Pagina 1 van 9

Sensus Navigatie

Geplaatst: 15.01.2019 - 20:48
door TimN
Ik heb de afgelopen dagen voor het eerst de navigatie moeten gebruiken in Duitsland. Moet zeggen dat dit niet helemaal goed bevallen is omdat ik vind dat de begeleiding op cruciale kruisingen en afslagen het liet afweten waardoor ik één keer echt de verkeerde afslag genomen heb en bijna een verkeerde. Maar goed dat ik ingezoemd had want het was een beetje onduidelijk allemaal. Nu kon ik de weg zien hoe deze liep en daarop kon reageren.

Nu ben ik gewend in mijn oude V60 dat bij splitsingen er rijbaanbegeleiding (grote blauwe borden boven de weg) was en dat mis ik in deze versie. Ik heb ergens een bord zien staan in het kleine scherm tussen de klokken maar niet op het midden console. Heb ik wat verkeerd ingesteld of is deze functie er helemaal niet?

Ook in mijn oude V60 was er ook een gesproken file informatie. Of dat nuttig was of niet dat ter zijde maar soms was het wel handig. Ook deze optie zie ik niet in de huidige V60.

Wat is jullie ervaring met de Sensus Navigatie? Alle tips en trics zijn welkom.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 07:27
door gebla
Ik gebruik alleen nog maar Waze icm Android Auto. Voor mij werkt dit zoveel beter dan Volvo navigatie.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 10:48
door jvov60
Volvo heeft nog wat te verbeteren. De navigatie is nog steeds niet zo fijn in de 2.0 modellen. Als je niet zelf goed oplet, rijd je zomaar door dwars door drukke steden of met grote omwegen.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 11:39
door teebee
Ik zie hier die reclame van de vrouw die bij de instructie van de navigatie zondermeer linksaf een heg en tuin inrijdt.
Je blijft als bestuurder verantwoordelijk vooral alle uitvoeringen van het voertuig. Dus bij een instructie van de navigatie is het aan de bestuurder deze (tijdig) te interpreteren obv hetgeen je ziet op de weg. De wijze waarop ik gewend ben mijn navigatie te gebruiken is constant (tenzij tig km rechtdoor) kijken wat de info is van de navi en dit interpreteren obv gegevens zichtbaar om je heen (bv afslag nrs). Daarnaast is het ook een kwestie van tijd welke je jezelf moet gunnen om aan een bepaald type navigatie te wennen.
Maar het blijft imho voor het overgrote deel een kwestie van samen met je navigatie je weg vinden, en dit niet alleen maar overlaten aan de navi (links gestuurd worden terwijl overduidelijk is dat je naar rechts zou moeten is overduidelijk een ‘foutje’ in de navi ;-) )
Richting de toekomst zal dit ongetwijfeld verbeteren naar daar is een flinke dosis (nieuwe) techniek voor nodig en dat zal met name langs de weg moeten gebeuren (zoals met iBeaconsin winkels).

