Pagina 1 van 2
Teleurstelling D2
Geplaatst: 11.02.2019 - 19:57
door hesened
Domper van het jaar..
Je brengt hem weg voor een beurt en je rijdt vervolgens anderhalve week in een huurauto..
Mijn D2 (MY2014) heeft na 160k de geest gegeven.
Een lekkende kop. Kop gereviseerd, nw pakking en nog steeds problemen. Oorzaak: Het bekende probleem bij de PSA diesel... Niet meer te repareren..
Nu hebben ze bij Broekhuis Zeist er een gereviseerde motor met 70k achter de kiezen ingelepeld.
Hiermee zou ik de leasetermijn moeten kunnen halen. Hij gaat er eind november uit..
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 11.02.2019 - 21:09
door Longone
Voordat we gaan oordelen: Kun je iets zeggen over je rijstijl? En was hij getuned?
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 11.02.2019 - 21:16
door Ben
Wees blij dat het een leaseauto is.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 11.02.2019 - 22:26
door teebee
Tja... zoiets kan je maar beter niet treffen als particulier, met lease wordt het voor je opgelost (hoe dan ook)
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 11.02.2019 - 23:37
door jalex_h
Balen! Maar zoals mijn voorgangers al schreven: "gelukkig" is het een lease. Maar evengoed wordt je er niet blij van.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 12.02.2019 - 07:57
door Dejeeper
Uiteraard kan ik niet oordelen over de oorzaak van de lekke koppakking maar ik weet dat in het verleden een lekke koppakking vaak veroorzaakt werd door oververhitting van de cilinderkop. Vaak ontstaat dit door een ophoping van warmte. Dit komt vaak voor dat nadat de motor een behoorlijke prestatie geleverd heeft direct uit gezet wordt. Als voorbeeld; op de snelweg (autobahn) flink op het gas hangen en dan stoppen en de motor gelijk uitzetten. De warmte wordt niet meer afgevoerd en de kop trekt krom. Bij het tot stil stand komen de motor een minuutje laten draaien voert vaak al voldoende warmte af.
Uiteraard oordeel ik niet over de rijstijl van hesened, want ik heb geen idee hoe zijn rijstijl is.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 14.02.2019 - 13:33
door hesened
Ik ben zeker geen ruige rijder (meer). Ik rijd vrij netjes. Van stad naar stad over de snelwegen op normale cruisesnelheid (vaak cc) en in de stad gewoon met het verkeer mee. Ik kom zelden boven de 2500 rpm en schakel netjes bij 2000rpm. En tuning is niet toegestaan bij leasemaatschappijen
Volgens de dealer is het een bekend probleem van de PSA diesels. Ze zijn marginaal gebouwd. De wanden tussen de cilinders schijnen erg dun te zijn en er wordt veel gevraagd van zo'n kleine motor.
Het sprookje van een minuut stationair late draaien zodat hij zijn warmte kwijt kan lijkt me bij moderne motoren een beetje een broodje aap. Bij oude motoren zoals een B20 met mechanische ventilatie weet ik uit ervaring dat het zo werkt maar bij die nieuwe motoren met elektrische fan's lijkt me dat niet meer van toepassing. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Maar inderdaad... Blij dat ik lease rij

Inmiddels alweer ruim 1000km erop zitten met het nieuwe hart en we maken de leaseperiode gewoon netjes af..
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 14.02.2019 - 13:35
door diesel01
Ik laat mijn D5 altijd even draaien na een snelle rit, zeker wanneer ik van de snelweg of autobahn af kom.
Maar ik rijdt dan ook geen lease.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 14.02.2019 - 17:20
door Dejeeper
De elektrische fan is inderdaad een fijne oplossing alleen verplaatst die geen koelwater.
Dus als de motor uitgezet wordt dan kan de fan het water in de radiateur blijven koelen maar het koelwater in de motor wordt dan verder niet gekoeld.
Maar misschien is het even laten lopen van een moderne motor niet nodig, maar ik doe dit nog steeds.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 14.02.2019 - 21:32
door Kees Jan
ook een moderne motor moet zijn interne warmte kwijt kunnen, Dat lost een elektrische ventilator niet op, dus even laten draaien is het advies.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 15.02.2019 - 09:36
door Dejeeper
Dank Kees Jan, ik ben die mening ook toegedaan maar ik kom nog uit de tijd dat een diesel een soort veredelde olielamp was.
Maar ook daar heb ik altijd met veel plezier mee gereden alleen het ging niet zo hard.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 17.02.2019 - 19:33
door Schorpioen
Na een lange rit de motor nog een paar minuten stationair laten draaien is ook voor de moderne motoren nog steeds belangrijk.
