Pagina 1 van 5
V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 28.06.2019 - 23:38
door V60Driver
Beste forum leden.
Sinds een jaar bezit ik een V60PIH uit 2014, en ben inmiddels aan de beurt voor de derde airco pomp.
Afgelopen week met ruim 30 graden plus uit het zuiden van NL gereden naar de randstad, en dat zonder AIRCO.
Nou dat is armoede. Zeker anno 2019 met zo’n mooie en relatief nieuwe VOLVO!!!!!
Ik vervloek dat ding en vraag me af of dit voor mij de bekende druppel is die me iets doet besluiten wat te doen.
Volvo doet z’n best door het onder coulance te repareren. Maar wat heb ik daar aan als ik zo’n onbetrouwbare auto rijd. En minimaal drie x per jaar bij de dealer sta. Inmiddels zijn we bij versie 10 van die krengen en heb het gevoel dat het een eindeloos traject wordt.
Ik schrijf dit omdat ik gewoon GEFRUSTREERD ben. En twijfel over door aanmodderen met de PIH, overstappen op een V60 benzine of zelfs een Audi A3 Etron wissel.
Dus regeer met humor, goed bedoelde adviezen etc.
Maar ik ben mijn verhaal effe kwijt.
Dank daarvoor.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 29.06.2019 - 00:42
door V70R^2
Dat is de huidige IKEA mentaliteit onder bijna alle auto merken ( na een paar jaar mag het stuk en kopen/willen we wat anders) dat bovenop de enorme druk op winst binnen het concern zelf, dat gaat allemaal ten koste van de betrouwbaarheid.
Om nog maar niet te beginnen over de eisen omtrent CO2, EGR, DFP en al die meuk die de levensduur van een wagen meer dan halveert, schoon op papier, haalt net de garantieperiode zonder problemen, alles behalve duurzaam (but who cares, profit was made).
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 29.06.2019 - 06:24
door Gouwe
V70R^2 schreef:
…..haalt net de garantieperiode zonder problemen, alles behalve duurzaam (but who cares, profit was made).
Ook al gefrustreerd? Als het Volvo puur om de winst te doen was hadden ze na 5 jaar echt geen coulance meer gegeven.....
Maar voor de TS, Ik snap de frustratie op zich helemaal, zeker als je met 30 graden buitentemperatuur zonder airco moet rijden. Ook ik heb in 2 jaar tijd 4x een pomp moeten wisselen en het keyless systeem is ook een duur en vervelend grapje. Verder is het balen dat ik maar 1x per 2 jaar i.p.v. 2 per jaar een navi update krijg omdat mijn auto net een paar maanden te vroeg is geboren, en ja die kofferruimte is soms wel aan de kleine kant (als ik het vergelijk met de V70 of XC90), maar.....
Als ik met de auto rijd dan geniet ik van elke kilometer. Hij is stil, bloedsnel als dat moet, voorzien van heel veel comfort verhogende zaken en de looks zijn ook prima. Zaken die, samen met de coulance die Volvo en de dealer geven, voor mij er voor zorgen dat ik nog steeds me veel plezier in de PIH rijd en voor mij de reden dat toen ik onlangs moest kiezen voor de V60 of de V70 eruit, ik toch de V60 heb gehouden. Succes met de afwegingen en ik hoop dat je na het spuien van de frustratie en de zoveelste reparatie van de airco toch weer kunt genieten van de PIH.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 29.06.2019 - 07:30
door NielsPHEV
In het zuiden van no zitten toch ook volvo dealers?
Vwb de Audi VAG en coulance......
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 29.06.2019 - 13:16
door Tsjemp
Ik snap je helemaal. Was voor mij de reden om na een jaar mn verlies te pakken en de V60 weer weg te doen. Mooie auto rijdt goed, maar die storingen zijn gewoon k.u.t.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 29.06.2019 - 13:57
door V60Driver
[quote="NielsPHEV"]
In het zuiden van no zitten toch ook volvo dealers?
