Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

diesel01 schreef:
Ik ben voor!
Ik snap best dat er iets gedaan moet worden aan het milieu.
Maar leg de rekening dan ook naar rato bij degene die vervuild.
Flauwekul over hoe vaak iemand vlees mag eten valt niet te controleren, tenzij je zoals in de oorlog vleesbonnen uitdeelt.
Wedden dat straks door zekere politiek partij(en) ter linker zijde een detectiechip bij de voordeur wordt verplicht om te bepalen hoeveel biefstukken dan wel sprinkhanen (ter compensatie) naar binnen worden gesjouwd. En als dat de vastgestelde hoeveelheden worden overschreden, er automatische een extra vleestax gaat naar huize diesel 01.
Kortom, ik vrees het ergste als het gaat om de Haagse controledrift. Door genoemde partijen wordt ook al nagedacht over belasting per m2 woonoppervlak per persoon..... ‘een Tiny house als norm’ acht ik niet onwaarschijnlijk, niet voor niets dat deze woonvorm zo wordt bejubeld door genoemde partijen.
Zo wat gedachten.....heb ik nu de tijd voor.l :D
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20684
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vorige week een stuk in de Volkskrant over boomaanplant in de Afrikaanse Sahel. En dat scheelt nogal omdat er minder erosie is en de grond het water beter vasthoudt.
Daarom vind ik het een goed idee om bomen bij te planten: elk huishouden een boom kopen en in de tuin ztten. Zo wordt er meer CO2 opgenomen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Msuidgeest schreef: Vorige week een stuk in de Volkskrant over boomaanplant in de Afrikaanse Sahel. En dat scheelt nogal omdat er minder erosie is en de grond het water beter vasthoudt.
Daarom vind ik het een goed idee om bomen bij te planten: elk huishouden een boom kopen en in de tuin ztten. Zo wordt er meer CO2 opgenomen.
Ik denk dat jarenlange probeersel om westerse invloed in Afrika aan de grond te krijgen en mensen daar te helpen met hun problemen weggegooid geld zijn.
Het verdwijnt in de zakken van een corrupte overheid en warlords, wellicht heb je in dezelfde Volkskrant gelezen hoe de extreme islam gister een hotel kapot heeft geschoten.
In Zuid Afrika zijn buitenlandse boeren vermoord omdat ze rijkdom hadden, mensen aan het werk hielpen en zorgen voor inkomen van diezelfde medewerkers.
De boeren die nog over zijn hebben een paar boeren bulls op het erf lopen, slapen in een safe area achter de tralies met een 12mm shotgun naast het bed.
Moeten de mensen daar zelf iets ondernemen dan gaan ze onder een boom op een stoeprand zitten wachten totdat iemand iets voor ze gaat doen.
Bodemloze put dat hele continent en compleet verloren.
Heb je trouwens al een mooie vliegreis geboekt uit de advertentie's van diezelfde krant of trap je de 4.6 V8 weer aan voor een reis Zweden.
En laat even zien hoe die beuk staat op het geplaveide terras achter het huis.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20684
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Naast het huis ... Niet er achter.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ooh noujah, het punt is namelijk dat het f.ckking makkelijk is om mensen iets op te dragen te doen terwijl je zelf een levenswijze hebt die niet strookt met dat wat anderen zouden moeten doen.
Vandaar dus dat ik van mening ben dat je partijen moet pakken die echt vervuilen, weet je dat de grootverbruikers van het gas 100mio kuub per jaar verstoken.
Zorg dat deze partijen van het gas gaan en je behaalt je klimaat doeleinden...
Oh voordat ik het vergeet....bron. https://www.dvhn.nl/groningen/Grootverb ... 66116.html
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik heb nog geen offerte binnen gekregen dus ben zelf ook nog maar eens een beetje aan het zoeken gegaan.