Niet alleen om de warmte uit de motor te krijgen, maar ook voor de smerig van de turbo.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 17.02.2019 - 21:05
door ontheroadagain
Schorpioen schreef:
Niet alleen om de warmte uit de motor te krijgen, maar ook voor de smerig van de turbo.
ZEKER dat laatste...
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 18.02.2019 - 19:44
door Godtoh
Een turbo draait niet meer zo hard als er geen gas gegeven wordt, hoezo nadraaien? Als je egt, olie en koelvloeistof niet absurd heet zijn kan je em gewoon uitzetten. Een lange rit op deellast geeft geen extreem hoge temperaturen, zeker niet als je nog ff rustig rijdt door de stad of een b weg. Als je met 200 de snelweg afkomt en hem dan meteen uitzet kan ik me er nog iets bij voorstellen.
By the way, rijwind koelt meer dan stationair draaien, kan zomaar zijn dat ze heter lopen als ze stationair draaien.
Dat laatste heb ik met verschillende auto's gemerkt, file rijden, wachten voor een verkeerslicht en de airco schakelt uit wegens hitte en bij 1 auto ging zelfs een lampje van oververhitting branden. Dan helpt stationair draaien niet hoor...
Even kijkend naar de formule 1 (uiteraard is dat geen normale auto), rijden ze heel hard, uitrij lap en dan de auto meteen uit. Dat langzame rijden koelt veel beter dan stationair.
Voordat wij met onze dagelijkse auto's moeten nadraaien hebben we ongeveer op het circuit gereden, in Nederland krijg je dat normaal gesproken niet voor elkaar.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 18.02.2019 - 21:21
door Kees Jan
Klopt, het gaat ook om trajecten met hoge belasting op bijvoorbeeld de autobahn wanneer je op het laatste moment denkt "ik moet tanken" en dan de motor 200 meter verderop uitzetten.
Nadraaien is dan beter want de koelventilator zorgt voor de rijwind die je bij stilstand niet hebt.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 18.02.2019 - 22:44
door ontheroadagain
Godtoh schreef:
Even kijkend naar de formule 1 (uiteraard is dat geen normale auto), rijden ze heel hard, uitrij lap en dan de auto meteen uit. Dat langzame rijden koelt veel beter dan stationair.
Een motor van een F1 auto kan meteen uit gezet worden. Maar olie en waterpomp blijven gewoon draaien om de zaak te koelen.
Voor het starten wordt de motor ook op deze manier min of meer op "bedrijfstemperatuur" gebracht.
Overigens een zaak die je bij steeds meer straatauto's terugvind.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 19.02.2019 - 23:16
door Godtoh
Dus iedereen hier zet het start / stop systeem ook altijd uit vanwege nadraaien?
Dat van de f1 kan, ik betwijfel het, de auto's kunnen niet eens zelf starten, vraag me af of de power unit de elektra gebruikt om water en olie rond te pompen. Andere discussie ook natuurlijk.
Doe waar je jezelf goed bij voelt, maar ik vraag me af of het met onze auto's echt nodig is.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 20.02.2019 - 08:36
door Dejeeper
Ik heb de indruk dat er nu van alles door elkaar gehaald wordt. Start/stop systeem wordt normaliter gebruikt in de stad en dan is de interne temperatuur van het blok niet erg hoog, behalve als je inderdaad net met 200 km per uur van de autobahn komt en stopt om te tanken.
Dat een auto rijdende beter koelt dan bij stilstand is natuurlijk waar, maar de reden dat de motor nog even moet blijven lopen bij stilstand is dat de koelvloeistof en de olie de top warmte uit de motor kan halen.
In file rijden wordt het interne gedeelte van de motor niet heel erg warm, maar de koelvloeistof en de olie kunnen dan erg warm worden.
Maar dan praten wij over temperaturen die tussen 100 graden (koelvloeistof) en 160 graden (olie) kunnen liggen.
De interne temperaturen van een motor kunnen oplopen tot wel 800 graden en bij vrachtauto kan die oplopen tot nog hogere temperaturen.
Maar doe waar jij je prettig bij voelt, want ook hier zal de waarheid ergens in het midden liggen.
Volgende keer gaan wij het hebben over zogenaamde koffiezuigers.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 20.02.2019 - 08:40
door Godtoh
Volgens mij bedoelen we exact hetzelfde maar zeggen we het anders.
Re: Teleurstelling D2
Geplaatst: 20.02.2019 - 09:40
door ppcs
De vea motor heeft een elektrische koelwater pomp en elektrische oliepomp heb ik begrepen. Neem aan dat deze door kunnen draaien nadatvde motor is uitgezet?