Hallo allemaal,
Na n jaar heerlijk probleemloos rijden heb ik denk ik toch een klein probleempje met de V60. Met het weer van de afgelopen dagen gebruik ik lekker de standkachel. Dit doe ik via de VOC app, ik stap vervolgens de auto in als de standkachel nog draait en zet deze al rijdend uit of deze gaat dan zelf uit. Op dat moment begint de auto voor 5 a 10 min enorm naar benzine lucht te ruiken. Alsof de kachel injector nog nadruppelt ofzo. De penetrante benzine lucht komt goed de kabine in via de ventilatie. Na paar minuten rijden is het weg en bij rijden zonder standkachel is het niet. Het is dus echt een andere lucht dan de “ik heb de standkachel lang niet gebruikt” lucht. Volgende week ff langs de dealer om ff te checken voor de zekerheid. Toch even delen hier met jullie voor lering en vermaak. Jullie ervaring hier mee?
Gr, Peter-Paul
Standkachel stinkt naar benzine na uitschakelen
- diesel01
- Geartronic member
Ik druk preconditioning uit voordat ik de auto start, of via de telefoon of in de auto zelf.
Totaal geen brandstoflucht.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
Als je quickheater/bijverwarming in de settings van de auto aan hebt staan draait de standkachel de eerste paar kilometer om het gebrek aan restwarme van de dieselmotor te compenseren.diesel01 schreef: Ik druk preconditioning uit voordat ik de auto start, of via de telefoon of in de auto zelf.
-
- 6th Gear member
Nee, in alle gevallen zou er geen brandstoflucht waarneembaar moeten zijn.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Contacteer:
Dat je het buiten ruikt is normaal. Maar binnenin zou je niets moeten ruiken.
- Paul
- Geartronic member
Ik ruik het binnen als ik per ongeluk de passagiersdeur open heb gehad. Maar ja die moet je ook niet zo lang open laten staan.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 3rd Gear member
Ik ruik de diesel van de standkachel ook. Met name na een paar meter rijden en dan wachten voor een kruising of verkeerslicht oid. Als ik gewoon kan doorrijden heb ik geen last.
Soms zie ik de uitlaatgassen ook onder de motorkap vandaan komen van de standkachel. Deze zit volgens mij niet aangesloten op de normale uitlaat maar heeft een aparte.
Soms zie ik de uitlaatgassen ook onder de motorkap vandaan komen van de standkachel. Deze zit volgens mij niet aangesloten op de normale uitlaat maar heeft een aparte.
- ppcs
- 2nd Gear member
Update: zojuist bij de dealer geweest en de auto geeft een foutmelding fuel rail of injector fault. Wat ik er van begreep is dat het niet standkachel gerelateerd is, maar dat er in het brandstof systeem een probleem zit ergens. Waarom het alleen te ruiken is na gebruik standkachel weet ik niet. Schijnt een reparatie van 4 uur te zijn
- ppcs
- 2nd Gear member
Nee geen foutmelding op Dashboard, wel dus in de computer zichtbaar bij uitlezen. Ik snap er nog niks van, maar 5 maart gaat de Volvo naar Svala Haarlem onder het mes. Dan weet ik hopelijk meer. Schijnt 4 uur werk te zijn, dus denk dat er iets diep in benzine systeem vervangen moet worden. Ik wilde graag weten van dealer wat exact, maar service medewerker kon de boodschap van monteur moeilijk doorgeven helaas. Later meer. In mijn geval blij dat dit voor de garantie verloopt gelukkig. Hopelijk straks in 1x goed gefikst.
- ppcs
- 2nd Gear member
Update: Weet nu wat meer. Het schijnt dat een van de injectoren een beetje lekt en dat daardoor dus die geur te ruiken is. De injector zit dan weer vast aan de hoge druk fuel rail dus die moet ook vervangen worden. Schijnt geen benzine echt te lekken, maar door de hoge druk komt en een klein beetje nevel uit. Toevallig gebeurd dit wanneer de stadkachel wordt uitgeschakeld met motor aan.
- ppcs
- 2nd Gear member
Update: Inmiddels 2 bezoekjes aan de dealer rijker.
Bezoek 1: 2 Injectoren hadden kleine sporen van brandstof lekkage, dus de afdichtingen hiervan zijn vervangen. Lekkage heel erg minimaal geweest. De auto rijdt precies zoals daarvoor en helaas kwam de brandstof lucht ook nog naar binnen. Lijkt dus een losstaande bevinding te zijn.
Bezoek 2: Na rapport Volvo hebben de de software instellingen van de standkachel veranderd. Blijkt dat deze te rijk stond afgesteld. Ik was die dag niet de enige volvo in de garage met exact dezelfde klacht. Schijnt verorzaakt te zijn door laatste software update die ik in November heb gehad.
Nu dus weer even testen de komende tijd hoe het er voor staat. Blij om te horen dat er dus geen echte brandstof lekkage lijkt te zijn.
Bezoek 1: 2 Injectoren hadden kleine sporen van brandstof lekkage, dus de afdichtingen hiervan zijn vervangen. Lekkage heel erg minimaal geweest. De auto rijdt precies zoals daarvoor en helaas kwam de brandstof lucht ook nog naar binnen. Lijkt dus een losstaande bevinding te zijn.
Bezoek 2: Na rapport Volvo hebben de de software instellingen van de standkachel veranderd. Blijkt dat deze te rijk stond afgesteld. Ik was die dag niet de enige volvo in de garage met exact dezelfde klacht. Schijnt verorzaakt te zijn door laatste software update die ik in November heb gehad.
Nu dus weer even testen de komende tijd hoe het er voor staat. Blij om te horen dat er dus geen echte brandstof lekkage lijkt te zijn.
- ppcs
- 2nd Gear member
Hallo Allemaal, voor de volledigheid weer een update. Inmiddels 3 bezoekjes aan de dealer rijker:
Bezoek 1: twee Injectoren hadden kleine sporen van brandstof lekkage, dus de afdichtingen hiervan zijn vervangen. Lekkage heel erg minimaal geweest. De auto rijdt precies zoals daarvoor en helaas kwam de brandstof lucht ook nog naar binnen. Lijkt dus een losstaande bevinding te zijn.
Bezoek 3: Brander standkachel vervangen met bijbehorende software.
Nu maar hopen dat het probleem echt opgelost is. Het probleem deed zich namelijk ook tijdens rijden voor. Schijnt dat de standkachel soms autonoom start zelfs als het warm is buiten. Waarom is mij een raadsel. Weten jullie dat?
Bezoek 1: twee Injectoren hadden kleine sporen van brandstof lekkage, dus de afdichtingen hiervan zijn vervangen. Lekkage heel erg minimaal geweest. De auto rijdt precies zoals daarvoor en helaas kwam de brandstof lucht ook nog naar binnen. Lijkt dus een losstaande bevinding te zijn.
Bezoek 3: Brander standkachel vervangen met bijbehorende software.
Nu maar hopen dat het probleem echt opgelost is. Het probleem deed zich namelijk ook tijdens rijden voor. Schijnt dat de standkachel soms autonoom start zelfs als het warm is buiten. Waarom is mij een raadsel. Weten jullie dat?
Laatst gewijzigd door ppcs op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.