Pagina 1 van 1

rijden met aanhanger

Geplaatst: 14.02.2019 - 11:49
door nomat
Hey,

Afgelopen najaar reed ik met een geleend aanhangertje (zonder oplooprem, max. 750 kg).
Op de snelweg merkte ik dat ik niet harder dan 85 km/u kon rijden, omdat het achterin begon te schudden en wippen.
Toen dacht ik, dat zal wel aan dat aanhangertje liggen.

Later huurde ik er een bij de boedelbak, met huif, ook max. 750 kg.
Zelfde verhaal, rijden op de snelweg was geen pretje, omdat je ingehaald wordt door de vrachtwagens ...

Een maand of twee gelede huurde ik ook weer een enkelasser, met oplooprem, die maximaal zo'n 900 kg mocht wegen.
Ging iemand helpen met verhuizen (tafel, stoelen, e.d.) uit Brussel naar NL
Ook hier weer schudden en wippen vanaf ca. 90 km/u.

Heeft iemand hier (dezelfde) ervaring mee?
Wat kan hieraan gedaan worden?

User info: Volvo V60 Polar+Dynamic T3 MY 2018 handgeschakeld
met origineel, door Bluekens gemonteerde, vaste trekhaak

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 14.02.2019 - 14:36
door mad_manic
Rijd met mijn vouwwagen moeiteloos 110 km/uur zonder schudden.
Bij een originele Volvo trekhaak is er zoiets als Trailer stability assist (TSA) wat schudden tegen zou moeten gaan.
Weet eerlijk gezegd niet eens of het op de mijne zit.

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 14.02.2019 - 15:11
door teebee
Bandenspanning van de trailer wil nog wel ns te hoog zijn; gaat ie aardig van aan de stuiter....

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 14.02.2019 - 17:15
door Dejeeper
Ik kan mij haast niet voorstellen dat het probleem in de auto zit.
Natuurlijk zou je dat wel zeggen met 3 verschillende aanhangwagens maar ik denk toch dat het de aanhanger moet zijn.
Misschien dat je nog even kan vertellen of het zowel bij een lege als bij een geladen aanhangwagen optreed.
Is het alleen bij een beladen aanhanger dan heeft te maken met de lading.

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 18.02.2019 - 13:53
door nomat
Hey,

Dank voor de reacties.
Leeg of geladen, maakt niet uit.
Met de lege kar naar Brussel wipte het oncomfortabel in de auto en met de volle terug (ca. 300 kg huisraad) ook.
Garage meldde dat het misschien met de bandenspanning te maken kon hebben ... ?

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 18.02.2019 - 18:03
door BendW
Heb je een originele trekhaak?dan moet je trailer assist hebben...als jouw wagen volledig in orde is,bandenspanning ok dan ligt het probleem bij de aanhanger...wat ik raar vind is dat de trailer assist niet ingrijpt bij jou...misschien software laten updaten?

kogeldruk

Geplaatst: 18.02.2019 - 18:49
door amelsfortr
Ik denk eerder dat het aan een te lage kogeldruk ligt,
zeker als het met lege aanhanger ook al is.
Ik ga er niet van uit dat de trekhaak los zit.
groeten.

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 19.02.2019 - 21:36
door Volvolof
Ik denk ook aan de kogeldruk. Moet ongeveer 50kg zijn bij aanhangers tot 1000kg, daarboven ca 5% van het gewicht (75kg bij 1500kg)
Een lege bak haalt dat meestal niet. Die zal met harde banden dan sowieso flink stuiteren.
Trailer stability assist doet niets aan een "wippende" aanhanger. Die grijpt in bij een flink slingerende aanhanger. Die remt de combinatie af tot veilige snelheid op het moment dat de aanhanger recht achter de auto zit

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 20.02.2019 - 16:04
door nomat
Hey,

Bedankt voor de reacties.
Aan de aanhanger is niets te zien / merken tijdens het rijden. Die lijkt keurig stil achter de auto te liggen.
Het lijkt, met dat wippen, net of ik met ovale achterwielen rijd ... dat gevoel krijg je dan in de auto.

Trekhaak zit muurvast ;-)
En ik heb best wat ervaring met aanhangers, B/E-rijbewijs, dus weet ook echt wel wat de kogeldruk ongeveer moet zijn.
Ik kan de aanhanger "met de hand" op de kogel vd trekhaak leggen.
Dat zit dan wel tussen de 50 en 75 kg kogeldruk.

Groeten.

