Pagina 1 van 2

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 21.02.2019 - 16:50
door tverbrug
Hallo allemaal,

Mijn vriendin en mezelf zijn op zoek naar een tweedehands XC60 T8. We willen sowieso een XC60, en aangezien mijn vriendin zelfstandig is, is de T8 fiscaal gezien de beste optie hier in België.

Om te genieten van een gunstige fiscaliteit, moet de wagen wel een CO2 uitstoot hebben van minder dan 50 g CO2/km. Volgens de nieuwe herberekende NEDC 2.0 waarden komt enkel nog de Momentum uitvoering in aanmerking door de kleinere velgen.

Ik heb echter al meerdere malen een tweedehands T8 R-design of Inscription zien voorbijkomen in Nederland of Duitsland op Autoscout waarbij er toch slechts 49 g C02/km staat vermeld. Ik heb dit via het kenteken kunnen dubbelchecken op de website van RDW. Dit is dus waarschijnlijk de oude NEDC waarde aangezien de modellen gebouwd zijn in 2017.

Nu vragen wij ons af als we een dergelijke T8 R-Design importeren en inschrijven hier in België, de 49 g/km zal worden overgenomen voor de berekening of als de nieuwe NEDC 2.0 waarde van 55 g/km zal worden verondersteld?

Hartelijk bedankt voor jullie raad!

Vriendelijke groeten

Tim

Re: Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 21.02.2019 - 16:58
door OGA244
Op het oude COC staat de oude waarde

Re: Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 21.02.2019 - 17:50
door Walter
Ja, bij mijn weten is COC leading

Re: Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 22.02.2019 - 19:57
door pitteken2
Ben Belg en heb t8. Effe gekeken naar roos formulier (tweeledig) en er staat 49 CO2 op. Je kan dus veronderstellen dat deze tweedehands blijft gelden dus volgens mij kan je gewoon kopen en genieten van de 100% aftrekbaarheid.

Re: Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 23.02.2019 - 10:42
door Siepher
Ik ben ook belg en heb een nieuwe XC60 T8 gekocht ( maandag levering ). En ik heb letterlijk elke inscription/ R-design optie. Met een aanpassing van de factuur blijf ik op 49gr. De volvo dealers weten wel hoe ze het belgische systeem moeten omzeilen ;)

Re: Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 23.02.2019 - 10:56
door OGA244
N factuur zegt niets, een COC is n maatgevend document

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 20.06.2021 - 07:49
door Spencer
Je kan gewoon het chassisnummer ingeven in de Belgische belastingen simulator.
Het is niet alleen die 50gr CO2 die meespeelt, maar ook de batterij inhoud tov het totaal gewicht.
Er bestaat een excel-file met vermelding van alle "valse" hybriden: https://financien.belgium.be/sites/defa ... 02-01.xlsx

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 20.06.2021 - 09:03
door OGA244
In Nederland is alleen het criterium <50gr co2 voor een lagere mrb, dat was alleen op 'n T8 Momentum, de inscription en R design vielen daar al buiten

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 20.06.2021 - 18:05
door Spencer
OGA244 schreef: 20.06.2021 - 09:03 In Nederland is alleen het criterium <50gr co2 voor een lagere mrb, dat was alleen op 'n T8 Momentum, de inscription en R design vielen daar al buiten
Was de vraag oorspronkelijk niet over een auto die in België ingeschreven ging worden ?
Jullie hebben alvast het geluk beperkt te zijn tot dit enige criterium.

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 20.06.2021 - 19:15
door OGA244
Ook in België stoten de T8 inscription en 'n R design >50gr Co2 uit, 'n koopovereenkomst met 49gr is gewoon frauduleus

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 20.06.2021 - 19:32
door Spencer
OGA244 schreef: 20.06.2021 - 19:15 Ook in België stoten de inscription en 'n R design >50gr Co2 uit
Dat doen ze ook, alleen worden de hybride bedrijfsvoertuigen in België nog altijd belast op de NEDC2 waarden en niet de WLTP.
Voor benzine en diesel voertuigen mag gekozen worden tussen de NEDC2 en WLTP voor zover de twee op het gelijkvormigheidsattest vermeld staan. Volvo blijft momenteel zijn voertuigen homologeren met de twee waarden.

De huidige regering heeft eveneens laten vastleggen dat een auto gekocht onder een bepaald fiscaal stelsel in dit stelsel blijft tijdens de 5 jaren volgend op de aankoop, zelfs wanneer de regels veranderen voor een nieuw voertuig van hetzelfde type. Hoe lang dat zal blijven staan bij een volgende regering is nog maar de vraag ?

