Pagina 1 van 1
Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 01.02.2019 - 11:36
door LDJM
Hallo!
Nieuw hier op het forum, dus zal me kort effe voorstellen. Heb vorige week terug voor Volvo gekozen (de laatste Volvo die ik had was een V40 in 2002-2004), daarna alleen maar Duitsers gereden (Mercedes, Opel en de laatste 10 jaar Audi).
Was / ben nog steeds heel erg tevreden over mijn huidige wagen (A6 Avant S-line MY 2014), maar toen de leasing mij liet weten dat ik nieuwe wagen kon bestellen toch maar even gaan testrijden met de nieuwe XC60 T8.
Dat was een erg fijne ervaring (zowel look van de wagen als de power van de motor). Echter met de wijzigingen die er aankomen in België met VVA (voordeel in natura waarop je belast wordt in werk/privé gebruik) zei de leasing & dealer me dat de bijdrage x2 tot x3 ging worden vanaf 2020 (gezien ik voor R Design versie ging gaan die met z'n 51 gr CO2 uitstoot nèt buiten de regels valt). De Momentum versie van de T8 vond ik dan weer te "kaal" qua aankleding en opties, maar die kon wel gekozen worden (owv 48 gr CO2 uitstoot).
Na lang twijfelen of ik voor de nieuwe Audi A6 Avant MY19 of Volvo XC60 ging gaan, dan toch maar besloten om voor de Volvo te gaan. De afwerking / premium gehalte van Volvo is er sterk op vooruit gegaan en mijn vrouw is helemaal gek van de nieuwe look van de XC60, dus dat heeft de doorslag gegeven
Door de minder interessante voorwaarden voor de hybride T8, dan toch maar voor een Diesel versie gekozen en deze volgepropt met opties (wat nooit mogelijk was voor hetzelfde budget bij Audi)
Wagen zal begin juli geleverd worden, dus nog 5 maanden lang wachten tot ik hem in ontvangst kan nemen. Maar net op tijd voor ik er mee naar het Zuiden kan rijden, dat wordt meteen leuk inrijden tijdens de vakantie
Qua configuratie ziet hij er als volgt uit :
XC60 R-DESIGN D4 GEARTRONIC 190 PK
- Metaalkleur Onyx Black
- R-Design
- Light Pack
- Winter Pack
- Premium Climate Pack
- Bowers & Wilkins Premium Sound audiosysteem
- Xenium Pack incl Panoramisch schuif-/kanteldak
- Grafisch Head-Up display
- Luxury Seat Pack incl Comfortzetels in Charcoal geventileerd Nappa leder in Charcoal interieur
- Business Line
- Park Assist Pilot
- IntelliSafe Surround
- Massagefunctie in voorzetels
- Verwarmbare achterbank
- Schakelhendels aan stuurwiel
- Vergrendelbaar dashboardkastje
- 230V stopcontact in tunnelconsole achteraan
- Zonder motorembleem
Grtn,
LDJM
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 01.02.2019 - 13:17
door Autowina
Gefeliciteerd met deze mooie auto. Je gaat er vast veel plezier aan beleven.
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 01.02.2019 - 15:46
door TomXC60
Gefeliciteerd met de keuze! en veel voorpret gewenst.
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 01.02.2019 - 17:22
door BlackcurrantV70
Diesel is dood, leve de diesel, zo denk ik er ook over.
Verleden week mijn S90 D4 Inscription opgehaald, en veeeele malen zuiniger dan een T8 op de snelweg.
Een oude bekende van me had een Xc60 T8 gekocht en kwam uit op 15L/100km met dat ding op de snelweg, na 3 maand ingeruild voor een diesel...
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 01.02.2019 - 17:47
door jvov60
Inderdaad. Gewoon Diesel doen nu het nog kan.
Ook de EV is het echt niet hoor. Kijk naar de i-Pace eigenaren die toch wel spijt hebben van net 200 range in de winter... Als ze maar niet 130km/u rijden dan. Anders is het minder dan 200.
Ik ben superblij met Diesel en zou ook nu direct weer een Diesel kopen.
Prachtige samenstelling. De kleur zou ik nog heroverwegen. Ik heb zelf ook zwart... Het is prachtig, minder druk aan de achterkant, maar je hebt krassen door niks. Dus doe er dan wel een glascoating op.
Als ik weer mag kiezen, kies ik denk ik Osmium Grey. Ook vies is dat mooi

Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 01.02.2019 - 20:02
door LDJM
jvov60 schreef:
Prachtige samenstelling. De kleur zou ik nog heroverwegen. Ik heb zelf ook zwart... Het is prachtig, minder druk aan de achterkant, maar je hebt krassen door niks. Dus doe er dan wel een glascoating op.
