Pagina 1 van 1

Vervangen Powershift

Geplaatst: 29.06.2019 - 18:20
door Nyonsfiel
Ik ben gestrand met mijn Volvo XC60 T5 (2012) in Frankrijk. Diagnose Volvo Lyon: automatische versnellingsbak dient vervangen te worden. Auto wordt nu naar Nederland versleept via de ANWB. Aan welke kosten moet ik gaan denken. Km. stand is 90.000! Olie versnellingsbak gefluit bij 50.000 km. Net voor mijn vakantie nog een computer-vida-uitdraai, ook van de aut.bak laten maken. Geen probleem gescoord. Wie heeft ervaring met zo'n reparatie en waar moet ik speciaal op letten.

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 30.06.2019 - 09:26
door Willem*
Mijn xc60 (115000km) 3 maanden geleden zelfde probleem. Bak schakelde alleen nog de oneven versnellingen. Na onderzoek door garage bleek de toerensensor in de bak stuk te zijn. Bak is naar een revisie bedrijf gegaan waar ze een nieuwe toerensensor hebben ingebouwd. Tevens heb ik op aanraden van mijn garage een nieuw koppelingspakket laten plaatsen. Kosten alles bij elkaar 3800 euri.

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 30.06.2019 - 09:37
door Walter
In Frankrijk zou ik niet zomaar geloven wat de garage zegt, je zal niet de eerste belazerde toerist zijn

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 30.06.2019 - 10:02
door diesel01
Bij de Volvodealer neerzetten en dan ga je het horen, ik zit nu in Frankrijk en het is een geweldig land maar het is jammer dat er Fransen wonen.
Ook deze vakantie weer pareltjes tegengekomen..bestel een pot bier in St tropez van een 10€, patron loopt weg en zegt iets wat ik niet kan verstaan.
Maar de Belg naast ons wel, deze zegt die kan zijn fooi straks wel vergeten, op mijn vraag wat hij zei antwoordde de Belg dat hij het niet wilde vertalen maar het had iets te maken met de Franse versie van klootzak...
Ik heb voor dit soort dingen assistance premium van Volvo afgesloten, voor €45 per jaar vervangend vervoer en repatriëring naar NL van de auto.
Dat is ook de reden dat ik voor de Volvodealer kies i.p.v. specialist.

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 30.06.2019 - 18:44
door Nyonsfiel
uiteraard gaat ie naar de volvodealer in Nederland. Ben zeer benieuwd wat de diagnose wordt. Ik reken qua kosten al op zo'n € 4000-5000. Bedankt voor reacties tot nu toe.

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 01.07.2019 - 17:26
door OnnoJ
Wellicht valt er nog eea te halen bij Volvo. In sommige landen (o.a. China) is bijv de garantie van PS verlengd naar 7 jaar als reactie op de veelvuldige storingen. Dat zegt wel iets over de kwaliteit/duurzaamheid van de PS.

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 01.07.2019 - 18:20
door Nyonsfiel
Goed om te weten. Zou van coulance getuigen!

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 02.07.2019 - 04:47
door mga1600
De Powershift is van Ford. In de US zijn er grote rechtszaken om gevoerd vanwege de problemen.

Recent bericht: The settlement is currently being appealed in federal court. By now it is a well-publicized issue that Ford's PowerShift dual-clutch automatic transmission has caused problems for owners of several model years of its Fiesta and Focus cars.

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 02.07.2019 - 07:05
door OnnoJ
Aangehaalde problemen bij Ford zijn niet helemaal hetzelfde. Dacht dat bij Fiesta en Focus een 'droge' dual clutch is toegepast, bij Volvo een vloeistof. PS met droge koppeling schijnt nog dramatischer te zijn...

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 14.07.2019 - 21:46
door Nyonsfiel
Problemen opgelost door Volvoservice te Elst. Nieuwe versnellingsbakolie omdat de 'oude' te heet geworden was. Waarschijnlijk door het trekken van de caravan bij zeer hete weersomstandigheden. Alles gereset en opnieuw uitgelezen en rijden maar. Alweer 1000 km zonder problemen kunnen rijden. En dat terwijl de diagnose van Volvo Lyon was dat de versnellingsbak vervangen moest worden. Kosten van de diagnose € 214,-. Waardeloos dus. Kosten vervangen olie en resetten en uitlezen: € 275,- En woensdag gebeld en donderdag al geholpen door Volvoservice. Hulde aan het team van Dennis.

