Pagina 1 van 2
Overdrive; wel of niet doen
Geplaatst: 05.10.2006 - 14:54
door pierre
Op internet vond ik een Volvo 244 Turbo uit '84 met een vier versnellingsbak plus overdrive.
Ik kan mij herinneren dat mijn vader indertijd een Volvo 245 Diesel had met een soortgelijke versnellingsbak. Hier had hij destijds veel problemen mee.
Nu is mijn vraag: was dit een op zichzelf staand probleem of is dit een zwak puntje geweest bij alle Volvo's met deze versnellingsbak?

Geplaatst: 05.10.2006 - 18:13
door Oscar nmgn
Volgens mij zijn de overdrives van Volvo prima in orde hoor ... bovendien waren het eerder de dieselblokken die problemen gaven dan de bakken.
Maar goed zo´n Volvo expert ben ik niet, ik weet alleen wel dat een 4bak zonder overdrive echt een no-go is

Geplaatst: 05.10.2006 - 18:16
door ps-amazon
mee eens; heb een Amazon met overdrive, en zou echt niet anders willen; rij rally's met deze auto en de versnellingsbak en overdrive krijgen het flink voor de kiezen, maar alles blijft goed werken
Geplaatst: 05.10.2006 - 18:28
door pierre
Ik keek even bij Jesse's topic over zijn 'nieuwe' 244 Turbo en deze blijkt er problemen mee te hebben...
jesseV40 schreef:hij schiet regelmatig uit de overdrive...niet zo heel erg fijn als je vol gas rijd en hij schiet uit z'n overdrive!
Ik zal er even extra op letten tijdens de proefrit.
Oscar nmgn schreef:Volgens mij zijn de overdrives van Volvo prima in orde hoor ... bovendien waren het eerder de dieselblokken die problemen gaven dan de bakken.
Wat betreft het blok had mn vader inderdaad ook de nodige problemen met de verstuivers...Voor de rest heeft hij met 6 andere Volvo's nagenoeg probleemloos gereden

Geplaatst: 05.10.2006 - 18:56
door Battlecruiser
Ik heb jaren geleden wel 200.000km gereden met 2 volvo's met overdrive. Nooit een probleem mee gehad. Het lichtjes indrukken van de koppeling (aanbevolen in het instr.boekje) deed ik nooit, nergens voor nodig.
Geplaatst: 06.10.2006 - 11:40
door Henri144
Een overdrive voor een 140 is mij diverse keren (en door verschillende mensen) sterk afgeraden, aangezien zo'n bak nogal wat storing schijnt te vertonen. Ik heb er dus geen ervaring mee, en al helemaal niet met een 240, maar wat rondkijken op fora lijkt mij zeker niet verkeerd.....
[edit]
Net gelezen dat een overdrive voor een 200-serie stukken beter is dan die voor de 140-serie...... Doen dus maar!
[/edit]
Geplaatst: 06.10.2006 - 11:49
door dopdedouwer
Henri144 schreef:Een overdrive voor een 140 is mij diverse keren (en door verschillende mensen) sterk afgeraden, aangezien zo'n bak nogal wat storing schijnt te vertonen. Ik heb er dus geen ervaring mee, en al helemaal niet met een 240, maar wat rondkijken op fora lijkt mij zeker niet verkeerd.....
[edit]
Net gelezen dat een overdrive voor een 200-serie stukken beter is dan die voor de 140-serie...... Doen dus maar!
[/edit]
Je hebt voor de 140 ook een J-type overdrive die moet een stuk beter zijn.
Geplaatst: 06.10.2006 - 11:57
door Henri144
Je hebt voor de 140 ook een J-type overdrive die moet een stuk beter zijn.
Inmiddels ben ik trouwens helemaal van dat overdrive-idee af...... Gewoon de radio wat harder en lekker rustig rijden...

Geplaatst: 06.10.2006 - 20:40
door Oscar nmgn
90 rijden dus?
ik rij met mijn 164 in de overdrive ongeveer 120 op teller bij 3100 toeren ... dat zou ik voor geen goud willen missen