Als ik weer mag kiezen, kies ik denk ik Osmium Grey. Ook vies is dat mooi
Ja, heb heel erg lang getwijfeld over de kleur. Heb nu op m’n Audi Floretzilver en was fantastisch (duurt lang voor je er vuil op ziet en heel erg bestand tegen krasjes enzo)
Zilver op de XC60 vond ik echt niet mooi staan en wilde graag een donkerder kleur. In de garage stond een Osmium maar was toch niet overtuigd van dat soort grijs (te blauwachtig voor mij). De dealer had ook en XC40 staan in Pine Grey, maar die deed het ook niet voor me
Tenslotte hoopte ik dat het Savile Grey van de XC90 kon, maar niet bestelbaar voor de XC60

Hoop nu maar dat ik geen spijt krijg van het zwart

Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 01.02.2019 - 21:08
door pitteken2
BlackcurrantV70 schreef:
Diesel is dood, leve de diesel, zo denk ik er ook over.
Verleden week mijn S90 D4 Inscription opgehaald, en veeeele malen zuiniger dan een T8 op de snelweg.
Een oude bekende van me had een Xc60 T8 gekocht en kwam uit op 15L/100km met dat ding op de snelweg, na 3 maand ingeruild voor een diesel...
Raar, ik kom op 9 liter aan 140 km/h op snelweg. Die moet toch wel heel illegale snelheden rijden om zo een verbruik te realiseren...
Mijn opdrachtgever heeft d5 v90cc en zit ook aan 8 liter. Zoveel zuiniger vind ik dat niet...
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 01.02.2019 - 21:16
door OGA244
Zit met n D4 op 5.9
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 01.02.2019 - 21:43
door diesel01
D5 awd in een V90 7.8/100km met een redelijk zware voet.
En wat loopt dat ding fijn naar de wintersport.
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 01.02.2019 - 23:12
door Tjardi
@BlackcurrantV70.
Ik kan je berichtgeving enerzijds wel begrijpen, maar anderzijds totaal niet.
Ben er van overtuigd, dat je getallen, niet kloppen. En zal dat ook aangeven.
*
Toen ik, in m 'n werkzame leven (long time ago) zeer veel kilometers reed, koos ik uiteraard voor een diesel.
Als je vandaag de dag moet kiezen, ligt de grens voor een diesel, nog steeds erg hoog. En die wordt jaarlijks hoger!
Rijdt je tussen de 20.000 en 30.000 km, komt een benzineversie in beeld. Bij meer km 's is een diesel nog steeds de beste optie.
Rijdt je minder, of wil je bewust meehelpen aan een beter milieu, ga je voor een hybride.
*
Graag wil ik je deelgenoot maken van m 'n 1e km 's, in de XC60 T8.
We moesten de 2e dag na aflevering, een zeer lange rit maken, vanuit Giethoorn, naar 't ziekenhuis in Nieuwegein.
En wilden aansluitend, uit Assen, nog even de "winterbanden", van de ingeruilde X1, ophalen, en ze afleveren bij m 'n zoon in Nijeveen.
*
Hieronder de exacte gegevens vanuit de Volvo app. (in punten en komma 's nauwkeurig)
We vertrokken vanuit Giethoorn, naar Nieuwegein. De accu volledig opgeladen, dus we hadden 40 km "respijt". Op stroom!
Giethoorn - Nieuwegein - volledig geladen accu / 128.9 km / 08.1 liter / resp. gebruik 1 op 15.1 ( 6.2 l per 100 km)
Nieuwegein - Giethoorn - accu totaal ontladen / 128.4 km / 10.0 liter / resp. gebruik 1 op 12.8 (7.8 l per 100 km)
Giethoorn- Assen - accu totaal ontladen / 054.7 km / 04.0 liter / resp. gebruik 1 op 13.7 (7.3 l per 100 km)
Assen - Nijeveen - accu totaal ontladen / 051.6 km / 04.3 liter / resp. gebruik 1 op 12.0 (8.4 l per 100 km)
Nijeveen - Giethoorn - accu totaal ontladen / 010.3 km / 0.7 liter / resp. gebruik 1 op 14.7 (7.1 l per 100 km)
Totaal gebruikte brandstof voor deze rit was / 27.1 liter / resp. gebruikt 1 op 13.8 ( 7.25 l per 100 km)
En dat is wel enigszins anders, als de door jou aangegeven benodigde brandstof van een vriend, van 15 liter per 100 km.
Dat is namelijk het dubbele. En dat lijkt me heel sterk.
*
Nadien, en daarom mede, hebben we deze koets aangeschaft, rijden we erg veel korte stukjes.
Soms lukt het net niet, zeker in de winter, deze net beneden de 40 km te houden!
*
Maar intussen kan ik je wel garanderen, na intussen 3.500 km gereden te hebben, dat puur op economische basis,
de XC 60 T8, het presteert, een km prijs neer te zetten, op basis van brandstofverbruik, van € 0.08 ct.
en op basis van de electra kosten, van € 0.02.
