Advies V60 D2 , D3 , D4 of D5 ?

Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als je twijfelt tussen een D6 of een XC60 zou ik je vooral willen adviseren om te gaan proefzitten / proefrijden.
Het grootste verschil zal hem met name in de kofferbak zitten, die is in een D6 echt wel een stuk kleiner door de accu onder de vloer. Overigens vraag ik me af of een V60 zoveel ruimer is dan een V50, maar ook dat merk je snel genoeg bij een proefzit....
Technisch is er geen verschil tussen een plug in hybrid en de twin engine (die volgens mij vanaf MY2016 werd geleverd). Is alleen een naamswijziging. Enige tip bij de D6: koop een dealeronderhouden auto, dan loop je de minste risico's. En mijn ervaring is dat je die dealer ook prima even kunt nabellen als je meer wil weten over het uitgevoerde onderhoud.
Succes met de afwegingen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Al nagedacht over een V/XC 70?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Frits V70 schreef: 28.12.2022 - 09:26 Al nagedacht over een V/XC 70?
Als ruimte een issue is is dat idd de gouden tip
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Ik zou met opgroeiende kinderen toch ook naar een V70 gaan kijken. Zijn er genoeg van te vinden en ook de 4-cilinder hoef je niet per definitie te laten staan. Inmiddels zijn die allemaal wel de ton gepasseerd dus als die problemen hebben met olieverbruik (en dat waren vooral de eerste D4-blokken), komt dat er met een aankoopkeuring vanzelf wel uit rollen.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

En hoe wil je er tijdens een aankoopkeuring achter komen dat hij olieslurpt: niets is zo makkelijk als het tot de Max vullen van de olie: om dat dus te checken moet je echt een stuk (lees een tank leeg) rijden.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

NielsPHEV schreef: 28.12.2022 - 10:51
Frits V70 schreef: 28.12.2022 - 09:26 Al nagedacht over een V/XC 70?
Als ruimte een issue is is dat idd de gouden tip
Als ruimte prio 1 is zou ik mijn pijlen echt richten op een V70 (of nog liever een XC70 maar dat is persoonlijke smaak haha).
Ik heb 2 kids van 13 en 11 en ben vorig jaar van een XC70 D5 naar een V60 D6 gegaan. Ik heb nog geen spijt omdat de kids dus 13 en 11 zijn en er jaarlijks alleen 1 jaartje bij komt haha... dus mijn zoon kan niet in 1x 1,95 worden bijvoorbeeld. Of als je nog een uitbreidingswens hebt dan naar 3 kids zou ik zeker niet voor een V60 gaan maar een XC70 of XC90. De XC60 zal je doen verbazen achterin want dat houdt ook niet over tov een V60. Mijn buurman had een XC60 en achterin viel het mij behoorlijk tegen toen ik het vergeleek met mijn toenmalige XC70.

Hoe dan ook, testrijden testijden en had ik testrijden al gezegd... Succes met de keuze.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
riffii
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43

Dank jullie wel voor alle tips! Ik ben wezen kijken bij een V60 en een V70 beide van 2014 en moet zeggen dat de V70 indd qua beenruimte meer te bieden heeft.

Maar ik ben wel verliefd geworden op de V60 hybrid!
Wat een prachtig interieur vergeleken met de V70 en ben beetje afgeknapt op de achterzijde van de V70z

De koters passen gewoon in de V60 en heb ze ook alvast ingefluisterd dat ze niet moeten zeiken, als wij vroeger tot spanje konden zitten in een Opel Ascona met 3 kids op de achterbank en een koelbox. Dan kunnen jullie ook met zn 3en in een V60 :-).

Ik denk dat t de Hybrid gaat worden want het belastingvoordeel en het zuinige rijden maakt t aantrekkelijk. Daar komt nog bij dat ze bomvol opties zitten.

Wel wil ik nog een ding opgehelderd krijgen want snap t denk ik wel maar niet 100% zeker.

De V60 D3 / 4 / 5 zijn dus geen PSA Motoren , ongeacht of het nou 4 of 5 cilinders toch?

En de versnellingsbak in de D3 / 4 / 5 is dat altijd de geartronic van Volvo of zitten daar ook tussen varianten in met een powershift achtige bak?

In mijn huidige V50 2.0 D zit zo een kreng en is wel rete gevoelig! Echt spijt dat ik destijds niet doorgezocht heb naar een D5 met geartronic.
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dit zijn inderdaad ofwel de oude 5 cilinders ofwel de VEA motoren van Volvo zelf.
Versnellingsbak is een Geartronic en geen powershift.
Volgens mij zijn deze bakken nooit gebruikt in de V60.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”