Bmw en Mini bvb stoppen vanaf Juli met het homologeren in NEDC2 voor de voertuigen gebouwd in Europa en Oktober geloof ik voor diegene die in de VS gebouwd worden.

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 20.06.2021 - 20:38
door OGA244
Een inscription heeft grotere velgen/bredere banden en zit volgens het Coc boven de 50gr co2 nedc uitstoot,

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 20.06.2021 - 22:44
door Spencer
OGA244 schreef: 20.06.2021 - 20:38 Een inscription heeft grotere velgen/bredere banden en zit volgens het Coc boven de 50gr co2 nedc uitstoot,

Ging de oorspronkelijke vraag niet om een XC60 ?

De XC90 heeft bij ons ook meer dan 50gr .
De XC60 heeft enkel in Polestar meer dan 50gr.

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 21.06.2021 - 05:40
door OGA244
Ik heh het ook steeds over 'n xc60, 'n factuur met 49gr co2 zegt niets als 'n coc anders aangeeft

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 21.06.2021 - 15:38
door Spencer
OGA244 schreef: 20.06.2021 - 19:15 Ook in België stoten de T8 inscription en 'n R design >50gr Co2 uit, 'n koopovereenkomst met 49gr is gewoon frauduleus
Sorry, maar je spreekt wel degelijk van T8 en niet T6.

En de verkoopovereenkomst bepaald geenszins het CO2 gehalte waarop de taxatie plaats vindt in België, maar wel het officieel gelijkvormigheidsattest na homologatie. En deze geeft 42gr NEDC2 en 56gr WLTP voor zowel R design als Inscription T6 model 2022 op 19" velgen.

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 21.06.2021 - 15:45
door Vapeti
Spencer schreef: 21.06.2021 - 15:38
OGA244 schreef: 20.06.2021 - 19:15 Ook in België stoten de T8 inscription en 'n R design >50gr Co2 uit, 'n koopovereenkomst met 49gr is gewoon frauduleus
Sorry, maar je spreekt wel degelijk van T8 en niet T6.

En de verkoopovereenkomst bepaald geenszins het CO2 gehalte waarop de taxatie plaats vindt in België, maar wel het officieel gelijkvormigheidsattest na homologatie. En deze geeft 42gr NEDC2 en 56gr WLTP voor zowel R design als Inscription T6 model 2022 op 19" velgen.
Ik vraag me af of de aansprakelijkheid van de verkoper niet in het gedrang komt wanneer hij specificaties op de factuur zet die onmogelijk kunnen worden gehaald.
Die man houdt blijkbaar van risico's...

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 21.06.2021 - 15:47
door OGA244
De initiële vraag gaat over een xc60 T8, niet over 'n T6 en ook niet over'n xc90, ik heb het daar dus ook niet over.
Een coc is idd maatgevend, dat moet in alle Europese landen ook steeds dezelfde waarden geven.
Nedc(2) is officieel geen waarde meer voor 'n my 22, dat is Europese wetgeving.
België heeft zich hierin gewoon aan Europese wetgeving te conformeren.

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 21.06.2021 - 16:19
door Spencer
OGA244 schreef: 21.06.2021 - 15:47 De initiële vraag gaat over een xc60 T8, niet over 'n T6 en ook niet over'n xc90, ik heb het daar dus ook niet over.
Een coc is idd maatgevend, dat moet in alle Europese landen dezelfde waarden geven.
Nedc is officieel geen waarde meer voor 'n my 22, dat is Europese wetgeving.
België heeft zich hierin gewoon aan Europese wetgeving te conformeren.
Ja, als ik zelf van alles door elkaar haal, dan kom je tot zinloze discussies. Sorry.

De T8 haalt nergens een waarde onder de 50gr, ook niet in België (zie tabel in bovenstaande link).

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 21.06.2021 - 16:22
door OGA244
Dat is idd mijn punt, 'n niet correcte factuur is dan ook gewoon 'n frauduleuze factuur met als doel belasting ontduiking

Tweedehands XC60 T8 R-Design NEDC vs. WLTP

Geplaatst: 21.06.2021 - 16:29
door Vapeti
OGA244 schreef: 21.06.2021 - 16:22 Dat is idd mijn punt, 'n niet correcte factuur is dan ook gewoon 'n frauduleuze factuur met als doel belasting ontduiking
Ik denk dat zelfs de klant zou kunnen stellen dat er sprake is van een gebrek indien blijkt dat de wagen deze uitstootnorm niet haalt, om zodoende de geleden schade (hogere taksen of andere) op de verkoper te verhalen.