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 12:28
door jvov60
teebee schreef: Ik zie hier die reclame van de vrouw die bij de instructie van de navigatie zondermeer linksaf een heg en tuin inrijdt.
Je blijft als bestuurder verantwoordelijk vooral alle uitvoeringen van het voertuig. Dus bij een instructie van de navigatie is het aan de bestuurder deze (tijdig) te interpreteren obv hetgeen je ziet op de weg. De wijze waarop ik gewend ben mijn navigatie te gebruiken is constant (tenzij tig km rechtdoor) kijken wat de info is van de navi en dit interpreteren obv gegevens zichtbaar om je heen (bv afslag nrs). ...
Tjonge, jij kunt ook alles goedpraten...
De navigatie stuurt je gewoon niet langs de meeste optimale route en zou dat wel moeten doen. Zo simpel is het.
Een aantal andere systemen kunnen dat wel. Daarom zijn er ook eigenaren die navigatie op een andere manier doen in hun nieuwe Volvo.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 13:20
door teebee
jvov60 schreef:
teebee schreef: Ik zie hier die reclame van de vrouw die bij de instructie van de navigatie zondermeer linksaf een heg en tuin inrijdt.
Je blijft als bestuurder verantwoordelijk vooral alle uitvoeringen van het voertuig. Dus bij een instructie van de navigatie is het aan de bestuurder deze (tijdig) te interpreteren obv hetgeen je ziet op de weg. De wijze waarop ik gewend ben mijn navigatie te gebruiken is constant (tenzij tig km rechtdoor) kijken wat de info is van de navi en dit interpreteren obv gegevens zichtbaar om je heen (bv afslag nrs). ...
Tjonge, jij kunt ook alles goedpraten...
De navigatie stuurt je gewoon niet langs de meeste optimale route en zou dat wel moeten doen. Zo simpel is het.
Een aantal andere systemen kunnen dat wel. Daarom zijn er ook eigenaren die navigatie op een andere manier doen in hun nieuwe Volvo.
Tjonge, jij kunt ook overal een probleem van maken...
Goedpraten of overal een ‘probleem’ van maken... what’s the difference? :bandit:
Wat is de meest optimale route? De route met de minste kms? De route die het snelst is? De route met de meeste snelweg kms? Etcetc jij bepaalt wat de meest optimale route is, jij kan nl denken, he5 systeem is slechts geprogrammeerd. Net zoals meerdere hulpsystemen in auto’s. Jij bent kennelijk je tijd te ver vooruit, het is nl nog even wachten op de auto die de perfecte route (real time aan te passen) voor je uitstippelt, die je in mist feilloos je weg laat vinden, die het sturen van je overneemt, en weet ik niet al wat meer.
Ik voorzie alsnog een merk-overstap in de nabije toekomst.... je weet dan iig waar je zoal op moet letten.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 14:29
door IkeV70
teebee schreef: Wat is de meest optimale route? De route met de minste kms? De route die het snelst is? De route met de meeste snelweg kms? Etcetc jij bepaalt wat de meest optimale route is, jij kan nl denken, he5 systeem is slechts geprogrammeerd. Net zoals meerdere hulpsystemen in auto’s. Jij bent kennelijk je tijd te ver vooruit, het is nl nog even wachten op de auto die de perfecte route (real time aan te passen) voor je uitstippelt
Misschien moet je eens een tijdje met Waze of met Google Maps navigatie rijden en dan beoordelen hoe de kwaliteit van Sensus navigatie routes en -instructies en -fileinformatie zich daartoe verhoudt.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 14:34
door Bart
teebee schreef:
jvov60 schreef:
teebee schreef: Ik zie hier die reclame van de vrouw die bij de instructie van de navigatie zondermeer linksaf een heg en tuin inrijdt.
Je blijft als bestuurder verantwoordelijk vooral alle uitvoeringen van het voertuig. Dus bij een instructie van de navigatie is het aan de bestuurder deze (tijdig) te interpreteren obv hetgeen je ziet op de weg. De wijze waarop ik gewend ben mijn navigatie te gebruiken is constant (tenzij tig km rechtdoor) kijken wat de info is van de navi en dit interpreteren obv gegevens zichtbaar om je heen (bv afslag nrs). ...
Tjonge, jij kunt ook alles goedpraten...
De navigatie stuurt je gewoon niet langs de meeste optimale route en zou dat wel moeten doen. Zo simpel is het.
Een aantal andere systemen kunnen dat wel. Daarom zijn er ook eigenaren die navigatie op een andere manier doen in hun nieuwe Volvo.
Tjonge, jij kunt ook overal een probleem van maken...
Goedpraten of overal een ‘probleem’ van maken... what’s the difference? :bandit:
Wat is de meest optimale route? De route met de minste kms? De route die het snelst is? De route met de meeste snelweg kms? Etcetc jij bepaalt wat de meest optimale route is, jij kan nl denken, he5 systeem is slechts geprogrammeerd. Net zoals meerdere hulpsystemen in auto’s. Jij bent kennelijk je tijd te ver vooruit, het is nl nog even wachten op de auto die de perfecte route (real time aan te passen) voor je uitstippelt, die je in mist feilloos je weg laat vinden, die het sturen van je overneemt, en weet ik niet al wat meer.
Ik voorzie alsnog een merk-overstap in de nabije toekomst.... je weet dan iig waar je zoal op moet letten.
Hier even op inhakend: ik heb in mijn BMW RTTI (Real Time Traffic Info), op basis waarvan de meest optimale route wordt uitgezet (en hier kun je ook aangeven of je snelst, kortst of meest economisch wilt). Real Time betekent echter ook dat de situatie snel kan veranderen, waardoor een route die 5 minuten geleden nog optimaal was, dat nu niet meer is. Ik heb geregeld de tanden in het stuur staan (figuurlijk gesproken dan he..) omdat ik een filevrije route pak, die dan later toch wat files gaat ontwikkelen. Dat kun je het systeem niet aanrekenen, blijf er nu ook wat rustiger onder ;-)

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 16:12
door Knippie
Mijn huidige navigatiesysteem houdt ook rekening met realtime ontwikkelingen en bestaande wegafsluitingen. Daar word je dan netjes omheen geleid. Zo kwam ik laatst zonder problemen op mijn afspraak, terwijl mijn collega met sensus voor een opgebroken straat stond... Er is dus wel degelijk verschil in de systemen en ik vind dat je best bepaalde verwachtingen kunt hebben van een navigatie systeem. Zoals teebee redeneert kan je alles wel benaderen. Het is idd een hulpsysteem, maar ook daarin mag je best kritisch zijn in de mate je de juiste hulp krijgt..

