Pagina 1 van 2
Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 12.01.2019 - 13:22
door Maikel1991
Sinds de aankoop van mijn S60 ben ik actief op dit forum en bloed gaat waar het niet kruipen kan dus na dik 2 jaar stiekem toch weer op zoek naar een stapje vooruit.... Daarbij uitgekomen bij het feit dat ik stiekem graag een V60 D6 wil aanschaffen. Privé!
Met de huidige markt kan ik met ongeveer €5.000,- bijleggen mijn redelijk basic s60 inruilen voor een half jaar nieuwe v60 met dezelfde kilometerstand. Mijn eerste vraag is hoe jullie daarover denken? De maandlasten zullen - dit meegerekend - naar verwachting gelijk blijven.
Verder zat ik altijd ik mijn hoofd dat opladen op openbare plekken (parkeergarages, bataviastad, openbare palen in woonwijken, enz) gratis waren, maar iets nader onderzoek blijkt dat dat niet zo is. Kunnen jullie aangeven hoe dit precies zit en of er wel gratis plekken zijn waar je kunt laden of dat het altijd kost? Ben wel nieuwsgierig...
Voor wat betreft het verbruik is de meest voorkomende rit de volgende: 7km bebouwde kom - 18km snelweg - 10km 80/100 weg en in de middag omgekeerd terug. Volgens mij kunnen we hiermee best vee elektrisch rijden waarmee de PiH uitstekend tot zijn recht komt. Hoe denken jullie hierover? Verder hebben wij met de kinderen een jaarkaart van Disneyland en gaan we hier +-3 a 4 keer per jaar heen. Heeft iemand ervaring met opladen bij de parkeerplaats van Disneyland en bij de hotels? Ook puur uit nieuwsgierigheid.
Ten slotte vroeg ik me af hoeveel km een volle accu ongeveer mee gaat. Ik weet dat ik +- 40-50km in pure is maar hoe zit dit in hybride modus? En wat betekent dit voor het verbruik?
Ohja, ik zie bij veel auto’s dat er geen thuislader bij zit en zag overal al dat die dingen reteduur zijn. Nu kwam ik op - en misschien moet ik het niet zeggen... - Ali Express, verschillende thuislader tegen voor rond de €150,-. Heeft iemand hier ervaring mee of kennen jullie mensen die er zo een hebben?
Nou, das was ‘m even en ik hoop dat ik van jullie ervaringen en ongezouten mening gebruik mag maken!
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 12.01.2019 - 15:18
door Gouwe
Er is hier op het forum al veel over de D6 geschreven (voor privé gebruik) door voor- en tegenstanders. Ik ben een voorstander
Om een paar antwoorden op je vragen te geven:
- Actieradius ligt tussen de 35 en 45 kilometer afhankelijk van weer (bij koud dus minder) en gebruik (cruisen of juist veel start/stop);
- Bij hybride ligt dat een km of 5 lager omdat je de accu capaciteit dan niet helemaal gebruikt;
- Openbaar laden kost voor zover ik meemaak altijd geld. Gemiddeld een 35 cent per kWh. Ik zelf gebruik een pas van de ANWB. Voor 5 euro per maand heb ik de start kosten per lading sessie afgekocht;
- Er zijn ook gemeentes waar je gratis parkeert als je laadt; Apeldoorn bijvoorbeeld.
- Voor die keren dat je naar Disney gaat zou ik me niet druk maken over het wel/niet kunnen laden;
- Ik zelf heb ook een thuislader altijd bij mij, dus op de camping etc. maak ik gewoon gebruik van een normaal stopcontact;
- In plaats van een thuislader kun je ook kijken naar een laadpaal voor thuis. Op Marktplaats worden ze best veel/regelmatig aangeboden. Idem thuisladers. Of ik zelf aan een Ali-express versie zou beginnen? Denk het niet;
- Je kunt nog bijna 2 jaar profiteren van 50% korting op de MRB. In Flevoland is dat dus "slechts" 257.- per kwartaal;
Belangrijkste tip: koop tenminste een dealer onderhouden auto met aantoonbare historie. Zonder dat zou ik het niet doen, zeker niet i.r.t. de compressor problematiek (ook genoeg hierover te vinden op dit forum).