Mijn gemiddelde verbruik ligt nu na 3500 km en veel stekkeren en vooral kleine afstanden op 4.4. liter per 100 km.
*
Dit zijn echt niet de enige overwegingen, om een XC 60 T8, aan te schaffen.
Alles heeft te maken, met mijn kleine afstanden.
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 02.02.2019 - 08:32
door BlackcurrantV70
Ik schreef dat die vriend 15liter verbruikt op 100km en jij schrijft dat je 13.8 liter verbruikt op 100km.
Zo ver ligt dat niet uit mekaar denk ik.
Met mijn D4 S90 haal ik met gemak minder dan de helft daarvan.
Mijn XC60 D3 AWD zat gemiddeld aan 8 liter per 100km...
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 02.02.2019 - 08:39
door pitteken2
Tjardi,
Kan t zijn dat je je berekening van de respectievelijke liters verkeerd hebt berekend? Je eerste regel is volgens mij 6,3 liter per 100 hoor, en dat was r punt dat je wou bewijzen. Dat t8 cijfers geeft die geen 15 l/100km bedragen, zoals ik ook al aangaf. Jouw eindgemiddelde is 7,25 liter per 100.
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 02.02.2019 - 08:41
door pitteken2
BlackcurrantV70 schreef:
Ik schreef dat die vriend 15liter verbruikt op 100km en jij schrijft dat je 13.8 liter verbruikt op 100km.
Zo ver ligt dat niet uit mekaar denk ik.
Met mijn D4 S90 haal ik met gemak minder dan de helft daarvan.
Mijn XC60 D3 AWD zat gemiddeld aan 8 liter per 100km...
Tjardi berekent zijngemiddelden verkeerd, ga maar na. Jouw maat heeft een hele zware voet op dat resultaat te halen hoor! Ik rij max 10 liter in power op snelweg aan 140 als de batterij leeg is.
Enfin, voor een diesel een heel net verbruik toch ook, niet?
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 02.02.2019 - 11:40
door JonnieWlee
Ik rij nu ca. 18000 km met de T8 ben nooit actief met verbruik bezig stekker wel elke avond en heb korte ritten woon-werk verder ook wel langere ritten en ook regelmatig de Duitse autobahn waar dan ten volle van de T8 wordt genoten. Overall gebruik (ik reset nooit) is 8.1 op de 100 dat vind ik zeer netjes gezien mijn rijstijl.
Passat R36 had ik altijd rond de 14 op 100 dat was dan toch wat vaker tanken.
15 liters op 100 kan in mijn beleving niet kloppen of gaat om extreem korte opname.
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 02.02.2019 - 12:15
door Tjardi
Heb inderdaad het foutief gesteld.
Waar ik schreef gebruikt 15 liter per 100 km, moet dat zijn 1 op 15.
Heb het even aangepast.
Mijn totale gebruik is overigens 4.4 liter per 100 km, (1 op 22.7) na 3500 km en veel korte stukjes en altijd stekkeren.
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 02.02.2019 - 13:24
door mga1600
pitteken2 schreef:
BlackcurrantV70 schreef:
Diesel is dood, leve de diesel, zo denk ik er ook over.
Verleden week mijn S90 D4 Inscription opgehaald, en veeeele malen zuiniger dan een T8 op de snelweg.
Een oude bekende van me had een Xc60 T8 gekocht en kwam uit op 15L/100km met dat ding op de snelweg, na 3 maand ingeruild voor een diesel...
Raar, ik kom op 9 liter aan 140 km/h op snelweg. Die moet toch wel heel illegale snelheden rijden om zo een verbruik te realiseren...
Mijn opdrachtgever heeft d5 v90cc en zit ook aan 8 liter. Zoveel zuiniger vind ik dat niet...
Met mijn XC90 T8 rij ik gemiddeld (ook over grotere afstanden) 6,5 l/100 km. Met dat specifieke exemplaar van de XC60T8 moet toch wel iets heel erg mis zijn geweest.....
Re: Nieuwe VOLVO in bestelling...
Geplaatst: 02.02.2019 - 23:44
door VOLVOC
Inmiddels 30.000 km gereden waarvan een week geleden 7000 km in de Arctic Challenge. Ook ik kom echt niet aan die hoge verbruikscijfers, en even heel eerlijk: Volvo heeft de T8 niet ontwikkeld alléén voor het zuinige deel. Dat is mooi voor de korte afstanden. Volvo stelt gewoon dat de T8 hun krachtigste model is, waarbij de electro aandrijving voor die monsterlijke 421 (incl Polestar) pk zorgt. Die is niet te vergelijken met de diesel qua opzet, heel andere motor met ander doel.