Pagina 1 van 1

Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 01.03.2019 - 15:28
door Tqam
Lithium-Ion 11,6 kWh vanaf modeljaar 2020.
Bereik gaat 5 km omhoog naar 45 km.

Toch blijven ze daar flink mee achter wat betreft de andere merken.
Deze gaan allemaal ( BMW, Mercedes ) naar de 56 km

Denk dat modeljaar 2022 wel richting deze afstanden gaat maar dan lopen ze weer achter de rest aan op PHEV gebied

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 02.03.2019 - 00:18
door Tjardi
Vind de aanpassing van 10.4 naar 11.6 kWh, niet een verbetering, om van wakker te liggen.

De BMW X5, die in juni / juli op de markt komt, gaat overigens naar 80 km.
Met die afstand, zou ik nog net iets beter uit de voeten kunnen.
Maar enorm veel zou 't ook niet uitmaken.

*
Heb nu, met m 'n XC60 T8, 4300 km, een verbruik van 5.2 liter per 100 km.
Dat komt grotendeels, doordat bijna alle ritten, binnen of net een paar km, boven de 40 km zitten.

Zit er een langere rit tussen, is die vaak veel langer.
En heb ik nauwelijks voordeel van die grotere range.
Maar alles hangt af, van de afstanden die je dagelijks maakt.

Want rijden op stroom, zeker via je eigen laadsysteem, is beduidend goedkoper dan benzine. Met zonnepanelen nog goedkoper.
Per km zijn mijn benzinekosten op dit moment, 8 euro-ct, en de stroomkosten 2 euro-ct. Dit alles per km.

Wordt de benzine in de toekomst duurder, en de stroom goedkoper, is dat nog net weer iets voordeliger.

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 02.03.2019 - 00:44
door teebee
stroom goedkoper....
Dat zit er voorlopig niet in denk ik zo, eerder het (flinke) tegendeel.
Ook vwb de zonnepanelen slechte vooruitzichten; waar je nu nog per kWh hetzelfde terugkrijgt als wat je bij afname zelf betaald heeft het er alle schijn van dat dit in 2021 nog maar een fractie is. Terugverdienen van zonnepanelen gaat dus vele malen langer duren (lang leve het stimuleren van milieu oplossingen).

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 02.03.2019 - 09:35
door Dejeeper
Volgens mij klopt dit laatste niet helemaal. Ik meen dat de de opgewekte energie die jezelf gebruikt voor 100 % van de rekening afgetrokken wordt maar dat alleen de extra energie die je aan het net levert anders wordt verrekent en dat dus die eventuele extra inkomsten erg laag gaan uitvallen. Maar ook dat is per energie leverancier verschillend.

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 02.03.2019 - 11:47
door teebee
Vooralsnog is het afwachten hoe het uit gaat pakken, er zou een ‘teruglever subsidie’ voor in het leven geroepen gaan worden. Maar dat heeft met potjes en begrotingen te maken... en we weten onderhand hoe dat werkt (hybride auto’s / electrisch rijden......), koeien met gouden horens, maar als puntje bij paaltje komt.... nada

Dit is wat er momenteel bekend is:

“Wat gaat er veranderen aan salderen?
Nu is het zo dat wat je jaarlijks opwekt, door het energiebedrijf verrekend wordt met wat je jaarlijks verbruikt. Je mag het dus tegen elkaar wegstrepen. De subsidieregeling vervangt straks de huidige salderingsregeling. De terugleversubsidie is een vergoeding voor de stroom die aan het elektriciteitsnet is teruggeleverd.
Naar verwachting krijg je straks per kWh minder terug dan je er nu voor terugkrijgt. Hoe de hoeveelheid teruggeleverde stroom gemeten wordt, en welke rol de slimme meter hierin heeft, wordt nog bekeken. De minister wil het voorstel voor de nieuwe terugleversubsidie deze zomer gereed hebben.
Ga je er op achteruit?
Ja en nee. Per kWh krijg je straks zeer waarschijnlijk een lagere vergoeding. Toch blijft de terugverdientijd van zonnepanelen min of meer gelijk. Hoe dat kan? De komende jaren worden panelen efficiënter en iets goedkoper.
Voor iedereen die nu al zonnepanelen heeft, komt er een soepele overgangsregeling. We hebben er vertrouwen in dat Wiebes deze regeling zo aantrekkelijk mogelijk houdt. Als je nog wilt profiteren van de overgangsregeling, dan moet je nu zonnepanelen nemen. “

Bron: zelfstroom.nl

Daarnaast zullen leveranciers en energiemaatschappijen het rooskleuriger voorspiegelen dan het uit zal pakken....

Bij mij komen die lelijke dingen iig niet op mn dak.

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 02.03.2019 - 13:51
door IkeV70
teebee schreef: Ga je er op achteruit?
Ja en nee. Per kWh krijg je straks zeer waarschijnlijk een lagere vergoeding. Toch blijft de terugverdientijd van zonnepanelen min of meer gelijk. Hoe dat kan? De komende jaren worden panelen efficiënter en iets goedkoper.
Voor iedereen die nu al zonnepanelen heeft, komt er een soepele overgangsregeling.
Zelfde soort redenatie als gebruikt wordt om Schiphol verder te laten groeien. "We kunnen verder groeien zonder de geluidsgrenzen te overschrijden omdat vliegtuigen in de toekomst stiller zullen worden".