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 20.02.2019 - 16:15
door Dejeeper
Misschien dat je iemand met een andere auto achter jou kan laten rijden en uiteraard ook kijken aan de beide kanten van de aanhanger.
Misschien kan je dan iets aan de aanhanger zien.
Mocht er niets te zien zijn dan de aanhanger aan een andere auto koppelen en kijken of dit fenomeen daar ook optreed.
Zo niet dan moet het wel in de auto zitten, maar dan is het enige wat ik nog kan bedenken dat de achterste veerdempers/schokbrekers niet in orde zijn.
Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is, dus hou ons op de hoogte.

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 24.02.2019 - 13:46
door Alain VdS
Ik vermoed dat de wielen van de aanhanger niet gebalanceerd zijn. Ik heb gelijkaardig probleem met mijn dubbelas aanhangwagen ongeremd tot 750kg. Als ik 110km/h rij voel je onaangename trillingen in de auto, bij 120 is het terug weg.
Om het stuiteren tegen te gaan kan je best de bandenspanning verlagen. Let wel op dat er ook een minimum bandenspanning is, ik dacht rond de 1,5bar.

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 24.02.2019 - 23:00
door Dejeeper
Hallo Alein, die suggestie was al eerder gegeven, maar bij drie verschillende aanhangwagens hetzelfde euvel geeft toch wel te denken. Maar wie weet horen wij de oplossing nog.

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 25.02.2019 - 18:48
door Volvolof
Dan moeten we het toch in de auto zoeken.
Zijn je schokdempers achter nog goed ?
Of heb je misschien een Four-C chassis ?
Die werkt volgens Volvo niet goed in combinatie met een aanhanger.
Bij beweging door de aanhanger schakelt die over op een soepeler instelling ipv stugger te worden
Sportstand zou de problemen wat kunnen verminderen

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 01.03.2019 - 15:21
door nomat
het is een bijna nieuwe V60 T3, in feb 2018 op kenteken gezet
overigens geen sportstand o.i.d. beschikbaar.
is een "standaard" Polar+Dynamic
heeft ca. 37 dkm gereden, dus "net ingereden ... "
schokdempers lijken me dan in orde te moeten zijn?
garage heeft bandenspanning iets aangepast
lijkt me overigens vreemd dat dit zo nauw komt ...
wanneer ik weer een ritje maak met een kar d'r achter, volgt een update

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 01.03.2019 - 16:01
door V70/2.4D/2003
Al die aanhangers hebben een rubber geveerde torsie-as en in combinatie met nieuwheid/stugheid (en de as is meestal geschikt voor een zwaardere lading dan toegestaan, doen ze omdat die dingen bijna standaard worden overbeladen) maakt dat hij door oneffenheden op het wegdek gaat stuiteren achter de auto, zeker als het iets harder gaat. Beladen of onbeladen maakt daarom weinig tot geen verschil. Hang je er een caravan achter, die heeft schokdemper als extra op de staal geverfde torsie-as, zul je dat dus niet merken, dat ding is beter afgeveerd.

Het probleem kan ook zijn dat de as niet 100% haaks op de trekstang staat alleen gaat hij dan slingeren in plaats van stuiteren.

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 06.05.2019 - 09:46
door nomat
Hallo daar ben ik weer.

Van het weekend met een paardentrailer op pad geweest; paard opgehaald (Tinker, zo'n 650 kg).
Op de heenweg (leeg) merkte je wel af en toe weer wat geschok en gehobbel.
Minder dan met de enkelas-boedelbak, de continue aan het wippen was, je werd er wagenziek van.

Op de terugweg, met het paard als lading, ging het veel comfortabeler.
Geen gehobbel meer, alles ging meer vloeiend.
Net of het gewicht van de aanhanger in balans was met de vering/schokbrekers van de achteras van de Volvo.

Zou de Volvo garagist / dealer hier iets aan kunnen doen met deze info?

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 06.05.2019 - 13:00
door Almerev70
Probleem is 99% wat V70/2.4D/2003 zegt. Is gewoon de eigenschap van die aanhangers. Met caravan heb je er bijna geen last van.
Je zou idd nog de bandenspanning kunnen aanpassen/verlagen, zal wel wel iets kunnen helpen. Van de aanhanger dan.

Re: rijden met aanhanger

Geplaatst: 06.05.2019 - 20:08
door voske
Ik zou het ook eens gaan proberen met een spik splinter nieuwe aanhanger.

Bij oudere privé en huur aanhangers wil het wel eens zijn dat er speling komt op de koppeling.
Hierdoor zit de koppeling losser op de kogel en kan daardoor wippen/stuiteren en klapperen veroorzaken.
Bij aanhangers wordt heel vaak vergeten de koppeling te controleren en evt. te vervangen.

Een zwaardere aanhanger zal veel minder gauw problemen geven bij het rijden.
Een kleine/lichte aanhanger heeft zo wie zo eerder de neiging te gaan stuiteren.

Succes,

Voske