Van een XC90 2.5t naar een V60 PIH
Geplaatst: 01.02.2019 - 15:15
Na enkele jaren in een XC90 benzine te hebben rondgereden hebben wij de overstap gemaakt naar een V60 PIH!
De XC90 beviel ons extreem goed. Voor woon-werkverkeer beschikten wij over een Citroen C1 en de boodschappenritjes lange afstanden deden wij met de XC90. Als mijn vrouw met de auto naar haar werk ging dan pakte ik de XC90 voor woonwerkverkeer.
Anderhalf jaar geleden heb ik een nieuwe functie gekregen. Daardoor ben ik woon-werkverkeer met het OV gaan doen, scheelde zomaar 15 tot 30 minuten reistijd! Hierdoor stond de XC90 erg veel stil en tijdens de korte ritjes die we er mee reden was het verbruik enorm hoog. Je kon ook merken dat de auto de korte ritten niet fijn vond. Accu werd maar net aan opgeladen. Zodra je een echt lange rit had gereden had je meteen een hele ander auto terug.
Een jaar geleden ben ik me gaan verdiepen in een V60 PIH vs een V60 T4/T5/T6 vs doorrijden met de XC90. Met een bereik van 40 kilometer op electra kon mijn vrouw electrisch heen en weer naar haar werk rijden, tijdens de vakanties leek het mij een geschikte caravantrekker, de meeste ritjes die we er verder mee doen zijn korte electrische ritten en de auto was aanmerkelijk moderner dan de XC90 die we hadden. De benzine varianten vonden we ook aantrekkelijk. Maar het feit dat wij door relatief veel electrische kilometers iets milieuvriendelijker konden rijden heeft ons richting de D6 getrokken.
Mijn garage had een mooie PIH te koop staan, Polestar getuned. Na een proefrit waren we verkocht, ware het niet dat mijn vrouw de kleur van de auto EN het interieur niet mooi vond. Dus ik terug met de boodschap mooie auto maar we zoeken er een met donkere lak en met donkere bekleding of cognackleurige bekleding. Hij veerde op en vertelde me dat er twee onderweg waren, Savile grey en zwart, een met een bruin en de ander met een zwart interieur. Oh ja, wij wilden er een met AAC. Mijn vrouw had het ervaren en dat moest er op zitten. ACC zat alleen op de Savile Grey met donkere bekleding en een zwarte hemel. De eigenaar had hem nog in zijn bezit in afwachting van een full options V90. Zodra de auto binnen was zou ik een belletje krijgen. Dus op zaterdag middag liep ik rond 16:00 uur naar buiten, stapte in mijn XC90 en reed terug naar huis.
Op maandagochtend stond ik op de borstelbaan voor een skiles. Telefoon. De dealer. Hij had de aflevering van de V90 naar voren geschoven en hij had de V60 staan voor een proefrit. En voor de gelegenheid onder optie staan. Dus wij in de middag naar de garage.
Wederom een proefrit, het ontbreken van de tuning was duidelijk merkbaar maar man, wat een heerlijke auto. En met een km stand van net 84k nog niet eens ingereden. De auto was niet gewassen of gepoetst, interieur niet gereinigd. En toch zag de auto er zeer netjes uit. Dat zegt een hoop over de vorige eigenaar en hoe hij met zijn auto omgaat. Dit werd tijdens het gesprek met de dealer bevestigd door de dealer.
Uiteindelijk een zeer mooi bod op mijn XC90 gekregen (1500 meer dan wat ik een half jaar daarvoor zou krijgen) en een snelle aflevering.
Helaas is met de eerste koude nacht naar voren gekomen dat de 12v accu slecht was. Nou ja, helaas... Gelukkig maar. Onder garantie vervangen. Wat wel jammer is was dat de verzekering een alarmcertificaat wenste waaruit bleek dat de auto was voorzien van een hellingshoekmelder. Dit certificaat zat er niet bij. Na een tijdje bleek dat de melder niet in de auto zit. De auto heeft wel Volvo On-Call dus dat zou gelijk moeten staan aan een klasse 3. Maar hier ging de verzekering niet mee akkoord, er moest een certificaat komen. Volgende week wordt het alarm geplaatst, 441 euro ex BTW. Wel een beetje een domper dat dit bedrag nog op de aanschaf kwam. Had dit bedrag liever bij een mooie set Ixion velgen gelegd.
Ik wil de achterruiten van de auto nog laten tinten en een mooie velgenset voor de zomer aanschaffen. Ik heb nu een set zomerbanden (bijna nieuw) 17 inch liggen dus ik twijfel om die eerst op te rijden voor ik een setje 18 of 19 inch voor de zomer aanschaf.
Voor de garage heb ik ook een lijstje gemaakt. Ik vind de gasveren van de achterklep erg zwak. De klep komt nauwelijks omhoog, ik moet hem echt helpen. Bij het voorruit zit de kunststof strip niet goed vast en ik kan hem niet vast drukken. De voorbumper heeft mogelijk parkeerschade opgelopen. Daar waar de bumper overgaat in het voorscherm wijkt hij. Verder nog wat kleine zaken die wat aandacht nodig hebben en waarvoor ik zelf het gereedschap niet heb.
