Pagina 1 van 2
XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 25.02.2019 - 14:44
door rodg1972
Hallo,
Op dit moment rij ik een XC90 d5 AWD vorige model (niet zakelijk). Nu zit ik al enige tijd te kijken voor een occasion van een paar jaar oud nieuw type XC90.
Maar ik hoor van zo veel mensen om me heen dat het zooo onverstandig is om op vandaag nog een diesel te kopen.
Dit qua:
- milieueisen op vandaag van de overheid ; met gevolgen voor de lasten
- restwaarde / inruilwaarde over enkele jaren.
Voor de kilometers/jaar hoef ik niet perse diesel te nemen (20000 per jaar). Maar bijna alle occasions xc90 zijn gewoon diesel.
bedankt voor het meedenken!!
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 25.02.2019 - 17:00
door Fulaks
Er is een reden dat de occasions veelal diesel zijn. Veel mensen willen er nu vanaf, binnenkort worden ze quasi waardeloos. Onterecht volgens mij, maar dat is een andere discussie.
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 25.02.2019 - 20:56
door teebee
Zie wat de groenesokkenbrigade tot nu toe al voor elkaar heeft weten te krijgen mbt diesel auto’s.
Ze verdwijnen geleidelijk aan hier uit het staatbeeld. ‘Dat is goed voor het milieu’ .....
Dat al deze auto’s straks in (semi) 3e wereld landen rond zullen rijden, ontdaan van roetfilters, egr’s etc en als een dolle een veelvoud blijven uitstoten laat ze blijkbaar koud.
Feit blijft dat het hier in het westen geen lolletje meer is om straks nog een diesel te hebben; steeds meer steden worden tot ‘verboden gebied’ verklaard en er zullen vast nog meer idiote maatregelen volgen.
Ergo..... diesel is niet meer een vanzelfsprekend verstandige keuze.
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 25.02.2019 - 21:46
door BlackcurrantV70
En toch is e nog geen waardig alternatief, dus ik heb gewoon terug een diesel gekocht, een euro 6 dus dat zou nog een hele tijd goed moeten gaan.
Qua verbruik kan een benzine er niet aan tippen dus als de brandstof duurder wordt blijft een diesel nog wel een hele tijd interessant.
Dat men in Duitsland en Polen bruinkool centrales gaat bij bouwen om al die electrische en hybride wagens op te laden spreken de groene jongens niet over...
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 25.02.2019 - 23:13
door teebee
Er is zo veel wat buiten beschouwing wordt gelaten, simpelweg omdat ze dat niet goed uitkomst (politiek gezien)
Het is van een kortzichtigheid van ongekende orde. Ze denken dat wij vervuilde lucht kunnen tegenhouden aan onze landsgrenzen.
Diesel is zo gek nog niet, zij het dat restwaarde wel een dingetje is....
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 26.02.2019 - 14:44
door Willy.VdW
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 26.02.2019 - 22:06
door Conradi
Als je in NL op zoek gaat naar een gebruikte XC90 II zul je idd enkel Diesels tegenkomen. De T8's staan allemaal voor 5 jaar op 6% of 15% bijtelling en dus rijden mensen er nog een tijdje mee. De T5 is hier amper verkocht.
Bij Diesel heeft lang de nadruk op de gunstige CO2 gelegen - daarop is in NL ook de BPM gebaseerd - maar niet op Nox en fijnstof. Nu weten weten we dat er heel veel jonge diesels rondrijden (Euro 5/6b) die daarvan veel te veel uitstoten. Daarom zie je in Duitsland bijvoorbeeld dat ook die jonge Diesels een verbod krijgen. De allerlaatste generatie Diesels (6c, 6d-TEMP en 6d) stoten idd minder NOx uit, en vallen buiten dat verbod. Maar ook 6D-temp mag nog altijd een factor 2,1 meer uitstoten in de praktijk dan in theorie. Kortom, daar is nog altijd verbetering mogelijk

Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 26.02.2019 - 23:45
door teebee
Dit alles doet niets aan het feit dat het 1 grote poppenkast is. Al die ‘vervuilende’ motoren blijven voor het overgrote deel gewoon in bedrijf. Als het niet in NL/B/D is, dan wel elders op deze aardkloot (Afrika is groot afnemer). En daar worden ze ook nog ns ontdaan van al die storingsgevoelige zaken als EGR en roetfilters... de vervuiling van ons milieu wordt er echt niet minder op. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat oa door dit soort ‘maatregelen’ het aantal uitstotende auto’s op de wereld alleen maar extra toeneemt. Dan hebben we dus niks aan een blog van de ADAC of welke andere ‘alsnog-constatering’ van welke techneut dan ook. Diesel (auto)-bashen is nu eenmaal populaire politieke prietpraat die het goed doet.... want dan wordt je als sympathiek gezien en dat is nu eenmaal leuk.
Ook ik wil mijn kinderen en kleinkinderen graag een zo schoon mogelijke wereld nalaten, maar dit is niet de manier.
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 27.02.2019 - 00:11
door jalex_h
Conradi schreef:
Als je in NL op zoek gaat naar een gebruikte XC90 II zul je idd enkel Diesels tegenkomen. De T8's staan allemaal voor 5 jaar op 6% of 15% bijtelling en dus rijden mensen er nog een tijdje mee. De T5 is hier amper verkocht.
