van XC70 naar V90CC

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

benv70t schreef: 16.03.2022 - 20:49 Na de afgelopen 3,5 jaar in een XC40 T4 R design te hebben gereden, mag ik morgen een V90 CC , T5 GT pro Polestar uit nov 2017 ophalen.
Het eerste wat ik ga doen is ff heerlijk een lange rit maken en de auto helemaal naar mijn eigen smaak instellen en genieten.
Klinkt goed Ben, gefeliciteerd.
Hier op het forum voldoende informatie beschikbaar om het beste uit je nieuwe auto te halen.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dat is toch echt een bijzondere dag te noemen. Komen er misschien wel foto s Veel plezier....:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik zie trouwens dat vandaag een bijzondere dag is,
10 jaar geleden in 2012 voor het forum aangemeld, had toen de V70 T4 Limited Edition net in bezit.
Heb er al vele jaren veel plezier van, handige tips, hulp krijgen en elkaar helpen (on soms ook wat sociaal er omheen).

Inmiddels zelf 2 Volvo's verder (en een XC40 voor mijn moeder en een V70 Nordic voor mijn overbuurvrouw) en meer dan 2000 posts. Wanneer kom ik aan m'n volgende 'level' - iets van 2500 posts?). Of telt 10 jaar ook mee?
Enfin, hoop hier nog een tijdje door te gaan.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Peter het gaat hard als je de jaren telt. Kunnen straks be wijze van spreken je kleinkinderen de verhalen van Opa lezen

Zegt ene kleinkind tegen de ander: V90 dat was toch nog een Volvo met luchtbanden..ja joh natuurlijk je weet toch ....toen bestond het magneetpakket nog niet..... Kom we gaan eens naar auto museum, :lol: .
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Dit topic na een aantal maanden maar weer eens aanvullen.
Duidelijk gevalletje van geen nieuws goed nieuws zeg maar.

De auto is september 2018 op kenteken gezet, en had dus dit weekend een 4e verjaardag. Inmiddels 77.200 probleemloze kms op de teller, de auto rijdt nog als nieuw en ruikt ook nog als nieuw.
Bij 4 jaar was dus ook de APK aan de beurt, die eind augustus bij de dealer laten uitvoeren, in combinatie met een zomercheck.

Zoals te verwachten geen bijzonderheden - vloeistoffen allemaal nog goed vol, alleen liter ruitensproeier bijgevuld. De zomerbanden hebben voor nog 3,6 en achter 4,4 mm en kunnen dus nog wel even mee. Na de winter weer van voor naar achteren wisselen voor gelijkmatige slijtage en dan komend jaar een nieuwe set.

Mijn dagelijkse rit woon-werk is 65 km, en grootste deel snelweg. Afgelopen maanden het verbruik goed omlaag kunnen krijgen, staat nu op 7.8 L/100km wat voor deze T5 met AWD een hele verbetering is, hoop dat ik het zo kan houden - de files nemen weer toe helaas.
Wat gedaan is, is instellen van Eco mode in het rijdersprofiel, veelal rijden op adaptive cruise, met op tijd ingrijpen zodat de auto zelf niet te veel gaat vertragen of versnellen.

Verder niet veel te melden, anders dan dat ik waarschijnlijk nog een tijd in deze auto zal blijven rijden - heerlijke uitrusting en iets vergelijkbaars vind je niet zomaar even.
Tzt zal ik ook wel eens over stappen naar (deels) electrisch, maar voorlopig nog even niet.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DAt klinkt "gewoon" naar hoe het hoort te zijn met een Volvo. :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

PGV90 schreef: 05.09.2022 - 10:06 Wat gedaan is, is instellen van Eco mode in het rijdersprofiel, veelal rijden op adaptive cruise, met op tijd ingrijpen zodat de auto zelf niet te veel gaat vertragen of versnellen.
Ik erger me af en toe wel aan de ACC, en dan met name aan de enorme veiligheidsmarges die het systeem heeft. De V60 versnelt pas als je voorganger echt he-le-maal op de andere baan zit, afremmen voor een voorganger gebeurt best bruusk (hoewel dat volgens mij ook aan de B-stand te maken heeft waar ik vaak in rijd; auto remt dan sterker af). Ik heb de normale CC bovenaan in het keuzescherm gezet zodat ik naast de rijmodus ook redelijk snel kan schakelen tussen ACC en CC; de ACC vind ik wel weer heerlijk in files.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Idem dito hier; bij wat grotere snelheidsverschillen op de snelweg vind ik ACC niet fijn en schakel ik de normale CC in. Het remmen en optrekken gaat met ACC gewoon niet zo vloeiend als wanneer je het zelf doet. En dat he-le--maal op de andere rijstrook moeten zitten van je voorligger is best irritant.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Op de snelweg en als het niet te druk is, zet ik de ACC op maar ook de Eco drive modus. Het afremmen en weer optrekken gaat dan minder bruusk. Gaat je voorligger opzij, dan kan je natuurlijk makkelijk zelf een dot gas bijgeven. Klopt dat het systeem die uitvoegende auto te lang blijft zien.

