Pagina 4 van 6

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 27.09.2021 - 18:45
door Fulaks
Met mijn vorige auto, een V70 D4, heb ik de bewuste recall met het ontluchtingsslangetje laten uitvoeren. Op de rit naar huis kreeg ik melding koelvloeistofniveau te laag. Ik heb de volgende ochtend direct de dealer gebeld, en mocht meteen langskomen (is maar 10 km) en ik mocht niet verder rijden. Ze waren als de dood voor dit probleem, er werd mij tussen de regels door verteld dat ze daar vanuit Volvo heel duidelijke instructies over hebben gekregen. Daarna nooit enig probleem gehad, maar mocht je in die omstandigheden de motor wel erg warm rijden, dan was het misschien anders gelopen.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 19.10.2021 - 13:12
door decram
Ik heb het zelfde probleem en ook de vage uitleg van de Volvo dealer gekregen.

Vorig jaar augustus ex-leasewagen gekocht XC60 D4 bouwjaar januari 2016 met 79.375 km. Kort nadien melding "koelvloeistof te laag". Reservoir was leeg na het opendraaien ontsnapte een hoop druk en vulde zich het reservoir zich terug bijna volledig. Volvo dealer; het is een terugroepactie om de slagenklemmen aan te passen.
Het probleem was maar een tijdelijke oplossing, na een 2 maanden, terug dezelfde storing. Terug naar de dealer, na een week bij de dealer was het probleem "gevonden" ; gescheurde koppakking. De dag erna telefoon van de dealer, het bleek een scheurde cilinderkop. kostprijs ongeveer 6000€. De auto was nog net in garantie. Leasemaatschappij vroeg aan Volvo of deze wilde tussenkomen in de onkosten. Volvo had opgemerkt dat de wagen éénmalig een onderhoud op 20.000km had gehad bij een Bosch servicepunt en dus geen deal in de kosten. Cilinderkop is inmiddels vervangen na 3 MAANDEN STILSTAND BIJ DE VOLVO DEALER !!!!!(te drukke vakantieperiode), met de leuke mededeling dat ik een auto kon huren voor de periode van 3 maanden voor 50€ per dag!!! Na 3 maanden auto opgehaald, de dag nadien terug dezelfde melding!!!!. Dit hebben ze nog nooit meegemaakt bij Volvo beweren zij, maar een oplossing kan of wordt niet aangeboden. Ze hebben wat koelwater bijgevuld maar de dag nadien terug hetzelfde probleem. Het probleem doet zich meestal voor bij stadsritten bij veel remmen alsof er zich nog een "luchtzak" bevindt in het koelsysteem. Ik heb inmiddels zelf een 15 liter bijgevuld. Het probleem blijkt zich nu te stabiliseren. Is de lucht nu inmiddels vervangen door het koelwater????

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 19.10.2021 - 14:22
door Fulaks
15 liter is wel erg veel... De recall ging m.i. over het toevoegen van een ontluchtingsslangetje op het koelsysteem, om dergelijke luchtbellen te vermijden...

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 19.10.2021 - 15:10
door Koenta Kinte
decram schreef: 19.10.2021 - 13:12 Ik heb het zelfde probleem en ook de vage uitleg van de Volvo dealer gekregen.

Vorig jaar augustus ex-leasewagen gekocht XC60 D4 bouwjaar januari 2016 met 79.375 km. Kort nadien melding "koelvloeistof te laag". Reservoir was leeg na het opendraaien ontsnapte een hoop druk en vulde zich het reservoir zich terug bijna volledig. Volvo dealer; het is een terugroepactie om de slagenklemmen aan te passen.
Het probleem was maar een tijdelijke oplossing, na een 2 maanden, terug dezelfde storing. Terug naar de dealer, na een week bij de dealer was het probleem "gevonden" ; gescheurde koppakking. De dag erna telefoon van de dealer, het bleek een scheurde cilinderkop. kostprijs ongeveer 6000€. De auto was nog net in garantie. Leasemaatschappij vroeg aan Volvo of deze wilde tussenkomen in de onkosten. Volvo had opgemerkt dat de wagen éénmalig een onderhoud op 20.000km had gehad bij een Bosch servicepunt en dus geen deal in de kosten. Cilinderkop is inmiddels vervangen na 3 MAANDEN STILSTAND BIJ DE VOLVO DEALER !!!!!(te drukke vakantieperiode), met de leuke mededeling dat ik een auto kon huren voor de periode van 3 maanden voor 50€ per dag!!! Na 3 maanden auto opgehaald, de dag nadien terug dezelfde melding!!!!. Dit hebben ze nog nooit meegemaakt bij Volvo beweren zij, maar een oplossing kan of wordt niet aangeboden. Ze hebben wat koelwater bijgevuld maar de dag nadien terug hetzelfde probleem. Het probleem doet zich meestal voor bij stadsritten bij veel remmen alsof er zich nog een "luchtzak" bevindt in het koelsysteem. Ik heb inmiddels zelf een 15 liter bijgevuld. Het probleem blijkt zich nu te stabiliseren. Is de lucht nu inmiddels vervangen door het koelwater????
Wat een ellende allemaal, het vervelende is ook dat er geen revisie motoren beschikbaar zijn of een hele lange levertijd hebben.

