met harde te stuccen isolatie-plaat of met een voorzetwand) dat is natuurlijk wel weer veel ingrijpender. Buitenkant isoleren kan ook, maar hier zitten wat meer haken en ogen aan en kan meestal niet zonder vergunning.
Een ongeïsoleerde vloer isoleren is vooral een comfort kwestie, uiteraard is er warmte verlies maar dat is niet drastisch, dus verwacht enkel daarvan geen wonderen. Omdat de warmte naar boven trekt voelt zo’n vloer uiteraard koud aan. Dus eerste stap is om de trek naar boven te beperken en vooral het dak goed te isoleren daar is echt de grootste winst te pakken.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20886
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jers3n, wat doe jij voor werk? Ik lees enige vakkwaliteiten die raakvlakken heeft met mijn beroep.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2062
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Msuidgeest schreef: Jers3n, wat doe jij voor werk? Ik lees enige vakkwaliteiten die raakvlakken heeft met mijn beroep.
Iets heel anders dan je vermoedelijk zou verwachten, ben tegenwoordig werkzaam op het gebied van de WOZ (en dan niet de taxatie/waardebepaling :D ). Maar ik heb wel een bouwkundige achtergrond, ben vrij nieuwsgierig ingesteld cq. ‘wil graag weten hoe het werkt’ en ik heb me (in beperkte mate) in een en ander wat verdiept voor voorgaande woningen en vooral ook voor onze huidige nieuwbouw woning.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Jers3n schreef:
sebastiaan84 schreef:Men bedoeld dat luchtwater systemen zogenoemde lage temperatuur systemen zijn, niet dat het alleen met lage buitentemp werkt. Maw net als bij vloerverwarming middels cv word er verwarmd met een lage delta T. Cv en radiatoren waar water van 80 graden Celsius doorheen gaat zou je kunnen classificeren als hoge temperatuur systemen.
Vloerverwarming is (bijna) altijd lage temperatuur, als daar 80 graden doorheengaat is dat wel lekker warm maar niet zo fijn aan de voeten (auw) en b.v. een tegelvloer kan daar ook niet tegen
Goed lezen wat ik schrijf ;-)
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20886
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jers3n schreef:
Msuidgeest schreef: Jers3n, wat doe jij voor werk? Ik lees enige vakkwaliteiten die raakvlakken heeft met mijn beroep.
Iets heel anders dan je vermoedelijk zou verwachten, ben tegenwoordig werkzaam op het gebied van de WOZ (en dan niet de taxatie/waardebepaling :D ). Maar ik heb wel een bouwkundige achtergrond, ben vrij nieuwsgierig ingesteld cq. ‘wil graag weten hoe het werkt’ en ik heb me (in beperkte mate) in een en ander wat verdiept voor voorgaande woningen en vooral ook voor onze huidige nieuwbouw woning.
Kijk. Aan kennis ontbreekt het niet. Mooi.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20886
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Er zijn natuurlijk websites waar allerlei informatie is te vinden. Probeert u deze 2 eens:

https://www.cvtuning.nl/

https://www.installatie.nl/
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Zijn er al mensen die de panelen terug verdiend hebben en nu gaan verdienen op de investering?
Ja en nee...
Ik heb mijn eerste panelen (4 stuks) in 1994 of 1995 gelegd. Destijds relatief simpele installatie, met omvormers per paneel, die rechtstreeks in het stopcontact gestoken wordt. Die hebben hun (gesubsidieerde!) investering wel opgebracht en doen het nog steeds (wel met lager rendement).
In 2014 er nog eens 20 panelen bijgelegd. Helaas kon dat alleen 10 op Oost / 10 op West, maar haal toch zo'n 4800 Kwh opbrengst per jaar.

Huis is van 1984, destijds geimporteerd uit Scandinavië. Houtskeletbouw, 40 cm vloerisolatie (geen vloerverwarming nodig!), 3 en 4 laags glas, gasloos (inductie-kookplaat, elektrische verwarming, later uitgebreid met hoogrendement houtkachel in de woonkamer en zonneboiler voor warmwater).
Kortom: heel comfortabel met 80 - 90 euro energiekosten / maand.
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
Gebruikersavatar
Hanegem
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
Locatie: Sassenheim

Ik laat binnenkort 12 panelen op mijn dak zetten. Omdat ik meer produceer dan verbruik, gaat de gasplaat er uit en wordt vervangen door inductie. Ben benieuwd wat me dat oplevert. Ik doe dat niet uit milieuoverwegingen. Immers, wanneer alle 600 door Nijpels (met grote woonboerderij met verwarmd zwembad) voorgestelde maatregelen worden doorgevoerd in Nederland, levert dat 0,001% verminderde co2 uitstoot op. Tel uit je winst. Door Wie is de mol niet meer in Colombia te doen, reduceren we denk ik meer CO2 uitstoot. :-)
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Het klopt Sebastiaan84 dat die lucht/water systemen laag temperatuur zijn, dat is ook bij grond of water/water systemen.
Bij ons grond/water systeem is de maximum temperatuur dat het systeem kan leveren rond de 60 graden, vandaar, zoals ik eerder schreef, dat men
bij aanschaf van een dergelijk systeem de capaciteit van de elementen moet vergroten.
Dat kan door meer elementen te plaatsen of volume vergroting.
Vaak wordt dit niet gedaan en dan krijg je klachten dat het huis niet warm wordt.

