Volvo V50; "Sleutel fout probeer opnieuw" i.c.m. "Storing remsyst. stop auto z.s.m"
Geplaatst: 16.04.2019 - 19:29
Hallo,
Sinds 2009 rijd ik met veel plezier in mijn Volvo V50 2.4 (Benzine) momentum uit 2004.
Sinds afgelopen vrijdag is er iets vreemds aan de hand. Normaal gesproken hoor je het stuurslot ontgrendelen zodra je de sleutel in het contactslot steekt. Als ik dan het contact aanzet, gaan de controlelampjes op het dashboard branden en komt de radio tot leven. Vrijdagavond hoorde ik het stuurslot niet ontgrendelen, gingen de controlelampjes op het dashboard niet branden maar verscheen de melding "Sleutel Fout probeer opnieuw". omdat ik dit voor het eerst zag en haast had (dus geen tijd voor dit soort zaken), heb ik de sleutel uit het contactslot gehaald, er weer ingestoken en direct doorgedraaid naar stand 3 (starten), de motor startte na ongeveer 1 seconde en sloeg meteen aan. daarna gingen de lampjes op het dashboard ook aan. de radio volgde iets later (ongeveer 5 seconden gok ik). De rit verliep normaal totdat ik de motor uitzetten (ik draaide de contactsleutel naar stand 1), toen verscheen ineens de melding "Storing remsysteem stop auto z.s.m."dit ging vergezeld van het gevarendriehoeklampje onder het display. Ik heb de sleutel eruit gehaald en toen ik later weer wilde wegrijden herhaalde de sleutel storing zich. na een rit zonder bijzonderheden weer de remstoring bij het uitschakelen van de motor.
Na het lezen van verschillende fora en navraag bij een vriend met meer autokennis dan ik heb ik het volgende gedaan:
- accu gemeten en laten testen (12,75 volt rustspanning, capaciteit accuwaarde 634A (accuwaarde is 680A))
- laadspanning gemeten (14,7 volt (wel pas na ongeveer 10 seconden na starten))
- ECM module (naast luchtfilter) los gehad en contacten bekeken (zagen er mooi schoon en droog uit) en schoongemaakt.
- CEM module (onder dashboard passagierszijde) uitgebouwd, alle contacten bekeken (zagen er ook mooi schoon en droog uit), contacten schoongemaakt, alle zekeringen doorgemeten (zijn allemaal goed)
- massa-aansluitingen onder motorkap (op linker veerpoot) allemaal los gehad, schoongemaakt en weer gemonteerd
- aansluitingen op dynamo gecontroleerd (zaten goed vast en zagen er mooi schoon uit (Dynamo is in december vervangen)
- batterij in de sleutel vervangen
- auto met startkabels aan mijn bestelbus gekoppeld (accuspanning 14,5 volt) maar ook dan krijg ik de zelfde storingen...)
Na al deze handelingen was de storing er nog steeds, vreemd genoeg is op het geleende OBD uitleeskastje geen van de storing terug te zien (zelfs als de storing op het display staat, zegt het kastje dat er geen meldingen zijn?!?!)
Zoals eerder geschreven kan ik de auto starten door de sleutel na insteken direct door te draaien. na een rit van zo'n 10 minuten kon ik de motor uitschakelen zonder de remstoring te krijgen. Toen ik de sleutel weer in het contact stak, ontgrendelde het stuurslot zoals normaal, ook het starten verliep normaal. Dat 3 keer geprobeerd zonder problemen. Probleem opgelost dacht ik.
Echter toen ik na 10 minuten weer de auto wilde starten kreeg ik weer het zelfde probleem.
Ik weet nu even niet meer waar ik moet zoeken, ik heb geleden dat het een probleem in de kabelboom kan zijn, maar er zitten zoveel kabels in de auto dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen.
Ik hoop dat iemand dit probleem als eens gehad heeft en mij verder kan helpen.
Alvast bedankt!
gr.
René
Sinds 2009 rijd ik met veel plezier in mijn Volvo V50 2.4 (Benzine) momentum uit 2004.
Sinds afgelopen vrijdag is er iets vreemds aan de hand. Normaal gesproken hoor je het stuurslot ontgrendelen zodra je de sleutel in het contactslot steekt. Als ik dan het contact aanzet, gaan de controlelampjes op het dashboard branden en komt de radio tot leven. Vrijdagavond hoorde ik het stuurslot niet ontgrendelen, gingen de controlelampjes op het dashboard niet branden maar verscheen de melding "Sleutel Fout probeer opnieuw". omdat ik dit voor het eerst zag en haast had (dus geen tijd voor dit soort zaken), heb ik de sleutel uit het contactslot gehaald, er weer ingestoken en direct doorgedraaid naar stand 3 (starten), de motor startte na ongeveer 1 seconde en sloeg meteen aan. daarna gingen de lampjes op het dashboard ook aan. de radio volgde iets later (ongeveer 5 seconden gok ik). De rit verliep normaal totdat ik de motor uitzetten (ik draaide de contactsleutel naar stand 1), toen verscheen ineens de melding "Storing remsysteem stop auto z.s.m."dit ging vergezeld van het gevarendriehoeklampje onder het display. Ik heb de sleutel eruit gehaald en toen ik later weer wilde wegrijden herhaalde de sleutel storing zich. na een rit zonder bijzonderheden weer de remstoring bij het uitschakelen van de motor.
Na het lezen van verschillende fora en navraag bij een vriend met meer autokennis dan ik heb ik het volgende gedaan:
- accu gemeten en laten testen (12,75 volt rustspanning, capaciteit accuwaarde 634A (accuwaarde is 680A))
- laadspanning gemeten (14,7 volt (wel pas na ongeveer 10 seconden na starten))
- ECM module (naast luchtfilter) los gehad en contacten bekeken (zagen er mooi schoon en droog uit) en schoongemaakt.
- CEM module (onder dashboard passagierszijde) uitgebouwd, alle contacten bekeken (zagen er ook mooi schoon en droog uit), contacten schoongemaakt, alle zekeringen doorgemeten (zijn allemaal goed)
- massa-aansluitingen onder motorkap (op linker veerpoot) allemaal los gehad, schoongemaakt en weer gemonteerd
- aansluitingen op dynamo gecontroleerd (zaten goed vast en zagen er mooi schoon uit (Dynamo is in december vervangen)
- batterij in de sleutel vervangen
- auto met startkabels aan mijn bestelbus gekoppeld (accuspanning 14,5 volt) maar ook dan krijg ik de zelfde storingen...)
Na al deze handelingen was de storing er nog steeds, vreemd genoeg is op het geleende OBD uitleeskastje geen van de storing terug te zien (zelfs als de storing op het display staat, zegt het kastje dat er geen meldingen zijn?!?!)
Zoals eerder geschreven kan ik de auto starten door de sleutel na insteken direct door te draaien. na een rit van zo'n 10 minuten kon ik de motor uitschakelen zonder de remstoring te krijgen. Toen ik de sleutel weer in het contact stak, ontgrendelde het stuurslot zoals normaal, ook het starten verliep normaal. Dat 3 keer geprobeerd zonder problemen. Probleem opgelost dacht ik.
Echter toen ik na 10 minuten weer de auto wilde starten kreeg ik weer het zelfde probleem.
Ik weet nu even niet meer waar ik moet zoeken, ik heb geleden dat het een probleem in de kabelboom kan zijn, maar er zitten zoveel kabels in de auto dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen.
Ik hoop dat iemand dit probleem als eens gehad heeft en mij verder kan helpen.
Alvast bedankt!
gr.
René