Let op! Vervangings interval distributie en multiriem 2.0 diesel aangepast

De grotere Volvo's
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Jelmer de Jong schreef:
Texels schreef: Volvo is een relatief duur "premium" merk. Indien het bedrijf waterpompen installeert die om de 150K vervangen moeten worden dan lijkt mij een overstap naar een betere toeleverancier verstandig

Ik lees dit soort dingen al vele jaren, distributieriem vervangen, dan ook de waterpomp, "want alles ligt toch open". Een goed onderdeel zou mijn inziens langer moeten meegaan. Het is immers geen Dacia (Waar je goedkope onderdelen zou verwachten)

Weet iemand of Volvo motoren vrijlopers zijn? Daar hoor ja autojournalisten eigenlijk nooit over. Toch wel fijn idee om dat te weten. Toyota deed dat vroeger wel, of hun huidige motoren nog steeds zo ontworpen zijn weet ik niet (Non-interference noemen ze het in de USA dacht ik)
Ik heb de waterpomp laten vervangen omdat bij mij de interval nog 240k was, voor de bekendmaking van Volvo over het verkorten tot 150k. Als ik zou wachten op de volgende riemwissel zou de pomp 480k mee moeten gaan en dat vind ik te veel risico voor de geringe meerprijs van de waterpomp.
Logische aanpak. Zo zou ik het ook preventief laten vervangen. Pomp zelf schijnt niet duur te zijn, en zal per motor verschillen hoe makkelijk de monteur er bij kan?
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

OGA244 schreef: Ik ken ook substantieel meer Volvo's met > 500.000km op de klok dan Honda's
Hoge kilometer standen vind ik altijd meerdere kanten hebben. Het staat of valt ook vaak bij de bereidheid van eigenaren om (relatief) veel geld aan hun auto te spenderen
En aangezien Volvo een typisch diesel merk is, en er veel meer verkocht worden dan van het wat doodbloedende Honda, krijg je zo ook automatisch meer auto's met 5/6/7/ ton op de teller

(In een oude Renault of FIAT gaan weinig mensen nog 2000 E stoppen, bij sommige andere merken zoals ook Volvo is die kans veel groter denk ik)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Soms zeg je ook zinnige dingen
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

V70/2.4D/2003 schreef:
Texels schreef:
Jelmer de Jong schreef: Bij beide kan je nog +/- 70.- voor de waterpomp optellen.
U bedoelt dat Volvo zwaar inferieure onderdelen monteert? Net als VW?
Ik heb een benzine Honda gehad die in tien jaar tijd 400.000 km plus liep zonder vervanging van dergelijke onderdelen. Startmotor, dynamo, en alle pompen zouden mijns inziens een dergelijke afstand mee moeten gaan.
Als iets al na 150K vervangen moet worden is het rotzooi
Texels:

Volvo schrijft voor dat bij een bepaalde km. Stand dingen vervangen moeten worden. Dat hoeft niet, heb je zelf in de hand....maar om nu gelijk te brullen dat, omdat iets bij 150.000 vervangen moet worden per definitie rotzooi is gaat mij veuls te krap deur de bochte. Ik schaar dat onder regulier onderhoud en als je dat doet is een half miljoen km in principe geen probleem....daar zijn bij Volvo ik weet niet hoeveel voorbeelden van.

Mijn advies, verdiep je nu eens goed in Volvo. De B21 en B23 motoren, de D5, de roffel, stuk voor stuk blokken die "for life" mee gingen.
Ik heb een 5 cilinder diesel, maar ik vind een grote benzine motor veel fijner om mee te rijden
Die diesel dus puur om financiële redenen gekocht (vorige week 1500 km in vijf dagen)

Fors turbogat, weinig lineaire krachtopbouw, wat lastig te doseren, gelukkig haal ik met automaat nu bijna 1 op 17 (rustige rijstijl)

Wat mij wel opvalt: vroeger moest bij veel VW producten zelfs elke 90.000 km de distributie riem worden vervangen. En nam men dan de waterpomp meteen mee
Bij andere pompen zou men zulke korte invallen niet acceptabel vinden vermoed ik. Waarom bij een koelvloeistof pomp dan wel?

(Of anders gezegd: waarom kunnen toeleveranciers een waterpomp niet net zo betrouwbaar maken als een brandstofpomp?)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oops: Fors turbogat bij een D5?, Weinig lineaire krachtopbouw? Dan is er wat loos. Gauw inruilen. Hij (de Turbo) gaat het begeven.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik vermoed 'n geval van honda bloed..
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Texels schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:
Texels schreef: U bedoelt dat Volvo zwaar inferieure onderdelen monteert? Net als VW?
Ik heb een benzine Honda gehad die in tien jaar tijd 400.000 km plus liep zonder vervanging van dergelijke onderdelen. Startmotor, dynamo, en alle pompen zouden mijns inziens een dergelijke afstand mee moeten gaan.
Als iets al na 150K vervangen moet worden is het rotzooi
Texels:

Volvo schrijft voor dat bij een bepaalde km. Stand dingen vervangen moeten worden. Dat hoeft niet, heb je zelf in de hand....maar om nu gelijk te brullen dat, omdat iets bij 150.000 vervangen moet worden per definitie rotzooi is gaat mij veuls te krap deur de bochte. Ik schaar dat onder regulier onderhoud en als je dat doet is een half miljoen km in principe geen probleem....daar zijn bij Volvo ik weet niet hoeveel voorbeelden van.