Ik kan zo'n 16 panelen kwijt op het garagedak gelegen op het zuiden.
Ik kwam hierbij de volgende merken panelen tegen. Het merk Csun 300-60M full black of de longi solar lr6-60pb-300m panelen eveneens full black
Nu zit ik een beetje in tweestrijd tussen twee systemen.
Het merk SolarEdge of Enphase met de micro omvormers IQ7 60C.
Het systeem komt dus op het garagedak te liggen (zuiden gericht onder een hoek van 13 graden) maar ik krijg hier later op de dag wel last van schaduw door onze eigen woning. Dit zal in de zomer rond 15:30/16:00 zijn, dat de eerste panelen in de schaduw gaan vallen.

Het SolarEdge systeem is zo'n €575 goedkoper dus dat is het verschil niet.

Mocht ik in de toekomst willen uitbreiden naar het dak van de woning, deze is gericht op OZO dan is dit volgens mij met een Enphase systeem makkelijker uit te breiden, omdat ik dan geen andere omvormer hoef aan te schaffen. Dit moet met de SolarEdge wel weer.

keuzes keuzes
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Zelf heb ik bijna een jaar een Solaredge installatie (1-fase) met tevens die micro omwormers per paneel met 14 stuks 300 Wp panelen. Deze liggen op het plat dak van de garage gericht op het zuiden. In 51 weken 4630 kWh opgewekt. Dit valt me mee maar we hebben ook een goede zomer achter de rug. Hier valt een groot deel van het jaar in de namiddag schaduw van het huis van de buren en later op de dag van ons eigen huis op deze panelen. Door die micro omvormers heb je minder last van die schaduw die op een deel van de panelen valt. Tot nu toe geen problemen met de installatie gehad en deze bevalt me dus prima.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

@Henielma Bedankt voor je reactie.
En idd met 14 panelen een beste opbrengst, normaal zou je rond de 3500/3750 KWh zitten volgens de berekeningen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Speedyace schreef: Nu zit ik een beetje in tweestrijd tussen twee systemen.
Het merk SolarEdge of Enphase met de micro omvormers IQ7 60C.
Het systeem komt dus op het garagedak te liggen (zuiden gericht onder een hoek van 13 graden) maar ik krijg hier later op de dag wel last van schaduw door onze eigen woning. Dit zal in de zomer rond 15:30/16:00 zijn, dat de eerste panelen in de schaduw gaan vallen.

Het SolarEdge systeem is zo'n €575 goedkoper dus dat is het verschil niet.

Mocht ik in de toekomst willen uitbreiden naar het dak van de woning, deze is gericht op OZO dan is dit volgens mij met een Enphase systeem makkelijker uit te breiden, omdat ik dan geen andere omvormer hoef aan te schaffen. Dit moet met de SolarEdge wel weer.

keuzes keuzes
Op de Enphase zit 20 jaar garantie, bij Solar Edge moet je extra garantie bijkopen om op prijs/kwaliteit te kunnen vergelijken. Als je in de toekomst wil gaan uitbreiden kun je dan altijd toch weer een nieuwe afweging maken? Waarschijnlijk moet je dan ook weer aan een nieuwe groep in de meterkast?
De door jou genoemde panelen ken ik niet, zal er eens naar kijken. Wil jij het laten installeren of doe je het zelf?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Eergisteren een tweede aanbieding binnen gehad. Prijsverschil is maar een paar honderd euro, echter een ander advies en aantoonbare rekenfouten in de aanbieding (opbrengsten / terugverdientijd, etc). Kennelijk kost het dus meer dan ik verwacht had, of de markt is zo overspannen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

