Aankoop advies V40 t3; 1.5 of een 2 liter

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gerard Ekkelboom
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.07.2019 - 15:48

Dag allemaal,

Ik sta op het punt mijn eerste Volvo kopen. Wij hebben besloten om voor een Volvo V40 T3 te gaan. Nu is het zo dat ik met een dilemma zit.

Ik heb de keuze uit 2 T3 die mij beiden bevallen.

De eerste is een 2.0 handgeschakeld dynamic edition van 2018, met 17.000km (€24.700)
De tweede is een 1.5 automaat dynamic edition ook van 2018, met 19.000km (€25.000)

Verder zijn deze 2 auto’s gelijkwaardig, in rij plezier, beleving etc.

Mijn gevoel zegt eigenlijk om voor de 1.5 te gaan, maar mij is altijd verteld dat het beter is om een grotere motor inhoud te hebben, omdat de motor dan makkelijker loopt waardoor er ook minder slijtage is.

Maar ja, op gevoel gaan is niet altijd de verstandigste keuze.

In hoeverre is het, tegenwoordig, van belang de inhoud van de motor?
Welke keuze zouden jullie maken?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13787
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De T3 motoren zijn in de basis gelijk, de slag van de 1.5 is korter
Gerard Ekkelboom
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.07.2019 - 15:48

Zou jij het voor mij iets meer kunnen specificeren?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3162
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De cylinder beweegt iets minder heen en weer weer. :D
Gerard Ekkelboom
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.07.2019 - 15:48

Jelmer de Jong schreef: De cylinder beweegt iets minder heen en weer weer. :D
Bedankt, alleen geeft dit mij nog geen duidelijkheid wat beter is, de 1.5 of de 2.0. Hoe zit het met de turbo die op de 1.5 zit?
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Het belangrijkste verschil: bij de V40 is de 2.0T3 altijd een handbak en de 1.5T3 altijd een automaat.
De 1.5 heeft een wat smallere powerband, maar door de automaat zal je daar weinig last van hebben.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3727
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

En het aantal cilinders, voor beide motoren 4 stuks?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ja. De 3 cilinder 1.5 zit vooralsnog alleen in de XC40
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gerard Ekkelboom
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.07.2019 - 15:48

DB200 schreef: En het aantal cilinders, voor beide motoren 4 stuks?
Klopt, beiden een 4 cilinder.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13787
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

DB200 schreef: En het aantal cilinders, voor beide motoren 4 stuks?
Het enige verschil is de slag..
Marcel.lang
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.12.2017 - 21:59

Ik ben van een 2 liter (t2) van 2017 overgestapt naar een 1.5 t3 van 2019.
Ik zou iig nóóit meer terug willen naar de handgeschakelde, de 1e en 2e versnelling vond ik véél te kort!
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

alleen met die 1.5 T3 moet je geen haast hebben. Een V40cc als leenauto meegehad met een 1.5 T3 en die was niet echt vooruit te branden. Ook de automaat regeerde erg traag. Waarschijnlijk een ouderwets type, Zou dus eerst een goede proefrit maken in beide auto's. Ik rijd zelf in een v40 D4 handgeschakeld. Dat is mijn referentie.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3162
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Die D4 heeft 150Nm meer koppel, dat is bijna de helft! Je rijdt met diesel iedereen voorbij op koppel tussen 1500-2500 rpm, bij de T3 begint de lol pas op 2500rpm. :D Zowel de 1.5 als de 2.0.
Marcel.lang
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.12.2017 - 21:59

Ach, de d4 is 1 seconden sneller op de 100 en 25km langzamer op topsnelheid. Zo'n mega verschil is t niet dus..
Ik kwam uit een s60 d5 en dat leek allemaal sneller maar was t zeker niet!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13787
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

moos v40 schreef: alleen met die 1.5 T3 moet je geen haast hebben. Een V40cc als leenauto meegehad met een 1.5 T3 en die was niet echt vooruit te branden. Ook de automaat regeerde erg traag. Waarschijnlijk een ouderwets type, Zou dus eerst een goede proefrit maken in beide auto's. Ik rijd zelf in een v40 D4 handgeschakeld. Dat is mijn referentie.
Een T3 is met 152pk absoluut heel adekwaat, de automaat is 'n moderne geartronic automaat, de vraag was T3 automaat of T3 handbak, niet of jouw D4 handbak bevalt
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Ik schreef alleen maar mijn ervaring neer, qua automaat vergelijk ik het met de 8 traps van BMW, die schakelen wel prettig. Deze volvo automaat deed mij meer denken aan de automaten die je vroeger had. Belangrijker is voor de topicstarter om zelf te testen zodat hij niet achteraf van zijn keuze baalt. Als de automaat lekker schakelde en de motor adekwaat was had ik dat ook vermeld. Mijn vorige auto was een BMW 318d en die is al meer bij de les. terwijl dat niet echt de vlotste is.
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Absoluut mee eens om te testrijden , als dat kan.

