Koelvloeistof onder minimum

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Goedenavond,

Gisteren is bij Volvo i.v.m. een schommelende temp.meter de temp.sensor vervangen van de koelvloeistof. Vanmorgen naar Utrecht gereden en ik kreeg het koud onderweg. Bij aankomst even onder de kap gekeken. Zie foto 1 (reservoir): niveau onder het minimum. Tussen de middag de dop er voorzichtig af (ontlucht). Flink wat lucht eruit en het niveau weer in het midden.

Net terug na 1,5u (file)rijden. De auto loopt erg rauw en voor het niveau, zie foto 2. Nu dus nog lager! Ik blijf er nu van af.Maar wat zeggen jullie? Ontluchting niet in orde??
Hij lekt nergens. Het lijkt mij iets met de druk. Of te weinig vloeistof erin. Bij koude motor max. en bij warme motor min? Volgens mij moet bij het vervangen van de sensor een beetje vloeistof eruit, om bij die sensor te komen.

Uiteraard bel ik morgenvroeg Volvo op en dan maar even terug. Ik vind het ook vreemd dat hij nu zo beroerd loopt. Ik had juist verwacht dat hij met een nieuwe sensor wat lekkerder zou draaien.

Gr. Peter

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hooligan op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Ik krijg zwarte foto's helaas
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Nu beter.
Op de tweede foto zie je dat zelfs het slangetje naar voren toe niet genoeg vloeistof kan 'pakken'.
Laatst gewijzigd door Hooligan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik hoop dat de schommelende temperatuur meter inderdaad een sensor storing was. Als je zoveel overdruk in het koelsysteem krijgt, kan dat komen door een lekke koppakking.
Ik denk dit omdat ik niet begrijp hoe de motor rauw is gaan lopen na het vervangen van de temperatuur censor.
Is het ook zo dat als je reservoir bijna leeg is en je draait voorzichtig de dop los, dat de koelvloeistof gedeeltelijk weer terug komt in het reservoir?
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Even een meting doen, dan weet je of er verbrandingsgassen in de koelvloeistof zitten. Dat dunne slangetje is een retour, daar pakt hij geen vloeistof weg.
Heb je een aftermarket sensor gemonteerd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Origineel Volvo. Maandag juist laten vervangen bij de volvodealer.
Net gebeld en ze kijken er vanmiddag meteen naar. Waarschijnlijk ontluchting niet ok, of misschien iets niet goed gemonteer?
Ze hebben de foutmelding die de sensor nog gaf weggeschreven.
Hopelijk hebben ze niets teruggezet in het management, want hij is een half jaar geleden bij Obbe in Elst geweest
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Ter afsluiting.
Ze hebben het systeem nog eens goed ontlucht (waarschijnlijk niet goed genoeg gedaan) en afgevuld. Nu weer prima op niveau en dat blijft hij ook. Niets geen lekkage oid.
Gr.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”