Advies V60 D2 , D3 , D4 of D5 ?

Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

Hallo allemaal!

Ben al aantal jaren volvo rijder en altijd D5 gereden vanwege de onverwoestbare volvo D5 bak
Heb 2 s60 gehad van 2004 en 2007 en heb denk ik gemakkelijk 250dkm grcombineerd mee gereden.
Rijd sinds de volvo’s altijd automaat en dat bevalt meer dan goed!!

Momenteel rijd ik een Xc90 executive 2.4 D5 awd uit 2004 met alle mogenlijke opties te bedenken zoals standkachel etc.Rijd als een koning op de weg maar hij is wel te groot om in de stad mee te rijden (ook vrouwlief rijd ermee)
Een mooi alternatief om alle kids toch kwijt te kunnen en kinderwagen mee te nemen kwam ik uit op een V60.

Ziet er heel gelikt uit en prachtige km vreter denk ik...maar kben niet zo bekend met al die D varianten behalve de D5.
Welke variant is vergelijkbaar met de echte 2.4 D5 bak zoals ik die gewend ben?

Hoop dat ik snel wat wijzer word hier zodat ik mijn zoektocht kan starten.

Mvg Sam
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Lastig! De meeste antwoorden zullen subjectief zijn. Waar de een genoeg heeft aan een D2 zweert de ander bij meer power. Persoonlijk zou ik kiezen voor een 5-cilinder gezien deze (volgens mij) het meest robuust zijn. Daarnaast is het geluid natuurlijk wel lekker. Welke variant je kiest maakt dan nog niet eens zoveel uit aangezien je met de hulp van obbe de d3 naar d4 niveau krijgt. De d5 steekt daar dan weer wat verder bovenuit...

Ik rijd zelf met een geoptimaliseerde D3 en geniet nog altijd elke dag van deze motor. Nog geen gelazer mee gehad en met 1:20+ nog steeds zuinig. Succes met de afwegingen...
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

D6 maar daar past geen kinderwagen in
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Cross country AWD d4 is een 2.4 5 cilinder...
DenBel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 07.07.2017 - 11:39

Persoonlijk zou ik vanuit jouw ervaringen met andere wagens minimaal naar de D3 gaan (ik veronderstel 163pk in Nederland en niet 136pk zoals in België).
Ik heb eerst in een Volvo V60 D2(1.6diesel) (eerste generatie) gereden. Woon-werk in België is deze wagen zeker voldoende en niet slecht te noemen. Op reis met 2 personen en bagage is ook zeker te doen maar snelle inhaalbewegingen bergop vragen wel het nodige inschattingsvermogen.
Ik rij nu met de D3 facelift met de 2.0 diesel (5cil) 136pk. Het geluid is in ieder geval al anders maar het rijdt ook veel vlotter door het betere koppel (350nm versus 270nm bij de D2).

Mijn ouders rijden met een XC60 D4 (2.4 181pk, ook 5cil). De D3 komt al in de buurt maar is toch zeker nog altijd een verschil (rekening houdende met gewicht wagen, meer cc-inhoud, meer pk,...).
Persoonlijk zou ik voor een 5-cil blok gaan omwille van de betrouwbaarheid.
MY 14 V60 D3 (5cyl) Momentum Saville Grey
MY 11 V60 D2 1.6drive Momentum Saville Grey
MY 06 VW Passat Variant 2.0 TDI (136pk) Highline
MY 00 VW Golf 1.9 TDI (90pk) Base
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Gewoon een mooie V60 D5 op de kop tikken in 0049. Staan er meer dan genoeg in allerlei mooie uitvoeringen en de Duitsers willen er dolgraag vanaf. De eerste versies hadden 205PK, vanaf 2012 is het 215PK. Motoren zijn beide te tunen rond de 250PK. Dit zijn nog de "oude" 5 cylinders. Je hebt ook een D4, maar dat is een 4 cylinder 2 liter motor.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Nomad schreef: Gewoon een mooie V60 D5 op de kop tikken in 0049. Staan er meer dan genoeg in allerlei mooie uitvoeringen en de Duitsers willen er dolgraag vanaf. De eerste versies hadden 205PK, vanaf 2012 is het 215PK. Motoren zijn beide te tunen rond de 250PK. Dit zijn nog de "oude" 5 cylinders. Je hebt ook een D4, maar dat is een 4 cylinder 2 liter motor.
D4 kan ook 5 cilinder zijn. De D3 met 163 pk is op een gegeven moment “omgenummerd” naar D4.
En toen is er volgens mij ook kort een D3 met 136 pk geweest.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Aad2000
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 08.04.2015 - 11:57