Overigens ben ik in afwachting van een V60 en volg de onderwerpen hier op de voet.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 16:30
door Almerev70
Ik vind het niet super, en ik gebruik in buitenland google maps of flitsmeister.
Wel goed werkt het ingeven van een gesproken adres in de Volvo, dat werkt super! Zeker vergeleken met mijn Auris.

Maar de gesproken instructies zijn ook ruk! Bijv. Rechtsaf............ over 200 meter.. Zelfs mijn moeder van 70 (!) viel het op, moet zijn over 200 meter rechtsaf.

Maar verder is het alleen een hulpmiddel idd.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 17:43
door Kinoúmai
Bart schreef:
teebee schreef:
jvov60 schreef: Tjonge, jij kunt ook alles goedpraten...
De navigatie stuurt je gewoon niet langs de meeste optimale route en zou dat wel moeten doen. Zo simpel is het.
Een aantal andere systemen kunnen dat wel. Daarom zijn er ook eigenaren die navigatie op een andere manier doen in hun nieuwe Volvo.
Tjonge, jij kunt ook overal een probleem van maken...
Goedpraten of overal een ‘probleem’ van maken... what’s the difference? :bandit:
Wat is de meest optimale route? De route met de minste kms? De route die het snelst is? De route met de meeste snelweg kms? Etcetc jij bepaalt wat de meest optimale route is, jij kan nl denken, he5 systeem is slechts geprogrammeerd. Net zoals meerdere hulpsystemen in auto’s. Jij bent kennelijk je tijd te ver vooruit, het is nl nog even wachten op de auto die de perfecte route (real time aan te passen) voor je uitstippelt, die je in mist feilloos je weg laat vinden, die het sturen van je overneemt, en weet ik niet al wat meer.
Ik voorzie alsnog een merk-overstap in de nabije toekomst.... je weet dan iig waar je zoal op moet letten.
Hier even op inhakend: ik heb in mijn BMW RTTI (Real Time Traffic Info), op basis waarvan de meest optimale route wordt uitgezet (en hier kun je ook aangeven of je snelst, kortst of meest economisch wilt). Real Time betekent echter ook dat de situatie snel kan veranderen, waardoor een route die 5 minuten geleden nog optimaal was, dat nu niet meer is. Ik heb geregeld de tanden in het stuur staan (figuurlijk gesproken dan he..) omdat ik een filevrije route pak, die dan later toch wat files gaat ontwikkelen. Dat kun je het systeem niet aanrekenen, blijf er nu ook wat rustiger onder ;-)
Zo is dat!
In mijn Audi ook real time gehad tot mijn abbo verlopen was. Nu permanent Waze op en is tot hiertoe toch al het beste wat er op de markt is...als je hulp krijgt tenminste van alle andere chauffeurs en dat laat in Nederland toch wel wat te wensen over heb ik al ondervonden, veel minder hulpvaardig dan in België heb ik de indruk. Het systeem is uiteraard niet feilloos. Regelmatig gebruik ik mijn gps (met TMC maar zonder real time) in de wagen nog samen in combinatie met Waze en merk regelmatig toch ongeregeldheden. Meestal komt dit dus doordat je bij Waze geen hulp hebt gekregen van anderen en verzeil je alsnog in files. Waze heeft het ook niet zo erg begrepen over langere afstanden daar waar ze in grote steden en met de hulp van anderen je dikwijls door straten leiden die leeg zijn maar waar je wel even wat km's meer voor moet maken. Ik rij alvast liever een ommetje dan dat we moeten stilstaan.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 17:44
door Jelmer de Jong
De fijnste optie van Sensus is het kunnen invoeren van bestemmingen via telefoon of pc, dat scheelt weer gepruts in de auto. Verder is het een leuk hulpmiddel waar je pas de laatste kilometer naar moet kijken.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 17:44
door Kurt1975
TimN schreef:
Nu ben ik gewend in mijn oude V60 dat bij splitsingen er rijbaanbegeleiding (grote blauwe borden boven de weg) was en dat mis ik in deze versie. Ik heb ergens een bord zien staan in het kleine scherm tussen de klokken maar niet op het midden console. Heb ik wat verkeerd ingesteld of is deze functie er helemaal niet?