Dat klopt. Maar er is geen dealer te vinden in heel NL die op het moment dat jij binnenkomt met een melding Airco Service Vereist zegt van, ohhh wat vervelend. Hier heeft u de sleutel van vervangend vervoer. Uw auto staat vanavond of morgen weer klaar. Kansloos, en daar heb ik ook begrip voor.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 29.06.2019 - 20:03
door RoaldH
Bij de dealer van Gouwe en mij is het meestal binnen een dag of 2 verholpen. Ik zit nu gemiddeld aan 1 pomp per jaar.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 29.06.2019 - 21:02
door The Mechanic
V60Driver schreef:
NielsPHEV schreef:
Maar er is geen dealer te vinden in heel NL die op het moment dat jij binnenkomt met een melding Airco Service Vereist zegt van, ohhh wat vervelend. Hier heeft u de sleutel van vervangend vervoer. Uw auto staat vanavond of morgen weer klaar. Kansloos, en daar heb ik ook begrip voor.
Als het een goede klant van de dealer betreft valt er altijd wel iets te regelen als de planning vol zit.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 00:23
door DB200
Inmiddels zijn we bij versie 10 van die krengen en heb het gevoel dat het een eindeloos traject wordt.
Zou zo maar kunnen. Ik denk nl. dat het niet ligt aan de pomp maar aan de procescondities waaronder deze pomp moet opereren. De procescondities worden bepaald door het ontwerp, bijv. het leidingensysteem heeft een zodanig ontwerp dat er te weinig voordruk (NPSH) is waardoor een pomp gaat caviteren. Cavitatie heeft een zeer negatief effect op de levensduur. Als je met pomp versie 10 het probleem niet kunt oplossen, ligt het mijns inziens dus niet aan de pomp maar aan het ontwerp van het koelsysteem zelf.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 09:42
door Gouwe
DB200 schreef:
Inmiddels zijn we bij versie 10 van die krengen en heb het gevoel dat het een eindeloos traject wordt.
Zou zo maar kunnen. Ik denk nl. dat het niet ligt aan de pomp maar aan de procescondities waaronder deze pomp moet opereren. De procescondities worden bepaald door het ontwerp, bijv. het leidingensysteem heeft een zodanig ontwerp dat er te weinig voordruk (NPSH) is waardoor een pomp gaat caviteren. Cavitatie heeft een zeer negatief effect op de levensduur. Als je met pomp versie 10 het probleem niet kunt oplossen, ligt het mijns inziens dus niet aan de pomp maar aan het ontwerp van het koelsysteem zelf.
Als dat zo was zou Volvo dat zelf ook wel snappen en niet domweg al 4 jaar pompen vervangen. Bovendien verklaart cavitatie voor mij niet de reden waarom de eerste generatie pompen het jaren hebben volgehouden (die ging alleen lekken op de afdichtingen) en het gedonder pas begonnen is bij het vervangen van de pompen. Die het dan weer of twee maanden of zelfs soms meer dan een jaar volhouden waarbij de storing steeds in het elektrische deel van de pomp zit.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 10:32
door 360Degreez
Gouwe schreef:
DB200 schreef:
Inmiddels zijn we bij versie 10 van die krengen en heb het gevoel dat het een eindeloos traject wordt.
Zou zo maar kunnen. Ik denk nl. dat het niet ligt aan de pomp maar aan de procescondities waaronder deze pomp moet opereren. De procescondities worden bepaald door het ontwerp, bijv. het leidingensysteem heeft een zodanig ontwerp dat er te weinig voordruk (NPSH) is waardoor een pomp gaat caviteren. Cavitatie heeft een zeer negatief effect op de levensduur. Als je met pomp versie 10 het probleem niet kunt oplossen, ligt het mijns inziens dus niet aan de pomp maar aan het ontwerp van het koelsysteem zelf.
Als dat zo was zou Volvo dat zelf ook wel snappen en niet domweg al 4 jaar pompen vervangen. Bovendien verklaart cavitatie voor mij niet de reden waarom de eerste generatie pompen het jaren hebben volgehouden (die ging alleen lekken op de afdichtingen) en het gedonder pas begonnen is bij het vervangen van de pompen. Die het dan weer of twee maanden of zelfs soms meer dan een jaar volhouden waarbij de storing steeds in het elektrische deel van de pomp zit.
Ik zou wel eens willen weten welke "verbeteringen" er bij elke iteratie van de pomp zijn doorgevoerd. Er rijden inmiddels genoeg auto's rond met een elektrische aircopomp.
Idee op eens een pinned topic te maken om kennis betreffende Aircogate te bundelen?
