Pagina 1 van 1

Nieuw forumlid + V40 2.0 druklager probleem?

Geplaatst: 04.06.2019 - 10:04
door Joris023
Goedemorgen heren,

Ik ben nieuw op dit forum en sinds een week de trotse bezitter van een Volvo V40 2.0 (zonder turbo) uit 2004 met 190k op de teller (optisch beeldschoon) titanium grey. Na 13 jaar volkswagen/BMW en Peugeot te hebben gereden werd het tijd voor een echte auto. De auto verkeerd naar mijn inzien in zeer goede conditie voor zijn leeftijd. Er is echter één probleem, als de auto in zijn neutraal staat en de motor draait dan hoor ik een ratelend geluid, op het moment dat ik mijn koppeling in trap is het geluid weg. Verder gaat het koppelen prima, echter voel ik wel wat weerstand bij het wisselen van versnelling. Mijn vermoeden iss het druklager, hoe denken jullie hier over en is dit iets waar je nog wat km mee kunt maken of is het wenselijk de bak eronder uit te halen en de hele zooi te vv. Ik zou eventueel een upload kunnen doen van de ratel via YouTube oid.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
groet Joris.

Re: Nieuw forumlid + V40 2.0 druklager probleem?

Geplaatst: 04.06.2019 - 10:21
door Walter
Hallo Joris, welkom! Om je te helpen gerichte antwoorden te krijgen, heb ik je bericht verplaatst naar het juiste board. Wil je bij een volgende bericht kijken waar die het beste zou passen?

Re: Nieuw forumlid + V40 2.0 druklager probleem?

Geplaatst: 04.06.2019 - 11:21
door Joris023
Goedemorgen Walter,

Bedankt voor het verplaatsen, ik zal hier in het vervolg rekening mee houden mijn excuses.

Groet Joris

Re: Nieuw forumlid + V40 2.0 druklager probleem?

Geplaatst: 04.06.2019 - 13:54
door V50nuV60
Gefeliciteerd met je nieuwe auto. Ik heb met mijn v50 precies hetzelfde gehad. 120000km mee gereden en nooit een probleem gehad hiermee. Wel werd het geluid steeds harder. Inmiddels is de auto verkocht en maakte de nieuwe Poolse eigenaar zich niet druk over het geluid.

Re: Nieuw forumlid + V40 2.0 druklager probleem?

Geplaatst: 04.06.2019 - 20:39
door Joris023
Bedankt! 120k zonder problemen dat is best oke zeg maar, ik weet niet of ik dat aan zou durven. Ben nu wel nieuwsgierig of de nieuwe Poolse eigenaar er nog steeds zonder problemen mee rijdt hahaha.

Re: Nieuw forumlid + V40 2.0 druklager probleem?

Geplaatst: 04.06.2019 - 21:33
door Musicus
Welkom!

Als ik je verhaal lees klinkt het meer als een versleten dual-mass vliegwiel. Volgens mij zit er in je auto een M56 bak en heeft deze (net als de latere S60/V70 modellen) een dual-mass vliegwiel. Wanneer deze versleten is rammelt hij bij stationair lopen in z'n vrij. Met de koppeling ingetrapt is het geluid weg.
Zoek maar eens op youtube of het geluid overeenkomt. Het enige wat je eraan kan doen is vervangen, maar het is niet goedkoop. Neem in dat geval meteen de koppelingsplaten enzo mee. Heb je nog garantie? Want dan zou ik zeker terug gaan.

Re: Nieuw forumlid + V40 2.0 druklager probleem?

Geplaatst: 04.06.2019 - 23:07
door MN-NL
En wat bedoel je met wat weerstand bij wisselen versnelling? Dat je het schakelpatroon voelt als het ware? Dat ligt namelijk eerder aan het schakelmechanisme (bus met speling in het mechaniek tussen pook en bak). Dat heb ik nl ook (v40 met ruime 3 ton op de klok inmiddels).