Heb voor de eerste keer een automaat in deze V40 en wil nooit meer terug nr handschakelen.

Met dat vermogen vd 1.5, kom je heel makkelijk en vlot door het verkeer. Mocht je graag wat sportiever willen rijden, dan zou ik de 2.0 nemen maar dan nog laten tunen.

Zoek je dat niet, dan ga je ruimschoots plezier hebben aan de vlotte 1.5. Voor zover ik begrijp hebben alle automaten de sportstand, waarbij je de automaat manueel kan laten schakelen (is natuurlijk niet volledig hetzelfde als manueel schakelen).

Veel plezier met je keuze.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gerard Ekkelboom
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.07.2019 - 15:48

OGA244 schreef:
moos v40 schreef: alleen met die 1.5 T3 moet je geen haast hebben. Een V40cc als leenauto meegehad met een 1.5 T3 en die was niet echt vooruit te branden. Ook de automaat regeerde erg traag. Waarschijnlijk een ouderwets type, Zou dus eerst een goede proefrit maken in beide auto's. Ik rijd zelf in een v40 D4 handgeschakeld. Dat is mijn referentie.
Een T3 is met 152pk absoluut heel adekwaat, de automaat is 'n moderne geartronic automaat, de vraag was T3 automaat of T3 handbak, niet of jouw D4 handbak bevalt

Eigenlijk was de vraag meer een 1.5 of een 2 liter blok, de automaat en handschakel was meer als extra info. Inmiddels heb ik begrepen dat het niet zo heel erg veel uit maakt, vanwege de automaat.

De reden waarom ik deze vraag stelde is dat onze vorige auto een peugeot, met een 1.6 thp motor, was. Ik heb hier een zeer slechte ervaring mee gehad.
Laatst gewijzigd door Gerard Ekkelboom op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard Ekkelboom
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.07.2019 - 15:48

BG_V40cc schreef: Absoluut mee eens om te testrijden , als dat kan.

Heb voor de eerste keer een automaat in deze V40 en wil nooit meer terug nr handschakelen.

Met dat vermogen vd 1.5, kom je heel makkelijk en vlot door het verkeer. Mocht je graag wat sportiever willen rijden, dan zou ik de 2.0 nemen maar dan nog laten tunen.

Zoek je dat niet, dan ga je ruimschoots plezier hebben aan de vlotte 1.5. Voor zover ik begrijp hebben alle automaten de sportstand, waarbij je de automaat manueel kan laten schakelen (is natuurlijk niet volledig hetzelfde als manueel schakelen).

Veel plezier met je keuze.

Ik heb zeker al met meerdere proefgereden. Hier heb ik een goede indruk van gekregen, ik heb het zeer plezierig ervaren
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13787
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gerard Ekkelboom schreef:
OGA244 schreef:
moos v40 schreef: alleen met die 1.5 T3 moet je geen haast hebben. Een V40cc als leenauto meegehad met een 1.5 T3 en die was niet echt vooruit te branden. Ook de automaat regeerde erg traag. Waarschijnlijk een ouderwets type, Zou dus eerst een goede proefrit maken in beide auto's. Ik rijd zelf in een v40 D4 handgeschakeld. Dat is mijn referentie.
Een T3 is met 152pk absoluut heel adekwaat, de automaat is 'n moderne geartronic automaat, de vraag was T3 automaat of T3 handbak, niet of jouw D4 handbak bevalt

Eigenlijk was de vraag meer een 1.5 of een 2 liter blok, de automaat en handschakel was meer als extra info. Inmiddels heb ik begrepen dat het niet zo heel erg veel uit maakt, vanwege de automaat.

De reden waarom ik deze vraag stelde is dat onze vorige auto een peugeot, met een 1.6 thp motor, was. Ik heb hier een zeer slechte ervaring mee gehad.
De htp is een van de allerslechtste motoren van dit moment
Plaats reactie

Terug naar “V40”