Voorstellen: V40 D4 zwart
Geplaatst: 29.01.2019 - 12:13
Goedemiddag allen,
Tijd voor mijn eerste post. In het verleden heb ik al eens een account aangemaakt, maar daar is het toen bij gebleven. Gezien mijn accountnaam is mijn vorige auto niet moeilijk te raden. Een Volvo V50 grijsgroen metallic met de befaamde 2.4 5-cilinder en de geartronic automaat (uitvoering edition I). Deze heb ik in 2014 gekocht van de eerste eigenaar met 14.500 kilometers op de teller (in feite dus nieuwstaat). Na twee technische keuringen (ik was uiteraard skeptisch over de kilometerstand) heb ik de auto gekocht. Ruim drie jaar probleemloos mee gereden, de 2.4 is een heerlijk blok met voldoende reserve (170pk is in het dagelijks verkeer ruim voldoende). De geartronic was niet de snelst schakelende bak, maar in het dagelijks verkeer prima. Voor een inhaalactie gebruikte ik vaak de manuele modus, zodat ik zelf het toerental beheerde. Wat me daarnaast is bijgebleven zijn de sublieme stoelen.
Toen was het begin 2018 tijd voor een grote beurt. Bij de dealer was net een fraaie occasion binnengekomen: een zwarte V40 D4 ("business line??", geen r-design maar alle toeters en bellen zitten erop) met slechts 41.000 km. Ik heb een sterke voorkeur voor auto's met lage kilometerstanden, je hebt dan nog het gevoel in een "nieuwe" auto te rijden (nauwelijks gebruikssporen van de eerste eigenaar). Op dat moment maak je jezelf wijs dat het een slimme beslissing is om vlak voor een grote beurt over te stappen naar een andere auto. Doorrijden is uiteraard goedkoper, maar je moet ook genieten van het leven.
Ik rijd nu bijna een jaar met de V40, uiteraard probleemloos (mag je naar mijn mening verwachten gezien de prijs en de kilometerstand). Enige onzekerheid is de EGR waarover ik her en der lees, ik weet niet zeker of bij mij de modificatie is doorgevoerd. Tot op heden heb ik geen klachten (mijn dagelijkse kilometrage zit tussen de 60 en 100km, voldoende om fatsoenlijk warm te rijden en hopelijk is dit ook genoeg om problemen met de EGR te voorkomen. Ik ben over het algemeen een rustige rijder, maar zo af en toe gebruik ik het vermogen wel. Vooral de acceleraties in 3/4/5 zijn geweldig, vanuit stilstand vind ik het niet bijzonder door de korte eerste en tweede versnelling (en het geknepen vermogen, maar misschien is dit slechts een gevoel). Dit is natuurlijk leuk om te doen, maar hopelijk "brand" ik hiermee de motor ook schoon (misschien is dit overigens ook een fabeltje dat dit helpt).
Groeten een tevreden V40 rijder.
Tijd voor mijn eerste post. In het verleden heb ik al eens een account aangemaakt, maar daar is het toen bij gebleven. Gezien mijn accountnaam is mijn vorige auto niet moeilijk te raden. Een Volvo V50 grijsgroen metallic met de befaamde 2.4 5-cilinder en de geartronic automaat (uitvoering edition I). Deze heb ik in 2014 gekocht van de eerste eigenaar met 14.500 kilometers op de teller (in feite dus nieuwstaat). Na twee technische keuringen (ik was uiteraard skeptisch over de kilometerstand) heb ik de auto gekocht. Ruim drie jaar probleemloos mee gereden, de 2.4 is een heerlijk blok met voldoende reserve (170pk is in het dagelijks verkeer ruim voldoende). De geartronic was niet de snelst schakelende bak, maar in het dagelijks verkeer prima. Voor een inhaalactie gebruikte ik vaak de manuele modus, zodat ik zelf het toerental beheerde. Wat me daarnaast is bijgebleven zijn de sublieme stoelen.
Toen was het begin 2018 tijd voor een grote beurt. Bij de dealer was net een fraaie occasion binnengekomen: een zwarte V40 D4 ("business line??", geen r-design maar alle toeters en bellen zitten erop) met slechts 41.000 km. Ik heb een sterke voorkeur voor auto's met lage kilometerstanden, je hebt dan nog het gevoel in een "nieuwe" auto te rijden (nauwelijks gebruikssporen van de eerste eigenaar). Op dat moment maak je jezelf wijs dat het een slimme beslissing is om vlak voor een grote beurt over te stappen naar een andere auto. Doorrijden is uiteraard goedkoper, maar je moet ook genieten van het leven.
Ik rijd nu bijna een jaar met de V40, uiteraard probleemloos (mag je naar mijn mening verwachten gezien de prijs en de kilometerstand). Enige onzekerheid is de EGR waarover ik her en der lees, ik weet niet zeker of bij mij de modificatie is doorgevoerd. Tot op heden heb ik geen klachten (mijn dagelijkse kilometrage zit tussen de 60 en 100km, voldoende om fatsoenlijk warm te rijden en hopelijk is dit ook genoeg om problemen met de EGR te voorkomen. Ik ben over het algemeen een rustige rijder, maar zo af en toe gebruik ik het vermogen wel. Vooral de acceleraties in 3/4/5 zijn geweldig, vanuit stilstand vind ik het niet bijzonder door de korte eerste en tweede versnelling (en het geknepen vermogen, maar misschien is dit slechts een gevoel). Dit is natuurlijk leuk om te doen, maar hopelijk "brand" ik hiermee de motor ook schoon (misschien is dit overigens ook een fabeltje dat dit helpt).
Groeten een tevreden V40 rijder.