Mijn advies, verdiep je nu eens goed in Volvo. De B21 en B23 motoren, de D5, de roffel, stuk voor stuk blokken die "for life" mee gingen.
Ik heb een 5 cilinder diesel, maar ik vind een grote benzine motor veel fijner om mee te rijden
Die diesel dus puur om financiële redenen gekocht (vorige week 1500 km in vijf dagen)

Fors turbogat, weinig lineaire krachtopbouw, wat lastig te doseren, gelukkig haal ik met automaat nu bijna 1 op 17 (rustige rijstijl)

Wat mij wel opvalt: vroeger moest bij veel VW producten zelfs elke 90.000 km de distributie riem worden vervangen. En nam men dan de waterpomp meteen mee
Bij andere pompen zou men zulke korte invallen niet acceptabel vinden vermoed ik. Waarom bij een koelvloeistof pomp dan wel?

(Of anders gezegd: waarom kunnen toeleveranciers een waterpomp niet net zo betrouwbaar maken als een brandstofpomp?)
Heeft met de gehele constructie te maken en het type vloeistof dat er doorheen gaat.
Bij de 5 cilinder diesels hanteerde Volvo zelf altijd iedere 360.000 km vervangen.
Toen ik bij mijn S60 de distributie liet vervangen gaf men aan de pomp niet standaard mee te nemen maar pas de keer erop.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 695
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

Als ik de prijzen zo rondom zie, en bij de dealer al helemaal droevig wordt van de distributie prijzen is dit toch wel erg goedkoop :

https://www.potgieter.nl/distributieriem/volvo/v60
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dat kost alleen een distributieriem bij een dealer ook. wel appels met appels vergelijken
V60-T5

OGA244 schreef: dat kost alleen een distributieriem bij een dealer ook. wel appels met appels vergelijken
Als dat bij de dealer alleen de distributieriem is dan is potgieter toch goedkoper, of zijn er nog andere verschillen?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die doet toch niet meer dan de riem en spanners voor dat geld
V60-T5

Wat doet de dealer dan extra bij een wissel?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

'n complete beurt?
V60-T5

Dan is de dealer een kleine €250,- duurder als Potgieter voor de zelfde werkzaamheden wel een erg groot verschil.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat geloof ik niet van je
V60-T5

Als ik op de site van Volvo kijk bij onderhoudsprijzen kost een 150000KM beurt kost voor een V60 mj2018 D4 motor € 1215,- de andere beurten €435,- en met extra filter € 590,-
Dan is dit toch een € 600,- die je kunt toerekenen aan de distributieriem vervanging
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

V60-T5 schreef: Als ik op de site van Volvo kijk bij onderhoudsprijzen kost een 150000KM beurt kost voor een V60 mj2018 D4 motor € 1215,- de andere beurten €435,- en met extra filter € 590,-
Dan is dit toch een € 600,- die je kunt toerekenen aan de distributieriem vervanging
En de multiriem en zijn spanner, diverse boutjes, moertjes, vulplaatje, .....
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Mis bij potgieter de D4, dus 'n goed vergelijk is niet te maken, probeer je niet te verliezen in aannames
Appels met appels vergelijken, zou met 'n 2018 V60T5 niet teveel gaan gokken met je onderhoud
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

V70Rene schreef: Als ik de prijzen zo rondom zie, en bij de dealer al helemaal droevig wordt van de distributie prijzen is dit toch wel erg goedkoop :

https://www.potgieter.nl/distributieriem/volvo/v60
Er staat bij dat dit vanaf prijzen zijn daarbij staan er allerlei motoren bij die nooit in een v60 geleverd zijn...
V60-T5

OGA244 schreef: Mis bij potgieter de D4, dus 'n goed vergelijk is niet te maken, probeer je niet te verliezen in aannames
Appels met appels vergelijken, zou met 'n 2018 V60T5 niet teveel gaan gokken met je onderhoud
Gokken m.b.t. onderhoud zal ik zeker niet doen. Maar de prijzen bij dealer zijn wel aan de stevige kant.
Heb hier een offerte liggen voor een trekhaak (kon toen niet geleverd worden) van de dealer en van een volvo specialist maar daar zit dan wel een behoorlijk prijsverschil in.
Dat met die trillingen is uitgesproken maar ben het nog niet vergeten en hij zal zijn best moeten doen om mij als klant te willen houden.
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”