De 2.0 4-cilinder D5 is overigens ook zeer aan te bevelen. Weliswaar geen karakteristieke 5-cilinder roffel maar heerlijk soepel. En, niet geheel onbelangrijk, minder zwaar op de neus.
2016 Volvo V60 D5 Ocean Race A8 (Polestar)
2011 Volvo V60 D3 Momentum MT (Volvotune)
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Marcnij schreef:
Nomad schreef: Gewoon een mooie V60 D5 op de kop tikken in 0049. Staan er meer dan genoeg in allerlei mooie uitvoeringen en de Duitsers willen er dolgraag vanaf. De eerste versies hadden 205PK, vanaf 2012 is het 215PK. Motoren zijn beide te tunen rond de 250PK. Dit zijn nog de "oude" 5 cylinders. Je hebt ook een D4, maar dat is een 4 cylinder 2 liter motor.
D4 kan ook 5 cilinder zijn. De D3 met 163 pk is op een gegeven moment “omgenummerd” naar D4.
En toen is er volgens mij ook kort een D3 met 136 pk geweest.
Klopt, vanaf MY2013 was de D3 136pk en de D4 163pk. Overigens, puur softwarematig geknepen en beide komen na tuning op dezelfde waarde.
Ik rij zelf ook een '13 D3, getuned door VolvoTune en met zijn 185 pk een heerlijk rijdende motor. De 5-cilinder sound is inderdaad super, al klinken de 2.0 wel iets minder 'zwaar' dan een 2.4 valt me op.
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

Begrijpn ik het dan goed dat zolang ik een 5 cilinder pak dat het dan de ‘goede motoren’ zijn zoals de ‘ouderwetse d5 2.4’ ?
Kben een beetje bang geworden van alle horror verhalen kver de psa motoren en heb altijd de 1.6 en 2.0 motoren vermeden.
Maar een 2e handsje v60 vinden met D5 motor en leuke opties + km’s voor schppelijk prijsje is nog een uitdaging.
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
medio
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

Ik heb ervaring met de "ouderwetse" d5 (=2.4 uit 2001, 2005 en 2008), 2x D2 (leaseauto) en heb nu mijn 2e D3 (vijfcilinder 2.0 met inmiddels 185 pk). Ik schat dat ik snel 700-800.000 km hiermee gereden heb. Ik heb nooit stilgestaan door pech! Persoonlijk vind de laatste een zeer fijne motor. Je kunt ze gunstig kopen en het verbruik is redelijk. Met tuning maak je de beleving nog beter. De nieuwe vier cilinders zijn wel zuiniger maar hebben mindere beleving. D2 vind ik te klein bemeten. Ik heb ook een D5 met 185 pk uit 2008 gereden: reed goed maar wel een stevig verbruik. Je moet iets kiezen wat bij jou en jouw portemonnee past. Koop vooral een auto met een goede onderhoudhistorie en een leuke uitrusting.
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Zover ik weet is de D3 met 136 en/of 163 technisch vrijwel gelijk met de d5 maar is het volume verkleind door de slag aan te passen.
Kwalitatief zouden ze dus gelijk moeten zijn.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
dennisvos1993
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 15.07.2018 - 16:57

Ik rij zelf een V40 met de D4 5-cilinder (177pk). Ik denk dat de D3 met 136pk of 163pk zeker een prima blok is voor een V60 en kun je eigenlijk niet mee fout fout gaan; is natuurlijk wel iets minder krachtig dan de D5 maar dat verschil zul je in het normale dagelijkse verbruik niet zo vaak merken. Ik denk dat de 2.0 liter 5-cilinder een goede combinatie is tussen power en een redelijk goed verbruik. De D2 is niet verkeerd, maar ik denk dat die een beetje underpowered is voor de V60 (in de V40 kan die prima). De nieuwe 4 cilinders zijn ook prima, alleen veel problemen met EGR en lange termijn moet natuurlijk nog bewezen worden.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een 2.0D2 is n prima machine
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Lekker een D5!!!
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Ondertussen heb ik al een ruime 2ton met VEA 2.0 diesels gereden en op de gekende EGR issues van de MY15 D4 (die ik met de D2 niet heb gehad) na geen issues en fijne stille motoren.
Vermogen van een D2/3/4/5 is iets personelijks, tuurlijk de 190pk van een D4 zijn lachen bij optrekken, maar als je normaal naar de 130 gaat en daarna cruise't merk je dat verschil ook amper. Verbruik van de VEA ten opzichte van de 5 cilinders scheelt wel aanzienlijk.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
nickster
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 20.04.2012 - 18:33

Ik heb met alle motoren ervaring.

Ik zou ze in 2 categorien wilen zetten.
De nieuwe generatie 2.0 4 cilinder D2 en D4.
Beide prima motoren, de D2 trekt ook echt goed door.
Mijn ervaring: beide iets stiller, meer het gevoel dat je in een bezine rijdt en je gaat inderdaad vrij hard zonder dat je het direct door hebt.

