XC70, maar welke?
Geplaatst: 07.01.2019 - 20:12
Even kort voorstellen: Michiel, 38 jaar en woonachtig in het mooie Westland.
Hoewel ik in het verre verleden een 340 en een 164 heb gehad, heb ik de meeste Volvo-ervaring opgedaan tussen 2008 en 2013 met een S60 2.4D van 2005. Gekocht met 90.000 km en verkocht met 180.000. Hele fijne auto, waar ik praktisch probleemloos mee heb gereden.
De laatste tijd kriebelt het Volvo-virus weer behoorlijk en ik zou graag een keer een lang gekoesterde droom waarmaken in de vorm van een mooie XC70, bij voorkeur eentje van na de eerste facelift.
Ik verwacht met de XC70 zo'n 15.000 km per jaar te rijden, waarvan een derde tijdens de zomervakantie. Hij zal met enige regelmaat mijn caravan (1100 kg) moeten trekken, wat natuurlijk geen probleem is, maar ook een aantal keer per jaar mijn autotrailer die inclusief belading aardig richting het maximaal trekgewicht van 1800 kg zal gaan (en misschien zo nu en dan wel iets er overheen). Ook met de autotrailer wordt naar het buitenland gereden, dus ook in de bergen.
Een V70 is mooi, maar persoonlijk spreken me de looks van de XC70 het meest aan, alsmede het feit dat-ie wat hoger op zijn poten staat. Voor het trekken van een aanhanger lijken me het hogere gewicht t.o.v. de V70 en de AWD ten goede komen aan de stabiliteit van de combinatie (nu gebruik ik een Ford Transit als trekauto).
Maar dan: welke motor/versnellingsbak?
Qua kilometers zal ik ongeveer aan het omslagpunt zitten. Ga ik wat meer rijden, kan een diesel al snel uit, ga ik wat minder rijden, zal een benzine wat goedkoper zijn. Gevoelsmatig zeg ik diesel, omdat de loop van de D5 me het meest aanspreekt. Maar aangezien er ook regelmatig korte stukjes zullen worden gereden, ben ik een beetje huiverig voor met name een euro 4 diesel. De 2.5 benzine zou ook een optie zijn (aangezien er voor de goedkope km's nog een diesel bestelwagentje staat), maar ik vraag me af of die zo'n zware kar erachter wel lekker vindt.
Ik heb me redelijk ingelezen over de voors en tegens van de Geartronic, en ook de keuze voor de bak vind ik dan ook een lastig punt. Vanwege de vele files in de Randstad en het feit dat de meeste XC's automaat zijn, neig ik naar automaat, maar de GT moet bij het trekwerk niet de zwakke schakel zijn, want dan zoek ik liever een handbak (tot nu toe altijd geschakeld en vind het niet echt een probleem).
Ik heb geen haast met de aanschaf en ga dan ook niet over één nacht ijs. Een auto die aantoonbaar door de dealer of de specialist onderhouden is, is voor mij een must, net als een relatief lage kilometerstand van om en nabij de 200.000 km. Dat deze auto's prijstechnisch een stuk duurder zijn, ben ik me wel van bewust en past ook in het budget. Als ik zo op het web kijk valt het me op dat bij de lagere standen tot zo'n 250.000 de diesels goedkoper in aanschaf zijn dan de benzineversies.
Maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Wel of geen automaat? Benzine of diesel? En indien diesel, dan liever euro 3 of 4? Betrouwbaarheid, zeker i.c.m. de aanhanger is voor mij belangrijker dan wegenbelasting. Wat zeggen jullie?
Hoewel ik in het verre verleden een 340 en een 164 heb gehad, heb ik de meeste Volvo-ervaring opgedaan tussen 2008 en 2013 met een S60 2.4D van 2005. Gekocht met 90.000 km en verkocht met 180.000. Hele fijne auto, waar ik praktisch probleemloos mee heb gereden.
De laatste tijd kriebelt het Volvo-virus weer behoorlijk en ik zou graag een keer een lang gekoesterde droom waarmaken in de vorm van een mooie XC70, bij voorkeur eentje van na de eerste facelift.
Ik verwacht met de XC70 zo'n 15.000 km per jaar te rijden, waarvan een derde tijdens de zomervakantie. Hij zal met enige regelmaat mijn caravan (1100 kg) moeten trekken, wat natuurlijk geen probleem is, maar ook een aantal keer per jaar mijn autotrailer die inclusief belading aardig richting het maximaal trekgewicht van 1800 kg zal gaan (en misschien zo nu en dan wel iets er overheen). Ook met de autotrailer wordt naar het buitenland gereden, dus ook in de bergen.
Een V70 is mooi, maar persoonlijk spreken me de looks van de XC70 het meest aan, alsmede het feit dat-ie wat hoger op zijn poten staat. Voor het trekken van een aanhanger lijken me het hogere gewicht t.o.v. de V70 en de AWD ten goede komen aan de stabiliteit van de combinatie (nu gebruik ik een Ford Transit als trekauto).
Maar dan: welke motor/versnellingsbak?
Qua kilometers zal ik ongeveer aan het omslagpunt zitten. Ga ik wat meer rijden, kan een diesel al snel uit, ga ik wat minder rijden, zal een benzine wat goedkoper zijn. Gevoelsmatig zeg ik diesel, omdat de loop van de D5 me het meest aanspreekt. Maar aangezien er ook regelmatig korte stukjes zullen worden gereden, ben ik een beetje huiverig voor met name een euro 4 diesel. De 2.5 benzine zou ook een optie zijn (aangezien er voor de goedkope km's nog een diesel bestelwagentje staat), maar ik vraag me af of die zo'n zware kar erachter wel lekker vindt.
Ik heb me redelijk ingelezen over de voors en tegens van de Geartronic, en ook de keuze voor de bak vind ik dan ook een lastig punt. Vanwege de vele files in de Randstad en het feit dat de meeste XC's automaat zijn, neig ik naar automaat, maar de GT moet bij het trekwerk niet de zwakke schakel zijn, want dan zoek ik liever een handbak (tot nu toe altijd geschakeld en vind het niet echt een probleem).
Ik heb geen haast met de aanschaf en ga dan ook niet over één nacht ijs. Een auto die aantoonbaar door de dealer of de specialist onderhouden is, is voor mij een must, net als een relatief lage kilometerstand van om en nabij de 200.000 km. Dat deze auto's prijstechnisch een stuk duurder zijn, ben ik me wel van bewust en past ook in het budget. Als ik zo op het web kijk valt het me op dat bij de lagere standen tot zo'n 250.000 de diesels goedkoper in aanschaf zijn dan de benzineversies.
Maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Wel of geen automaat? Benzine of diesel? En indien diesel, dan liever euro 3 of 4? Betrouwbaarheid, zeker i.c.m. de aanhanger is voor mij belangrijker dan wegenbelasting. Wat zeggen jullie?