Ik heb zoals hierboven vermeld een vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met het rijden met een open pijp op een turbo diesel.. gaat dit resoneren? Hoe rijd het op hoge snelheid?
Mijn einddemper is te slecht voor de apk en aangezien ik het geluid van mijn c30 2.0d een beetje lafjes vind zit ik er over te denken om er een open pijn onder te hangen in plaats van een einddemper.. maar ik maak nogal veel km en voor sportief rijden mag ie flink geluid maken maar tijdens snelweg en constant rijden moet ie ook niet storend zijn..
Zijn hier mensen met ervaring?
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 29.01.2019 - 21:10
door sebastiaan84
Om Nielson even te quoten "waarom zou je dat doen?"
Maar ff zonder dollen, ik zou het niet doen. Gewoon een sportdemper op originele pijp lassen als je een originele demper te tam vind.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 29.01.2019 - 22:35
door Johan s60
Denk dat je snel zat bent, zeker als je veel rijdt, wat jij ook doet.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 29.01.2019 - 23:10
door kww
Gewoon doen, stuk pijp ertussen.
Je bent een ervaring rijker en mocht het toch te luid zijn kun je altijd nog een sportdemper plaatsen.
Op youtube valt het lawaai reuze mee van een diesel met open pijp.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 30.01.2019 - 10:03
door V70/2.4D/2003
U wilt graag een afkeur APK?
U wilt een verbaal van de politie waarvan de kosten dusdanig zijn dat je daar een originele einddemper voor kan kopen?
U wilt een WOK-melding op het voertuig en gedurende de periode van meerdereweken niet met uw voertuig op de weg rijden omdat er eerst door de Dienst Wegverkeer gekeurd moet worden alvorens het kentekenbewijs weer geldig is?
Ik zeg: DOEN!
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 30.01.2019 - 11:33
door Blade
Ik zou niet weten waarom dit APK afkeur zou zijn. Licht toe.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 30.01.2019 - 18:09
door V70/2.4D/2003
Geen einddemper onder de auto?
Voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven. Uitlaat is immers onvoldoende geluiddempend.
Vandaar de WOK er op en laat de Dienst Wegverkeer hem lekker keuren.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 30.01.2019 - 18:34
door Woody259
Het zijn vooral de roetfilter en katalysator die het geluid dempen bij een diesel. Als de auto deze twee nog heeft, dan zal het extra geluid bij het verwijderen van de einddemper volgens mij wel meevallen.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 30.01.2019 - 18:35
door Edgecrusher
V70/2.4D/2003 schreef:
Geen einddemper onder de auto?
Voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven. Uitlaat is immers onvoldoende geluiddempend.
Vandaar de WOK er op en laat de Dienst Wegverkeer hem lekker keuren.
Valt nog wel mee, zeker met dieselkat, roetfilter of middendemper er nog tussen.
Een diesel met open uitlaat maakt nog niet zo heel veel lawaai.
Zal in de praktijk ook niet zo heel veel aandacht trekken.
Een wok zou het niet snel worden.
Alle maatwerk uitlaten hebben ook geen typegoedkeuring.
Voor de apk moet de uitlaat deugdelijk bevestigd zijn en gasdicht over de gehele lengte. Thats it.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 31.01.2019 - 11:00
door edraket
Edgecrusher schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:
Geen einddemper onder de auto?
Voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven. Uitlaat is immers onvoldoende geluiddempend.
Vandaar de WOK er op en laat de Dienst Wegverkeer hem lekker keuren.
Valt nog wel mee, zeker met dieselkat, roetfilter of middendemper er nog tussen.
Een diesel met open uitlaat maakt nog niet zo heel veel lawaai.
Zal in de praktijk ook niet zo heel veel aandacht trekken.
Een wok zou het niet snel worden.
Alle maatwerk uitlaten hebben ook geen typegoedkeuring.
Wat mij betreft een sjonnie-effect
Zooooo jammer....
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 31.01.2019 - 14:14
door edraket
Vind je een Audi RS6 dan een sjonnie auto? Komt ook een koninklijke brul uit.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 31.01.2019 - 14:27
door teebee
Nou dat komt er bij in de buurt, maar het verschil zit m in het feit dat die RS6 alszodanig is geproduceerd en dat vind ik nogal onderscheidend tov dit soort gepruts aan een ‘normale’ auto, ik verwacht dan ook meteen rode remklauwen etc om het plaatje te completeren.
Maar ieder zn meug hoor, lekker doen als je het mooooi vindt.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 31.01.2019 - 21:38
door Msuidgeest
edraket schreef:
Vind je een Audi RS6 dan een sjonnie auto? Komt ook een koninklijke brul uit.
Waarschijnlijk zit daar een uitlaat onder ten koste van een C30 ...
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 31.01.2019 - 22:44
door edraket
gaat om het resultaat toch, niet om de prijs ervan...
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 01.02.2019 - 20:09
door Jelmer de Jong
edraket schreef:
Vind je een Audi RS6 dan een sjonnie auto? Komt ook een koninklijke brul uit.
Ja, eigenlijk wel. Doe mij maar die motor in een 'standaard' A6.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 02.02.2019 - 09:15
door V70/2.4D/2003
Blade schreef:
Voor de apk moet de uitlaat deugdelijk bevestigd zijn en gasdicht over de gehele lengte. Thats it.
Correct. Maar als hij niet voldoende geluiddempend is dan ga ik er vanuit dat er iets aan de hand is. Als ik dan zie dat de einddemper mist, dan stel ik vast dat het voertuig kennelijk niet langer in overeenstemming is met de typegoedkeuring op basis waarvan het kenteken is afgegeven. En dus is feitelijk het kentekenbewijs niet langer geldig, knallen wij er een WOK-MELDING op en wensen de Dienst Wegverkeer veel plezier met inplannen en keuring.
De Regeling Voertuigen is iets strenger dan de compromis eisen van de APK. Maar in die stelling zullen de kenners van beide regelingen niets vreemds ontdekken.
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 02.02.2019 - 09:29
door Edgecrusher
Dus garages in Noord-Groningen ontwijken, gelukkig doen ze in de rest van Nederland niet zo moeilijk om een paar dB.
Ik vind het het eigenlijk nog al asociaal om er een WOK op te gooien.
Je kunt ook normaal de eigenaar erop aanspreken/ waarschuwen.
Er is geen overlast en geen gevaar.
Doe jij dat ook al bij een K&N filtertje, oil catch can of chip-kuurtje???
Re: Ervaring rijden met open pijp turbo diesel
Geplaatst: 02.02.2019 - 09:58
door Dejeeper
Nu is Zweden natuurlijk geen Nederland maar ik heb een tijd geleden een V70 gekocht met een dikke pijp er onder. Je hoort iets verschil bij fel accelereren.
Maar wat mij opviel was dat er op het keuring bewijs een aanmerking stond dat er een afwijkende uitlaat gemonteerd was
maar die nog binnen de gestelde norm viel maar dat er door de fabriek geen garantie gegeven kon worden over de goede werking.
Deze melding is er dus bij de APK keuring op vermeld.
Maar tijdens het rijden hoor ik geen verschil tussen mijn C70 (200 pk) en de V70.