Ja ja...


Dat de salderingsregeling onhoudbaar is is evident.Het komt neer op een subsidie van misschien wel 20 cent per teruggeleverde kWh. Maar laat ze dat svp niet goedpraten met dit soort belachelijke redeneringen. Zeg gewoon waar het op staat: De subsidie wordt onbetaalbaar als er zoveel zonnepanelen worden geinstalleerd, dus helaas: We gaan de subsidie terugschroeven, de terugverdientijd wordt langer voor iedereen (vooral voor degene die al zonnepanelen hebben).

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 02.03.2019 - 14:32
door teebee
En het meest irritante vind ik (telkens weer in die flauwe milieu discussies) dat overheden er blijkbaar (te) weinig voor over hebben een schoner milieu te stimuleren (anders dan door strafmaatregelen). Maak het vooral onaantrekkelijk voor ons om bv over te stappen op electrisch rijden, zonne energie, warmtepompen, etc etc. Zo wordt het nooit wat.
De kosten gaan nu eenmaal voor de baten uit..... maar daar willen overheden niet aan.

Ze zijn echt tè lachwekkend die linksegroenebiologischverantwoordegeitenwollensokkenbrigade :sick:

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 03.03.2019 - 11:14
door erichendri
Wij hebben ook 9 zonnepanelen op het dak liggen sinds een jaartje.
In 2018 daardoor 500 kwh minder verbruik, 1500 ipv 2000 normaal.
Voor de andere 1500 kwh kregen we 9 cent per kwh van eneco.
Duss, ben wel benieuwd wie de volle +/- 22 ct krijgt van zijn energiemaatschappij.
Denk dat zij hooguit de inkoopprijs ontvangen en meer zal de leverancier ook niet gaan betalen vrees ik.

Eric

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 03.03.2019 - 11:31
door teebee
linksom/rechtsom, je wordt toch gen**id.....

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 16.03.2019 - 15:04
door snrbcb
Heb vorig jaar 4 panelen ( 4x +/- 250kWh/jr) erbij gelegd op het dak ( 18 -->22) in de verwachting de auto daarmee +/- 100x op te laden/ jr .
Nu net de eindafrekening gehad van eneco, en de getallen klopten aardig.
Dus voor €600,- heb ik dit jaar +/- 3000km gereden, en voor de komende jaren blijft dit bedrag gelijk.

3000km (korte ritjes) zou normaliter 375 Liter benzine zijn x €1.60 =€600,-
Dus extra investering panelen al terugverdiend.
ps. saldering is nog steeds tegen elkaar wegstrepen, alleen op jaarbasis moet je net tekort komen. En anders gewoon opmaken.

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 16.06.2019 - 13:04
door drive_a_legend
In Belgie is de xc90 t8 blijkbaar niet meer fiscaal interessant wegens de te kleine batterij. Enig idee of men bij volvo plant ht gewicht van de xc90 wat nar bendeen te duwen of de batterij te vergroten zodat die verhouding weer goed zit?

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 16.06.2019 - 16:03
door mga1600
Hier eind oktober 16 panelen op het dak en nu al 2750 kWh opgehaald. Daarmee liggen we op koers om het jaar rond zo’n 4500 kWh te verzamelen, precies genoeg voor ons oude gebruik plus het opladen van de T8. Fijn gevoel!

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 18.10.2019 - 14:51
door erichendri
Heb even geïnformeerd bij onze stroomleverancier.
Het klopt dat wij maar 9 ct per terug geleverde kW krijgen, leve de slimme meter.
Een oude meter draait gewoon terug als de panelen opwekken, dan levert of scheelt het je 22 ct per KW.
Helaas plaatsen ze de oude meter niet terug. :-(

Eric

Re: Nieuwe batterij T8 nu 11,6 KWH

Geplaatst: 19.10.2019 - 00:06
door TomXC60
Tqam schreef: Lithium-Ion 11,6 kWh vanaf modeljaar 2020.
Bereik gaat 5 km omhoog naar 45 km.

Toch blijven ze daar flink mee achter wat betreft de andere merken.
Deze gaan allemaal ( BMW, Mercedes ) naar de 56 km

Denk dat modeljaar 2022 wel richting deze afstanden gaat maar dan lopen ze weer achter de rest aan op PHEV gebied
De GLE 350de heeft een accupaket van 31,2 kWh, een elektromotor van 100Kw en haalt daarmee 99km, dat is dus een elektrisch verbruik 50% meer per 100km dan de T8 aandrijflijn.
Het voelt aantrekkelijk, maar ik vind dit zijn doel voorbij schieten.
De T8 aandrijflijn verbruikt bijna evenveel als een PEV puur elektrisch, dat is uit ecologisch oogpunt gewoon prima denk ik.