Pagina 1 van 1
Brandstofverbruik
Geplaatst: 22.01.2019 - 09:50
door phterhorst
Onlangs een V60 Hybrid D6 2014 aangeschaft, er valt nog veel te ontdekken.
Ik heb inmiddels ontdekt dat het brandstofverbruik nogal hoog is. Temperaturen zijn rond -1.
Bij een lege accu is het verbruik bij 100 km/u slechter dan 1:14 (zo'n 7,3l/100km) (met warme motor). Is dat normaal ?
Ander voorbeeld:
Rit op zondag - zeer rustig verkeer en gelijkmatig gereden Rotterdam-Leeuwarden. Meest 100 en een paar stukken met 120 km/u
15min. standkachel - lege accu - 2u 18 min. 210 km - gemiddeld 98 km/u - verbruik 1:12,99 (7,7l/100km)
Auto gekocht bij prima dealer Mudde Kok - zij vinden het verbruik gegeven de weersomstandigheden normaal. Ik hoor graag meer ervaringen, alvast bedankt !
Inmiddels 9 reacties gehad, waarvoor dank ! De auto of ik doen toch iets verkeerd zo lijkt het.
Om verschillen in rijden en omstandigheden uit te sluiten graag het verbruik van D6 bij 100 km/u bij lege accu / op de cruise / warme motor / temperaturen rond het vriespunt / weinig wind.
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 22.01.2019 - 10:59
door TimV
Het lijkt dat je dan of de accu aan het bijladen bent (reed je in SAVE?) Of dat de roetfilter aan het genereren is. Normaal verbruikt die bij 100km/h ongeveer 5l/100km =1:20
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 22.01.2019 - 13:25
door phterhorst
Bedankt voor de info. Nee - ik rijd niet in SAVE - dan wordt het nog een ander verhaal. Ook bij lange rit is resultaat ongeveer 1:13 - zie toevoeging bij eerste bericht.
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 22.01.2019 - 14:07
door TimV
Er lijkt mij toch echt iets niet correct. Vorige winter op wintersport geweest. In konvooi gereden. Gemiddeld rond de 110 op de snelweg gereden. Vertrokken met een volle accu. Nergens kunnen laden. Daar aangekomen deed ik 4 keer een korte rit per dag. Verbruik was bij thuiskomst: 1777,9km met 95,45liter. Is een gemiddeld verbruik van 5,37l/100km.
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 22.01.2019 - 20:59
door RoaldH
5 à 5,5 zou normaler zijn...
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 22.01.2019 - 21:12
door NielsPHEV
roetfilter regenereren ?
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 23.01.2019 - 13:31
door 360Degreez
NielsPHEV schreef:
roetfilter regenereren ?
Dat zal nooit zo lang duren.
Is je bandenspanning op orde? Ik heb ze rondom op 2.8 gezet (volgens handleiding). Bij een te lage spanning is het verbruik hoger en stuurt de auto bovendien zwaarder.
En ja, het verbruik ligt veel hoger dan de 1,8l/100km die Volvo doet geloven. Hoe ze daar ooit mee weggekomen zijn bij de pers is mij een absoluut raadsel. Je rijdt nu eenmaal een hele dikke diesel met 350 kilo aan hybridespulletjes in de kofferbak.
Wil je echt zuinig (en goedkoper) rijden dan moet je waar mogelijk gratis laden, iedere rit vertrekken met een volle batterij en rustig accelereren.
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 23.01.2019 - 22:30
door Tukker999
6l/100km is probleemloos te halen en dan hoef je echt niet op eieren te lopen/rijden
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 24.01.2019 - 00:24
door vaudi
1:13 is in mijn ogen heel veel. Zeker als je het rustig aan doet.
Haal hier ook makkelijk 5,5l/100km zonder moeite.
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 24.01.2019 - 20:31
door jp-v60
Ik kan mijn accu niet meer laden i.v.m. defecte oplader en ik heb een gemiddelde van 1/16 met wisselend gebruik, rustig rijden en ook af en toe het gas erop.
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 25.01.2019 - 12:05
door edraket
precies, de D5 twin turbo motor is stand allone al best zuinig. Bij mij doet die 1:17 met automaat. Dat zou de D6 dus ook minimaal zonder laden, maar dus wel regenereren met remmen moeten doen.
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 27.01.2019 - 11:48
door 4wielen
Mijn auto heeft in de koude week ook erg veel verbruikt. Ik haalde in de zomer ongeveer 1:27 en nu ongeveer 1:18/19. Ritten van 140 kilometer met volle accu. Nu de temperatuur weer wat hoger is, is mijn verbruik ook weer veel beter. Ik heb sterk de indruk dat de pih zuipt bij vriestemperaturen... Overigens verbruikte mijn vorige v70 D5 ook significant meer in de koudere perioden (1:14/15 tov 1:17/18).
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 27.01.2019 - 19:41
door Tukker999
Vergeet niet het verbruik van de standkachel.
Daar hoef je geen meter voor te rijden en heb je toch verbruik.
Dat telt bij je kilometerverbruik op.
(en dat neem ik graag voor lief in ruil voor een lekker voorverwarmde auto)
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 28.01.2019 - 12:15
door PHEV60PHEV
Dit is inderdaad geen normaal verbruik.
Als ik langere rit maak zit ik rond de 5-6 l/100km. Cruise-control op 115km/u
Bij remmen maak ik veel gebruik van opwekken van energie, sport geworden om zo min mogelijk met werkelijke remmen te remmen.
Wel is het zo dat de auto zeer snel heel veel meer gaat verbruiken als je 'sportief' gaan rijden, inhalen..
Als je verbruik altijd op dezelfde plek meet. Kijk ooks een in tegengestelde richting. Vals plat omhoog gaat verbruik aanzienlijk omhoog en dan is 7l helemaal niet verkeerd.
Kou heeft zeker invloed op de auto en verbruik. Ik meestal dan ook stoelverwarming aan, ruiten worden automatisch verwarmd en ook spiegels.
En de kou zorgt ook voor langer hoger verbruik totdat dieselblok op temp is.
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 28.01.2019 - 12:18
door Cem
HeinvdW schreef:
Vergeet niet het verbruik van de standkachel.
Daar hoef je geen meter voor te rijden en heb je toch verbruik.
Dat telt bij je kilometerverbruik op.
(en dat neem ik graag voor lief in ruil voor een lekker voorverwarmde auto)
Naar mij weten wordt de diesel die door de standkachel wordt gebruikt niet opgeteld bij de boordcomputer verbruik.
Als je de getankte liters wegzet tegen over de daadwerkelijk gereden kilomters zal dat in de winter uiteraad lager zijn.
@TSer, als je constant 100 km/h rijdt, in welke versnelling en hoeveel toeren maakt de auto?
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 28.01.2019 - 12:22
door TimV
Mijne is van november 2012 en dan rijd die in 6de tegen 1700rpm.
Re: Brandstofverbruik
Geplaatst: 29.01.2019 - 00:02
door Tukker999
Denk eens aan spritmonitor.de zie mijn verbruik onderaan dit item.
Dat zijn de getankte liters gedeeld door de verreden afstand inclusief de consumptie van de standkachel.