Verschillen dieselmotor

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Cabletalk
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.09.2006 - 20:33

Hierbij even een vraagje.
In de phase 1 zijn er 3 verschillende dieselmotoren geweest. De TD, de D en de 102 pk D. Tenminste voorzover ik kon zien. Wat zijn nou de verschillen tussen de TD en de D voor wat betreft de duurzaamheid. Ik heb al verschillende keren gehoord en gelezen dat de TD een slechte reputatie heeft. Geldt dat naar jullie ervaringen ook? Of valt het allemaal wel mee?
Zelf heb ik een D en ben daar erg tevreden mee, maar aangezien er al 270000 op de klok staat wil ik toch wel even zeker weten dat er geen gekke dingen aan zitten te komen die misschien makkelijk te voorkomen zijn.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In de Phase I zijn maar twee Dieselmotoren leverbaar geweest.

Te weten een 90 pk TD en in het laatste MY(2000 dus 1999-2000) een 95 pk 1.9D. De 102 pk commonrail motor is hierin nooit leverbaar geweest.

Het verschil is dat de 90 pk indirect ingespoten is. de 95 pk is direct ingespoten. Deze mogen maximaal 1200 kg trekken.

In de Phase II zijn de 102 en de 115 pk Commonrail Direct ingespoten 1.9 diesel motoren leverbaar geweest.
gekenmerkt met respectievelijk D en 1.9D op de kont.
Deze mogen maximaal 1400 kg trekken.

Met het juiste onderhoud heeft de 1.9 TD geen noemenswaardige problemen en is gewoon betrouwbaar. (Dit is vrijwel dezelfde motor als geleverd in de 400 serie)

De D, de 95 pk versie, is eveneens met het juiste onderhoud gewoon goed.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Guestuser

Ik heb weleens begrepen dat de bouten waarmee de cilinderkop van de 1.9TD vastzitten nog weleens gaan wijken (na ca 200.000 km), met als gevolg een lekke koppakking... Maar ik ben natuurlijk geen expert op dit gebied...
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

en kleppen stellen natuurlijk!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”