Wanneer repareren een dilemma wordt...
Geplaatst: 21.02.2019 - 23:13
De laatste tijd gaat het hard met de reparaties aan de V70 uit 2000. Alles bij elkaar zou het om € 2.700 gaan, waarvan ik de belangrijkste nu heb laten uitvoeren (distributieriem, begrenzerrol en verder het 'normale' onderhoud. Totaal € 1.360.
Wat nog moet gebeuren is:
- draagarmen voor (niet alleen de rubbers volgens mij) € 850
- stuurkogels L+R €420
Beide zijn geadviseerd maar kunnen bij de volgende APK verplicht worden.
Daarnaast rijd ik al een tijdje met een ratelend slot (hoorbaar bij afsluiten/openen links achter).
En sinds kort weer potentiele reparaties:
- eenmaal bij het starten de melding 'starten verhinderd' ontvangen. Uitgelezen, blijkt de responder te zijn.
- bij het intrappen van het koppelingspedaal hoor ik een kraak (3 x tik bij intrappen en ook bij laten opkomen). Dit heeft de dealer gesmeerd, maar is niet verholpen. Volgens de dealer moet er wat vervangen worden dat honderden euro's kost (ik dacht koppelingscylinder?). Maar verder kan de kraak geen kwaad als het goed is.
- na de laatste beurt is ook het oude kwaaltje terug dat het raam links alleen dicht gaat wanneer ik de knop onhoog houd. Moet weer opnieuw ingeleverd worden.
Dit alles zet mij wel voor een dilemma. Ik rijd niet heel veel (10K per jaar) en vind jaarlijks onderhoud van € 1.000 acceptabel voor een oudere auto. Ik heb immers bijna geen afschrijving meer. Banden zijn 2 jaar geleden vervangen.
Met een kilometerstand van 240.000 kun je natuurlijk wel verwachten dat er wat aan gaat mankeren, maar ik heb nu het idee dat het allemaal tegelijk komt.
Ik overweeg eens een Volvo specialist te bellen. Ik heb de indruk dat zij wat voordeliger zijn en minstens van dezelfde kwaliteit als de dealer.
Iemand nog tips of ervaringen met Volvo specialisten?
Wat nog moet gebeuren is:
- draagarmen voor (niet alleen de rubbers volgens mij) € 850
- stuurkogels L+R €420
Beide zijn geadviseerd maar kunnen bij de volgende APK verplicht worden.
Daarnaast rijd ik al een tijdje met een ratelend slot (hoorbaar bij afsluiten/openen links achter).
En sinds kort weer potentiele reparaties:
- eenmaal bij het starten de melding 'starten verhinderd' ontvangen. Uitgelezen, blijkt de responder te zijn.
- bij het intrappen van het koppelingspedaal hoor ik een kraak (3 x tik bij intrappen en ook bij laten opkomen). Dit heeft de dealer gesmeerd, maar is niet verholpen. Volgens de dealer moet er wat vervangen worden dat honderden euro's kost (ik dacht koppelingscylinder?). Maar verder kan de kraak geen kwaad als het goed is.
- na de laatste beurt is ook het oude kwaaltje terug dat het raam links alleen dicht gaat wanneer ik de knop onhoog houd. Moet weer opnieuw ingeleverd worden.
Dit alles zet mij wel voor een dilemma. Ik rijd niet heel veel (10K per jaar) en vind jaarlijks onderhoud van € 1.000 acceptabel voor een oudere auto. Ik heb immers bijna geen afschrijving meer. Banden zijn 2 jaar geleden vervangen.
Met een kilometerstand van 240.000 kun je natuurlijk wel verwachten dat er wat aan gaat mankeren, maar ik heb nu het idee dat het allemaal tegelijk komt.
Ik overweeg eens een Volvo specialist te bellen. Ik heb de indruk dat zij wat voordeliger zijn en minstens van dezelfde kwaliteit als de dealer.
Iemand nog tips of ervaringen met Volvo specialisten?