Eén reparatie zonder coulance van Volvo en je bent 2000 euro verder.
Verder niet gaan proefrijden als je nog twijfelt, want dan ben je verkocht

.
Laden op Bataviastad vind ik persoonlijk een ramp: veelal doen ze het niet en de plekken zijn zo krap dat schade niet valt uit te sluiten

Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 12.01.2019 - 16:54
door Maikel1991
Thank voor je reactie, Gouwe! Ik heb me indd al redelijk ingelezen in de aircocompressor problematiek! 1 van de auto’s die ik op het oog heb is dealer onderhouden en heeft bij 90.000 (nu 132.000) een nieuwe compressor en ISG gehad.
Voor wat betreft de modussen betekent hybride modus toch eigenlijk dat de elektromotor de brandstofmotor continue ondersteund waardoor die minder kracht hoeft te leveren waardoor de auto zegmaar permanent zuinig rijdt?
Ik vind €0,35 per kWh best prijzig trouwens bij openbare plekken! Volladen kost dus €3,50 ongeveer wat zegt dat je voor het zelfde geld diesel in je tank gooit en even ver komt! Alleen thuis laden is dan dus voordeliger, helemaal met zonnepanelen!
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 12.01.2019 - 17:06
door Gouwe
Maikel1991 schreef:
Voor wat betreft de modussen betekent hybride modus toch eigenlijk dat de elektromotor de brandstofmotor continue ondersteund waardoor die minder kracht hoeft te leveren waardoor de auto zegmaar permanent zuinig rijdt?
Hybride stand wil zeggen dat de auto zelf bepaalt of de diesel aanslaat of niet. In de praktijk betekent dat dus dat je bij gasgeven dat meestal op diesel doet en bij cruisen op de accu.
is de accu leeg dan levert de dieselmotor hiervoor de energie (en dat merk je in het verbruik!).
Wil je dus elektrisch rijden door Lelytown kun je beter kiezen voor Pure.
Zelf bepaal ik mijn rit vooraf en kies ik meestal Pure in de bebouwde kom / provinciaal, op de snelweg kies ik save en op de plaats van bestemming weer pure.
Kan ik de accu daar bijladen dan rijd ik de accu helemaal leeg, kan dat niet dat probeer ik 20 km acculading over te houden om te voorkomen dat de accu onder het rijden moet worden opgeladen. Gemiddeld verbruik wat ik zo haal is 1:28.
Doe je helemaal niet opladen dan haal je ongeveer 1:15 max.
Ik kan thuis laden, maar doe dat ook onderweg, gewoon omdat het kan, het elektrisch rijden heel super is, korte ritjes belastend zijn voor de dieselmotor en ik daarmee bijdraag aan het verminderen van de lokale uitstoot in de bebouwde kom.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 12.01.2019 - 19:16
door Maikel1991
Gouwe schreef:
Maikel1991 schreef:
Voor wat betreft de modussen betekent hybride modus toch eigenlijk dat de elektromotor de brandstofmotor continue ondersteund waardoor die minder kracht hoeft te leveren waardoor de auto zegmaar permanent zuinig rijdt?
Hybride stand wil zeggen dat de auto zelf bepaalt of de diesel aanslaat of niet. In de praktijk betekent dat dus dat je bij gasgeven dat meestal op diesel doet en bij cruisen op de accu.
is de accu leeg dan levert de dieselmotor hiervoor de energie (en dat merk je in het verbruik!).
Wil je dus elektrisch rijden door Lelytown kun je beter kiezen voor Pure.
Zelf bepaal ik mijn rit vooraf en kies ik meestal Pure in de bebouwde kom / provinciaal, op de snelweg kies ik save en op de plaats van bestemming weer pure.
Kan ik de accu daar bijladen dan rijd ik de accu helemaal leeg, kan dat niet dat probeer ik 20 km acculading over te houden om te voorkomen dat de accu onder het rijden moet worden opgeladen. Gemiddeld verbruik wat ik zo haal is 1:28.
