Pagina 1 van 1

Handige jongen

Geplaatst: 22.02.2019 - 22:57
door Soeplepel11
Goedenavond allemaal,


Als liefhebber zat ik net te lezen op Autoweek.nl en las daar een review over een BMW 640d.
Deze beste man schreef dat een handig iemand die hij via het BMW forum kent een aantal fantastische aanpassingen bij zijn auto heeft gedaan.

Ik zal even kopiëren/plakken....:


Ik heb vandaag de auto laten (her)coderen door een handige jongen die ik op een van de vele BMW forums heb gevonden. Hij kan van alles in je auto aan of uit zetten, of net zo instellen als je dat zelf wilt.

Hieronder een aantal zaken die ik heb laten aanpassen:
- Bij ingeschakelde dagrijverlichting branden nu ook de achterlichten. Standaard alleen de angle eyes.
- Het beeld van de TV en een DVD blijft nu ook onder het rijden te zien. Standaard gaat het beeld bij 10 km/h op zwart.
- De ramen gaan nu ook bij geopende deuren met een klik helemaal omhoog. Voorheen moest je de knop vasthouden en alleen omlaag het automaat...
- Camera's van surround view en achteruit kunnen nu ook tijdens het rijden aangezet worden. Gaan standaard bij 10 km/h uit.
- Verlichting van de handgrepen buiten gaan aan bij achteruitrijden voor het verlichten van o.a. de stoeprand bij inparkeren in het donker.
- Audio systeem gaat uit als je de deur open doet. Standaard speelt de audio door. totdat de deur vergrendeld wordt..
- M-animatie op het navigatiescherm tijdens opstarten. Standaard heb je een statisch BMW logo.
- Start/stop systeem staat nu standaard uit.. Af fabriek staat het altijd aan en moet je het telkens handmatig uitzetten.
- Eeuwig durende vrijschakelcode voor updates van de navigatie. Bij BMW betaal je daar elke keer ca. EUR 50,=.voor.

Zeker voor alle BMW's uit de F en G reeks kan dit interessant zijn want er is heel veel mogelijk.
De BMW dealers willen of kunnen dit zelf niet doen. Die zijn aan de regels van de importeur gebonden en proberen je ook wijs te maken dat dit helemaal niet zou kunnen. Onzin dus, als je maar weet hoe. Daar zijn handige jongens met een laptop voor die dat voor een paar tientje voor je doen.
Zeer tevreden met deze handige aanpassingen. Aanrader.


Wel nu, ik zie een heleboel dingen erbij staan die mij ook fantastische aanpassingen lijken. Weten jullie of dit ook mogelijk is bij de S90 en wellicht weten jullie ook wie dat kan doen?


Dank voor het meedenken,

Marco

Re: Hndige jongen

Geplaatst: 22.02.2019 - 23:32
door Jelmer de Jong
Helaas is de software van Volvo iets beter dichtgetimmerd. Bij connectie wordt het chassisnummer vergeleken met een online database waarin de configuratie af-fabriek in is beschreven. De enige aanpassingen die je kan doen zijn officiele accessoires zoals trekhaken en parkeersensoren. Alles is op basis van complete stukjes software, geen losse parameters aanpassen. Je hebt bij parkeersensoren bijvoorbeeld drie keuzes in software; geen sensoren, achter sensoren, voor&achter sensoren. If X, then Y zoals bij BMW of VAG zit er helemaal niet in.

Re: Hndige jongen

Geplaatst: 23.02.2019 - 08:02
door Rinootje
En ook bij de nieuwere generaties VAG en BMW zit het dicht getimmerd.
Zelfs zo erg, dat een dealer soms de hele ECU moeten vervangen, als zij een aanpassing deden, die verkeerd ging.
Nog niet bij Volvo gehoord, maar wel bij Seat (dus VAG) en Ford.

Re: Hndige jongen

Geplaatst: 23.02.2019 - 10:41
door Walter
Dan zou ik eens kijken wat VolvoTech allemaal voor de Volvo kan doen.... Dat is ons handige mannetje

Re: Hndige jongen

Geplaatst: 23.02.2019 - 16:52
door V480-S60
Maar nog niet voor de "New Generation" Volvo's op het SPA platform.

Hndige jongen

Geplaatst: 16.11.2022 - 13:14
door Hoekstra
Start en stop mag van mij inderdaad wel uit standaard

Hndige jongen

Geplaatst: 18.11.2022 - 17:54
door Ab S
..wel eens vaker naar geinformeerd: een optie dat de front camera automatisch aangaat als je langzamer dan (b.v.) 5 km/u rijdt. Juist bij krap inparkeren is dat heel handig. Heeft iemand een idee?
Zover ik weet moet je dat nu zelf handmatig op het middenscherm doen. Zelf ben ik niet zo een fan van het 360 gr beeld, vooral niet in het donker.

Hndige jongen

Geplaatst: 18.11.2022 - 18:39
door WillyWortel2
Jammer dat de mogelijkheden die software biedt door fabrikanten worden gesperd.
Mooi dat het bij de BMW nog wel mogelijk was. Er zal wel een moment komen dat "handige jongens" de blokkering kunnen omzeilen. Wanneer aanpassen alleen lukt wanneer de auto via internet communiceert met de fabriek wordt het lastiger.

Handige jongen

Geplaatst: 18.11.2022 - 19:48
door OGA244
Helemaal niet jammer, fabrikanten wel op hun productaansprakelijkheid vast willen pinnen en ook van gekloot enthousiast zijn..

Handige jongen

Geplaatst: 18.11.2022 - 21:42
door diesel01
Mja, mja, ik sta daar een beetje dubbel in.
Ik heb toch vrij veel verbouwd aan mijn V90, alles via de Volvo kanalen.
Mijn V90 vroeg na een rit zuid Frankrijk met een paar fietsen op de knobbel om olie, liter bijgevuld op 2000km met 0w20 wat heel normaal schijnt te zijn volgens diezelfde Volvo kanalen.
Ik heb in de 20 jaar Volvo 5 cilinders nog nooit tussentijds bij hoeven vullen.
Na een zelfde soort ritje van 700km naar zuid Dld wederom een liter 0w20.
Nadat ik de auto een egr behandeling heb gegeven en er daarna 0w30 in heb laten doen met caravan naar zuid Frankrijk doet hij het nu al 18k opdezelfde olie, ding draait als een tierelier.
Geen roet problemen, volgens de deeltjes teller is de uitstoot schoner als de buitenlucht.
Afgelopen week een offerte gekregen voor vervanging van de fuseekogels van een wopping 1200€, Volvo vervangt geen kogels die vervangen draagarmen met daaraan vast de fuseekogels.
Ik heb vandaag een ex Volvo monteur gesproken die voor zichzelf is begonnen die wel kogels vervangt voor 390€ per 2.
Op die manier blijft er €810 in het loonzakje zitten, ik betaal het zelf en heb geen leasemij die druk zet op partijen die meedenken.
Remblokken van Volvo die na 2x van 220 naar 80 afremmen volledig verglaast zijn terwijl Brembo remblokken het wel aan kunnen, die Volvo blokken doen rondom €300, de Brembo blokken 8 tientjes…
Niet alles waar geen Volvo hoeft slecht te zijn, datgene doen waar je jezelf goed bij voelt, goed nadenken of het kwaad kan en dan keuzes maken.
Ik zou overigens niet zo snel in het DNA gaan rommelen.
Just my two cents.