Pagina 1 van 1
DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 28.06.2019 - 06:34
door prins_kevin
Onze V70 D3 heeft intussen 210.000 km gereden en rijd nog steeds fantastisch!
En om dit zo te houden wil ik graag het roetfilter preventief reinigen.
Hij regenereerd nu ongeveer om de 500km. Hij heeft nog geen melden gegeven omtrent
Het filter.
Maar er zijn verschillende manieren om het filter schoon te krijgen,
Het lijkt me leuk het zelf te doen, beschik over een stoomcleaner. Dus waterdruk is voor handen
Maar ze gieten er een vloeistof in zou je daar bijvoorbeeld kachelruitjes reiniger voor in de plaats
Kunnen gebruiken dat lost roet ook fantastisch op.
Ben erg benieuwd of iemand zelf al eens zijn dpf heeft gereinigd en wat de ervaringen zijn van laten doen.
Ben erg benieuwd.
Gr kevin
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 28.06.2019 - 15:04
door edraket
500 km is veel te vaak, tenzij je heel veel korte stukjes rijdt. Zelf doen zou ik zeker niet doen, gewoon weg brengen. Maar ik zou wel eerst willen weten waarom de auto zo vaak regenereert.
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 29.06.2019 - 09:33
door prins_kevin
We rijden 4 keer per week 50 km heen en 50 km terug 90%snelweg met 110km/uur
en thuis wat korte stukjes variƫrend van 2 tot 15 km.
De rede van regenereren lijkt mij dat het filter een te hoge verschil druk geeft.
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 29.06.2019 - 12:52
door Almerev70
Nou ik krijg, vrees ik, hetzelfde probleem.
Laatse 3 keer ook na ca. 500-600km.
Totaal nu 167k gereden. Voorheen was het trouwens ca 1500km.
Lijkt me dat zo DPF ook een keer op is.
Wat ga jij doen?
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 29.06.2019 - 14:49
door hsv70
Ik heb het filter van de C30 2.0D van de vrouw des huizes hier laten reinigen.
https://buchli.nl//producten/roetfilters/
Helaas bleek het roetfilter niet alleen vol te zitten, maar was inwendig ook dusdanig kapot, dat er een nieuwe onder moest. Iets met keramiek wat kapot was.
Volgens de prijsopgave vooraf zou enkel reiniging zo rond de 450 euro gaan kosten. Maar in mijn geval werd het dus iets duurder.
Zelfreinigen heb ik geen ervaring mee, maar het schijnt dat het milieu er niet vrolijk van wordt.
Maar dat is een andere discussie...
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 29.06.2019 - 16:04
door edraket
had je er dan niet beter meteen een nieuw Volvo filter op kunnen zetten? Weet niet wat je nu hebt betaald, maar als het significant duurder is geweest dan 450 euro kan ik me voorstellen dat een nieuwe originele goedkoper was geweest.
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 29.06.2019 - 16:30
door hsv70
Na het uitbouwen van het filter werd vrijwel direct bekend dat deze kapot was, en niet meer te redden.
Een nieuw origineel filter is er door hen toen ingebouwd, er is dus niet eerst geprobeerd de oude te reinigen, daarvoor zijn dus geen onnodige kosten gemaakt.
Een nieuw filter, inclusief inbouw, regeneratievloeistof, een nieuwe druksensor, inleren en wat niet meer zij, is voor een C30 2.0D ff iets duurder dan het reinigen.
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 29.06.2019 - 17:51
door ruuds70
Hoe merk ik dat er geregenereerd wordt? Heb 5000 km nog geen melding gezien, gelukkig, vandaar
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 29.06.2019 - 18:06
door Gouwe
Je brandstof verbruik gaat tijdelijk zo maar een 30% omhoog.
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 29.06.2019 - 23:22
door DB200
500 km is veel te vaak,
Wat is een normaal interval?
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 30.06.2019 - 12:03
door ruuds70
Gouwe schreef:
Je brandstof verbruik gaat tijdelijk zo maar een 30% omhoog.
Oke, maar voor de rest merk je niks? Minder vermogen of slechter lopen, dan wel een melding op het display?
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 30.06.2019 - 12:57
door Marcnij
DB200 schreef:
500 km is veel te vaak,
Wat is een normaal interval?
Volgens de handleiding tussen 300 en 900 km.
Ik zou 500km dus niet als veel te vaak aanmerken.
Als het gemiddelde verbruik over langere tijd significant stijgt, dan zou ik me zorgen gaan maken.
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 03.07.2019 - 08:43
door prins_kevin
Almerev70 schreef:
Nou ik krijg, vrees ik, hetzelfde probleem.
Laatse 3 keer ook na ca. 500-600km.
Totaal nu 167k gereden. Voorheen was het trouwens ca 1500km.
Lijkt me dat zo DPF ook een keer op is.
Wat ga jij doen?
Ik ga nu eerst op vakantie met de caravan er achter, hij geeft nog niet Aan dat hij vol is dus
De noodzaak om hem te reinigen is er nog niet.
De vrouw rijd er het meeste in en die let nu goed op het verbruik dus hoop dat ik een goed beeld krijg
Van wanneer hij regenereert en als hij na de vakantie nog steeds naar mijn gevoel te vaak regenereert dan
Gaan we een kijken hoe we dat moeten gaan aanpakken.
Heb wel een bedrijf gevonden in Bussum die voor 250,- ex hem test reinigt en weer test op flow
Dus dat is het geld ook niet echt. Maar wat kost een nieuwe kan iemand dat vertellen?
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 03.07.2019 - 08:46
door prins_kevin
Marcnij schreef:
DB200 schreef:
500 km is veel te vaak,
Wat is een normaal interval?
Volgens de handleiding tussen 300 en 900 km.
Ik zou 500km dus niet als veel te vaak aanmerken.
Als het gemiddelde verbruik over langere tijd significant stijgt, dan zou ik me zorgen gaan maken.
Het gemiddeld verbruik volgens de BC is 6:100 maar dat is 110km/u
Op de snelweg als je 130rijd is het al gauw 6,7:100
De wagen is wel getuned vind het brandstof verbruik wel wat aan de hoge kant
Maar dat komt niet door het DPF,
Ow en het is een handbak.
Re: DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 04.07.2019 - 06:05
door Almerev70
250 euro voor reniging valt mee. Zeker gedemonteerd aanleveren? En maken zij hem open?
Een nieuwe gevonden bij skandix voor 1200 euro.
DPF zelf reinigen of laten doen?
Geplaatst: 22.04.2020 - 12:09
door prins_kevin
intussen zijn we weer wat veder,
heb een nieuwe app op de telefoon CAR scanner,
met een OBD mini elm 327 (dacht ik)
en hier kan ik realtime het roetgehalte in de DPF zien Berekend wel is waar maar is beter dan niks zien.
het valt me op dat als je korte stukjes rijd het filter snel vult maar ga je op de snelweg 130 Km rijden en stijgt dan de temperatuur van het filter tot 300 graden. dan neemt de hoeveelheid heel rustig af. en volgens mij gaat de wagen regenereren bij 27-28 gram roet in het filter
intussen heeft de wagen alweer 235 k gereden still going strong