Doe je helemaal niet opladen dan haal je ongeveer 1:15 max.
Ik kan thuis laden, maar doe dat ook onderweg, gewoon omdat het kan, het elektrisch rijden heel super is, korte ritjes belastend zijn voor de dieselmotor en ik daarmee bijdraag aan het verminderen van de lokale uitstoot in de bebouwde kom.
Oké, dus het is niet zo dat je in hybride stand een continuë ondersteuning hebt en daardoor in principe sowieso rond de 1/20-25 moet kunnen rijden. Zegmaar een soort lui-mensen-stand.
Voor wat betreft het laden zal ik voornamelijk thuis proberen te laden, daar is de stroom toch het voordeligste en met ongeveer 20k km per jaar denk ik ook niet dat het écht noodzakelijk is om overal te sterkeren....
Kun jij aangeven hoeveel je eigen stroomrekening gestegen is per maand of is dat lastig te zeggen? Ik betaal iets van 22ct per kWh maar dat is incl vaste lasten. Die zijn natuurlijk altijd gelijk dus is dat niet echt een goede berekening

Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 12.01.2019 - 20:01
door Paul
Openbaar opladen is belachelijk prijzig, maar goed, de gemeente moet die laadpaal ook terug verdienen he

Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 12.01.2019 - 21:56
door 360Degreez
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, je hebt vast het topic doorgebladerd.
Ga inderdaad voor een auto met duidelijke onderhoudshistorie, kijk naar de staat van het interrieur en kijk wat voor merk banden erom liggen. Dit is een goede indicator van hoe de vorige eigenaar met de auto omgegaan is.
Openbaar laden zou ik alleen in
uiterste noodzaak doen tenzij het gratis is; volgende berekening met een slag om de arm;
Startarief : €0,35
11KW Laden (11x €0,35) : € 3,85
Totaal :€ 4,20
Voor dat bedrag kan je dan ~35km elektrisch rijden in rustig stadsverkeer.
Bij een gemiddeld verbruik van 1:16 zou dit op alleen diesel 2.18 Liter kosten.
- Met de huidige dieselprijzen (~€1,30) kost je dit slechts
€2,83
Met thuisladen 'a (
€ 0,23 p/kw) ben je ongeveer even duur als met diesel.
Het verschil zit hem in het volgende;
- Je rijdt op korte ritten, waarbij je alleen elektrisch rijdt, niet met koude dieselmotor die extra verbruikt.
- Met slim uitrollen en remmen win je energie terug die je in een normale auto zou verspillen.
- Je remmen slijten minder hard.
- Je bespaart (voorlopig) op de MRB.
- De auto motiveert je om zuinig te rijden. Althans, als je jezelf een beetje kunt inhouden bij het stoplicht
Hou er rekening mee;
- dat de auto flink zwaarder is dan een normale S/V60 en dus op alleen Diesel meer verbruikt dan een normale D5.
- de kofferbakruimte kleiner is door de hogere laadvloer en de laadstekker die je mee wilt nemen.
- er meer bandenslijtage is. (let hierop bij de bandenkeuze)
- onderhoudsbeurten duurder zijn. (~€ 650 voor een tussenbeurt)
- dat als je geen eigen parkeerplek hebt je de gemeente moet vragen of het toegestaan is om je auto te laden.
- dat het volledige vermogen 288pk / 640nm alleen beschikbaar is bij voldoende batterijspanning.
- dat je boven de 125km/u de elektromotor verliest (niet letterlijk!) en het met 215PK op bijna 2000 kilo moet doen.
That said heb je voor het geld wel een he-le dikke bak die altijd goed in de opties zit en heerlijk rijdt.
Succes met de keus!
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 13.01.2019 - 08:24
door Cem
2 jaar geleden ook voor de zelfde keuze gestaan als particulier en om eerlijk te bekennen geen moment spijt gehad.
Een paar dingen:
Beleid van gemeentes verschillen nogal , Den Haag rekend bijv. 30 incl btw.
Ikea Utrecht waar ik nog wel eens parkeer rekend 25 incl btw als je een New motion pas gebruikt.