We zijn al een tijdje bezig met een ander huis en hebben een midden jaren 70 patiowoning/bungalow op het oog. Dit is een (klus)woning waarop een dakopbouw geplaatst mag worden zodat de kinderen op de 1e verdieping kunnen slapen en hun eigen slaap-, tv-, badkamer kunnen krijgen. Op het hellende dak zou ik onze bestaande omvormer (SolarMax 3000P)!kunnen plaatsen en de bestaande 12x 300wp LG Mono X Black kunnen monteren. Er is daar geen schaduw. Maar voor de overige delen van het platte dak zou ik kiezen voor de Emphase omvormers vanwege de slagschaduwen. Ik ga eens kijken naar die Panasonic zonnepanelen, zeker als die het beter doen dan mijn huidige LG's. In totaal kan ik tussen de 30 en 36 panelen kwijt. Misschien dan ook maar over naar de (hybride) warmtepomp. Hebben jullie nog aanvullingen? Hellend dak (12 panelen) is gericht op ZW, net als een deel van het platte dak (6 tot 12 panelen) dat in het verlengde ligt. Het andere pkatte dak heeft een ZO ligging. Hierop kan ik nog 12 panelen kwijt.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Waarom panelen mee nemen? Zijn die nog zo nieuw? Hoe doe je dat met verkoop van het oude huis? Naar de letter der wet: “Al hetgeen volgens verkeersopvatting onderdeel van een (onroerende) zaak uitmaakt, is bestanddeel van die (onroerende) zaak.” Wat grofweg betekend dat “alles wat ‘aard en nagelvast’ zit bij de woning hoort”. De panelen zijn mogelijk ook van belang voor de WOZ en/of taxatiewaarde. En mocht je het huis aanbieden terwijl de panelen er nog op liggen, zal je heel duidelijk moeten aangeven dat de panelen geen onderdeel uitmaken van de koop, en is het voor een potentiële koper minder goed in te schatten wat de maandelijkse energie lasten zullen zijn.
Daarnaast vraag ik me af of ik de eventuele minderwaarde icm. de moeite om panelen te demonteren en weer monteren de moeite en inspanning waard zou vinden...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

De panelen zijn gekocht door mijn bedrijf ivm de aanschaf van de V60. Huidige situatie: plat dak met metalen dragers waarop de panelen liggen. Verder tegels als ballast. Dus feitelijk los van de woning. Ze zijn nu 4 jaar oud.en hebben nog steeds een hoge opbrengst. Maar je opmerking over demontage en montagekosten snijden hout.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Roald: Om optimaal gebruik te maken van een warmtepomp moet je met lage temperatuur verwarmen. Ik weet niet of een warmtepomp in combinatie met een jaren 70 woning (aanname dat deze niet goed is geïsoleerd) verstandig is.
Of het kan om je panelen mee te nemen? Denk het wel, oud buurman van mij heeft het i.i.g. een jaar of drie geleden wel gedaan, is maar net wat je daar vooraf over afspreekt lijkt me. Of het handig is? Geen idee. In ieder geval is beschadiging tijdens transport een dingetje...
Voor mezelf heb ik wel een keuze voor de Panasonic panelen gemaakt denk ik. Voelt gewoon het beste, mede op basis van specs en als ik het verschil in opbrengst echt wil weten moet ik ze beide op het dak leggen. En dat gaat me te ver.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik heb nu ook fijn zonnepanelen maar die liggen niet op mijn dak! via vriendje aan www.vrijopnaam.nl gekomen. Werkt prima.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

De meeste panelen op schuine daken zijn geschroefd op rails die met haken achter de panlatten zitten.

Dat verzekeraars zelf vaak niet weten of die dingen onder inboedel of opstal vallen zegt mij dat het niet een uitgemaakte zaak is dat ze tot de onroerende zaak behoren.

Ik heb de opvatting dat het niet nagelvast zit en dus niet onderdeek van de onroerende zaak is en derhalve zo meegenomen kan worden (mijn gemeente, Emmen, denkt daar anders over aldus het nieuws). Echter of dat in geval van vergyizen nou altijd de beste keuze is, dat is een ander verhaal.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Volgens de jurisprudentie mogen panelen meegenomen worden in de WOZ-waardebepaling, ergo vallen onder onroerend goed.
Het is wellicht wat hypothetisch, maar zakelijk gekochte onderdelen/zaken op/aan je prive woning monteren brengt m.i. het risico met zich mee dat deze mogelijk (door zgn. natrekking volgens de eerder aan gehaalde wet) als onderdeel van de woning kunnen worden gezien. Heb je kadastraal daar niks over vast laten leggen, zou dat (mogelijk) kunnen betekenen dat deze zaken (jouw panelen) privé eigendom zijn geworden. Nogmaals bij panelen wellicht nog discutabel cq hypothetisch, draait inderdaad om de vraag of de panelen onroerend zijn ja of nee (en daar lijkt het dus wel op gezien de laatste jurisprudentie)
Ter verduidelijking en wellicht niet echt realistisch, als voorbeeld een vergunning vrije garage die je bouwt voor je zakelijke auto, betaald door je zaak, maar op het perceel van je privé woning. Dan is die garage, als daar kadastraal (zgn. recht van opstal, via notaris) niks over is vastgelegd, automatisch privé eigendom geworden en zal deze worden meegenomen in de WOZ-waarde van je woning waar je privé belasting over betaald. (Stel je bouwt hem met toestemming op het perceel van de buurman, zonder kadastrale registratie, is de garage zijn eigendom.)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

