De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mijn broer heeft een 308 diesel uit 2015, veel ritjes in de stad, kinderen van en naar school, laatst iemand geholpen met verhuizen waarbij het korte stukjes waren met start/stop.
Langere stukken worden met max 100 in het uur gedaan en zo snel mogelijk naar de 6 versnelling.
Hij heeft nu 2x de wegenwacht erbij gehad omdat de auto in noodloop gaat en als een malle begint te roken, verstopt roetfilter was in beide gevallen het probleem.
De volgende zal voor hun weer een benzine worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja een beetje huiveren als ik die roetfilter onderwerpen lees. De D5 euro 5 is afgesteld AF fabriek op lage rpm dat is dus vaak onder de 1500rpm. Mijn ritten zijn vaak kort enkele reis 18-20km. Je kunt nergens zien dat er regeneratie plaatsvindt want dan zou je doorrijden.
Gelukkig hier nog geen deeltjes tester maar ja dqt is een kwestie van tijd.

Vraag wat maakt het verschil roet uitstoot bij merk diesel en andere diesel. De laatste keren rij ik echt een andere richting op "à km enekele reis voor de eerste merkpomp omdat ik denk dat beter is dan de supermarchee diesel.
De vorige eigenaar heeft 70.000KM altijd supermarkt diesel getankt dus ....ben ik niet te laat.....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bover schreef: 28.12.2022 - 12:26 Tja een beetje huiveren als ik die roetfilter onderwerpen lees. De D5 euro 5 is afgesteld AF fabriek op lage rpm dat is dus vaak onder de 1500rpm. Mijn ritten zijn vaak kort enkele reis 18-20km. Je kunt nergens zien dat er regeneratie plaatsvindt want dan zou je doorrijden.
Gelukkig hier nog geen deeltjes tester maar ja dqt is een kwestie van tijd.

Vraag wat maakt het verschil roet uitstoot bij merk diesel en andere diesel. De laatste keren rij ik echt een andere richting op "à km enekele reis voor de eerste merkpomp omdat ik denk dat beter is dan de supermarchee diesel.
De vorige eigenaar heeft 70.000KM altijd supermarkt diesel getankt dus ....ben ik niet te laat.....
De basisdiesel is voor 99,9% gelijk.
Zo'n supermarkt zal restpartijen opkopen van de grotere merken en daar hun pompen mee bevoorraden.
De "premium" diesel zit een reiniger in en verder verschilt die ook niet ontzettend.

Korte stukjes/lage toeren is zelfs voor een diesel zonder roetfilter funest.
Ik had vroeger ook een collega die zo reed en bij de apk ging de monteur altijd eerst volgas de snelweg over omdat de roetmeting anders kansloos was.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

En mijn extra parameters, geïntegreerd in de BC, om de status van het roetfilter te monitoren.
DSC_0579.jpg
- Door het algoritme berekende vulgraad van het filter (40%)
- Aantal gereden km na laatste regeneratie (520 km)
- Voltooiingspercentage tijdens regeneratie (0% want ten tijde van de foto was het filter niet aan het regenereren)

Ik weet precies wanneer mijn filter moet regenereren en zorg er dan ook voor dat ik deze regenatie niet afbreek en doe onder ideale omstandigheden (constante belasting op de snelweg).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja het is ieder geval iets om mee aan de slag te gaan. Ze hebben mij verteld dat de "roetfilterbehandeling" zoals ik bij de V70 gedaan heb, niet noodzakelijk is bij de Euro 5....ik twijfel toch een beetje of dat geen herhaling behoeft...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Bover schreef: 28.12.2022 - 12:26 Tja een beetje huiveren als ik die roetfilter onderwerpen lees. De D5 euro 5 is afgesteld AF fabriek op lage rpm dat is dus vaak onder de 1500rpm. Mijn ritten zijn vaak kort enkele reis 18-20km. Je kunt nergens zien dat er regeneratie plaatsvindt want dan zou je doorrijden.
Gelukkig hier nog geen deeltjes tester maar ja dqt is een kwestie van tijd.

Vraag wat maakt het verschil roet uitstoot bij merk diesel en andere diesel. De laatste keren rij ik echt een andere richting op "à km enekele reis voor de eerste merkpomp omdat ik denk dat beter is dan de supermarchee diesel.
De vorige eigenaar heeft 70.000KM altijd supermarkt diesel getankt dus ....ben ik niet te laat.....
Absoluut geen ideale ritjes voor een diesel; na 20 km is de motor niet eens op bedrijfstemperatuur.
En dus hoge belasting voor het roetfilter met vaker regenereren tot gevolg.

Dure brandstof tanken is duurder dan af en toe een flesje reiniger toevoegen (injectoren, DPF en diesel conditioner, allen van Forte).
De additieven in dure brandstof hebben een reinigende werking. Ik doe het met de goedkoopste diesel die ik kan vinden op mijn route (Tamoil in Zaltbommel) en flesjes. En dat gaat al heel lang goed met de APK in april 2023 hopelijk als bevestiging...:)
Als ik afkeur heb gaat de diesel eruit en komt er een MX-5 ND 1.5 GT-M.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De broer van Tom gebruikt zijn dieselauto onder suboptimale omstandigheden en dan weet je dat er problemen komen zoals beschreven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Ik doe al enige jaren elke duizend km de auto in een lagere versnelling (bij mij de GT) op ongeveer 3500 toeren en dat ongeveer 10 - 15 km.
Ook mijn auto geeft geen indicatie wanneer er geregenereerd wordt. Tot op heden geen roetproblemen.
Dit werd mij ook al naderhand aangeraden door Raymond van TPR bij een Powerflush vd automaat.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Bover schreef: 28.12.2022 - 12:26 Je kunt nergens zien dat er regeneratie plaatsvindt want dan zou je doorrijden.
Dit kun je wel met die Nexas dongle uitlezen ofja, alvast tonen hoeveel km sinds de laatste regeneratie en dan springt hij plots op 0 voor een hele tijd tot hij weer begint te tellen. Ik neem aan dat die km de regeneratie tijd is.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Steven bedankt ga ik kijken meld me als gevonden is en werkt
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Bij mijn ex XC70 D5 (MY13) wist ik dat ‘ie ging regenereren als ineens het actuele brandstofverbruik significant toenam. Je hoorde dan ook dat ‘ie meer ging koelen (fan) en wat zwaarder klonk. Meestal was het na zo’n 700 à 1000 km.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