Dan De 5 cilinders: Ik vind de ervaring met de D3/D4 redelijk vergelijkbaar met de D5 qua gevoel.
Zelf best lang in een getunede D3 5 cilinder gereden. Heerlijke ervaring en idd mooier motor geluid.

Een 1.6 D2 zou voor mij een no-go zijn.
De 2.0 D2 prima voor de V60, tikkeltje underpowered maar het zal je nog meevallen.
Dan de 'oude D3/D4 tov nieuwe D4' qua vermogen redelijk geijkwaardig maar qua gevoel wel iets anders.
D5 dan weer een stap zwaarder natuurlijk, maar in mijn optiek geen must
Vorig vervoer
-2006 Volvo S40 1.6D Black, Edition II uitvoering
-MY13 Volvo C30 D2 Passion Red R-Edition + Luxury Line + R-Design Bodykit + Trekhaak + Loadcover + Sunblinds
-MY12 Volvo V70 Summum Oyster Grey Metallic
-MY16 Volvo V40 Business Sport ONYX Metallic Black + 18 Inch Midir Diamond Cut / Glossy black

Huidig
MY15 Volvo V60 R-Design Crystal White Pearl + R-Design Plus Line + 19 Inch Artio Diamond Cut
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ik heb zelf een VEA D4 (190pk) met 8bak gereden en rij nu een paar maanden de "oude" 2.4 D5 icm de GT6 in een (zware) D6 PIH.

De D5 voelt nog echt als een oude diesel. Bij koud weer nagelt hij als een trekker maar is snel warm, heeft plenty power en klinkt lekker op toeren, maar dat wist je al.
De VEA D4 daarentegen loopt heel stil, is zuinig en lijkt sneller op het gas te reageren.

Het is dat mijn auto een D6 is en de elektro veel toevoegt, maar als ik zou moeten kiezen tussen precies dezelfde auto met D5+GT6 of VEA D4+GT8 zou ik stiekem toch de laatste kiezen :-)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Neem n V60CC D3, die heeft ook die 8 bak
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

We zijn weer een paar jaartjes verder en ben weer aan t inlezen links en rechts om echte goede afwegingen te maken en vooral de bazin thuis te overtuigen ;-).

Vanwege mijn kieskeurigheid in het verleden en de haast om een nieuwe auto te halen heb ik destijds gesettled voor een V50 d2.0. Wat ik mij destijds niet gerealiseerd heb was dat een Powershift eigenlijk een ford versnellingsbak was icm een PSA motor.
Maat goed zoals eerder benoemd een beetje haastig maar een auto gekozen met onderhoudsboekjes etc etc.

Moet zeggen als je altijd D5 gewend bent dan is zo een 2.0l D icm powershift een stuk zuiniger en stiller . Maar goed na paar jaar begint de versnellingsbak sinds de koude tijden mankementen te vertonen in de vorm van hoten en stoten bii optrekken en in noodloop schieten bij sportief optrekken. Eerste diagnose is problemen met magneetkleppen.

Kortom… beestje van 2009, 310dkm op t klokje… revisie of vervangen van de bak is dure grap. Kortom goed moment om de bazin te overtuigen dat we een nieuwe volvo baby nodig hebben.

Ik had hier destijds al goede adviezen gekregen wat betreft de motor en wat mij bijgebleven is:

D3, D4, D5 is allemaal prima zolang t een 5 cilinder is want dat is een Volvo bak en is in principe niet kapot te krijgen. En dan in combinatie met een Geartronic zit he gebeiteld!

Mijn huidige dilemma is:

Bazin wilt grotere wagen ivm kids die bijna net zo lang als haar beginne te worden en beenruimte een issue begint te worden .

Ik ben erg gecharmeerd van de V60 en wil het liefst een V60 halen dus! Had ik al gezegd dat ik een V60 wil halen?

Xc60 is de enige optie die betaalbaar is voor ons en wat meer beenruimte oplevert (bouwjaar 2012-2014)

Qua V60 wil ik de rijk uitgeruste D6 hybrid halen van bouwjaar 2013-2015.

Concrete vragen aan mijn mede Volvo fanaten:
1) is de V60 qua beenruimte nou echt zo kleiner dan de Xc60?

2) maakt voor de xc60 ook niet uit of je een D3, D4 of D5 pakt ? Er is alleen verschil in vermogen toch?

3) zijn er verschillen qua nadelen / voordelen tussen FWD en AWD van de Xc60 of is et enige verschil dat t 2w aangedreven is ipv 4?

4) de V60 D6 hybrid … is er voor zover ik gelezen heb ik normale pih en de twin engine. Wat is aan te raden? Heb gelezen namelijk dat de D6 pih problemen had met de dynamo en airco pompen en daarom aangeraden wordt te checken of dat al
Gedaan is.

Verder nog tips ?


Thnx alvast voor ze reacties voor deze draaikont en twijfelaar!
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”