Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Speedyace schreef: 08.09.2022 - 22:35
teebee schreef: 08.09.2022 - 21:46
Speedyace schreef: 08.09.2022 - 21:41 In mei besteld en gisteren geleverd. Nu kan ik de boel gaan installeren en dan van het gas af.
En dan vanaf volgend jaar 10 zonnepanelen erbij naast de bestaande 16 stuks.
PCR-75A-300 SET.jpg
Kijk, dat is 300 liter als ik het goed heb. Daar heb je wat aan.
Bewuste keuze voor deze Mitsubishi? Zo ja, wat waren je eisen?
Dit is idd een 300ltr boiler die erin zit. Dan kom je al snel gemengd op een 420ltr. Dat moet lukken met 4 personen.
Bewuste keuze voor deze Mitsubishi? niet echt, al is deze wel erg makkelijk te Tweaken en daar wordt erg veel over gesproken op Tweakers. En kun je erg veel informatie vandaan halen wat altijd wel handig is.
Volgens de berekening van onze woning kwam ik op een 8,9kw WP. Ik zou dan al snel op een 10kw uitkomen. En als een WP iets niet lekker vindt is het wel bendelen. Vandaar de keuze voor De SW75YAA.
Daarnaast doet de SW75YAA, nog 8,4KW bij -10 en mocht het een keer echt spannend worden dan heeft hij ook nog een 2KW element aan boord en kom ik qua vermogen nog op 10kw +.

En mijn zwager kon hem leveren voor een mooi prijsje.(werkt heel veel met Mitsubishi) En als ik klaar ben met het aansluiten van alles kan hij de F-gassen kant aansluiten.
Dat is het eigenlijk.
Helder. Dat tweaken vind ik niet zo boeiend. Het ding moet ‘af fabriek’ dat kunnen doen wat ik wil, naast een goede betrouwbare techniek uiteraard. Een (flinke) voorraad warm tapwater vind ik een must (oa vanwege 2 badkamers) maar ook de mogelijkheid van een afzonderlijke 2e zone (kan die Mitsubishi dat?).
Gezien mijn uitstekende ervaringen en de doorgewinterde kennis/kunde van Daikin op het gebied van airco’s, heeft dat merk mijn serieuze interesse maar dan uiteraard met een tapwater voorraad van zo’n 250 liter.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

teebee schreef: 08.09.2022 - 23:17
Speedyace schreef: 08.09.2022 - 22:35
teebee schreef: 08.09.2022 - 21:46 Kijk, dat is 300 liter als ik het goed heb. Daar heb je wat aan.
Bewuste keuze voor deze Mitsubishi? Zo ja, wat waren je eisen?
Dit is idd een 300ltr boiler die erin zit. Dan kom je al snel gemengd op een 420ltr. Dat moet lukken met 4 personen.
Bewuste keuze voor deze Mitsubishi? niet echt, al is deze wel erg makkelijk te Tweaken en daar wordt erg veel over gesproken op Tweakers. En kun je erg veel informatie vandaan halen wat altijd wel handig is.
Volgens de berekening van onze woning kwam ik op een 8,9kw WP. Ik zou dan al snel op een 10kw uitkomen. En als een WP iets niet lekker vindt is het wel bendelen. Vandaar de keuze voor De SW75YAA.
Daarnaast doet de SW75YAA, nog 8,4KW bij -10 en mocht het een keer echt spannend worden dan heeft hij ook nog een 2KW element aan boord en kom ik qua vermogen nog op 10kw +.

En mijn zwager kon hem leveren voor een mooi prijsje.(werkt heel veel met Mitsubishi) En als ik klaar ben met het aansluiten van alles kan hij de F-gassen kant aansluiten.
Dat is het eigenlijk.
Helder. Dat tweaken vind ik niet zo boeiend. Het ding moet ‘af fabriek’ dat kunnen doen wat ik wil, naast een goede betrouwbare techniek uiteraard. Een (flinke) voorraad warm tapwater vind ik een must (oa vanwege 2 badkamers) maar ook de mogelijkheid van een afzonderlijke 2e zone (kan die Mitsubishi dat?).
Gezien mijn uitstekende ervaringen en de doorgewinterde kennis/kunde van Daikin op het gebied van airco’s, heeft dat merk mijn serieuze interesse maar dan uiteraard met een tapwater voorraad van zo’n 250 liter.
Bij Mitsubishi kun je met 2 zones werken maar hebt dan! als ik het goed heb een Ecodan multi zone comfort kit nodig.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan in een zone anders gaat de WP pendelen en dit wil je zoveel mogelijk voorkomen.

