Pagina 1 van 4

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 19.06.2019 - 20:38
door Bover
Auto V70 2006 2.4D geartronic getunend met km stand 124.000km bij Volvotune ergens in 2013.

Gegevens:
1. Dezelfde rijstijl na tuning aangehouden.
I2 Ik heb een lichte voet.
3. Zeker het is een fictieve berekening want soms had ik een aanhanger erachter of caravan. Maar het gaat om het idee.
4. Gemiddeld rijdt mijn auto in Nederland 1:15.( retour Frankrijk-Nederland met 120km/u zelfs 1:16 )
5. Ik rij meestal 95% de wettelijke snelheden ook binnendoor.
6. EGR dicht en software aangepast

Huidige stand bijna:
450.000 min124.000= 326.000km getunende km. De 1:12 was verbruik zonder tuning. De 1:15 met tuning.

326.000:12 = 27.166 l brandstof ( zou verbruik zijn zonder tuning ) PFF wat een liters zeg.... :sick:
326.000:15 = 21.733 l brandstof
Verschil 5.433 MINDER verbruik door tuning van Obbe.

Laten we zeggen dat de (door mij geschatte )gemiddelde brandstofprijs door de jaren laag aangehouden €1.25 is.

5.433 x €1,25= 6.791,25 minder uitgeven!! :D

De tuning bij Obbe Volvotune kan zeker uit! :love:

gr Bob

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 19.06.2019 - 21:22
door Msuidgeest
Begrijp me niet verkeerd maar is 1 op 12 niet een beetje lomp voor een V70? Zo ja, dan ben ik geneigd om te geloven dat jouw motor niet goed gepresteerd heeft in de eerste 125 dkm en dat na tuning hij het gewoon beter deed.

Ter vergelijk hoop ik dat er ook gereageerd wordt door V70-rijders die zonder tuning 1 op 15 rijden ... Het gekke is dat mijn zakelijke Vito ook 1 op 15 rijdt en die weegt met wat spullen erin al meer dan 2 ton. Het is een 114 CDI automaat.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 19.06.2019 - 22:05
door Jers3n
+ 1
Allemaal heel mooi en aardig, maar zonder ongetuned, nog voorzien van werende EGR en werkend roetfilter, referentie exemplaar, welke op eenzelfde manier en afstand is bereden kan zo’n berekening m.i. altijd uit. En persoonlijk vind ik het eigenlijk ook wat tegenvallen. Met onze zwaardere AWD XC70 D5, weliswaar handgeschakeld, maar met werkende EGR, met werkend roetfilter, èn met eerder een zware dan lichte voet (lees: meestal 10-20 km/h boven de max.) haalden wij over ruim 155.000 km gemiddeld al 1:13, waarbij zeker ook genoeg korte ritten gemaakt zijn, en op een tank met langer snelwegritten was 1:15 ook te halen. Dan is ook in mijn optiek de 1:12 die je voor alle aanpassingen haalde al niet zo best.

En dat het financieel uitkan, dat geloof ik ook wel, zeker als je maar lang genoeg in je V70 blijft rijden. Maar hoe de totale weegschaal, met inbegrip van milieuwinst, schone luchtwinst, financiële winst etc, uitslaat blijft wat mij betreft ongewis...

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 19.06.2019 - 22:35
door pbor
Rijd eveneens met een 2006 V70 2.4d 6 handbak met inmiddels 220k km waarvan zelf 37k.
Motor is nog standaard. Gemiddeld verbruik over de laatste 37k km is 1 op 17, zakt met het warmere weer naar 1 op 17,5. Rijd met een lichte voet, woon-werk 100 km per dag, 90% snelweg.

Overweeg nog een Obbe-kuurtje, met name om de verdere interne vervuiling vd motor te voorkomen. Extra koppel ook welkom, vermogen leuk maar kom zelden boven de 2500 rpm.
Vraag me wel af of het door mij gerealiseerde verbruik inderdaad nog zo’n 10% lager zou worden bij gelijk gebruik.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 20.06.2019 - 07:33
door Bover
[quote="Msuidgeest"]
Begrijp me niet verkeerd maar is 1 op 12 niet een beetje lomp voor een V70? Zo ja, dan ben ik geneigd om te geloven dat jouw motor niet goed gepresteerd heeft in de eerste 125 dkm en dat na tuning hij het gewoon beter deed.
_____________

@Jers ik haalde door de aanpassingen gemiddeld 1:15)
--------------------
Tja misschien had ik allemaal lompe volvo's zowel de XC d5 type 2006 die ik had als de twee V70 allemaal rond de 1:12 of 1:13.
En ja de tuning helpt wel met minder verbruik bij mij. Daarnaast is het rijplezier met 500% gestegen omdat geartronic en motor/gaspedaal beter op elkaar aansluiten na de tuning. ( geen last meer van trage geartronic )
De V70 weegt in de praktijk toc tegen de 1850. Ik zal de weegbrug eens opzoeken dezer dagen.

