Pagina 1 van 1

Help ! vanalles werkt niet meer

Geplaatst: 03.10.2006 - 22:42
door technotrans
Mijn v40 11-99 heeft sinds zaterdag vreemde symptomen. De interieurverlichting werkt niet meer, de tripmeter gaat na het starten op 0,0 en de klok op 12:00, de centrale vergrendeling werkt niet meer (ook niet met afstandbediening) , radio idem (alleen nog de radio verlichting). Als gevolg moet ik nu aan de bestuurderskant naar binnen (met de sleutel is het bestuurdersportier ook niet te openen. :(

Er is geen zekering defect, zowel niet in het kastje onder het stuur als onder de kap, ik heb al vanalles gecheckt maar heb geen idee meer.
Klemmen accu al los gehad, relais los en vast gedaan etc. De sigarettenaansteker werkte trouwens al langer niet meer. Ik zie het verband niet meer. Heeft iemand misschien een electroschema?

Is er iemand met ervaring met dit probleem ?! Cruise controle werkt ok lichten buiten ook. Accuspanning 12,6 volt (lage kant) . BEDANKT ALVAST !!

Geplaatst: 03.10.2006 - 22:45
door bert67
kan me iets herinneren van een massaprobleem. Kijk je massakabel eens na.

Geplaatst: 04.10.2006 - 09:37
door JTB
Ben het met bert eens, moet eigenlijk wel een massaprobleem zijn. Succes met zoeken want dat zal niet heel eenvoudg zijn.

Geplaatst: 04.10.2006 - 10:46
door menjo
Eigenlijk alles wat jij noemt zit op het massapunt achter je instrumentenpaneel. Alleen daar zit nog wel meer op, bijvoorbeeld ook je koplamp schakelaar en alle instrumenten, dus of dat het nou is. Gaan je koplampen nog wel uit als je hem op de stadslicht stand zet?

Geplaatst: 05.10.2006 - 00:07
door technotrans
Interessante reakties ! Ik heb de massa nagemeten op de schakelaar van de radio en sigarettenaansteker en die is OK. Mijn koplampen werken wel Menjo staan echter in stand 0 AAN. Van stand stadslicht (kleine lampje) is de 15 amp zekering doorgebrand, en kan het probleem hiervan nog niet vinden, bij een nieuwe 15 amp brandt hij weer door. Dit probleem had ik al eerder maar heb er geen aandacht aan besteed omdat ik in de 0-stand en in de stand meest rechts wel gewoon licht heb. Ik ben ook niet zeker of op stand 0 de lampen moeten branden ?? Ik meet tussen de massa en de gele stroom kabel van de sigaretten aansteker een lage weerstand (0,3 Ohm) dit lijkt me niet normaal. Het vreemde is dat ik verwacht had dat de zekering van de assesoires door zou zijn met dit symptoom. Lijkt dus ergens een spontane kortsluiting achter de kabel van de sigarettenaansteker maar de oorzaak is dan ook een vreemd verhaal. Geen idee. Ik ga nog eens nameten in het weekend en houd jullie op de hoogte. Menjo, waar ik ga ook het massapunt achter het IP checken, maar mijn Ip verlichting en HVAC verlichting is OK, net als de ILLUMINATION van de radio. Keep me / you posted !

Geplaatst: 05.10.2006 - 01:00
door arnoud
Succes met zoeken, en het zal wel meevallen, maar ik zou erg oppassen met kortsluitingen achter het dashboard... Als het mis gaat... moet er niet aan denken...

Geplaatst: 05.10.2006 - 09:04
door NLMOU
volgens mij brand je stadslicht ook in de 0-stand

Geplaatst: 05.10.2006 - 10:18
door CeeBee
Bekend probleem, massa en pluskabel van de accu vernieuwen.

Geplaatst: 08.10.2006 - 19:49
door technotrans
UPDATE 08-10:
Ceebee, zo eenvoudig is het niet. Zowel massa en plus van de accu is ok. Heb je een specifieke tip.


Ben nog duchtig op zoek, heb accu gecheckt, massa naar de carrosserie, allerlei relais onderling verwisseld zowat alle pluggen losgemaakt en opnieuw ingplugd etc. Geen succes

1. onder het dashboard in het midden zit een centrale unit waar een enorme stekker in gaat. Wat zit hier in ?? Heb de stekker los gemaakt en weer braaf teruggeduwd.

2. kan het zijn dat ergens deen electronica unit de boel niet meer regelt.
Ik kan met de sleutel zelfs de bestuurderskant niet open maken (CV werkt niet) moet via bijrijder de deur openen. Ook de klok en dagteller gaat telkens op 0. Lijkt op een aansturing die mist vanaf vanaf het contactslot / any chance??

3. heeft iemand een elektrisch schema. Ik kan niet echt gericht zoeken.

Geplaatst: 12.10.2006 - 10:10
door MaVe
Ik weet niet of je ondertussen al wat verder geraakt bent met het probleem? Maar om een antwoord te geven op uw derde vraag, hier zou je wel eens iets kunnen mee zijn: http://www.x40nordic.com/Media/Filmer/TP3945202.pdf (password: paul collinsuk)

Dit is dus het elektrisch schema voor een s/v40 bj t/m mei 2000. Het schema bespreekt de phase I elektronica.

Geplaatst: 13.10.2006 - 00:20
door technotrans
Hoi MaVe,

Hartstikke bedankt voor de schema's. Ik ben nog niet veel verder gekomen, heb het te druk met personeel die uit Nedcar gebonjourd zijn in te werken bij Arvin Meritor. Ze moeten nu knaldempers voor vrachtwagens gaan maken. Lekker druk dus, maar in het weekend ga ik weer eens verder zoeken.

:onfire:

Alle overige tips zijn trouwens ook nog welkom lotgenoten.

Geplaatst: 17.10.2006 - 20:49
door technotrans
Naaah de oplossing was dan toch een zekering van het interieur van 10 Ampere. Alle slechte massa's ten spijt. Hierop zit blijkbaar sigarettenaansteker, automatische vergrendeling (inertieur ??) sigarettenaansteker, radio, volledige binnen verlichting behalve dashboard, en de dashboard dagteller en klok. Deze gaat trouwens weer aan nadat de motor is gestart.

Nog een vraagje: ik kan mijn antennekabel niet meer vinden en heb al alle richtingen uit gevist. Weet iemand van welke kant deze wordt ingeleid naar de radio. (rechts/links boven onder??).

Verder heb ik de rubber van de de pook aan de onderzijde vervangen. Deze was volledig rot. Hierdoor kwam geluid en nattigheid van de onderzijde door naar het middenkonsole. Ik heb een manchette van mijn oude nissan hiervoor passend gemaakt en deze dicht mooi af. Het schakelen gaat nu ook met wat meer weerstand. Dus niet meer zo roeren in de soep. Om geluid vanuit het middenkonsle te beperken heb ik hierover een stuk steenwol gespannen, netjes erover heen gevormd (de alufolie is hiervoor zeer geschikt). Tevens de uitgelodderde bus van de pook naar de stuurstang gerepareerd. Nu schakelt hij weer als een zonnetje !! Toppie :onfire: