De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja, zelfde ervaring ook de filosofie is er 1 van uit de regio, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
Heb er de Awd en bak laten spoelen, trekhaak laten monteren en dat was in alle gevallen super geregeld tegen nette prijzen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Vraag: zit er bij de jaarbeurt/apk bij die firma ook Volvocard.nl (hulp bij, etc....)?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27478
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Aangezien ze officieel erkend zijn als reparateur gok ik van wel.

Tja het klinkt flauw over de beurt, maar ik lees niets bijzonders.
Zo is het feitelijk hoe het hoort te gebeuren. Helaas zie je het tegenwoordig op veel plaatsen wel anders.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 25.08.2022 - 12:18 Aangezien ze officieel erkend zijn als reparateur gok ik van wel.

Tja het klinkt flauw over de beurt, maar ik lees niets bijzonders.
Zo is het feitelijk hoe het hoort te gebeuren. Helaas zie je het tegenwoordig op veel plaatsen wel anders.
Precies maar wel een goed verslag en als XC rijder voor mij goede aanwijzingen onderhoud. THX Johan.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

mees schreef: 25.08.2022 - 12:07 Vraag: zit er bij de jaarbeurt/apk bij die firma ook Volvocard.nl (hulp bij, etc....)?
Ja, Volvo erkend servicepunt. Dus zelfde Volvo Assistance als bij de dealer.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

mees schreef: 25.08.2022 - 12:07 Vraag: zit er bij de jaarbeurt/apk bij die firma ook Volvocard.nl (hulp bij, etc....)?
Jazeker! Ik spreek uit een ruime ervaring.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mooi mannen, nu nog verhuizen :-D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

mees goed onderhoud is wel paar uur rijden waard. Nederland is klein qua afstand.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 25.08.2022 - 11:59 Heb er de Awd en bak laten spoelen, trekhaak laten monteren en dat was in alle gevallen super geregeld tegen nette prijzen.
Ja, dat vind ik ook. Beste onderhoudservaring met de Volvo tot nu toe. Ondanks de drukte blijft iedereen daar enorm ontspannen. Ook wel prettig.
mees schreef: 25.08.2022 - 14:59 Mooi mannen, nu nog verhuizen
Nou, vlak in de buurt ligt de Sallandse Heuvelrug. Combineer de beurt met een lekker lang weekend kamperen, hier bijvoorbeeld https://holterberg.ardoer.com/nl/
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Leuk verslag, fijn om te horen dat de auto in zo'n goede staat nog is. Altijd fijn als er mensen met liefde voor het vak aan je auto werken. Ik prijs me dan maar gelukkig dat ik die ervaring met mijn dealer om de hoek heb.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dat kamperen hebben we (op loop afstand) bij Uden gedaan jaren terug
toen de GT5 meerdere keren werd 'geflushed, vervangen en behandeld' daar door de drie bekende namen (voordat de afsplitsing naar Elst plaats vond).
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik kijk naar de foto van de AOC

Sorry maar vragen is nooit dom.....wat bedoel je met de de AOC :(
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bover schreef: 01.09.2022 - 14:36 ik kijk naar de foto van de AOC

Sorry maar vragen is nooit dom.....wat bedoel je met de de AOC :(
natuurlijk de oliepomp van de HAldex.... O.O
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Zo, ook terug ingelogd na de vakantie (niet weg maar werk / klus vakantie ha ha)

leuk stuk om ff te lezen Johan, en een goed advies om op te volgen. De mijne is nu ook een jaar of 7 en wellicht goed om volgend jaar hier es over na te denken.
minder leuk dat je vakantieplezier wat deuken heeft opgelopen,. panne in buitenland is altijd extra vervelend.

Hier 2 weken geleden een "tussen" beurt met olie , incl wel alle filters en APK bij de lokale dealert,
er moest een gaspedaal standmelder worden vervangen (dit was de oorzaak van de sporatdisch niet te activeren cruise control)
en een stuurkogel is vervangen (rechts, 2e keer, snap dat niet ,maar goed)
al met al weer 1250 eur lichter.

Automaatolie bij 100k al laten vervangen, airco ook 2 jaar geleden, evenals koelvloeostof.

Nu eerst weer lekker genieten van de XC Johan, en ik hoop dat de T5 zo langzamerhand weer op huis aan komt.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

sanco schreef: 07.09.2022 - 20:43 De mijne is nu ook een jaar of 7 en wellicht goed om volgend jaar hier es over na te denken.
Als je een brug hebt, een luchtcompressor (voor het leegzuigen) en een oliepomp om te vullen dan is het allemaal (AWD, AOC, haakse overbrenging) in principe ook goed zelf te doen als je het een keertje gezien hebt. Laat dat dan maar weten.