Geplaatst: 06.10.2006 - 22:18
door v70jan
mijn vader heeft een 240 met elec overdrive gehad hier nooit problemen mee gehad 300000+km
Geplaatst: 12.10.2006 - 22:42
door vaan
Betrouwbaar, de overdrive. En mocht er eens wat mis zijn, is het vaak redelijk eenvoudig, het is niet zo dat alles direct aan gort draait. Heb zelf 3 Volvo's met een overdrive (waaronder een 245 Turbo) en allemaal gaat het probleemloos.
En die Turbo: doen, als hij goed is! Dikke pret!
Geplaatst: 25.10.2006 - 16:05
door The Driver
Die overdrive is prima in orde.
Is ook niet voor niets tot 1995 in de 940 leverbaar geweest.
Overdrive's op zich hebben een slechte naam gekregen, doordat ze ook vaak in Engelse auto's zaten en daar ging het vaak mis (slijpsel van de versnellingsbak wat in de overdrive terecht komt, is meestal de oorzaak)
Maar in de oerdegelijke Volvo-bakken is het geen enkel probleem.
Geplaatst: 01.01.2009 - 15:32
door Jambon
Dag,
De 140 overdrive is er eentje van "Laycock" en werd op veel verschillende auto's gebruikt. Ik ken bv een exemplaar dat al 17 jar onder een MGB zit, is er in "74 onder geschroefd, heeft gdurende de laatste 17 jr alleen maar regulier onderhoud gehad. De auto is een jaar of 10 geleden voorzien van een sneller blok. Maar de overdrive blijft werken. Het relais kan haperen of gewoon sneuvelen, maar doet niets af aan de techniek. Noem een engelse auto en hij zat er wel onder. Je moet je eerder afvragen, "hoeveel zijn er niet stuk gegaan" , want daar hoor j niemand over....
Heb ik nog een vraag. Ik heb een ODbak met korte aandrijfas liggen van een164. Met het juiste koppelinghuis moet die achter een B20 passen. Wie weet welke en wat moet er eventueel worden aangepast.
Geplaatst: 01.01.2009 - 17:01
door Grijze144
B20 en B30 hebben andere overdrives, resp. M41 en M410. De B30 heeft een ander kopp. huis (boutgaten, diepte). Alleen als je kopp. huizen door gaat zagen en aan elkaar last heb je een kans. Of zoek een P1800 die een M410 aan de B20 had. Meer info:
http://www.buvic.com/car/repairs/transmissionswap.html
Verkoop je 164 bak en koop een 144 bak, minste werk.
Geplaatst: 01.01.2009 - 19:13
door whitehorsekart
De J-types zijn sterk, maar met een diesel of een turbo ervoor?
Ik zou zelfs met in- en uitschakelen met de koppeling nog niet zeker zijn.
Ik zou dan altijd kiezen voor de 5-bak, da's ook eenvoudiger inbouwen bij de "schuine" Volvo motoren.
Achter een motor met het koppel en vermogen van een B20 gaat het prima met een Laycock overdrive, zelfs met de injectieversie. (Wél de koppeling gebruiken!)
@jambo: weet je dat je op een heel oud draadje van oktober 2005 reageerde?.
Geplaatst: 01.01.2009 - 19:19
door Jambon
nu wel, ben er net achter hoe een nieuwe topic te plaatsen, weet alleen niet hoe in de juiste rubriek.....
Geplaatst: 01.01.2009 - 19:20
door Jambon
overigens doet mijn B20 140+, dus daarom lijkt me de 164 set de juiste keus
Geplaatst: 01.01.2009 - 20:08
door whitehorsekart
Mijn 144 uit 1972 loopt een stuk harder dan 140 hoor en heeft ook een overdrive!
Geen enkel probleem, maar wél de koppeling gebruiken bij het in en uitschakelen.
En welkom trouwens, je bent meteen behoorlijk actief!
Geplaatst: 01.01.2009 - 20:30
door Jambon
sorry, 140+ pk.
Actief, tja, noem het aanslingeren van een oude hobby. De auto staat stil sinds "98. Loopt 1 op 6, toen was een 205 een stuk goedkoper te rijden. (nu nog) Dan rijdt je auto vd zaak, huis heeft aandacht nodig en dan sterft het langzaam. (Heb ook een 544 en MGBGT, ook projecten)
Heb nog even gedacht om een leuke "73 142 te kopen, ipv de huidige, maar ja, daar is thuis het niet mee eens. Dus dan nemen we deze maar onder handen. En dan helaas gas er in, anders rij ik me arm.....
Geplaatst: 01.01.2009 - 21:13
door whitehorsekart
Ik heb de 144 ook op LPG staan, en mits goed afgesteld is dat geen probleem. Het vermogensverlies valt best mee, tenminste met de stromberg. Ten opzichte van je weber zul je iets meer kwijt zijn.Welke weber heb je er trouwens op zitten? En heb je een stabilisator vóór bijgezet? Ik overweeg eerst een zwaardere achter te monteren.
Trouwens, 140 pk lijkt me wat optimistisch, heb je hem op een rollenbank gehad? En een fotoo'tje van je wagen?