Ik heb zelf na lang kwijlen sinds de P2 R bestaat ssinds November een R gekocht (2004, automaat) die het nodige achterstallig onderhoud had (althans, geen onderhoudshistorie). Door zelf alle problemen aan te pakken heb ik i.i.g voor een betaalbare aanschafprijs en veel tijd de auto in goede staat kunnen brengen. Mijn ervaringen die ik heb opgedaan zijn de volgende:
1. motorblok shimmen/block mod ter voorkoming scheuren cilinders
2. gehele onderhoud nakijken van je AWD: dat begint met je getande bus tussen versnellingsbak en je haakse overbrenging en eindigd bij je achter differentieel:
-bus versnellingsbak: als die versleten is dan kan hij de tanden van je haakse overbrenging slopen
-haakse overbrenging; nieuwe olie en peil checken
-haakse overbrenging: speling/backlash in de tanden nakijken
-haldex: olie verversen; nieuwe ringen op de pomp, filter pomp schoonmaken, filter haldex vervangen
-achter differentieel: olie vervangen, olie op peil checken
3. mijn stuurbekrachtiging werkte niet goed: altijd zwaar: of solenoid op je steering rack of je 'relais' onder je stuurkolom (elk Servotronic relais werkt, ook die van een XC90 (heeft die van mij nu). Zekering 15 (dacht ik) aan bestuurderszijde fusebox was bij mij ook doorgebrand, maar in je handleiding van de auto staat die niet aangegeven. Ik vond dat toevallig online.
4. speling stuurhuis: aandraaien van de 'yoke' bout: een 17mm bout die met afgezaagde steeksleutel bereikbaar is van onderen. Volvo bulletin geeft aan niet meer dan 5 gradaties, maar revisiebedrijfen geven aan dat je net zoveel mag aandraaien totdat spelign weg is, maar stuur niet zwaar loopt (met voorwielen van de grond).
5. sensoren: turbo-druk sensor, TCV en buiten temp (in buitenspiegel) vervangen; oude type turbodruk sensor kan plakken en evt te lage waarde aangeven = overboosten = blok scheuren (zeker als die niet geshimmed is). TCV gaf bij mij pulserende turbo respons bij intrappen gaspedaal. Alsof koppeling slipt. Buitentemp sensor gaf rare temperaturen aan; bij warme motor slecht starten omdat hij in koude stand wou starten (-31C graden).
6. carter-ventilatie; bij mij blaasde hij, ipv zuigen bij oliedop. Kanalen zaten redelijk vol; carter kanalen ook schoonmaken (te combineren met carter olie ringen).
7. indien automaat: laten spoelen bij een van de sponsors/bekende bedrijven. Niet zelf doen: krijg je nooit goed voor elkaar. Automaat loopt nu als nieuw, groot verschil.
8. grom/BTphone/IMiv audio op je HU-803
9. carter-ringetje die vervormd kunnen zijn (die van mij waren dat) waardoor je langzaam maar zeker olie druk verliest.
10. ophanging was uitgedroogd/oud/gescheurd. Geheel nieuw vervangen. Als je Monroe C2501 (voor) of C1501 (achter) besteld uit Engeland bespaar je hoop geld op je 4C schokdempers. Lemforder is huismerk van Volvo, maar dan zonder het prijskaartje. Nieuwe schokdempers = nieuwe veren omdat volgens bronnen je anders de nieuwe schokdempers te veel belast met uitgelubberde veren. Veren zijn niet zo duur, dus zeker meenemen.
11. Alle olieeen: versnellingsbak, motor, stuurhuis, haakse overbrenging, achter differentieel, haldex, remolie.
12.Ik heb beginnende roest op bestuurders dorpel door schuren van plastic cover over de dorpel; vandaag eraf gehaald en wordt binnenkort meteen aangepakt door spuiterij om het in de kiem te smoren. Bekend probleem
13. Als je het nog niet hebt: subwoofer bij reserve wiel; vult het lage gat op wat bij een S60 uit de hoedenplank speakers komt.