2x de rechterkant stuk is bijzonder. Toevallig een plek waar je altijd rechts instuurt en dan een drempel of kuiltje neemt, bijvoorbeeld bij het inrijden van een schuur of oprit o.i.d.?

T5 is inmiddels terug, gerepareerd en voorzien van een verse APK. Helaas blijkt de camper naar sterk rechts te trekken, met dank aan de transporteur. Zucht. Maandag a.s. een afspraak voor uitlijnen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

camper met geweld omhoog getrokken aan het wiel?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Het wordt weer tijd voor een update over de XC70. De 5 cilinder diesel tokkelt nog vrijwel dagelijks. Bij koud weer kan dat ding behoorlijk nagelen maar dankzij de standkachel-voorverwarming duurt dat nog geen halve minuut, en zeker als het blok flink warm is na een lange rit, snort het dieseltje als een tevreden kat. Zo heerlijk als dat klinkt, geweldig.

Onlangs had ik een lekke zomerband. Altijd op het moment dat het eigenlijk niet uit komt: regen, deadlines en een volle agenda. Maar omdat het thuis gebeurde is het inroepen van de Assistance mij dan echt een brug te ver. Ik heb immers een heavy duty krik, goed gereedschap en een regenjas en zou mij werkelijk schamen om dan te gaan bellen. Ik heb op dat moment de winterwielenset gemonteerd, dat had allang gemoeten (maar ja, deadlines en een volle agenda ….) Ook bij een lekke band is een extra set wielen handig. Dat had ik mij niet zo gerealiseerd. Het hele jaar rond met all-weather banden lijkt aantrekkelijk maar niet in geval van een lekke band. Want deze lekke zomerband heeft nog 4 mm. profiel. Een nieuwe all-weather band heeft 8 mm profiel. Dat betekent dat in zo’n geval de andere aan dezelfde as ook maar moet worden vervangen mocht de lekke band niet kunnen worden gerepareerd. Maar de XC70 heeft AWD. Dan ontstaat de situatie dat voor 4 mm profiel heeft en achter 8 mm profiel. Het zal vast kunnen maar ik zou toch huiver hebben voor een dergelijk verschil. Dus worst case betekent één lekke band, 4 nieuwe banden. In mijn geval kon er een prop in en waren we voor 12,50 euro weer helemaal klaar. Soms zit het mee :-). Overigens, mocht de band niet kunnen worden gerepareerd dan was ik op zoek gegaan naar een 2e hands met vergelijkbare profieldikte, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dan 4 nieuwe banden te kopen. Maar ja, dat advies zal niemand durven geven, nieuw is natuurlijk altijd veiliger.

Ruim twee maanden na de stuurhuisflush keek ik toevallig onder de motorkap – nou ja, toevallig, dat ook weer niet helemaal, eens in de zoveel tijd poets ik ook het motorcompartiment – en wat zag mijn oog? Het peil van de stuurhuisolie stond net onder het minimum. Waarschijnlijk nog een kleine luchtbel die in de loop der tijd tevoorschijn is gekomen. Bij de Volvo-garage een litertje van dat vloeibare goud opgehaald (à raison van 32 euro). Ik had het nummer thuis opgeschreven en controleerde dat even met het nummer op de verpakking die de receptionist op de balie zette. Receptionist: “Vertrouw je me niet?”. Op de een of andere manier accordeert het tussen mij en hem niet heel erg goed.
Handig om te weten: het verschil tussen min. en max. in het tankje is op de kop af 0,1 liter.

En dan hebben we nog altijd de nieuwe emissietest voor euro5 en euro6 diesels die per 1 januari 2023 in gaat. Ik heb maar eens gebeld met APK keuringstation Warnders in Hoogeveen, gezien mijn goede ervaringen met de 200D afgelopen zomer. Ja, ze hadden al ervaring met deze fijnstofmeting. En dat was niet al te best. Die dag waren er 4 diesels afgekeurd op de emissietest. Maar omdat het nog geen 1 januari is, nu nog goedgekeurd.
Tip: ben je in 2023 in de markt voor een euro5 of euro6 diesel en is de APK van 2022, laat dan altijd een fijnstofmeting uitvoeren op deze occasion. Daarmee kun je jezelf een hoop ellende besparen.

Ik kon wel even langs komen, zo tegen het einde van de middag, dan was het rustig en konden ze wel even een meting doen. Zo gezegd, zo gedaan. Het resultaat: 1.230 deeltjes per cm3. De lucht in de hal bevatte 6.250 deeltjes per cm3. Men rekende mij geen kosten voor het uitvoeren van deze meting. Volgend jaar zouden de APK tarieven gelijk blijven dus de APK heb ik niet vervroegd, daar is immers op basis van deze waarden geen noodzaak toe.

