Pagina 1 van 1
zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 18:18
door therealbean
Ter leering en de vermaeck:
In afwachting van de levering van de T8 (einde augustus) vast zelf een lader geknutseld gebaseerd om een 2e hands EVBox.
De installatie getest met een Volkswagen GTE en e.e.a. werkt perfect!
Aanpak:
- EVBox aangeschaft
- control module eruit gehaald (werkte alleen met connectie met een backoffice icm RFID)
- geschikt gemaakt voor particulier gebruik (geen abbo en geen RFID)
- meteen maar een 3 fase van gemaakt (niet nodig voor de T8 maar iig geschikt voor de toekomst)
- controle module Phoenix Contact EV Charger ingebouwd voor mode 3 laden
- kap andere kleur gespoten (was lelijk groen)
Resultaat buitenkant:
Resultaat binnenkant:
Phoenix Contact EV Charger configuratie:
Origineel:

Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 19:14
door Ben
Wat een grote deurbel !

Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 19:32
door NielsPHEV
Leuk gedaan, laadstroom ook instelbaar gemaakt aan de buitenzijde ?
Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 19:50
door mga1600
Knap gedaan.....Wat is het voordeel van deze kast een T8? Ik snap dat het “straks” echt nodig is met EV’s maar voor een T8 volstaat toch een gewoon 16A stopcontact met de bij de auto geleverde laadkabel? Of laadt dit sneller?
Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 20:26
door teebee
Ben schreef:
Wat een grote deurbel !
Wahaahaaaaa

Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 20:34
door Summum
Knap staaltje huisvlijt.
Wel jammer dat het een laadbox zonder snoer is. Dan moet je dus iedere keer de kabel uit je kofferbak gaan halen. Mijn EV-Box heeft een vaste laadkabel met Mennekes stekker die ik zo in de auto plug.
Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 20:53
door therealbean
Ben schreef:
Wat een grote deurbel !

Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 20:55
door Paul
Daar zitten wel echt veel draden in, mijn laadpaal is gewoon 3fases uit de fabriek. Is eentje van Nuon met een vaste kabel. Kan ik iedereen aanbevelen. Was het niet handiger dit te zoeken op MP of ging het juist om het klussen met draadjes?
Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 20:57
door therealbean
Summum schreef:
Knap staaltje huisvlijt.
Wel jammer dat het een laadbox zonder snoer is. Dan moet je dus iedere keer de kabel uit je kofferbak gaan halen. Mijn EV-Box heeft een vaste laadkabel met Mennekes stekker die ik zo in de auto plug.
NielsPHEV schreef:
Leuk gedaan, laadstroom ook instelbaar gemaakt aan de buitenzijde ?
Is eerste iteratie. Omdat het zelfbouw is makkelijk uit te breiden.
Een snoer eraan maken is kwestie van 30 minuten prutsen

Al denk dat een snoer met stekker in de buurt komt van de totale kosten van dit projectje...
Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 20:59
door therealbean
Paul schreef:
Daar zitten wel echt veel draden in, mijn laadpaal is gewoon 3fases uit de fabriek. Is eentje van Nuon met een vaste kabel. Kan ik iedereen aanbevelen. Was het niet handiger dit te zoeken op MP of ging het juist om het klussen met draadjes?
inderdaad weer lekker een beetje elektro prutsen met als resultaat een redelijk betaalbare en goede oplossing.
Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 21:06
door therealbean
mga1600 schreef:
Knap gedaan.....Wat is het voordeel van deze kast een T8? Ik snap dat het “straks” echt nodig is met EV’s maar voor een T8 volstaat toch een gewoon 16A stopcontact met de bij de auto geleverde laadkabel? Of laadt dit sneller?
3 fase was idd niet nodig maar 1 fase via zo'n kast is niet hetzelfde als een stekker in een stop contact.
Je kunt geen 16A uit een gewoon stopcontact trekken.
Je heb een aparte groep nodig met korte kabels om dat te kunnen.
Zie bv:
https://opdezon.nl/zonne-energie/elektr ... lossingen/
Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 13.06.2019 - 21:29
door NielsPHEV
therealbean schreef:
mga1600 schreef:
Knap gedaan.....Wat is het voordeel van deze kast een T8? Ik snap dat het “straks” echt nodig is met EV’s maar voor een T8 volstaat toch een gewoon 16A stopcontact met de bij de auto geleverde laadkabel? Of laadt dit sneller?
3 fase was idd niet nodig maar 1 fase via zo'n kast is niet hetzelfde als een stekker in een stop contact.
Je kunt geen 16A uit een gewoon stopcontact trekken.
Je heb een aparte groep nodig met korte kabels om dat te kunnen.
Zie bv:
https://opdezon.nl/zonne-energie/elektr ... lossingen/
De schuko laadsnoeren zijn inderdaad meestal 10 Amp en soms 13 Amp een wall box moet je eigenlijk direct op de groepenkast aansluiten. In de praktijk is een een klaar hangend laadsnoer erg prettig. Zelf pruttel ik de accu's meestal op 6 amp vol soms haast zet ik de wallbox op 15 amp
Re: zelfbouw lader T8
Geplaatst: 21.06.2019 - 12:17
door Cem
NielsPHEV schreef:
therealbean schreef:
mga1600 schreef:
Knap gedaan.....Wat is het voordeel van deze kast een T8? Ik snap dat het “straks” echt nodig is met EV’s maar voor een T8 volstaat toch een gewoon 16A stopcontact met de bij de auto geleverde laadkabel? Of laadt dit sneller?
3 fase was idd niet nodig maar 1 fase via zo'n kast is niet hetzelfde als een stekker in een stop contact.
Je kunt geen 16A uit een gewoon stopcontact trekken.
Je heb een aparte groep nodig met korte kabels om dat te kunnen.
Zie bv:
https://opdezon.nl/zonne-energie/elektr ... lossingen/
De schuko laadsnoeren zijn inderdaad meestal 10 Amp en soms 13 Amp een wall box moet je eigenlijk direct op de groepenkast aansluiten. In de praktijk is een een klaar hangend laadsnoer erg prettig. Zelf pruttel ik de accu's meestal op 6 amp vol soms haast zet ik de wallbox op 15 amp
Schucko laadsnoer dat door Volvo standaard wordt geleverd kan max 13A aan. 1 fase laadpaal 16A.
Als ik onze laadpaal realtime monitor dan zie ik dat de auto max 14A trekt. Dus tussen en laadpaal en laadsnoer is er niet zoveel snelheidswinst te behalen.
Wat mensen nog wel eens vergreten is dat het belasten van een (schucko)stekker met 13A voor 3 uur lang niet zo fijn is. Daar komt nog eens bij dat met een laadpaal "communicatie" plaats vindt tussen de auto en de laadpaal, met een laadsnoer niet.