Als je het jaarverbruik weet van het gas, dan doe je dit maal 8 en dan delen door 1650. (vb. gasverbruik 1650m3 X8 / 1650 = 8 je zou dan op een 8kw warmtepomp uitkomen.

Info hieronder komt van Alklima
Deze Mitsubishi Electric pomp - en regelset zorgt voor optimalisatie van de aanvoertemperatuur in koel en verwarmingsmodus waarbij in 2 verschillende zones (incidenteel) verschillende aanvoertemperaturen gewenst zijn.

In de verwarmingsmodus kan hierdoor regulier een lage aanvoer worden gehanteerd voor de vloerverwarmingsinstallatie en kan een hogere aanvoer worden geactiveerd voor een zone waar (tijdelijk) een hoge aanvoer gewenst is (bijvoorbeeld een werk- of slaapkamer).
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Collega van mij begon deze week ineens over een thuisbatterij van het merk Sessy. Info op hun website lijkt in orde en voor 3250 heb je een 5 kWh-batterij in huis.

Alleen nog niet interessant zolang saldering nog mogelijk is. Maar over enkele jaren wellicht toch een mogelijkheid om je zonnestroom overdag op te slaan om 's avonds mee te koken en koffie te zetten.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Msuidgeest schreef: 13.09.2022 - 21:34 Collega van mij begon deze week ineens over een thuisbatterij van het merk Sessy. Info op hun website lijkt in orde en voor 3250 heb je een 5 kWh-batterij in huis.

Alleen nog niet interessant zolang saldering nog mogelijk is. Maar over enkele jaren wellicht toch een mogelijkheid om je zonnestroom overdag op te slaan om 's avonds mee te koken en koffie te zetten.
Ik verwacht dat tegen die tijd (en met de huidige energie-toestanden als extra aanjager) dat er veel meer bedrijven die accu-packs zullen gaan aanbieden tegen leukere prijzen dan nu.
Het blijft natuurlijk absurd dat de kans bestaat dat een heel groot deel van de opgewekte energie in het niks zou verdwijnen.
(Brand)veiligheid met die dingen is wel een serieus aandachtspunt en daar zal ook de nodige regelgeving voor moeten komen.

In juli jl heeft de consumentenbond hier ook over geschreven.
https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... nnepanelen
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Iemand nog specifieke vragen over z'n ketel? Het stookseizoen begint binnenkort weer.

Onderhoud gedaan?
Watertemperatuur lager ingesteld?
Vermogen lager ingesteld?
Water bijgevuld?
Thermostaat goed geprogrammeerd?
Radiatorknoppen nog draaibaar?

Vraagt u maar. Of roep zelf een advies: voorlopig kost gas nog geen 3 kwartjes meer.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nee geen 3 kwartjes idd. Net via de mail te horen gekregen van mijn leverancier dat ik vanaf 1 oktober per kuub 3,44 mag afrekenen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Reden te meer om te kijken of het misschien (nog) zuiniger kan met gas.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Net huis gekocht in Assen. Monumentaal pand, valt onmogelijk te isoleren vanwege regels tav monumenten. Wel de vloer isoleren en ik denk dat ik voor een pellet CV ga, en wellicht voor zonnepanelen in de schutting.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gaaf, gefeliciteerd!