Ook in mijn oude V60 was er ook een gesproken file informatie. Of dat nuttig was of niet dat ter zijde maar soms was het wel handig. Ook deze optie zie ik niet in de huidige V60.
De vragen van TS zijn hierboven nog niet beantwoord. Zijn blauwe borden boven de weg instelbaar? Ben namelijk zelf ook benieuwd.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 16.01.2019 - 17:52
door teebee
Ook Sensus heeft (oa) RTTI, en nog veel meer praktische instellingen (bv routes aanleren). Het is een kwestie van er aan gewend raken en alle mogelijkheden ontdekken.
Dat het systeem niet perfect is zal beslist, maar dat geldt voor alle navi systemen.
En hulpsystemen zijn niks minder maar ook niks meer, zo simpel is het. Alleen maar blaten dat al die systemen ruk zijn...., zo kan je idd ook alles benaderen.

Geen blauwe borden, wel pijlen op wegdelen.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 17.01.2019 - 16:11
door Fulaks
Ik gebruik een TomTom 5200 met Live services als "hoofdnavigatie". Soms laat ik de Sensus meelopen, maar die doet het echt belabberd (kanttekening : V70 uit 2014, dus niet het huidige systeem). Als het echt een erg drukke route is, laat ik op de telefoon Waze meelopen. Ik blijf TomTom kwalitatief de beste navigatie vinden, Waze op de 2de plaats en de Sensu met grote afstand laatst.

Met de XC40 van mijn ouders heb ik wel vastgesteld dat de Volvo navigatie toch wel behoorlijk is verbeterd. En wat ik mooi vind, is dat je de kaart ziet tussen de klokken op het digitaal dashboard. Nu nog eens wat spelen met Apple Car play, zien wat daarmee mogelijk is op navi-gebied.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 17.01.2019 - 19:15
door Struikrover
Ik rij nu twee weken met m’n v60 maar ik ben er eigenlijk wel tevreden mee. Hij is gelijkwaardig met de navi van onze BMW. Hij geeft zelfs netjes de vaste flitsers aan. Ik heb. Og wel Flitsmeister aan staan op carplay maar dat is meer voor de mobile flitsers.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 17.01.2019 - 20:50
door teebee
die doet het echt belabberd (kanttekening : V70 uit 2014, dus niet het huidige systeem
dat verklaart... er zit een enorm verschil tussen ‘oud’ en nieuw

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 18.01.2019 - 08:05
door Struikrover
Fulaks schreef: Ik gebruik een TomTom 5200 met Live services als "hoofdnavigatie". Soms laat ik de Sensus meelopen, maar die doet het echt belabberd (kanttekening : V70 uit 2014, dus niet het huidige systeem). Als het echt een erg drukke route is, laat ik op de telefoon Waze meelopen. Ik blijf TomTom kwalitatief de beste navigatie vinden, Waze op de 2de plaats en de Sensu met grote afstand laatst.

Met de XC40 van mijn ouders heb ik wel vastgesteld dat de Volvo navigatie toch wel behoorlijk is verbeterd. En wat ik mooi vind, is dat je de kaart ziet tussen de klokken op het digitaal dashboard. Nu nog eens wat spelen met Apple Car play, zien wat daarmee mogelijk is op navi-gebied.
Google maps ziet er mooi uit, file nieuws is goed. Rijbegeleiding is slecht
Waze is echt heel goed. Daarnaast test ik nu Flitsmeister, die is vergelijkbaar met Waze en heeft mijn lichte voorkeur.

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 18.01.2019 - 10:49
door Voodoo077
De enige reden voor mij om de Sensus te nemen is doorverkoopwaarde later (eventueel) en vooral dat ik op de HUD display info zie. Ik veronderstel dat je de info kan doorsturen op voorhand via de telefoon naar de auto en dan als jer rijdt, je Waze gebruikt. Dan krijg je meldingen op HUD van de sensus en op scherm die van Waze. Correct?

Re: Sensus Navigatie

Geplaatst: 18.01.2019 - 11:31
door IkeV70
Voodoo077 schreef: De enige reden voor mij om de Sensus te nemen is doorverkoopwaarde later (eventueel) en vooral dat ik op de HUD display info zie. Ik veronderstel dat je de info kan doorsturen op voorhand via de telefoon naar de auto en dan als jer rijdt, je Waze gebruikt. Dan krijg je meldingen op HUD van de sensus en op scherm die van Waze. Correct?
Je kunt Waze en Sensus navigatie niet tegelijk actief hebben, althans niet als Waze via CarPlay/Android Auto draait.