De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3389
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vandaag ben ik naar Broekhuis in Emmen geweest. De voor- en achterwielen zijn gewisseld. Nu zijn de Michelins voor geplaatst en de Pirelli's achter. Wat een wereld van verschil. Van een zwabber-de-wabber gedrag bij spoorvorming naar een blok beton wat niet van zijn stuk is te krijgen. De Pirelli's hebben nog 10 - 20 gram extra lood gekregen omdat de wagen bij ca. 105 km/h toch trilde. Da's nu over. Elk Pirelli wiel heeft meer lood dan beide Michelins samen. Trek zelf je conclusies over de kwaliteit van Pirelli, ik weet wel welke banden er in de toekomst onder mijn wagen komen.

De verkoper vroeg me of ik al veel kilometers heb gemaakt met de XC70. Ik: "Afgelopen maand circa 3500 kilometers". Hij, met een grote grijns: "Ik was er al bang voor".

De monteur heeft me nog uitgelegd hoe ik bij het interieurfilter kan komen. Handig om te weten, mocht ik zelf een airco-refresh willen doen. Ook is de kentekenplaathouder nog even vervangen omdat er een stuk uit was. Waarschijnlijk is dat gebeurd bij een kentekenplaatwissel. Ik vind dat dan geen goede reclame. De monteur is het met me eens, en binnen een minuut zit er een nieuwe van Broekhuis op. Hij geeft me uitleg over het peilen van de olie en ik krijg zo maar een litertje olie mee.

Wat me opviel vandaag is dat de showroom in Emmen een stuk leger was dan een maandje terug, en dat er andere auto's staan dan toen.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

DB200 schreef: Ik heb ondertussen een extra setje sleutels gekocht voor de afneembare trekhaak. Er zat er maar ééntje bij aflevering van de auto, de ander was zoek geraakt. De originele Volvo trekhaak is gewoon een Thule (staat er op) en Thule is Brink. Bij Brink navraag gedaan of het sleuteltje nog te verkrijgen was. Nadat ik het slotnummer (cijfer - letter - cijfer - cijfer) had doorgegeven, kreeg ik van Brink het onderdeelnummer retour. Op dit nummer bestelling geplaatst bij Brezan en een dag later kon ik de set sleutels ophalen. Even gecontroleerd en het past. Totale kosten: 7,25 euro incl. BTW.
Goede tip, ga ik ook maar eens doen. Ik kreeg na lang zoeken ook één sleuteltje bij de trekhaak. Een reserve voelt wel zo lekker.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Cygnus schreef:
DB200 schreef: Ik heb ondertussen een extra setje sleutels gekocht voor de afneembare trekhaak. Er zat er maar ééntje bij aflevering van de auto, de ander was zoek geraakt. De originele Volvo trekhaak is gewoon een Thule (staat er op) en Thule is Brink. Bij Brink navraag gedaan of het sleuteltje nog te verkrijgen was. Nadat ik het slotnummer (cijfer - letter - cijfer - cijfer) had doorgegeven, kreeg ik van Brink het onderdeelnummer retour. Op dit nummer bestelling geplaatst bij Brezan en een dag later kon ik de set sleutels ophalen. Even gecontroleerd en het past. Totale kosten: 7,25 euro incl. BTW.
Goede tip, ga ik ook maar eens doen. Ik kreeg na lang zoeken ook één sleuteltje bij de trekhaak. Een reserve voelt wel zo lekker.
Die van mij zit met beide sleutels bijna onbeschadigd nog in de stoffen zak... ik krijg hem alleen niet goed gemonteerd... naja, nodig heb ik hem niet, gaan niet met de sleurhut de weg op oid
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3389
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

ik krijg hem alleen niet goed gemonteerd
Het is even een handigheidje gevolgd door "klunk". Goede reden om even terug te gaan naar de dealer voor uitleg en een kop koffie (als je toch in de buurt bent).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3389
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

We zijn nu 5 weken na de aflevering van mijn XC70 en alweer 4600 kilometer verder. Ik ben nog steeds blij :D. Zeker als ik kijk naar het brandstofverbruik is het net een spaardiesel (zie foto's).