sebastiaan84 schreef:... Ik heb de opvatting dat het niet nagelvast zit en dus niet onderdeek van de onroerende zaak is en derhalve zo meegenomen kan worden (mijn gemeente, Emmen, denkt daar anders over aldus het nieuws)....
De term ‘(aard en) nagelvast’ staat niet meer in de wet. Daar in wordt gesproken over de al aangehaalde zin “Al hetgeen volgens verkeersopvatting onderdeel van een zaak uitmaakt, is bestanddeel van die zaak.” Bijvoorbeeld de dakpannen, zitten normaal gesproken niet ‘aard en nagelvast’ maar zijn in het ‘maatschappelijke verkeer’ zonder twijfel wel onderdeel van de woning/het onroerend zaak. En wat te denken van b.v. je huissleutel.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: Roald: Om optimaal gebruik te maken van een warmtepomp moet je met lage temperatuur verwarmen. Ik weet niet of een warmtepomp in combinatie met een jaren 70 woning (aanname dat deze niet goed is geïsoleerd) verstandig is.
Of het kan om je panelen mee te nemen? Denk het wel, oud buurman van mij heeft het i.i.g. een jaar of drie geleden wel gedaan, is maar net wat je daar vooraf over afspreekt lijkt me. Of het handig is? Geen idee. In ieder geval is beschadiging tijdens transport een dingetje...
Voor mezelf heb ik wel een keuze voor de Panasonic panelen gemaakt denk ik. Voelt gewoon het beste, mede op basis van specs en als ik het verschil in opbrengst echt wil weten moet ik ze beide op het dak leggen. En dat gaat me te ver.
Nou Gouwe, er zijn een flink aantal aanpassingen voorzien: spouwmuurisolatie, nieuwe kozijnen met minimaal HR+++ glas (ik denk dat triple glas echt zwaar is voor de grote schuifpuien), dak- en vloerisolatie. Dan vloerverwarming op de begane grond en waarschijnlijk lage temperatuur verwarming ipv normale radiatoren op de nieuw te bouwen 1e verdieping waar 3 slaapkamers met badkamer gerealiseerd moeten worden. De asbesthoudende bestaande dakplaten moeten sowieso verwijderd worden (onderhandelingspuntje) en het gedeelte van het dak dat plat blijft zal opnieuw geïsoleerd moeten worden. Deze woning ligt hemelsbreed 300m van de huidige woning.

Waarom de panelen meenemen een optie is: mijn ouders hebben interesse om voor de periode dat ze in NL zijn de huidige woning te gebruiken. Dit was hun oude woning voor de emigratie naar Frankrijk. Ze zijn slechts 8 weken per jaar hier. Dus 3000 kWh aan opgewekte energie krijgen ze niet op. Ook liggen er op die nieuwe woning 4!!! zonnepanelen uit het jaar kruik met 150 a 175wp per paneel. Dus levert dan 450 à 500 kWh op en dat is meer dan genoeg. De huidige woning is in 2005 grondig gerenoveerd met oa vloerwarming & isolatie, HR++ glas, maar er zijn nog wel wat kleine punten die aangepakt moeten worden voor een warmtepomp.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@all: bedankt voor het meedenken. Ik snap dat het juridisch een complexe situatie is. Door persoonlijke omstandigheden is dat bij mij niet/minder van belang.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”