Ik moet zeggen, zoals in een eerder topic is genoemd schrok ook ik toen ik hier de ervaringen had gelezen. ISG, ERAD, Aircoproblemen..... Gerustgesteld door de garage dat de auto bij hem nieuw was verkocht, dat hij bij hem (aantoonbaar) in onderhoud is geweest en dat het een redelijk probleemloos voertuig is. Daarnaast 6 maanden garantie en uit ervaring weet ik dat de dealer zeer ruim is met coulance.
Naast de Schucko-lader ook een lader voor aan de paal erbij gekregen. Meteen bij de NUON een tag besteld. Werkt geweldig. Maar toen ik met de XC90 reed waren er voor mijn gevoel veel meer laadpalen! Thuis kan ik laden op eigen erf. Ik ga nog een aparte groep aanleggen voor een nieuw buitencontact zodat ik zeker weet dat de bedrading in zijn geheel bestand is tegen langdurig hoge belasting.
Ervaringen met de PIH tot nu toe:
Zeer ontspannen rijden, de rust die je door electrisch rijden in de bebouwdekom ervaart is fenomenaal. En als er power nodig is dan is dat er in overvloed.
Morgen ga ik een lange rit maken (+300km retour). Vanaf huis zit ik redelijk snel op de snelweg. Zodra ik op snelheid ben zal ik de SAVE mode aanzetten en zodra ik de snelweg af ga op PURE overschakelen. Ben erg benieuwd naar het verbruik op zo'n rit.
Na de eerste 831 kilometer zitten we op een gemiddeld verbruik van 1 op 23 (gemeten aan de hand van dagtellerstand en tankbeurt). Ik neem aan dat dit te maken heeft met het bijna dagelijks gebruik van de standkachel. De BC geeft een andere waarde aan, namelijk 2,9 liter per 100 km. Dat zal meer het verbruik tijdens het rijden betreffen.
Ik ben benieuwd hoe de auto zich houdt met de caravan erachter. We hebben een caravan van 1500 kilo TTM dus dat mag het probleem niet zijn. Maar ik heb hier en daar gelezen dat er regelmatig meldingen van oververhitting voorkomen van de automaatbak. In de XC90 hadden we een extra oliekoeler, is dat beschikbaar voor de V60 en zou dat helpen? Of maak ik me druk om niets.....
Ben me nu aan het orienteren op een tablethouder voor mijn zoontje achterin. Mocht iemand goede ervaringen hebben, anders dan Brodit, dan houd ik me aanbevolen.
De XC90 beviel ons extreem goed. Voor woon-werkverkeer beschikten wij over een Citroen C1 en de boodschappenritjes lange afstanden deden wij met de XC90. Als mijn vrouw met de auto naar haar werk ging dan pakte ik de XC90 voor woonwerkverkeer.
Anderhalf jaar geleden heb ik een nieuwe functie gekregen. Daardoor ben ik woon-werkverkeer met het OV gaan doen, scheelde zomaar 15 tot 30 minuten reistijd! Hierdoor stond de XC90 erg veel stil en tijdens de korte ritjes die we er mee reden was het verbruik enorm hoog. Je kon ook merken dat de auto de korte ritten niet fijn vond. Accu werd maar net aan opgeladen. Zodra je een echt lange rit had gereden had je meteen een hele ander auto terug.
Een jaar geleden ben ik me gaan verdiepen in een V60 PIH vs een V60 T4/T5/T6 vs doorrijden met de XC90. Met een bereik van 40 kilometer op electra kon mijn vrouw electrisch heen en weer naar haar werk rijden, tijdens de vakanties leek het mij een geschikte caravantrekker, de meeste ritjes die we er verder mee doen zijn korte electrische ritten en de auto was aanmerkelijk moderner dan de XC90 die we hadden. De benzine varianten vonden we ook aantrekkelijk. Maar het feit dat wij door relatief veel electrische kilometers iets milieuvriendelijker konden rijden heeft ons richting de D6 getrokken.
Mijn garage had een mooie PIH te koop staan, Polestar getuned. Na een proefrit waren we verkocht, ware het niet dat mijn vrouw de kleur van de auto EN het interieur niet mooi vond. Dus ik terug met de boodschap mooie auto maar we zoeken er een met donkere lak en met donkere bekleding of cognackleurige bekleding. Hij veerde op en vertelde me dat er twee onderweg waren, Savile grey en zwart, een met een bruin en de ander met een zwart interieur. Oh ja, wij wilden er een met AAC. Mijn vrouw had het ervaren en dat moest er op zitten. ACC zat alleen op de Savile Grey met donkere bekleding en een zwarte hemel. De eigenaar had hem nog in zijn bezit in afwachting van een full options V90. Zodra de auto binnen was zou ik een belletje krijgen. Dus op zaterdag middag liep ik rond 16:00 uur naar buiten, stapte in mijn XC90 en reed terug naar huis.