Wat me opvalt is dat de motor rustiger is gaan lopen. Ik heb wel een idee hoe dat komt. Ik rijd de auto altijd rustig warm voordat ik er de snelweg mee op ga, zo nodig met een omweg en ik heb tussentijds een keer premiumdiesel getankt. Beide zaken hebben m.i. zeker geholpen voor het stiller worden van de auto en ook duurt het met premiumdiesel langer voor dat het roetfilter gaat regenereren.
Met normale diesel wordt ca. om de 650 kilometer geregenereerd, met premium diesel zo om de 800 kilometer. Ik rijd 90% van de tijd op 100km wegen. Ik had een grotere interval verwacht, is dit normaal?

Het enige wat me niet bevalt is dat het onderhoudsinterval 30.000km is. Ik wil dit verkorten voor wat betreft de oliewissel omdat de auto immers minstens 500.000 kilometer mee moet gaan.

Ik heb 3 schema’s bedacht, maar weet nog niet wat het beste is:

SCHEMA 1:
De beurten verkorten van 30.000km naar 25.000km (Mercedes onderhoudsinterval).

SCHEMA 2:
15.000 – oliewissel (en evt. nw filter)
30.000 – kleine beurt
45.000 – oliewissel (en evt. nw filter)
60.000 – grote beurt

SCHEMA 3:
20.000 – oliewissel incl. nieuw filter
40.000 – kleine beurt
60.000 – grote beurt

Graag hoor ik welk schema het beste is (en waarom).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik had met mijn vorige D5 ook afhankelijk van het gebruik elke tankbeurt net wel of net geen regeneratie bij zitten. Een rustige rijstijl is goed voor het gebruik op de BC, alleen slibt de motor/roetfilter daardoor ook snel dicht. Dus regelmatig bij een warme motor hem echt even laten werken is goed voor de motor en het regenereren

Wat onderhoud betreft, mijn dealer ziet hem om de 15k, voor een "tussenbeurtje". Enerzijds omdat als ze de auto voor 30k km klaar maken, er vaak en veel preventief vervangen moet worden, anderzijds om ook tussentijds nog zaken na te kunnen kijken of desgewenst de olie en filters te vervangen.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik wissel zelf iedere ca 20k de olie. soms is het 18, soms 23 het ligt eraan wat ik aan grotere trips voor de boeg heb.
Filters etc. Olie filter met iedere wissel, luchtfilter kijk ik iedere beurt na en vervang deze wanneer erg vies en zo ook interieur filter.
Brandstof filter ca iedere 60k


Vergeet trouwens niet je bak olie iedere 80k te verversen

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27761
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik deed het bij de S60 precies zoals Sander het doet qua olie en het blok heeft van 150.000 tot 287.000 km geen slag verkeerd gedaan.
Daarna heb ik hem ingeruild, maar zeker niet het idee dat ie ook maar had geleden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3389
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Een rustige rijstijl is goed voor het gebruik op de BC, alleen slibt de motor/roetfilter daardoor ook snel dicht. Dus regelmatig bij een warme motor hem echt even laten werken is goed voor de motor en het regenereren
Klopt, maar daar moet dan wel de gelegenheid voor zijn. Helaas was de A31 even te druk om alle 220 paardjes te laten draven maar ook gewoon een lange rit met tempo 130 waarbij het blok goed warm wordt, doet al veel. Ik zag aan de trekhaak dat de verf van de voorzijde (bumperzijde) af was maar achterop niet, alleen een ronde afdruk. Het lijkt er op dat de eerste eigenaar de trekhaak alleen heeft gebruikt voor fietsentransport.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3389
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik wissel zelf iedere ca 20k de olie. soms is het 18, soms 23
Ok, het advies is dus om de beurt terug te brengen van 30k tot 20k. Ik heb de auto gekocht met 107k op de teller, dan wordt de eerste wissel tussen de 125 en 130k.