Blijft staan dat er een behoorlijk financieel voordeel is behaald in mijn geval.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 20.06.2019 - 08:04
door hsv70
Ben je de eerste eigenaar, dus heb je zelf de eerste 126.000 kms op te teller gezet?

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 20.06.2019 - 08:36
door OGA244
Een Xc70 of V70 2.4D of D5 moet probleemloos 1 op 17 kunnen doen,
Normaal rijden brengt meer voordeel dan tunen, het is ook veel goedkoper

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 20.06.2019 - 11:35
door Bover
hsv70 schreef: Ben je de eerste eigenaar, dus heb je zelf de eerste 126.000 kms op te teller gezet?
nee ik ben de tweede, auto bij Duitse dealer weg. gekocht november 2011

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 20.06.2019 - 11:40
door Bover
OGA244 schreef: Een Xc70 of V70 2.4D of D5 moet probleemloos 1 op 17 kunnen doen,
Normaal rijden brengt meer voordeel dan tunen, het is ook veel goedkoper
IK heb nog nooit met XC 70 of V70 D 2003-2006 serie origineel Geartronic 1:17 gehaald. :(
Daarnaast brengt tunen ook een autodie beter op gaaspedaal reageert icm Geartronic en voor mij rijplezier ook wat waard

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 20.06.2019 - 11:57
door OGA244
Dat ligt dan toch echt aan jou, menigeen doet echt fluitend > n 1 op 15
Doe met 'n D4 8 bak bijna 1 op 20

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 20.06.2019 - 12:00
door DB200
D4 GT-8 is toch echt anders dan D5 GT-6.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 20.06.2019 - 19:33
door Jers3n
Bover schreef:
OGA244 schreef: Een Xc70 of V70 2.4D of D5 moet probleemloos 1 op 17 kunnen doen,
Normaal rijden brengt meer voordeel dan tunen, het is ook veel goedkoper
IK heb nog nooit met XC 70 of V70 D 2003-2006 serie origineel Geartronic 1:17 gehaald. :(
Daarnaast brengt tunen ook een autodie beter op gaaspedaal reageert icm Geartronic en voor mij rijplezier ook wat waard
Hier ben ik het inderdaad deels wel eens met Bover, zeker met een XC70 2.4D/D5 ‘00-‘07 is 1:17 is dat echt niet ‘probleemloos’ te halen! Met een GT lijkt me dat echt onmogelijk, en als dat met een H6 al lukt, dan ben je de eerste paar honderd meter altijd berg af gestart, heb je nooit boven de 1750 toeren gemaakt en niet harder dan 80 gereden... ja, dan zou het misschien kunnen lukken....

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 20.06.2019 - 19:50
door OGA244
Ik heb ze in de afgelopen 18 jaar allemaal gehad, met 45kkm/jr krijg je ook best 'n aardig idee qua verbruik.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 22.06.2019 - 17:54
door Bover
nou ik heb ze ook allemaal gehad die volvo 5 cilinders vanaf de 240 1994 maar een ding hebben ze gemeen en "dat is dat ze m wel lusten"
Mijn bereking gaat over de serie 2000-2007 en dat is weat anders dan D4 dacht ik....

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 22.06.2019 - 18:22
door OGA244
Had in 2002 'n handbak D5 die 1op20 deed, de D5en van 2005, 2006 en 2007 werden onzuiniger

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 22.06.2019 - 20:38
door ruuds70
Bover schreef: nou ik heb ze ook allemaal gehad die volvo 5 cilinders vanaf de 240 1994 maar een ding hebben ze gemeen en "dat is dat ze m wel lusten"
Mijn bereking gaat over de serie 2000-2007 en dat is weat anders dan D4 dacht ik....
?? een vijfcilinder 240 uit 1994??

Volgends mij lust jij ehm nogal.

de 240 was er nooit met 5 cilinder
de 240 is geproduceerd tot 1993

:sleep:

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 22.06.2019 - 20:52
door OGA244
De 240 is met 5 cilinder diesel D20 geleverd geweest

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 22.06.2019 - 21:19
door Bover
ik bedoelde te zeggen dat Volvo s vanaf de 240 in mijn bezit zijn geweest en ik rij Volvo vanaf 1994 en de eerste was een 245 GT van '92.
Voor de helderheid, de 245 was benzine/Gas daarna 940 benzine gas en toen de diesel vanaf 2000, maar geen van de volvo 's was expliciet zuinig.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 22.06.2019 - 23:03
door DB200
geen van de volvo 's was expliciet zuinig.
Volgens mij vinden Volvo rijders dat ook niet zo belangrijk.

Wel gaaf dat je brandstof hebt bespaard. Dat scheelt weer 2640 gram CO2 per liter.

https://www.autobahn.eu/12482/hoppa-wee ... ieselhaat/

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 23.06.2019 - 00:30
door Jers3n
OGA244 schreef: Had in 2002 'n handbak D5 die 1op20 deed, de D5en van 2005, 2006 en 2007 werden onzuiniger
Dus ook een XC70 AWD 2.4D of D5?