Ik hoop voor jou dat het simpel op te lossen is. Wie kan je garanderen dat er niet weer een scheur in de cilinder zit.
Voor mij nooit meer een VEA diesel van Volvo. Wat een rampenmotor is dat zeg, eerst had ik veel gedoe met EGR en nu ook een scheur in de cilinder.
Ik ben een erge Volvo fan, maar of ik er weer één koop. Vind een V90 leuk maar daar zit ook zo'n 2L blok in. (ook bij de benzine uitvoeringen)

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 19.10.2021 - 15:27
door V480-S60
Ik moet zeggen dat ik je reactie nogal overtrokken vind. Er zijn inderdaad problemen bekend met de VEA dieselmotoren. Dat valt absoluut niet te ontkennen. Echter het betreft met name de D4 versies van bepaalde jaargangen. (welke weet ik niet zo uit mijn hoofd). Met een D3 of D5 zijn er maar heel weinig problemen mee bekend.
Ja het is zeer vervelend dat het je overkomt. Zeker ook als je maar heel weinig tot geen begrip van de dealer ontvangt. Maar om nu direct alle VEA motoren (ook benzine) "onbetrouwbaar" (ja het wordt niet zo gezegd, maar die intentie heeft het wel) te noemen gaat wat te ver.

En nogmaals ik bagatelliseer niets. Ik vind de problemen die velen met, met name, de D4 overkomen zeer ernstig. En vind zeker dat Volvo hier veel verder met coulance had kunnen (moeten?) gaan.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 19.10.2021 - 16:47
door RoaldH
V480-S60 schreef: 19.10.2021 - 15:27 Ik moet zeggen dat ik je reactie nogal overtrokken vind. Er zijn inderdaad problemen bekend met de VEA dieselmotoren. Dat valt absoluut niet te ontkennen. Echter het betreft met name de D4 versies van bepaalde jaargangen. (welke weet ik niet zo uit mijn hoofd). Met een D3 of D5 zijn er maar heel weinig problemen mee bekend.
Ja het is zeer vervelend dat het je overkomt. Zeker ook als je maar heel weinig tot geen begrip van de dealer ontvangt. Maar om nu direct alle VEA motoren (ook benzine) "onbetrouwbaar" (ja het wordt niet zo gezegd, maar die intentie heeft het wel) te noemen gaat wat te ver.

En nogmaals ik bagatelliseer niets. Ik vind de problemen die velen met, met name, de D4 overkomen zeer ernstig. En vind zeker dat Volvo hier veel verder met coulance had kunnen (moeten?) gaan.
Volgens mij zijn enkel de 2014 en 2015 exemplaren van de D4 daar gevoeliger voor dan de nieuwere versies.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 19.10.2021 - 17:15
door diesel01
En komt het misschien dat de D3 maar weinig is geleverd als vea en om over de exoot als de D5 maar te zwijgen.
De diesel voor een my14/my16 is een D4 en ja die heeft issues met olieverbruik en scheurende blokken, te idioot voor woorden dat Volvo niets doet.
Op mijn vraag aan de dealer of Volvo iets kon betekenen in de kosten van €588 voor vervangen van de klepdekselpakking bij een kmstand van 100k en 5 jaar was het antwoord, kansleaus.
Wij zien ze hier voorbij komen terwijl de auto's jonger zijn met minder kilometers...
Kortom, toegeëint op 4 jaar of max 180k km en daarna moet je gaan nadenken of je risico's wilt gaan lopen.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 19.10.2021 - 17:39
door Hans oet Twent
Pfff ik heb 2015 D4 4 cylinder die in 2014 in elkaar is geschroefd. Ding loopt als een tierelier!