Op maandagochtend stond ik op de borstelbaan voor een skiles. Telefoon. De dealer. Hij had de aflevering van de V90 naar voren geschoven en hij had de V60 staan voor een proefrit. En voor de gelegenheid onder optie staan. Dus wij in de middag naar de garage.
Wederom een proefrit, het ontbreken van de tuning was duidelijk merkbaar maar man, wat een heerlijke auto. En met een km stand van net 84k nog niet eens ingereden. De auto was niet gewassen of gepoetst, interieur niet gereinigd. En toch zag de auto er zeer netjes uit. Dat zegt een hoop over de vorige eigenaar en hoe hij met zijn auto omgaat. Dit werd tijdens het gesprek met de dealer bevestigd door de dealer.
Uiteindelijk een zeer mooi bod op mijn XC90 gekregen (1500 meer dan wat ik een half jaar daarvoor zou krijgen) en een snelle aflevering.
Helaas is met de eerste koude nacht naar voren gekomen dat de 12v accu slecht was. Nou ja, helaas... Gelukkig maar. Onder garantie vervangen. Wat wel jammer is was dat de verzekering een alarmcertificaat wenste waaruit bleek dat de auto was voorzien van een hellingshoekmelder. Dit certificaat zat er niet bij. Na een tijdje bleek dat de melder niet in de auto zit. De auto heeft wel Volvo On-Call dus dat zou gelijk moeten staan aan een klasse 3. Maar hier ging de verzekering niet mee akkoord, er moest een certificaat komen. Volgende week wordt het alarm geplaatst, 441 euro ex BTW. Wel een beetje een domper dat dit bedrag nog op de aanschaf kwam. Had dit bedrag liever bij een mooie set Ixion velgen gelegd.
Ik wil de achterruiten van de auto nog laten tinten en een mooie velgenset voor de zomer aanschaffen. Ik heb nu een set zomerbanden (bijna nieuw) 17 inch liggen dus ik twijfel om die eerst op te rijden voor ik een setje 18 of 19 inch voor de zomer aanschaf.
Voor de garage heb ik ook een lijstje gemaakt. Ik vind de gasveren van de achterklep erg zwak. De klep komt nauwelijks omhoog, ik moet hem echt helpen. Bij het voorruit zit de kunststof strip niet goed vast en ik kan hem niet vast drukken. De voorbumper heeft mogelijk parkeerschade opgelopen. Daar waar de bumper overgaat in het voorscherm wijkt hij. Verder nog wat kleine zaken die wat aandacht nodig hebben en waarvoor ik zelf het gereedschap niet heb.
Ik moet zeggen, zoals in een eerder topic is genoemd schrok ook ik toen ik hier de ervaringen had gelezen. ISG, ERAD, Aircoproblemen..... Gerustgesteld door de garage dat de auto bij hem nieuw was verkocht, dat hij bij hem (aantoonbaar) in onderhoud is geweest en dat het een redelijk probleemloos voertuig is. Daarnaast 6 maanden garantie en uit ervaring weet ik dat de dealer zeer ruim is met coulance.
Naast de Schucko-lader ook een lader voor aan de paal erbij gekregen. Meteen bij de NUON een tag besteld. Werkt geweldig. Maar toen ik met de XC90 reed waren er voor mijn gevoel veel meer laadpalen! Thuis kan ik laden op eigen erf. Ik ga nog een aparte groep aanleggen voor een nieuw buitencontact zodat ik zeker weet dat de bedrading in zijn geheel bestand is tegen langdurig hoge belasting.
Ervaringen met de PIH tot nu toe:
Zeer ontspannen rijden, de rust die je door electrisch rijden in de bebouwdekom ervaart is fenomenaal. En als er power nodig is dan is dat er in overvloed.
Morgen ga ik een lange rit maken (+300km retour). Vanaf huis zit ik redelijk snel op de snelweg. Zodra ik op snelheid ben zal ik de SAVE mode aanzetten en zodra ik de snelweg af ga op PURE overschakelen. Ben erg benieuwd naar het verbruik op zo'n rit.
Na de eerste 831 kilometer zitten we op een gemiddeld verbruik van 1 op 23 (gemeten aan de hand van dagtellerstand en tankbeurt). Ik neem aan dat dit te maken heeft met het bijna dagelijks gebruik van de standkachel. De BC geeft een andere waarde aan, namelijk 2,9 liter per 100 km. Dat zal meer het verbruik tijdens het rijden betreffen.
Ik ben benieuwd hoe de auto zich houdt met de caravan erachter. We hebben een caravan van 1500 kilo TTM dus dat mag het probleem niet zijn. Maar ik heb hier en daar gelezen dat er regelmatig meldingen van oververhitting voorkomen van de automaatbak. In de XC90 hadden we een extra oliekoeler, is dat beschikbaar voor de V60 en zou dat helpen? Of maak ik me druk om niets.....
Ben me nu aan het orienteren op een tablethouder voor mijn zoontje achterin. Mocht iemand goede ervaringen hebben, anders dan Brodit, dan houd ik me aanbevolen.