Herstellen vermogen V70 T5 uit 2001 V3

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
DirkBee
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.06.2019 - 14:44

Mijn garage lijkt zich er makkelijk vanaf te maken en suggereert gewoon een Rica tuning.. Dit overweeg ik ook maar ik wil in eerste instantie iets doen aan de originele motor..
Mijn vragen nu zijn:
1) Is er een eenvoudige/goedkope manier om te zien wat het vermogen van de auto is op het moment (maw; hoeveel vermogen heeft hij verloren)?
2) Wat zijn eenvoudige/goedkope/voor-de-hand liggende manieren om de auto weer wat meer vermogen terug te geven (wat zijn de ‘low hanging fruit’)? Bijv., bougies vervangen, bobines, lucht filter etc.? Wat zijn de kosten dan ongeveer?
3) Als ik het vermogen alleen verbeter via een Rica tuning is dat een goed fix/oplossing of loop ik hiermee risico’s?

Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door DirkBee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Rica zou ik absoluut niet heen gaan als je een automaat hebt en die heel wilt houden, of uberhaupt een goeie tune wilt..

Ik heb het in je andere topic al verteld, begin eens met een stage 0, en zet hem dan op de bank om te kijken hoeveel pk's er nou werkelijk verloren zijn.

250pk in een comfortabele Volvo V70 is ook niet echt veel aan te merken, behalve dat de snelheid best rap oploopt vergeleken overig 1.5 liter turbodiesel lease verkeer.
DirkBee
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.06.2019 - 14:44

Hoi V70R^2,

bedankt voor je reponsie. Toch nog even een paar vragen:
- klinkt als een hele investering, hoe groot schat je de kans dat dit het gaat verhelpen/verbeteren? Wat is hiervan het kosten plaatje ongeveer?
- ik had niet vermeld dat ik een handbak heb.. Is RICA geen goede tuner? Ik dacht altijd dat dat een van de betere was.. Welke zou jij adviseren dan?

Bedankt alvast!
Groetjes,
Dirk-Jan.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Hallo Dirk-Jan,

Ik kan geen uitspraak doen m.b.t. de kans dat het gaat verhelpen of je daadwerkelijk minder vermogen hebt, of dat het gewenning is, ik zou de wagen moeten ervaren om tot een conclusie te kunnen komen.

Los daarvan, de ingrepen die ik heb genoemd zou iedere zichzelf respecterende tuner adviseren dan wel verplichten voordat ze ook maar naar je wagen willen kijken. Dat kost flink geld, maar o.a. de technische levensduur van die sensoren ben jij al ruimschoots gepasseerd, factor 3.

Een nieuwe LMM zal dan ook nog een adviespunt zijn. Je praat dan al snel over €2500 onderhoud bij een specialist of hobby sleutelaar/kenner (de dealer zal geen raad met jou weten, die zijn alles wat ouder dan 15 jaar is inmiddels verleerd, het hoofdstuk preventief en tuning is hen sowieso onbekend) , en afhankelijk van de verdere staat van de wagen kan mogelijk nog het een en ander nodig zijn.

Groot voordeel is wel dat je een handbak hebt, dan hoeft een tuner geen rekening te houden met schakelmomenten van de automaat en het beperken van vermogen/koppel voorafgaand aan het schakelmoment (verlaten ontsteking 500 toeren voor het schakelmoment bijv.).

Persoonlijk schijf ik liever zelf de software voor mijn wagens met de hulp van diverse kennissen, het is niet moeilijk, maar het zou vakwerk moeten zijn en niet iets wat iedere beunhaas zomaar kan verkopen voor grof geld, je bent gewoon een volle dag maatwerk bezig met een tune (8 uur keer 80 euro = €640), en niet simpelweg een stukje software uploaden wat ze ooit eens ergens gevonden cq gekocht hebben en 20% meer boost en pk gaf, maar wel €500-700 vragen voor een minuutje flashen van de software...

Ik hoop dat ik je een beetje de juiste kant op help, het stage 0 werk voorafgaand aan een vermogensmeting is niet bijzonder moeilijk, ik heb het zelf al vaak gedaan. Alles fris om de motor levert als snel 20-30 pk op, zo niet meer wanneer zaken defect waren.

Voor nu, fijn weekend,
Adriaan.
Laatst gewijzigd door V70R^2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DirkBee
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.06.2019 - 14:44

Hoi V70R^2,

heel erg bedankt voor je reaktie, misschien is het zinvol om toch eerst maar eens te meten wat het vermogen echt is, misschien is het idd gewenning.
Vraagje:
- weet jij toevallig een adres voor het doen van zo'n vermogensmeting?
- ik ben zelf geen sleutelaar.. weet jij dan ook zo een adres van een specialist of hobby sleutelaar/kenner waar ik die ingrepen kan laten uitvoeren die je voorstelde?

Groetjes,
Dirk-Jan.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

https://www.beekautoracing.nl/home/nieu ... -gestoken/

Mijn ervaring bij hun is dat hun meting nagenoeg precies uit komt op het daadwerkelijke vermogen wat je hebt.

Ik weet niet waar je woont, maar kom anders een keertje langs, het werk kan ik eventueel wel voor je doen, of samen als het jou leuk lijkt, ik ben woonachtig in Leerdam.
DirkBee
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.06.2019 - 14:44

Bedankt voor het aanbod. Ik woon in Eindhoven, afstand is te doen.
Ik heb wel een drukke agenda ivm kinderen, ik werk voor de helft van mijn tijd in Duitsland em vakantietijd komt er aan... pfff
Misschien iets via Whatsapp afspreken? Ik: 06 31741236
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je veel in Duitsland bent zou ik daar lekker gas geven. 225 op de GPS is wat je kan verwachten van een gezonde motor. 230 als je echt ruim baan hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”