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 11:33
door Paul
Ik heb in de zes jaar Plug in rijden eigenlijk maar 1 nieuwe pomp gekregen in de eerste V60. Dat was een terugroepactie volgens mij. Derde V60 heeft nooit issues gegeven, ergens keer foutmelding na een software update.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 11:59
door RoaldH
Is het ook mogelijk dat een niet correcte vervanging (paar druppels verontreiniging in de olie) voor zeer wisselende resultaten zorgen? Waardoor de ene pomp het makkelijk een jaar volhoudt en de ander slechts een paar weken?
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 13:02
door Gouwe
Ik heb dat idee ook wel eens gehad Roald, zeker omdat mijn dealer aangeeft dat ze maar 1 airco machine hebben en met de wetenschap dat de PAG olie van een normale airco niet OK is voor een elektrisch airco systeem:
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1561891209
Maar ook hier: dat weten ze bij Volvo en de dealers toch ook inmiddels wel? Bovendien gaan alle pompen echt wel retour fabrikant die daar ook echt wel een analyse op loslaten (zoals het een Japanse firma betaamt).
Ook nog interessant misschien:
https://www.waeco.com/nl-nl/hybrid-vehicles/
Ik heb niet de illusie dat wij het hier op het forum gaan oplossen, maar misschien is het wel een idee om eens met een aantal mensen met Volvo NL in gesprek te gaan over wat nu precies het probleem is en wanneer ze het definitief gaan oplossen en wat ze gaan (blijven) doen in de tussentijd. Het hele verhaal komt in ieder geval de restwaarde van de auto niet ten goede.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 13:19
door V60Driver
Nou die grilligheid van het wel of niet kapot gaan is zo vervelend.
Daarnaast is het soms Airco Service Vereist en dan weer Storing Hybride Systeem.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik redelijk technisch ben onderlegt en goed met techniek weet om te gaan.
Maar kan echt geen patroon vinden wat wel en wat niet het euvel veroorzaakt.
Ik weet dat sommige pre-conditioning niet gebruiken in de zomer etc etc. Maar ook daar zie ik geen patroon in.
Wel denk ik dat nieuwe auto’s uit de fabriek het beter deden als gebruikte.
Wat de vervanging een dingetje maakt. Zoals RoaldH al melde!
Maar Volvo zal zich vast al 100 keer (of meer) die vraag hebben gesteld.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 13:24
door V60Driver
Ik heb niet de illusie dat wij het hier op het forum gaan oplossen, maar misschien is het wel een idee om eens met een aantal mensen met Volvo NL in gesprek te gaan over wat nu precies het probleem is en wanneer ze het definitief gaan oplossen en wat ze gaan (blijven) doen in de tussentijd. Het hele verhaal komt in ieder geval de restwaarde van de auto niet ten goede.
Goed idee van Gouwe.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 16:56
door Jelmer de Jong
Ik denk dat de rekening voor al die reparaties meer motiveert tot een oplossing dan 10 klanten die een briefje sturen.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 19:22
door Gouwe
Jelmer de Jong schreef:
Ik denk dat de rekening voor al die reparaties meer motiveert tot een oplossing dan 10 klanten die een briefje sturen.
Helemaal mee eens! Maar dat neemt niet weg dat Volvo niet uitblinkt in communicatie over dit onderwerp.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 30.06.2019 - 20:01
door RoaldH
V60Driver schreef:
Ik heb niet de illusie dat wij het hier op het forum gaan oplossen, maar misschien is het wel een idee om eens met een aantal mensen met Volvo NL in gesprek te gaan over wat nu precies het probleem is en wanneer ze het definitief gaan oplossen en wat ze gaan (blijven) doen in de tussentijd. Het hele verhaal komt in ieder geval de restwaarde van de auto niet ten goede.
Goed idee van Gouwe.
VCNL of Volvo Zweden mag contact met me opnemen.
Re: V60 PIH Top of Flop
Geplaatst: 01.07.2019 - 06:07
door mikepih
Mijn eerste pomp ging na ongeveer 178k kapot nadat ik voor het eerst de pre condition bij hoge temperatuur gebruikte na aanschaf van de auto bij 172k. Ik weet niet of de vorige eigenaar ook de zomer pre condtion ooit gebruikt heeft maar ik doe het niet meer. Enkel inde winter maar dan wordt de standkachel en niet de airco ingezet. Vooralsnog 20k probleemloos(op de keyless en camera storing na....)