Over het algemeen is het goedkoopste als je de laadpas van de laadpaalleverancier gebruikt, dit kan aanzienlijk schelen.
Verder is het mogelijk om bij sommige q parks "gratis" te laden.
Laden is altijd goed, in de stad haal ik 1:15 niet namelijk en het is goed voor de omgeving om op stroom te rijden.
10 kw is het max wat ik er in heb gekregen en de elektromotor doet mee tot 150km/h, na 125 gaat het niet meer volledig elektrisch.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 13.01.2019 - 11:41
door RoaldH
Helemaal eens met de voorgaande reactie. In de app van New Motion staan de tarieven van de laadpalen vermeld, zodat je de goedkoopste laadpaal in de buurt kan kiezen. Mijn advies is om in de stad zoveel mogelijk elektrisch te rijden (daar haal je de grootste wijst) en boven de 80 kmh de D5 in te schakelen. Hybrid (bak in 6) of de AWD stand.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 13.01.2019 - 12:30
door Gouwe
360Degreez schreef:
…...Bij een gemiddeld verbruik van 1:16 zou dit op alleen diesel 2.18 Liter kosten.
Ik denk dat rekenen met 1:16 als gemiddelde voor stadsverkeer niet helemaal fair is, zeker niet met koude motor. Je mag denk ik blij zijn als je de 1:8 gemiddeld bij standsverkeer haalt.
De D6 is geen lichtgewicht
Maar goed wel/niet elektrisch rijden is voor mij zoals ik al zei meer dan een financiële overweging.
Ben benieuwd wat het gaat worden.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 13.01.2019 - 13:53
door 360Degreez
Gouwe schreef:
Ik denk dat rekenen met 1:16 als gemiddelde voor stadsverkeer niet helemaal fair is, zeker niet met koude motor. Je mag denk ik blij zijn als je de 1:8 gemiddeld bij standsverkeer haalt.
De D6 is geen lichtgewicht
Goed punt inderdaad! Dat gewicht speelt vooral bij optrekken een rol.
I stand corrected sir

Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 13.01.2019 - 14:41
door vaudi
J@Maikel1991
uist bij kortere ritjes waarbij de diesel motor koud zou moeten starten, is het voordeel elektrisch voordeel groot.
Ook veel beter voor de dieselmotor. Die houden niet zo van koude starts en verbruiken met koude motor ook vrij veel.
Jouw woon / werk verkeer ritjes zijn echt ideaal.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 13.01.2019 - 20:49
door s60magic
Ik zou de 5d euro in de zak houden en nog twee jaar doorrijden met de S60.
Over twee jaar kun je de PIH weggeven want ze zijn dan helemaal niks meer waard.
Meer als 35 km ga je echt niet halen, en dan moet je nog je best doen.
De PIH is een veel loggere auto dan een S60.
En het is een complexe auto wat onderhoud betreft.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 14.01.2019 - 06:40
door Gouwe
s60magic schreef:
Ik zou de 5d euro in de zak houden en nog twee jaar doorrijden met de S60.
Over twee jaar kun je de PIH weggeven want ze zijn dan helemaal niks meer waard.
Meer als 35 km ga je echt niet halen, en dan moet je nog je best doen.
De PIH is een veel loggere auto dan een S60.
En het is een complexe auto wat onderhoud betreft.
Ik denk dat hier meer aannames in staan dan dat het op feiten gebaseerd is
Ik denk zelf namelijk dat een PIH over 2 jaar zo schaars is dat ze er grif het dubbele voor betalen.
Onlangs was ik bij een dealer en die vertelde mij in ieder geval dat de bodem was bereikt en hij de prijzen juist weer zag stijgen....
En ja de PIH is "log" (een Volvo koop je meestal niet om te raggen) maar ook heel snel, comfortabel, luxe, etc. en in de zomer haal ik met gemak de 45km en zelfs meer.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 14.01.2019 - 09:01
door IkeV70
Gouwe schreef:
s60magic schreef:
Ik zou de 5d euro in de zak houden en nog twee jaar doorrijden met de S60.
Over twee jaar kun je de PIH weggeven want ze zijn dan helemaal niks meer waard.
