Mooie uitgebreide reactie Dutchie01. Niet de mijne, maar daarom niet beter of slechter

en je maakt duidelijk dat internet een goed verkoopkanaal kan zijn. Toch even mijn persoonlijke meningen op een aantal punten.
Dutchie01 schreef:Ik weet exact wat ik wil, welke auto, welke spec. Als ik op internet in de voorraad kan kijken en bestellen is dat ideaal. Inruilen door fotos en details te uploaden, misschien daarna nog even bellen en klik, besteld.
Dat dacht ik dus ook maar de dealer was lekker eigenwijs en kwam met een alternatief dat ik domweg niet kon weigeren. Ook op andere vlakken ben ik er inmiddels wel achter dat alleen op je eigen mening af gaan je niet altijd het verst brengt.
Dutchie01 schreef:Met de overgang naar EV wordt dit voor dealers kritiek want wat is de toegevoegde waarde van een dealer?
Om te beginnen: een proefrit. En zoals hierboven al gemeld, lakstalen in de juiste kleur.
Maar los daarvan, dit wordt ook al jaren geroepen of de fysieke winkels. De waarheid is dat, in weerwil van het algehele gevoel, in 2018 slechts 9% van alle aankopen online is gedaan, of te wel 91% dus gewoon in winkels. En dat Coolblue, dat altijd als hét voorbeeld van de succesvolle online business aangehaald word, inmiddels flink geïnvesteerd heeft in fysieke winkels. Belsimpel idem. Waarom?
1 - Consumenten willen dingen vasthouden, proberen, vragen om advies, etc.
2 - Consumenten die online shoppen, kopen alleen datgene wat ze willen kopen. Maar mensen die in de winkel iets kopen, geven (mits goed verleid) gemiddeld meer uit dan ze van plan waren. Hetzij ze kopen iets duurders, hetzij ze kopen meer. Ketens als Ikea hebben dit gegeven tot op de laatste punt en komma geperfectioneerd. Met andere woorden, een winkel is (in potentie) lucratiever.
En de meeste online winkels moeten al net zo hard vechten om het hoofd boven water te houden als fysieke winkels.
Dutchie01 schreef:Momenteel draaien de meeste garages op de winst van de vloeistoffen, motorolie, rem/koel etc ( soms gewoon in rekening gebracht maar niet bijgevuld!). Een electrische Volvo heeft dus geen onderhoud nodig ( bijna geen), dus wat nu?
Ook daar zitten mechanische zaken in die slijten, software die hapert, etc. Zal dus wel los lopen.
Daarbij: de auto is voor mij ook een bedrijfsmiddel dat ik nodig heb om mijn geld te kunnen verdienen. Je dacht toch niet dat ik 100 km ga rijden als er wat mee is? No way, dat moet (min of meer) “om de hoek” kunnen, anders kost het me domweg te veel tijd (en dus omzet).
Dutchie01 schreef:Een ding is zeker, de automobielindustrie zal ingrijpend veranderen
Eens! En daarmee dus ook de verkoopwijze.
Dutchie01 schreef:en ik ben blij dat ik geen dealer ben.......
Je bent ondernemer of je bent het niet

Elke verandering biedt ook weer kansen. De kunst is om die te verzilveren.