14. Piepende remmen: brembo klauwen piepen. Ik heb nieuwe blokken (Akebono's) en nieuwe Brembo schijven erop. Ze blijven piepen. Zoals anderen hierboven zeggen; modificatie plaatjes nodig die ik nog niet geinstalleerd heb: 30748514. Klauwen zijn helemaal schoongemaakt en alles loopt soepel. 1 klauw heeft zelfs nieuwe guide-pins en klemveer, blijft piepen. M.a.w. mijn vertrouwen ligt bij de modificatie gewichtjes, aangezien volvo deze heeft ontwikkeld lijkt me dat dit dus inderdaad een inherent probleem is van deze klauwen (geld voor veel merken met Brembo klauwen zoals Subaru, Mitsubishi, google maar eens 'Brembo Squeal').
15. Ik heb, toen het blok geshimmed werd door Tim Williams (als je geinteresseerd bent, google maar eens op 'Volvo Tim Williams') ook meteen aluminium bushings in mijn voor subframe erin laten zetten en verstevigde 'trailing arm' bushings in mijn achterophanging. Dat is een verademing in wegligging.
16. standaard meuk als bougies (zeker als je blok niet geshimmed is: knocking/overslaan vind dit blok niet fijn), distri-riem, olie-filter spreekt voor zich. Ook vacuum slangen bekijken/in de gaten houden en ook zeker je slangklem van je waterkoeling (passagiers zijde dacht ik): die roest door en als die knapt, ben je in 1 klap je koeling kwijt.
17. Indien je werkt aan je AWD en je cardan as ligt los: aan voorzijde je homokineet checken op speling, anders vervangen. Aan achterzijde preventief nieuw vet erin persen. Achterzijde is geen nieuwe voor te koop, voorzijde wel (door de downpipe vergaat het vet sneller).
18. potmeters/rotary switches in mijn HU waren gaar; reageerden slecht op draaien van de knoppen. Nieuw radio is niet nodig, alleen nieuwe rotaries erop solderen en het is weer als nieuw!
19. Als handrem binnenkort weer niet gespannen is, of als je achterwielen warm worden: de handrem kabel bij de P2's roesten in de mantel (mag ook wel na 16jaar) waardoor de veer in het trommelrem gedeelte van je achterwielen niet sterk genoeg is om de kabel terug te duwen: je trommelremmen blijven aanlopen en je trommelblokken slijten snel. Tijdelijke oplossing is dat men de handrem stelschroef aandraait, maar dit lost niet op dat de kabel terug naar rust gaat. Goed te testen door de handrem vanuit rust licht op te tillen (voordat hij in de vertanding schiet) en kijken of hij met een positieve trekkracht weer omlaag naar rust komt. Indien ja: niets aan de hand, indien je hem telkens beetje moet terug duwen naar rust is een of beide remkabels verroest. Vervangen voor een plastieken (dat roest niet

) kabel.
Ik ben vast wat vergeten; maar allerbelangrijkste is om te zorgen dat je blok niet scheurt, je automaat (als je die hebt) een spoeling krijgt en als je AWD wilt blijven behouden, deze naloopt. Sommige systemen zijn langzaam leeggelopen en slopen zichzelf. Als dat onderhoud allemaal in orde is, danwel door vorige eigenaar of jezelf, dan ga je er veel plezier van hebben! Bovenstaande klinkt duur/intensief, maar eigenlijk, afgezien van de blockmod, allemaal preventief onderhoud voor projecten die makkelijk in de 1000-en lopen als het eenmaal te laat is.
Last but not least; mooie wagen; flash green is echt een mooie kleur, hoewel een Sonic Blue voor mij daar nog een stapje bovenop doet en hoop ik ooit nog te mogen rijden. Maar Flash Green is voor mij dezelfde klassieker als een Cream Yellow T5-R. Welk interieur heb je, Nordkapp, Gobi of Atacama? Ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben. Zo'n R is voor mij altijd mijn droomwagen geweest en ondanks 1:8 aan de pomp, is het iedere dag genieten. Ik zou ondanks al het gedane werk geen andere auto willen rijden.