En @Mark, zeker een reden om een goede keuze te maken. Wat ik als eens geroepen heb is dat ik mijn radiatoren beneden wil gaan vervangen voor LTV. In plaats van met 70 graden aanvoer kan ik dan hopelijk af met 40-50 graden. Volgens de installateur moet ik daarmee wel tot 50% op mijn stookkosten kunnen besparen. Zelf lijkt de dat een beetje te optimistisch. Airco valt in ieder geval af. Ik en mijn vrouw vinden zo'n bak van 100x30x30 boven de eettafel gewoon geen porum. Bovendien heb je dan bij verwarmen de warme lucht in je nek. De eettafel is bij ons het centrum van het gezinsleven dus dat lijkt ons geen goed idee.
Bovendien staat tegenover de besparing in gas een stijging van de energiekosten ad ruim 1 euro per kWh maal geschat 2500 kWh.
Een overweging is dat we de LTV radiatoren aansluiten op een pallet CV kachel, maar daar gaan we de komende tijd maar eens goed naar kijken.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zelfs die knullige radiatorventilatortjes zijn al een verbetering wat betreft gasverbruik.

In het algemeen geldt dat het retourwater naar je ketel lager moet blijven dan 55 graden: op die manier wordt dat laatste beetje restwarmte uit de rookgassen ook nog benut.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zou het dan echt kunnen? Een prijsplafond voor enegie?

https://www.ad.nl/politiek/energiereken ... ~a3f7db08/

Als mensen nu maar niet gaan geloven dat de energietransitie niet door hoeft te gaan.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik ben benieuwd of dit ambitieuze plan zo snel kan worden ingevoerd.
Maar het proces van de energietransitie moet wel maximaal doorgaan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het is in ieder geval een prikkel om spaarzaam om te gaan met de energie.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

De hoge prijzen zijn in ieder geval wel een prikkel, er worden hier in de buurt heel wat zonnepanelen en warmtepompen geplaatst, daarvoor was het veel minder.
Het prijsplafond is natuurlijk voor mensen die anders in problemen komen.
Deze groep zal dan nog steeds minder mogelijkheden hebben om te verduurzamen.
(ook niet iedereen komt tenslotte in aanmerking voor een lening)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33


Wat ik als eens geroepen heb is dat ik mijn radiatoren beneden wil gaan vervangen

Airco valt in ieder geval af. Ik en mijn vrouw vinden zo'n bak van 100x30x30 boven de eettafel gewoon geen porum. Bovendien heb je dan bij verwarmen de warme lucht in je nek. De eettafel is bij ons het centrum van het gezinsleven dus dat lijkt ons geen goed idee.
een vloermodel airco ( ziet eruit als radiator ) een optie ? deze onderaan de wand ipv 1 radiator met boven of onder uitblaas en daarmee zomers ook koel mogelijkheid.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Edgecrusher schreef: 20.09.2022 - 13:11 De hoge prijzen zijn in ieder geval wel een prikkel, er worden hier in de buurt heel wat zonnepanelen en warmtepompen geplaatst, daarvoor was het veel minder.
Het prijsplafond is natuurlijk voor mensen die anders in problemen komen.
Deze groep zal dan nog steeds minder mogelijkheden hebben om te verduurzamen.
(ook niet iedereen komt tenslotte in aanmerking voor een lening)
Huis uit 1903, vrijstaand en op bijna alle mogelijke manieren geïsoleerd.
Volgende stap zou een nieuwe betonnen ondervloer worden met alle bijbehorende techniek voor een warmtepomp.
Echter is dat wat te enthousiast voor knorretje op dit moment en zouden we ook direct voor zonnepanelen moeten gaan om dat echt interessant te maken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zonnepanelen is toch altijd een goed idee? Al ga je alleen maar elektrisch koken of warm water maken: wat je zelf opwekt zou je gewoon moeten gebruiken. Op een zekere dag is de saldering verdwenen ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De plek waar die bij ons echt zin hebben is op de schuur en jawel, het dak van de schuur dient dan eerst vervangen te worden O.O
Staat ook zeker op de lijst maar gaat niet op stel en sprong gedaan worden vrees ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gisteren de LTV radiatoren besteld, vandaag de mededeling dat de energieprijzen worden afgetopt. Wordt de terugverdientijd in een keer bijna verdrievoudigt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is dan een relatief nadeel van de compensatie maatregelen maar dat mag geen vertraging van de energietransitie betekenen. Het terugverdienen duurt wat langer maar op termijn is het voordeel daar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”