Pagina 1 van 1
Geen turbodruk meer na wisselen tcv
Geplaatst: 22.05.2019 - 07:43
door Bella
Tijdens controle van de vacuumslangetjes naar de tcv brak de slangtule van de wastegate af. Heb toen een nieuwe ipd tcv welke ik nog had liggen geplaatst. Vervolgens gaan rijden volgens de ipd inleerinstructie maar de auto was niet vooruit te branden en kreeg ook de melding "motorsysteem service vereist". Bij de dealer een nieuwe originele Pierburg tcv gehaald en deze gemonteerd. Heb nog steeds geen turbodruk (het lijkt wel een 1.8

) en nog steeds de storingsmelding. De automaat lijkt hierdoor ook een beetje van slag maar dat kan verbeelding zijn en de auto stotterd/haperd af en toe een beetje. Heb alle slangen gecontroleerd en geen lekkages gevonden. Is er iemand met soortgelijke ervaringen? Morgenmiddag gaat een vriend de auto uitlezen en eventuele storingen resetten, niet met vida maar een zeer uitgebreid Delphi programma.
Bij voorbaat dank, en drukloze T5 rijder genaamd Frans

Re: Geen turbodruk meer na wisselen tcv
Geplaatst: 22.05.2019 - 15:25
door The Mechanic
Slangen verkeerd aan gesloten?
Re: Geen turbodruk meer na wisselen tcv
Geplaatst: 22.05.2019 - 15:48
door Bella
Gewoon de kleuren op de juiste codering. Hoe strak moet het stangetje van de wastegateactuator staan? Lijkt mij dat je enige speling moet voelen, toch? Hij staat nu strak in rust.
Mvg, Frans
Re: Geen turbodruk meer na wisselen tcv
Geplaatst: 22.05.2019 - 18:08
door The Mechanic
Zekeringen in de motorruimte gecontroleerd?
Re: Geen turbodruk meer na wisselen tcv
Geplaatst: 22.05.2019 - 18:17
door Bella
Welke zekeringen bedoel je? Heeft de tcv een eigen zekering?
Mvg, Frans
Re: Geen turbodruk meer na wisselen tcv
Geplaatst: 22.05.2019 - 19:39
door Jelmer de Jong
Bella schreef:
Gewoon de kleuren op de juiste codering. Hoe strak moet het stangetje van de wastegateactuator staan? Lijkt mij dat je enige speling moet voelen, toch? Hij staat nu strak in rust.
Mvg, Frans
Je zet (uit mijn hoofd) 0.3 bar druk op de slang naar de wastegate en draait het stangetje dan dan handvast. Het ding moet pas open gaan als de maximale turbodruk in zicht is, daarvoor moet hij strak dicht blijven.
Re: Geen turbodruk meer na wisselen tcv
Geplaatst: 22.05.2019 - 20:06
door The Mechanic
Bella schreef:
Welke zekeringen bedoel je? Heeft de tcv een eigen zekering?
Mvg, Frans
Zitten meerdere motorcomponenten op die zekering, je weet maar nooit...
Re: Geen turbodruk meer na wisselen tcv
Geplaatst: 22.05.2019 - 21:42
door Bella
Bedankt mechanic!

Je hebt mij op het goede spoor gezet. Ik heb zojuist de zekeringen onder de motorkap bekeken en gezien dat nr 35 (motorsensorkleppen,relais airconditioning 15A) eruit lag. Heb deze vervangen maar na het starten knalt die er gelijk weer uit! Heb nu nachtdienst en ga morgenmiddag op zoek naar de oorzaak. Wordt vervolgd
Mvg, Frans
Re: Geen turbodruk meer na wisselen tcv
Geplaatst: 22.05.2019 - 22:52
door The Mechanic
Bella schreef:
Bedankt mechanic!

Je hebt mij op het goede spoor gezet. Ik heb zojuist de zekeringen onder de motorkap bekeken en gezien dat nr 35 (motorsensorkleppen,relais airconditioning 15A) eruit lag. Heb deze vervangen maar na het starten knalt die er gelijk weer uit! Heb nu nachtdienst en ga morgenmiddag op zoek naar de oorzaak. Wordt vervolgd
Mvg, Frans
Verwarmingselement van de carterventilatie, die in het oliefilterhuis zit is vaak de oorzaak. Stekker even loshalen en kijken of de zekering heel blijft..
Re: Geen turbodruk meer na wisselen tcv
Geplaatst: 23.05.2019 - 16:19
door Bella
PROBLEEM OPGELOST!
Ik heb bij het wisselen van de bougies een boutje van het kopdeksel half door het voedingskabeltje van de tcv gedraaid en daardoor kortsluiting gemaakt.(zie foto) Na de kabel gerepareerd en de boel gereset te hebben heb ik weer alle geblazen paarden on de kap
Bedankt voor jullie input!
Mvg, Frans