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 20.10.2021 - 09:44
door diesel01
Tja daar hebben de mensen met een kapot gelopen D4 niet zo veel aan, die zitten met een schade van tussen de 3 en de 10k

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 20.10.2021 - 10:35
door rfs88
D3 motoren hebben ook last van zwakke koppakkingen en gescheurde blokken....kan er helaas zelf over meepraten, er was zelfs een coulance regeling beschikbaar

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 13.11.2021 - 10:20
door decram
Een update; De dealer belde (na de wagen opnieuw is binnengebracht op 27 oktober 2021 ) dat ze een nieuwe EGR cooler gaan installeren. Ik heb de wagen nu sinds gisteren (10 november) terug. Ongeveer een 200 kilometer gereden en alles normaal. Hopelijk is dit het einde van de problemen.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 13.11.2021 - 11:23
door Frits V70
rfs88 schreef: 20.10.2021 - 10:35 D3 motoren hebben ook last van zwakke koppakkingen en gescheurde blokken....kan er helaas zelf over meepraten, er was zelfs een coulance regeling beschikbaar
Hebben we het hier over de 5 cilinder??

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 13.11.2021 - 14:44
door Ferrari
Frits V70 schreef: 13.11.2021 - 11:23
rfs88 schreef: 20.10.2021 - 10:35 D3 motoren hebben ook last van zwakke koppakkingen en gescheurde blokken....kan er helaas zelf over meepraten, er was zelfs een coulance regeling beschikbaar
Hebben we het hier over de 5 cilinder??
Nee, het gaat hier over de 4 cilinder VEA diesels.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 13.11.2021 - 19:17
door teebee
Ferrari schreef: 13.11.2021 - 14:44
Frits V70 schreef: 13.11.2021 - 11:23
rfs88 schreef: 20.10.2021 - 10:35 D3 motoren hebben ook last van zwakke koppakkingen en gescheurde blokken....kan er helaas zelf over meepraten, er was zelfs een coulance regeling beschikbaar
Hebben we het hier over de 5 cilinder??
Nee, het gaat hier over de 4 cilinder VEA diesels.
Ow, ik dacht al…. Die D3 5-pitter staat juist bekend om zn (bijna) onverwoestbare en probleemloze performance.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 14.11.2021 - 09:53
door Frits V70
teebee schreef: 13.11.2021 - 19:17
Ferrari schreef: 13.11.2021 - 14:44
Frits V70 schreef: 13.11.2021 - 11:23 Hebben we het hier over de 5 cilinder??
Nee, het gaat hier over de 4 cilinder VEA diesels.
Ow, ik dacht al…. Die D3 5-pitter staat juist bekend om zn (bijna) onverwoestbare en probleemloze performance.
Ik heb zowel de XC60 destijds als nu mijn XC70 daar specifiek op uitgezocht. Kwam mij ook al raar voor.

Wel triest voor de VEA bezitters, geen reclame voor Volvo.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 14.11.2021 - 10:10
door Ferrari
Het zal wellicht een klein percentage zijn die problemen ondervindt met de VEA diesel, maar ik ben ook blij met de 5-cilinder - en klopt op een stuk hout -

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 14.11.2021 - 12:20
door Frits V70
Ferrari schreef: 14.11.2021 - 10:10 Het zal wellicht een klein percentage zijn die problemen ondervindt met de VEA diesel.
Als dat zo is zou ik van Volvo coulance verwachten. Als ik het e.e.a. hier goed gevolgd heb is dat niet het geval.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 14.11.2021 - 12:34
door -KJ-
In mijn geval wel (20%), zelfs met 190.000km en een leeftijd van 6 jaar. Maar dat was te danken aan de inzet van de dealer.

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 15.11.2021 - 10:44
door rfs88
dit topic daat over VEA , maar de 5 cilinders hebben hier wel degelijk ook last van helaas... wellicht in mindere maten maar het is zeker niets nieuws...

Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Geplaatst: 15.11.2021 - 14:02
door teebee
rfs88 schreef: 15.11.2021 - 10:44 dit topic daat over VEA , maar de 5 cilinders hebben hier wel degelijk ook last van helaas... wellicht in mindere maten maar het is zeker niets nieuws...
Dat ‘in mindere mate’ zal dan een heel miniem aantal zijn, ik heb er bij een 5-pitter nog nooit van gehoord. Het tegendeel geldt: ik heb daar door de jaren heen uitsluitend uiterst positieve ervaringen (ook persoonlijk) over vernomen.