In druk verkeer houdt de eco- modus teveel afstand en trekt ook te traag weer op, dan glipt er iemand tussen en zijn we weer bij af. Dus daar ofwel de normale drive modus, of CC of alles zelf doen. Ik moet bekennen dat ik de CC nooit gebruik, altijd ACC of niets.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Fijn dat de V90CC zo goed bevalt. Om de genoemde problemen met de ACC te omzeilen pas ik zelf twee dingen toe: ik houd in de gaten wat het snelheidsverschil is (dit wordt mooi grafisch in de snelheidsmeter aangegeven), hoe groter het verschil, hoe eerder je naar links moet. Kan dat niet dan geef ik tijdelijk even met het voetje gas zodat de snelheid gehandhaafd blijft totdat ik naar links kan. Werkt voor mij prima.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Ik lees nu een paar keer "ik geef zelf wat gas bij" etc.. maar dat wil ik dus juist niet doen met ACC. Ik wil een ACC die rijdt zoals ik rijd ;-) dus vlot optrekken naar de eerder ingestelde snelheid, wat later van het gas af als ik een voorganger nader en niet wachten tot de baan weer 100% vrij is. Een utopie, dat snap ik...
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik moet nog ontdekken hoe je CC kunt rijden zonder de ACC te activeren.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Bij jou is het ergens iets van een knop even ingedrukt blijven houden heb ik mij van de verkoper laten vertellen destijds.

Hier ook eindelijk veel V90 CC plezier. Gewoon heerlijk rijden met caravan door heel Europa en hoger op. Af en toe massage aan voor de onderrug en zoon die al ' airconditioning aan' zegt wanneer we vertrekken. Die acc - cc, ja soms wat met de voet, soms even een afstands blokje bij en dan afbouwen voor ik kan inhalen. Valt allemaal best mee, ik heb tijd om van het reizen te genieten.
Maar ivm caravan, zou er een 'mapping' kunnen geschreven worden door obetune die opgeslagen wordt onder individual? Zou wel handig zijn.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

he hebt toch de S modes? voor de caravan.Maar jij hebt een moderne volvo dus zal wel anders zijn...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Dank voor de reacties 😎

Om idd ‘zelf’ nog wat te doen, ben je dus op
ACC bezig om zo soepel mogelijk door het verkeer te komen, zonder al te veel remmen en zonder veel bijgassen.

En ja, dat je in ACC ook de snelheid vd voorganger ziet, kwam ik paar maanden geleden pas achter……. best handig - leer nog steeds bij.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Is dat een V90 ding? Of kan ik dat ook bij de ACC van mijn V60 B3 2022 zien? Zo ja, waar dan?
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ben ik als V60 rijder ook benieuwd naar!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik had al iets opgemerkt in de rand van de snelheidsmeter, maar was niet helemaal zeker wat het precies was. Kijk, weer iets bijgeleerd en ga er een keer op letten. Zalig forum, dit !

M.b.t. afstand houden op ACC : zelfs op de kortste volgafstand blijf je een erg beschaafde afstand houden (aan autostradetempo, want de volgafstand is dynamisch, wordt groter naarmate je sneller rijdt). Zo beschaafd, dat je voorligger niet in de gaten heeft dat je er langs wil. Nu ben ik niet zo van het drummen en al zeker niet van het links pinken of met de lichten knipperen (doe ik nooit), maar soms moet een voorligger toch even wakker geschud worden. Dan geef je wat gas bij om te naderen, maar als je dat even lost, gaat de auto remmen om terug naar de ingestelde volgafstand te gaan. Dat is soms vervelend en geeft voor jouw achterligger weer vervelend oplichtende remlichten. Oplossing is dan om de ACC even uit te zetten. Ik begrijp dat dit veiligheidsdingetjes zijn die ze niet zomaar kunnen wegprogrammeren, dus we leren er mee omgaan.

Overigens gaat het meestal goed, de imposante snuit van een V90 in je achteruitkijkspiegel is voor velen voldoende om even opzij te gaan. In Duitsland noemen ze dat "überhohlprestige". Ik heb daar geen nood aan, maar stiekem is het soms toch wel handig.

Snel rijden in Duitsland is overdag toch ook erg moeilijk geworden. Vaak is het te druk, er zijn veel Baustellen, dynamische snelheidsbeperkingen of het is te nat. Even door naar 180 kan nooit lang, en vaak moet je dan stevig in de remmen, wat voor de inzittenden erg onprettig is. En veel tijd win je er niet mee. Dus lekker meerijden met 135 op de ACC, dat heeft het voordeel dat de PA op kan.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

PGV90 schreef: 05.09.2022 - 21:58 Dank voor de reacties 😎

Om idd ‘zelf’ nog wat te doen, ben je dus op
ACC bezig om zo soepel mogelijk door het verkeer te komen, zonder al te veel remmen en zonder veel bijgassen.

En ja, dat je in ACC ook de snelheid vd voorganger ziet, kwam ik paar maanden geleden pas achter……. best handig - leer nog steeds bij.
Ik had het al eens gemeld.
De buitenste rand van de snelheid meter geeft de snelheid aan van de vooertuigen dat de radar oppikt.
Is dat maar 10km verschil dan loopt de Volvo er gewoon langzaam naar toen en begint te volgen, bij 20 of 30 km verschil gaat hij stevig in de ankers.
Ik gebruik het altijd om in te schatten hoe snel ik naar links moet.
In de Ardennen met de caravan erachter hobbelt de D5 gewoon met 100 naar boven op de acc, kom je dan een vrachtwagen tegen die 30 in het uur rijd dan ben je daar heel snel bij, tijdig naar links voordat de radar hem oppakt is dan het advies.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

iDanman schreef: 06.09.2022 - 11:08 Is dat een V90 ding? Of kan ik dat ook bij de ACC van mijn V60 B3 2022 zien? Zo ja, waar dan?
Je ziet het aan de buitenrand van de snelheidsmeter - een rode streep wat de geldende snelheid is op het wegvlak, de ACC snelheid wordt aangegeven en er ontstaat een dun wit streepje wat het verschil aangeeft met de auto voor je (waar je dus ook de snelheid van die auto uit kan halen).
Dit staat ook in manual uitgelegd dacht ik.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”