Zeer ernstige bandenslijtage.
Geplaatst: 29.06.2019 - 14:26
I.v.m. trillingen in het stuur bij 120 km/uur naar mijn Volvo specialist gegaan. Op de brug bleek dat mijn beide voorbanden aan de binnenzijde volledig waren afgesleten (na ruim 10.000 km!) en dat mijn rechtervoorveer bij de 1e winding (in de schotel) was gebroken. Volgens mijn Volvo specialist was de bandenslijtage het gevolg van de gebroken veer.
Nu even wat hieraan voorafging:
Op 03-08-2018 km stand 197.000 zijn de draagarmen links en rechts voor, vervangen. Toen bleek ook dat de veer linksvoor gebroken was (ook 1e winding in de schotel; zie foto) en deze is eveneens vervangen. Na deze reparatie is de auto uitgelijnd. Niet bij de Volvo-specialist maar bij een ander (mij onbekend) bedrijf.
Hierna bleek de auto enorm heen en weer te schudden tijdens het rijden. Terug en toen bleek dat er speling op de aandrijfassen zat en deze zijn op 05-09-2018 bij km stand 198.300 vervangen, alsmede het wiellager linksvoor.
Op 19-10-2018 zijn tijdens een reguliere onderhoudsbeurt 4 nieuwe banden Michelin Primacy 225/45/17 gemonteerd. Dat was bij km. stand 200.688 en had niets met abnormale of onregelmatige slijtage van de banden te maken. Km stand nu van mijn auto is nog net geen 211.000.
Om e.e.a. nu op te lossen stelt mijn Volvo specialist nu voor: 2x nieuwe voorbanden, rechtervoorveer vervangen en opnieuw uitlijnen.
Ik heb echter twijfels bij de reden die ten grondslag zou liggen aan de extreme bandenslijtage, n.l. dat de gebroken rechtervoorveer daar de oorzaak van zou zijn. Ik zit zelf meer te denken aan dat de auto in augustus 2018 niet goed is uitgelijnd.
Mijn vragen:
1. Kan de gebroken rechtervoorveer (die gewoon in gebroken toestand in de schotel lag) de oorzaak zijn van de extreme bandenslijtage (zie foto's)?
2. Is de gebroken rechtervoorveer van invloed op de stand van het linkervoorwiel?
3. Had de auto na het vervangen van de aandrijfassen in september 2018 niet opnieuw uitgelijnd moeten worden?
4. Of had dit nog een keer moeten gebeuren na het vervangen van alle 4 de banden?
5. Worden uitlijnrapporten altijd opgeslagen en moeten deze worden bewaard? Hoe lang?
6. Kan iemand mij de juiste uitlijnspecificaties geven voor een Volvo C70 T5, bouwjaar 11/2006, zodat ik deze evt kan vergelijken met de uitlijnwaardes van 03-08-2018.
Ik zou het zeer op prijs stellen als ik hier antwoorden of de mening van een specialist op dit gebied, kan krijgen.
Alvast bedankt,
Rik.
Nu even wat hieraan voorafging:
Op 03-08-2018 km stand 197.000 zijn de draagarmen links en rechts voor, vervangen. Toen bleek ook dat de veer linksvoor gebroken was (ook 1e winding in de schotel; zie foto) en deze is eveneens vervangen. Na deze reparatie is de auto uitgelijnd. Niet bij de Volvo-specialist maar bij een ander (mij onbekend) bedrijf.
Hierna bleek de auto enorm heen en weer te schudden tijdens het rijden. Terug en toen bleek dat er speling op de aandrijfassen zat en deze zijn op 05-09-2018 bij km stand 198.300 vervangen, alsmede het wiellager linksvoor.
Op 19-10-2018 zijn tijdens een reguliere onderhoudsbeurt 4 nieuwe banden Michelin Primacy 225/45/17 gemonteerd. Dat was bij km. stand 200.688 en had niets met abnormale of onregelmatige slijtage van de banden te maken. Km stand nu van mijn auto is nog net geen 211.000.
Om e.e.a. nu op te lossen stelt mijn Volvo specialist nu voor: 2x nieuwe voorbanden, rechtervoorveer vervangen en opnieuw uitlijnen.
Ik heb echter twijfels bij de reden die ten grondslag zou liggen aan de extreme bandenslijtage, n.l. dat de gebroken rechtervoorveer daar de oorzaak van zou zijn. Ik zit zelf meer te denken aan dat de auto in augustus 2018 niet goed is uitgelijnd.
Mijn vragen:
1. Kan de gebroken rechtervoorveer (die gewoon in gebroken toestand in de schotel lag) de oorzaak zijn van de extreme bandenslijtage (zie foto's)?
2. Is de gebroken rechtervoorveer van invloed op de stand van het linkervoorwiel?
3. Had de auto na het vervangen van de aandrijfassen in september 2018 niet opnieuw uitgelijnd moeten worden?
4. Of had dit nog een keer moeten gebeuren na het vervangen van alle 4 de banden?
5. Worden uitlijnrapporten altijd opgeslagen en moeten deze worden bewaard? Hoe lang?
6. Kan iemand mij de juiste uitlijnspecificaties geven voor een Volvo C70 T5, bouwjaar 11/2006, zodat ik deze evt kan vergelijken met de uitlijnwaardes van 03-08-2018.
Ik zou het zeer op prijs stellen als ik hier antwoorden of de mening van een specialist op dit gebied, kan krijgen.
Alvast bedankt,
Rik.