Ik heb ook de vraag gesteld in welk geval er een goede kans is om niet door de test te komen. De keurmeester noemde twee zaken: korte ritjes en rustig rijden. In beide gevallen verloopt het regeneratieproces dan volgens hem niet optimaal en wordt het roetfilter overmatig belast. Hij gaf als voorbeeld een diesel van oudere mensen, die zat op ruim 2 miljoen deeltjes per cm3. Mijn interpretatie: een diesel met lage km stand hoeft niet altijd een goede koop te zijn. Maar meten is weten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27478
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zal het adres eens onthouden aangezien ik in Hoogeveen werk :)
Overigens denk ik dat er meer oorzaken zijn dat een diesel zakt voor de test.
Stél jouw auto was gezakt, je maakt lange afstanden en de D5 mag nog wel eens aan het werk. Dan zou een geforceerde regeneratie denk ik niet zorgen voor alsnog een goedkeuring.
Dat kwam in andere topics al eens voorbij.

Neemt niet weg dat jij je voor nu in ieder geval niet druk hoeft te maken :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Jouw verhaal sterkt mij in de gedachte om het ding afentoe lekker door te trekken op de snelweg, gewoon 4 versnellingen terug bij 100 en gas er op.
Hier ook alleen maar afstanden met de auto en met deze dagen uitsluitend standkachel voor vertrek.
Ik tank ook uitsluitend bij de bekende merken.
2e kerstdag bij mijn schoonouders aan de dis waar er met een Mokka word gereden.
Vanwege ziekte hebben ze over het afgelopen jaar 3 tankbonnetjes verstookt, mijn zwager durft niet meer op de snelweg te rijden, laat staan in het donker en zo geschiede dat na het eten ik met het ding op pad ging.
Eerst al het vocht aan de binnenkant van de ramen met een theedoek, heel veel condens tijdens het starten en dus eerst maar eens rustig warm rijden, banden op spanning gezet en aan de rit.
Via Vledder naar Steenwijk, snelweg op naar Wolvega, bij Wolvega gedraaid en weer terug over Havelte richting het noorden.
Tank was bijna leeg en dus maar even 98 getankt, dan gaat hij vast lekker vinden voor het eerst in zijn leven het echte spul.
Kreeg vanmorgen een appje, wat had ik met de auto gedaan?
Ze waren even naar de winkel geweest 4km verderop en de auto was merkbaar anders, was lekker pittig en sloeg direct aan met starten.
Hij is idd lekker warm geweest op het ritje snelweg :bandit: en die 98 zal ook wel merkbaar zijn :whistle:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2783
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

DB200 schreef: 27.12.2022 - 21:32 Ik heb ook de vraag gesteld in welk geval er een goede kans is om niet door de test te komen. De keurmeester noemde twee zaken: korte ritjes en rustig rijden. In beide gevallen verloopt het regeneratieproces dan volgens hem niet optimaal en wordt het roetfilter overmatig belast.
Wat extra uitleg van een ervaringsdeskundige hier...:)

Korte ritjes: het roetfilter zit volgens de parameters sneller vol (lees: met heel veel snelwegverkeer kan ik 1500 km tussen een regeneratie rijden, alleen maar korte ritjes misschien de helft), wordt daardoor vaker schoongebrand. Dat levert meer belasting voor het roetfilter op. Bovendien is de kans groot dat een regeneratie wordt afgebroken wanneer de motor wordt uitgezet.

Rustig rijden: wanneer tijdens het regenereren de motor nauwelijks belast wordt bepaalt het algoritme dat de regeneratie niet optimaal heeft plaatsgevonden. En dus wordt het roetfilter door het regeneratiealgoritme niet op compleet schoongebrand gezet. Met als gevolg dat ook hierdoor het filter vaker geregenereerd gaat worden.

Conclusie: het is van belang dat je weet wanneer het filter gaat regenereren. Laat dat nu in heel veel auto's niet zichtbaar zijn...
Rijpatroon: veel lange stukken geeft de grootste kans op onafgebroken regeneraties en bovendien is de roetvorming dan laag.
Die paar keer doorhalen doen niks met de roet, je blaast het echt niet door het filter heen.

Hier alweer 130k km gereden na groot onderhoud (oa. nieuw roetfilter, verse injectoren, revisieturbo, inlaatspruitstuk schoon) en mijn chromen uitlaatsierstukken blijven nog steeds mooi chroom ipv roetzwart.
Ik heb er in april 2023 bij de APK wel vertrouwen in met mijn euro 4.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”