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 14.07.2019 - 21:50
door Jelmer de Jong
Wat waren de klachten?

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 19.07.2019 - 11:46
door Darmee
Dit is mij twee jaar geleden overkomen met een V70 T4 Powershift. Kilometerstand ong. 100.000. Bak deed helemaal niets meer. Ik heb daar toen een topic over geschreven, maar kan dit niet meer terug vinden.
Met 30% coulance van Volvo Nederland heeft mij dit toch nog € 4.350 (inl. BTW) gekost.
Toch reed ik daarna met de angst dat dit weer zou kunnen gebeuren, met name als ik fors accelereerde waarbij de bak meerdere versnellingen terug schakelde. Die T4 gierde dan bijna net zo als toen de bak het begaf.
Ik ben toen op zoek gegaan naar een auto met weer een echte geartronic. Dat is een XC60 uit 2014 geworden. Heerlijke auto. Ik denk daarom ook steeds minder aan het geld dat ik ben kwijtgeraakt aan de reparatie en de inruil ;-)

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 19.07.2019 - 19:12
door BlackcurrantV70
Hier zelfde verhaal, in 2010 een C70 2.0d Powershift gekocht (nieuw) en na de eerste maand al raar schakelgedrag.
Van R naar D duurde makkelijk 5sec, niet evident als je aan een drukke weg woont en achteruit de baan op rijdt.
Zelde bij een rotonde, gas los en gas er weer op en de auto doet niks gedurende 4-5 sec om dan ineens vooruit te schieten.

Olie vervangen door ander type, software geupdate, aansturingsmodule van de bak vervangen, zonder resultaat.
Toen kwam de C70 D3 GT op de markt en direct met de dealer onderhandeld om een inruil mogelijk te maken.
Zowel de dealer als Volvo BE hebben een serieuze duit in het zakje gedaan en nu al 8 jaar en 105.000km een dolenthousiaste C70 eigenaar.

De powersift is na amper een jaar en 18.000km ingeruild.

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 20.07.2019 - 22:38
door Willem*
Nyonsfiel schreef: Waarschijnlijk door het trekken van de caravan bij zeer hete weersomstandigheden.
Door een te laag toerental bij automaat en caravan heb je inderdaad kans op oververhitting van de olie.
Hoger toerental en betere koeling bereik je dan door op manual in een lagere versnelling te rijden. Dit jaar voor het eerst toegepast op vakantie met caravan en ik moet zeggen dat de combinatie dan beter en rustiger loopt. Bij mijn 6 traps powershift heb ik heel veel in zijn 5 gereden en kreeg de indruk dat de motor beter liep. Met 100 km op de teller zit je dan zo rond de 2500 toeren in plaats van 2000 toeren in zijn 6. Met caravan is dit een crusiaal verschil.

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 21.07.2019 - 09:32
door Frits V70
Willem* schreef:
Nyonsfiel schreef: Waarschijnlijk door het trekken van de caravan bij zeer hete weersomstandigheden.
Door een te laag toerental bij automaat en caravan heb je inderdaad kans op oververhitting van de olie.
Hoger toerental en betere koeling bereik je dan door op manual in een lagere versnelling te rijden. Dit jaar voor het eerst toegepast op vakantie met caravan en ik moet zeggen dat de combinatie dan beter en rustiger loopt. Bij mijn 6 traps powershift heb ik heel veel in zijn 5 gereden en kreeg de indruk dat de motor beter liep. Met 100 km op de teller zit je dan zo rond de 2500 toeren in plaats van 2000 toeren in zijn 6. Met caravan is dit een crusiaal verschil.
Hmm, dan is de powershift toch anders dan de geartronic qua verhoudingen. Ik heb een aantal weken geleden met de geartronic hetzelfde gedaan bij 37 graden buiten temperatuur. In de 5 op hand. Echter rijdt ik dan ruim 100 km/h (Frankrijk) bij 2200 toeren. In de 6 zakt hij terug naar 1700 en dat kan problemen geven. Heb ik dus (gelukkig) nog niet gehad.

Re: Vervangen Powershift

Geplaatst: 22.07.2019 - 09:17
door Willem*
Bij diesel liggen de toerentallen inderdaad anders dan bij de benzine. Ik denk ook dat je de GT niet kan vergelijken met de PS. Wat wel wijs is dat je met caravan wat meer toeren maakt zodat de koeling optimaler werkt.