@RolandK: zo houd ik ook in de gaten wanneer de auto regenereert. En als hij bezig is met regenereren en ik ben al op mijn bestemming, dan rijd ik nog even een blokje om totdat de regeneratie klaar is. Men zal dan toch even moeten wachten. Om mij te helpen nul ik dagteller T2 altijd na een regeneratie, dus als de T2 dagteller 600km gaat aangeven, ben ik extra waakzaam op de regeneratie.
@Diesel01: Dit was ik vergeten om te melden maar men gaf het advies om bij een warme motor goed door te trekken bij het invoegen op de snelweg (= wat jij altijd doet als ik me niet vergis?).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Het is hier niet de geschikte plaats voor dit soort 'geneuzel', :-D maar het laatste woord zal ook nog niet gezegd zijn over de nieuwe meetmethode.

Feit is wel dat ik eergisteren ben goedgekeurd met de V50 D3, dit ondanks dat ik het laatste jaar weinig km gemaakt heb, bijna enkel woon/werk (21km) en gewoon met het verkeer mee.
Ligt het dan dus toch werkelijk aan de auto/motor, of de meetapparatuur?.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gefeliciteerd, dat als eerste...:)

Hoeveel km heb je op de teller en welk onderhoud heb je gepleegd?
Een auto waarvan het filter al een keer vervangen is en bijv. de injectoren al een keer gereinigd/vernieuwd zijn zal uiteraard een grotere kans hebben te slagen dan een auto die geen onderhoud omtrent een zuivere verbranding heeft gehad.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

DB200 schreef: 29.12.2022 - 12:20 @RolandK: zo houd ik ook in de gaten wanneer de auto regenereert. En als hij bezig is met regenereren en ik ben al op mijn bestemming, dan rijd ik nog even een blokje om totdat de regeneratie klaar is. Men zal dan toch even moeten wachten. Om mij te helpen nul ik dagteller T2 altijd na een regeneratie, dus als de T2 dagteller 600km gaat aangeven, ben ik extra waakzaam op de regeneratie.
@Diesel01: Dit was ik vergeten om te melden maar men gaf het advies om bij een warme motor goed door te trekken bij het invoegen op de snelweg (= wat jij altijd doet als ik me niet vergis?).
Zeker, vanavond even naar de oosterburen, buikje V-power er in en rijden maar.
Ik heb met de V90 ook helemaal geen problemen, 3 januari mag hij naar binnen voor nieuwe filters, olie en ander onderhoud.
Service 2.0 gaat hij niet krijgen, updates doen we niet hij loopt en functioneert goed en dat houden we zo.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 29.12.2022 - 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Yep een handboek voor de diesel regenereren zou handig zijn....ik begrijpdat elke 600km de procedure regenereren zich meld....tja dat doortrekken ik ben zo snel dat dat doortrekken in è
7 seconden de max snelheid overscheid, helpt in lagere versnelling hoger toerental dan? MIsschien apart topic openen hiervoor?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Bover schreef: 29.12.2022 - 13:25 Yep een handboek voor de diesel regenereren zou handig zijn....ik begrijpdat elke 600km de procedure regenereren zich meld....tja dat doortrekken ik ben zo snel dat dat doortrekken in è
7 seconden de max snelheid overscheid, helpt in lagere versnelling hoger toerental dan? MIsschien apart topic openen hiervoor?
Voor iedere diesel is dat anders natuurlijk.
Hoe groot is je roetfilter bijvoorbeeld.
En hoe ziet je rijpatroon eruit

Ik heb geen geloof in af en toe in de toeren doortrekken, de motor wordt daar nauwelijks warmer door en je blaast het roet echt niet door het filter. Ja, als ie barstjes vertoont, dan wel natuurlijk...:) Maar dan ga je hoogstwaarschijnlijk niet door de keuring komen.
Wel een tijd lang hoog in de toeren rijden zoals GerardV70 inbrengt. Dat zorgt voor echt hete uitlaatgassen waardoor de roet vanzelf verbrandt maar ook een verhoogde kans op start van een regeneratie als je geen kijk hebt op de regeneratiecyclus.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Sorry, ook even dit topic vervuilen met mijn ongevraagde mening.....

Volgens mij is 2 x 20 km per dag niet eens zo slecht (is al weer beter dan ritjes van slechts 5 km), zolang je ook maar af en toe een langere rit maakt en 1 of 2x per jaar een goede vakantie rit van meer dan een paar uur - zeker dan wordt alles weer eens goed warm.
Dit geldt trouwens net zo goed voor benzine motoren.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bover schreef: 29.12.2022 - 13:25 helpt in lagere versnelling hoger toerental dan?
Dat werkt wel in tegenstelling tot een stukje hard rijden of een keer volgas optrekken.
Wel langdurig want anders heeft het nog altijd geen effect.

Heel wat jaren terug hadden we op Schiphol de eerste generatie auto's met roetfilter en die slibten ook dicht...flinke tijd hoge toeren (en een normale snelheid) zorgde ervoor dat het filter weer schoon werd gebrand en de storingen verleden tijd waren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”