Hoi Bartv70,
Ik heb in het verleden twee C70's gehad, nu heb ik C70 I cabrio.
Ik moet heel diep in mijn geheugen graven om de problemen van de C70 te noemen. De blauwe had last van lekkage bij het linker achterruitje. Daardoor werd de veiligheidsgordel nat en dat zit niet prettig en bij vorst krijg je er geen beweging meer in. Voor een ander forum lid heb ik al eens onderstaande geschreven:
De blauwe C70 heb ik gehad van 2001 t/m 2004. Het was een bomvolle T5. Ik heb even gezocht, maar ik heb zelfs de dealerfoto’s van toentertijd nog bewaard, al wilde ik toe per se niet de 18” maar de 17”Canisto’s, dus hebben we met een andere C70 gewisseld.


Met Canisto’s:

Ik heb ‘m weggedaan omdat ik weer eens wat ander wilde. Verder zaten er wat onderhoudskosten aan te komen. Enige mankement wat ik me herinner, lekkage bij het achterruitje links. Dat resulteerde in het hebben van een natte gordel en in de winter (toen vroor het nog…) zat het oprolmechanisme soms muurvast.
De zwarte C70 in Prestige uitrusting kocht ik in 2011 toen ik weer opkrabbelde na een boel ellende:



Met een budget van 8K viel ik als een blok voor deze auto en niet voor een A segment “ding”. Gedurende twee jaar (40.000 km) foutloos gereden, gewoon onderhoud gehad bij mijn oude vertrouwde Volvo garage. Ik deed ‘m weg omdat ik weer wat moderners wilde. Toch wel een beetje spijt?
De C70 rijdt eigenlijk perfect. De zwarte had 18” zomerwielen en zelfs hiermee niet oncomfortabel. De stoelen zijn heerlijk, beter dan de ook niet verleerde exemplaren van mijn Passat CC. De automaat heb ik preventief laten flushen en de T5 aandrijflijn was heel goed te sturen met je rechtervoet. Je wist precies hoeveel gas te geven om op koppel te kunnen versnellen. Eigenlijk is zo’n traditionele automaat fijner als een DSG / dubbele koppeling bak, als het op souplesse bij wegrijden en filerijden aankomt. De T5’s waren natuurlijk behoorlijk snel.
Nadelen: enorme draaicirkel, zeker met 18”. Airco condensator? Ik heb het bij geen van mijn 7 Volvo’s gehad, dus daar moet je geluk / pech mee hebben. Het verbruik met rustig rijden 1 op 10, veel snelweg 1 op 12, dat valt dus best mee. Dus als je een mooie C70 kunt vinden met een goede onderhoudshistorie: doen! Wel graag met de Dolby installatie, zonder navi!
Wat mijn huidige C70 cabrio betreft: niets dan lof:
Het is een 2.4T met 200 pk / 285 Nm. Iets gekieteld door Obbe van Volvotune naar 220 pk / 340 Nm. Hij rijdt als een zonnetje, totdat ik hem onlangs uit de stalling haalde. Volgens mij heeft de TCV (turbo control valve) bijna de geest gegeven. De auto accelereert golvend, niet mooi lineair. Heb ik ook al eens gehad met mijn S80 T6. Binnenkort apk dus dat laat ik dat aanpakken.
Verder is ie qua onderstel nog prima. Geen kraakje. Scheelt dat de vorige eigenaar een mooi weer rijder was, het onderstel ziet er goed uit en voelt goed. Geen gekke dingen gehad tot nu toe, behalve een lekkende aansluiting op de stuurbekrachtigingspomp. Kwestie van een verroest en geknapt klemmetje. Probeer wel een 5 bak automaat te zoeken, ik geloof van na 2002, die schijnen beter te zijn en je hebt een extra trap.
Ik zou de 2.0 T laten staan. Zijn er genoeg van, maar vergeet niet dat de auto heel zwaar is en dan krijg je net niet het gevoel dat het allemaal moeiteloos gaat. Met de mijne twee keer naar Italië geweest en op de cuisecontol alle hellingen met twee vingers in de neus. Sterker nog, ik kon me beheersen, max 130 gereden, een de eerste tank ging op met een keurige bijna 1 op 13. Roest kennen ze niet, althans de carrosserie.
Als je nog specifieke vragen nodig hebt, vraag maar!