Meer als 35 km ga je echt niet halen, en dan moet je nog je best doen.
De PIH is een veel loggere auto dan een S60.
... en in de zomer haal ik met gemak de 45km en zelfs meer.
5 jaar PIH gereden. Mijn record was 41km. Normaal haalde ik 35 a 37 km. Na 5 jaar was dat 30 a 35 km.
Ik heb nooit begrepen hoe sommigen hier "met gemak" 45 of meer km halen op een accu (ja, misschien als je 45 km lang constant 60 km/h rijdt)
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 14.01.2019 - 09:40
door Maikel1991
Thanks allemaal voor jullie reacties! Ik ben wel om dat ik dit graag wil maar heb ook nog een wederhelft die (nog) niet overtuigd is... Daar zij ook ongeveer 50% van de km's maakt is haar mening daarin ook belangrijk.
Helaas baseert zijn haar oordeel momenteel op haar mening dat ze een station niet mooi vindt en denkt hiermee lastiger te kunnen parkeren (vrouwendingetje?). Ook wil zij graag een SUV (XC60 2013>) die nog niet binnen budget valt. (En ja, ik zei ook al dat parkeren met een SUV niet bepaalt makkelijker is dan met een V60 die even groot is als onze S60 maar dan wel sensoren voor + achter heeft én een camera, maar dat mag niet baten...).
Voor nu zet ik het plan dus even on hold en hoop snel vorderingen te kunnen maken!
Tips en adviezen hierin zijn uiteraard nog steeds welkom en ik blijf het topic en andere PiH topics scherp in de gaten houden

Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 14.01.2019 - 12:17
door Sambk
Ik rij de v60 D6 particulier. Ik ben afhankelijk van openbare laadpalen. In het begin had ik een new motion laadpas maar sinds 3 weken beschik ik over een flatrate laadpas uit Duitsland. Ik betaal nu €35,- per maand en daarmee kan ik onbeperkt opladen bij Allego laadpalen. Na ongeveer 11 laadbeurten heb ik die €35 eruit. Het is zelfs goedkoper dan thuis opladen. Mijn laadpas komt van Waydo Duitsland. Zij sturen de pas niet op naar nederland maar als je kennissen hebt in Duitsland is het het zeker waard!
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 14.01.2019 - 21:11
door s60magic
Gouwe schreef:
s60magic schreef:
Ik zou de 5d euro in de zak houden en nog twee jaar doorrijden met de S60.
Over twee jaar kun je de PIH weggeven want ze zijn dan helemaal niks meer waard.
Meer als 35 km ga je echt niet halen, en dan moet je nog je best doen.
De PIH is een veel loggere auto dan een S60.
En het is een complexe auto wat onderhoud betreft.
Ik denk dat hier meer aannames in staan dan dat het op feiten gebaseerd is
Ik denk zelf namelijk dat een PIH over 2 jaar zo schaars is dat ze er grif het dubbele voor betalen.
Onlangs was ik bij een dealer en die vertelde mij in ieder geval dat de bodem was bereikt en hij de prijzen juist weer zag stijgen....
En ja de PIH is "log" (een Volvo koop je meestal niet om te raggen) maar ook heel snel, comfortabel, luxe, etc. en in de zomer haal ik met gemak de 45km en zelfs meer.
Met gemak 45 km ? geloof er niks van.
Ik gebruik mijn PIH helemaal niet om te raggen, maar mijn ouders hebben een V60 benzine en die auto rijdt veel strakker dan die van mij.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 14.01.2019 - 22:06
door Henielma
Anderhalf jaar geleden toen ik mijn PIH net tweedehands gekocht had met 215000 km op de teller heb ik de accu getest. Bij precies 49,9 km sloeg de dieselmotor aan. Was inderdaad wel veel 60 km weg maar ook een stuk 80 km per uur. Normaal in de zomer haal ik iets van 44 km op een accu.
Re: Wellicht binnenkort V60 PiH rijder
Geplaatst: 15.01.2019 - 09:07
door Paul
Zomers haal ik die 50 wel hoor, zeker met N wegen.