Even iets anders, ik zag op Autotrack dat het aanbod in de XC70 snel opdroogt. Vandaag 272 stuks XC70 in Nederland te koop, van alle jaargangen. In februari 2019 waren dat er nog circa 320 stuks.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

DB200 schreef:
Ik wissel zelf iedere ca 20k de olie. soms is het 18, soms 23
Ok, het advies is dus om de beurt terug te brengen van 30k tot 20k. Ik heb de auto gekocht met 107k op de teller, dan wordt de eerste wissel tussen de 125 en 130k.

Even iets anders, ik zag op Autotrack dat het aanbod in de XC70 snel opdroogt. Vandaag 272 stuks XC70 in Nederland te koop, van alle jaargangen. In februari 2019 waren dat er nog circa 320 stuks.
Ach, de mooiste zijn al verkocht...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3389
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ach, de mooiste zijn al verkocht...
Bij Broekhuis in Emmen staat nog een hele mooie Inscription Edition als je kunt leven met een D4. Zeker de 5 cilinders van 2016 moet je met een lampje zoeken. Goed gevoel dat ik er een heb kan ik je zeggen. Kennis van mij heeft recent zijn XC90 plat gereden en hij had twee weken om een nieuwe auto te vinden :sick: . Hij wilde per se een XC70 D5 in inscription silver metallic. Hij vertelde dat hij zo ongeveer dag en nacht aan het zoeken was. Maar het is hem gelukt :D .
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mooie Voiture’s jongens.
Dat verbruik haal ik niet met de VEA D5.
Het is wel gezakt tijdens de reis van 7.9 naar 7.1/100.
Het verschil maak je door grote verschillen uit de weg te gaan, ik heb de hele reis de maximum snelheid gerespecteerd en dat scheelt enorm.
Aan de kust hier heeft de RN wel wat bulten en dan lust hij toch een slok, blijft geweldig auto rijden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

diesel01 schreef: Mooie Voiture’s jongens.
Dat verbruik haal ik niet met de VEA D5.
Het is wel gezakt tijdens de reis van 7.9 naar 7.1/100.
Het verschil maak je door grote verschillen uit de weg te gaan, ik heb de hele reis de maximum snelheid gerespecteerd en dat scheelt enorm.
Aan de kust hier heeft de RN wel wat bulten en dan lust hij toch een slok, blijft geweldig auto rijden.
Wat weegt jouw V90? Want die 1 op 14 haal ik ik nu al, terwijl ik er nu nog relatief veel korte ritjes tussen heb zitten...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

1817 kg.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

diesel01 schreef: 1817 kg.
Ik heb toch altijd het idee gehad dat die VEA motoren met de achttraps automaten wel echt een klap zuiniger zouden zijn dan de vijfcilinders...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik moet ook wel zeggen dat het nog steeds erg leuk is om even het koppel te gebruiken.
Hij is het zuinigst op de lange stukken.
Daarnaast maak ik mij er niet heel druk om, is de tank leeg dan moet hij weer vol.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

diesel01 schreef: Ik moet ook wel zeggen dat het nog steeds erg leuk is om even het koppel te gebruiken.
Hij is het zuinigst op de lange stukken.
Daarnaast maak ik mij er niet heel druk om, is de tank leeg dan moet hij weer vol.
Dat sowieso...

Ik dacht dat ik mijn portemonnee tekort deed met deze "ouderwetse" techniek, en dat valt dus alles mee!
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3389
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

De meeste Volvo rijders hechten meer waarde aan andere zaken zoals comfort, kwaliteit en veiligheid.
Ik ben nog steeds elke dag superblij met mijn XC70. En die 2 liters D5 moet je ook met een lampje zoeken, het is tegenwoordig allemaal benzine wat wordt aangeboden. Mudde Kok heeft nog slechts 1 V90 CC D5 staan zag ik.

De Volvo on call app bevalt me goed, ik kreeg onlangs 's avonds een melding dat de auto niet vergrendeld was. Als de auto bij ons op de oprit staat maakt het mij normaal gesproken niet zo veel uit of de auto vergrendeld is of niet. Maar er liggen nu waardevolle spullen onder het afdekzeil en dan is het wel erg handig dat je niet meer het bed uit hoeft om de auto af te sluiten.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik zie ze hier veel rijden allemaal met 60 kenteken en allemaal met een gele sticker diesel op de brandstofklep en dus huur.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”