Overigens kan het tapwater wel hogere temperaturen bereiken maar dat is geloof ik alleen bij Thermia.

Succes,

Cor
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4659
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gisteren gesprek gehad met een zonnepanelen adviseur, op zich goed gesprek, maar heb het idee dat we nog niet door het hele verhaal heen gegaan zijn. Ik heb zelf voorkeur voor een bepaald paneel, de adviseur was helemaal gek van een andere, waarom kon hij niet uitleggen (en dat vind ik dan jammer).
Ik twijfel over de volgende panelen: https://eu-solar.panasonic.net/nl/2894.htm of https://www.lg.com/nl/business/neon-2-black
Wat mij vooral interesseert is bij welk paneel ik, los van de omvormer/optimizers onder NL omstandigheden het hoogst te verwachten rendement kan verwachten. Dak ligt op Oost / Zuid-Oost. Iemand een idee of andere tip?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4659
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hanegem schreef: Ik laat binnenkort 12 panelen op mijn dak zetten. Omdat ik meer produceer dan verbruik, gaat de gasplaat er uit en wordt vervangen door inductie. Ben benieuwd wat me dat oplevert. Ik doe dat niet uit milieuoverwegingen. Immers, wanneer alle 600 door Nijpels (met grote woonboerderij met verwarmd zwembad) voorgestelde maatregelen worden doorgevoerd in Nederland, levert dat 0,001% verminderde co2 uitstoot op. Tel uit je winst. Door Wie is de mol niet meer in Colombia te doen, reduceren we denk ik meer CO2 uitstoot. :-)
Voor welke panelen heb jij gekozen en waarom?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19527
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Voor zover ik heb begrepen is er in dezelfde prijsklasses /types (opbrengst) maar heel weinig kwaliteits verschil meer. Het hangt nu met name af van de "opleiding" en de "commissie" die de adviseur krijgt van welk merk hij/zij voorstander van is.
Daarnaast zijn (ook in ons dorp) de bedrijven die ze plaatsen weliswaar "onafhankelijk" maar wel vaak "officieel" dealer van maximaal 2 merken.

Voorlopig heb ik de plannen op de lange baan geschoven. Eerst andere zaken. Over 3 jaar kijken we verder.
(Omdat er dan ook zaken die invloed hebben op de keuze wat te doen op de nominatie staan om aangepakt te worden.)
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20886
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

nog een website met interessante informatie en adviezen: https://larsboelen.nl
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ik heb CIS Panelen van Solar Frontier (=Shell)

Zijn niet meer verkrijgbaar omdat men zich terug getrokken heeft vanwege de massale dump van Chinese pannelen op de EU markt.

Deze panelen kwamen destijds het best uit de bus als je keek naar opbrengst per Wp. Veelal omdat de flashwaarde van deze panelen hoger was dan het (conservatief) door de fabrikant opgegeven vermogen.

Ik heb 4250 Wp verdeeld over 25 panels op zuidligging. Vermogens van ruim boven de 5400 watt op zonnige lentedagen zijn geen uitzondering. Ben ik blij dat ik een zwaardere omvormer heb gekozen dan werd geadviseerd...

Van de 5900 ex BTW heb ik in iets meer dan 2 jaar 1650 euro reeds terugverdiend.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

We hebben sinds medio 2014 12 panelen van LG (mono X 300wp) liggen. Ze wekken tussen de 3000 en 3200 kWh op. Als we gaan verhuizen zou ik de 330wp variant kiezen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4659
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb gisteren via internet maar eens een berekening gemaakt van de kosten. Ik meen een prijsverschil van bijna 30% te hebben tussen het aanbod van de installateur en het web (overigens incl. installatie). Dat vind ik nogal veel, hoewel ik heel goed snap dat kwaliteit/garanties/service/etc. geld kost. Ben daardoor haast geneigd om het zelf te doen, te meer omdat de bekabeling naar de meterkast er al ligt (ik heb boven twee aparte stopcontacten over, elk op een eigen groep) en ik daar dus gewoon op kan aansluiten. Ik wil gewoon een faire prijs betalen voor kwaliteit. Even afwachten waar de andere 2 aanbieders mee gaan komen.
Heb me ook verdiept in de specificatiebladen. Als ik de specificaties van de twee panelen vergelijk interpreteer ik die als volgt:
- Beide leveren maximaal 320Wp;
- De LG levert bij een omgevingstemperatuur van 20 graden 236W, de Panasonic 248,9W, dat is bijna 5,5% meer;
- De LG heeft een temperatuur coëfficiënt van -0,37% per graad dat de cel temperatuur boven de 25 graden stijgt, de Panasonic -0,258%. Bij een cel temperatuur van 60 graden levert de LG dus 280W en de Panasonic 291W. Ook hier dus een positief verschil voor de Panasonic met bijna 4%.

Overigens vond ik deze tabel ( https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscent ... ar2017.pdf ) waaruit ik kan afleiden dat als ik 4000Wp op mijn dak leg (oriëntatie op het Oosten en 50-60 graden hellingshoek), ik blij mag zijn met een rendement van ca. 70%, dan kom ik op 2800 kWh per jaar?
Levert mij dus per jaar "maar" 560,- euro op.

Klopt mijn interpretatie? Of zie ik iets over het hoofd?
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”