Koppeling bij mij verder prima. Geen idee of die ooit vervangen is. Naar mijn mening mag een auto van 16 jaar oud best een beetje karakter hebben, is al op leeftijd inmiddels. Dus ik zou niet te gauw gaan repareren als niet nodig is. Dat gezegd: meer dan prima value for money! Die van mij wel iig ;-)

Re: Nieuw forumlid + V40 2.0 druklager probleem?

Geplaatst: 05.06.2019 - 08:58
door Joris023
Goedemorgen heren,

@Musicus, ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen idee heb wat voor bak eronder hangt, heb gezocht naar een type aanduiding maar kan tot dusver niets vinden. Hoe valt dit te achterhalen (motorcode is B4204S2)? Helaas geen garantie, ik heb de auto gekocht van een particulier voor een prima prijs. Ik las al wat verhalen over het vervangen van een dubbelmassavliegwiel, behoorlijk klusje en als je het laat doen kost het je tussen de 1500 en 2000 :'( . Mocht ik overgaan tot het vervangen neem ik zeker de koppelingsplaten enzo mee.

@MN-NL, Ja het schakelpatroon voelen zo zou je het kunnen omschrijven, de auto schakelt in principe prima ik heb geen moeite met het wisselen van versnelling oid. Ik zal van de week eens kijken of ik de busjes kan vv en kijken of dit iets verbetering oplevert. Ja ik wil ook niet te snel overgaan tot vervangen maar wil ook niet meer beschadigen als ik door blijf rijden met iets dat misschien onverstandig is.

Heren bedankt voor jullie reacties.

Nieuw forumlid + V40 2.0 druklager probleem?

Geplaatst: 15.07.2020 - 22:33
door anza
Ik had dit vorige week met mijn volvo v40 1999.onderweg gestopt anwb erbij, drukgroep koppeling en iets met de bak zei die. Ben in derde versnelling naar huis gereden. In 1 en 2 vreselijk veel lawaai koppeling intrappen, stilte. Bij thuiskomst stinkende blauwe lucht onderuit de motor kap links. Dacht dat ie in de fik vloog. Laten kijken door onze monteur en kosten drukgroep koppeling en revisie bak 700 piek misschien iets meer nakomen .bij volvodealer nog veel duurder uit De volvo had ik 3jr geleden gekocht voor 400 euro met een volle tank, geen onkosten met apk. Dus nu zoek ik ander deze mag als donor weg. Hoop dat het voor jou meevalt voor de kosten.

Nieuw forumlid + V40 2.0 druklager probleem?

Geplaatst: 08.10.2020 - 10:31
door Joris023
Goedemorgen heren,

Inmiddels ruim een jaar verder en eigenlijk zonder problemen kunnen rijden, het ratelende geluid is verdwenen na het vervangen van de koppeling + drukgroep, het vliegwiel was gelukkig nog in orde.

Helaas heb ik er wel iets voor in de plaats gekregen, ik heb de koppeling laten vervangen door een VW monteur en dat was misschien niet zo verstandig. De auto koppelt perfect echter voel/hoor ik bij het starten een eenmalige bonk, deze eenmalige bonk voel ik ook bij het daadwerkelijk wegrijden in zijn 1e versnelling en naar mate ik opschakel lijkt het minder te worden. Ik weet 100% zeker dat dit (hopelijk kleine) euvel voor het vervangen van bovenstaande nog niet aanwezig is. Mijn vermoeden is een baksteun/rubber (motorsteun) aangezien deze losgehaald worden om de koppeling te kunnen vervangen.

De betreffende monteur woont 200km verderop en ik ben niet in de gelegenheid om er heen te rijden voor garantie oid.

Mijn vraag aan jullie is dan ook of bovenstaande logisch klinkt, om welke steun het lijkt te gaan en waar deze precies te vinden is.

Alvast bedankt groet Joris.