Als je goed en lang zoekt, kom je af en toe wel een T8 tegen. Maar die zijn zo weer weg vanwege de lage bijtelling. Die gewildheid maakt ook dat de vraagprijs dermate hoog is dat een vergelijkbare diesel, ondanks de hogere bijtelling, per saldo niet of nauwelijks duurder is. Het fiscale voordeel mag je dus direct bij de verkoper inleveren. Waarbij je je af mag vragen wat de restwaarde gaat doen als het bijtellingsfeest over is....
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 27.02.2019 - 08:28
door Willy.VdW
teebee schreef:
En daar worden ze ook nog ns ontdaan van al die storingsgevoelige zaken als EGR en roetfilters...
Voor zover dat weliswaar hier ook niet gebeurt.
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 27.02.2019 - 08:37
door diesel01
Die roetfilters moeten gewoon warm gestookt worden, wel even in Dld doen.
Voordat je er erg in hebt sta je aan de kant door een medevolvist met blauwe flitsers in de grill
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 27.02.2019 - 09:05
door teebee
Shit happens....

Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 27.02.2019 - 21:09
door rodg1972
Maar wat ik me dan afvraag is of er (veel) Nederlandse forummers zijn die een gebruikte xc90 II Diesel als particulier rijden? ; ongeveer 20000 km /j
Als ik er eentje koop heb ik ook erg in mijn achterhoofd "raak ik over 5jaar deze diesel met een fatsoenlijke restwaarde nog kwijt"......
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 27.02.2019 - 21:47
door teebee
Reken daar maar niet op....
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 27.02.2019 - 22:23
door paulh
Ik rijd privé (in elk geval buiten de bijtelling) een nieuw type XC90 Diesel, met niet ongelofelijk veel kilometers per jaar (hoewel ik me niet aan de 20.000 per jaar kan houden). Ik heb een bewuste keuze gemaakt voor het type auto, de afweging tussen benzine en diesel kwam gunstiger uit voor diesel - omdat ik niet met lage bijtelling (en wel met het hoge werkelijke verbruik) op de T8 te maken zou hebben (en natuurlijk de hoge prijzen ...). Een flink deel van de afschrijving was er al af, en dat is het laatste jaar alleen maar beter geworden (als je nu nog gaat kopen). En een ietwat schrikbarende restwaarde ... dat heb ik me vooraf gerealiseerd.
Uiteindelijk kan je er voor kiezen om met de milieu-ontwikkelingen mee te gaan, en dan is Diesel misschien niet de beste keuze (hoewel, het afrika-effect is in dit topic ook al genoemd). Aan de andere kant kan je een rekensom maken: wat kost-ie om te kopen, wat is de restwaarde, wat zijn de lopende kosten per maand. Daar komt voor iedereen een andere keuze uit. En als je het over een termijn van 5 jaar hebt ... kan je bijna uitgaan van 'oprijden' en is alle restwaarde mooi meegenomen? Maar het is lastig rekenen, hoor ...
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 01.05.2019 - 21:41
door DB200
Maar ik hoor van zo veel mensen om me heen dat het zooo onverstandig is om op vandaag nog een diesel te kopen.
Ja en daarom zijn nu flink afgeprijsd ten opzichte van enkele jaren terug. Je zou zelfs kunnen zeggen ondergewaardeerd.
Zou Warren Buffet rijk zijn geworden door met de meute mee te rennen of zijn eigen koers varen?
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 01.05.2019 - 22:09
door OGA244
Je moet eens uitrekenen wat 'n benzine meer kost bij 15.000km/jr
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 02.05.2019 - 18:08
door BendW
Een diesel verbruikt sowieso minder dan een benziene.rekening snel gemaakt voor mij...
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 22.05.2019 - 23:17
door vaudi
paulh schreef:
... kan je bijna uitgaan van 'oprijden' en is alle restwaarde mooi meegenomen? Maar het is lastig rekenen, hoor ...
Sorry, oprijden? een Volvo van 5 jaar oud?
Mensen laat je niet opjutten en hou het hoofd koel.
Een T8 met hoog opgevoerde motor zou ik ook niet meer kopen met 200k plus.
Een diesel met 200k blijft voor veel meer mensen ook na 10 jaar nog steeds interessant, zeker als werkpaard.
En anders willen ze die in het buitenland wel. bij verstandig gebruik kan die XC90 echt wel 20 jaar mee hoor.
Tel uit je winst.
Re: XC90 Diesel aankoopadvies
Geplaatst: 02.09.2019 - 11:28
door Texels
Diesel blijft superieur qua CO2 uitstoot, t.o.v. benzine
Plugin hybrides zijn zuinig op de zeer korte afstanden, maar het half tarief van de wegenbelasting verdwijnt
Op langere afstanden werken ze als een gewone volhybride, met dito verbruik in zo'n zware grote auto. En de complexiteit van de T8 lijkt mij een fors reparatie risico
Het Duitse autoblad AutoZeitung waarschuwt ook tegen de soms ongefundeerde hetze tegen diesels.
In de NL emissie zones gaat het om Euro I, II en II dacht ik, zelf rijd ik Euro V
En wie eigenlijk nooit in de centra van de grote steden komt heeft sowieso niets te vrezen
Qua betrouwbaarheid lijkt mij een diesel met 1 turbo beter dan de D5 die er 2 heeft. D4 met FWD lijkt mij veel minder risicovol dan een D5 met AWD. Tenzij kosten niets uitmaken, dan zou ik voor de D5 gaan
Het downsizing heeft op het verbruik nauwelijks effect, AutoBild heeft een XC90 D5 getest tegen de drie liter 6 cilinder diesels van de concurrentie, resultaat: slechts 0,1 liter minder verbruik door de XC90 per 100 km
Het kleine motortje moet simpelweg harder werken dan die andere 50% grotere diesels